מי עבר את הגבול? צפו ב-10 הפרסומות הכי סקסיסטיות ב-2013 על פי ויצו
בשבוע הבא ייערך יום האישה הבינלאומי, המשמש גם כאות השנתי למצעד "אות הקלון" למפרסם הפוגעני, מאחוריו עומד ארגון ויצו. כמדי שנה (זו השנה השישית ברציפות) מפרסם הארגון את רשימת 10 הפרסומות הסקסיסטיות מתוכו בוחרת ועדה מקצועית את הפרסומת הפוגענית ביותר. זהות הפרסומת שתקבל את אות הקלון ודירוג חמש הפוגעניות ביותר, ייחשפו באירוע מיוחד של ויצו ליום האישה ביום רביעי הקרוב ה-5 במארס. האירוע השנתי יעסוק בהשפעה של הייצוגים הסקסיסטיים של נשים במדיה על בני הנוער.
בין 10 המפרסמים שהגיעו השנה לישורת האחרונה ניתן למצוא את 'דואר ישראל' (גליקמן נטלר סמסונוב) ובה קשישה מעודדת שודד לערוך חיפוש על גופה, תוך כדי גילויי "הנאה" מהפעולה הפולשנית והאלימה כלפיה; קמפיין לקידום קניון 'דיזיין סנטר' (ברוקנר נטע יער) בכיכובו של אסי עזר, אשר מציג ריב בין בני זוג אשר חמותיהן דואגות ללבות אותו תוך הצגת סטראוטיפים פוגעניים על נשים; מודעת שמן זית של 'חלוצה' (ארואטי ברמן GPS) המציגה אישה לבושה בבגדי חאקי חושפניים. סגנון לבושה, האופן שבו היא קוטפת זייתים וסוחטת בתשוקה שמן, מיני ופוגעני. האישה המפתה את הצופה;
בגזרת מותגי הפרינט היו אלה הקמפיינים הפרובוקטיביים של מגזין 'טיים אאוט' (זניט מדיה) להעלאת המודעות לסם האונס, עם הסיסמא "תשמרי על הכוס שלך", המופנית כלפי נשים וצעירות בלבד. אם תשמרי על הכוס שלך, לא תאנסי. השני הוא של עיתון 'הארץ' בו מוצג זוג צעיר המקיים יחסי מין בתנוחות שונות ובמהלכם האישה מושווית למוצר צריכה. היא אובייקט מיני, אין לה מה לומר ואינה חשובה. בודקים את "הביצועים שלה" כמו כל מוצר.
קמפיינים נוספים ש"זכו" להיכנס לרשימה המפוקפקת הם: 'נורופן' (יורו ישראל); 'סנו' (דרורי שלומי); 'קרולינה למקה' (ראובני פרידן IPG); נעלי 'אלדו' (פרסום עצמי); רשת 'ניו פארם' (מקאן אריקסון).
בשנה שעברה הוענק האות לראשונה למפרסם ממשלתי - לקמפיין "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי, שקרא לישראלים להזמין אנשים מכל העולם לביקור בישראל. בשנים קודמות הוענק האות לקמפיין החזיות של FIX גיבור סברינה של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, קמפיין השקה לקניון 'ארנה', לפרסומת של 'מי עדן' בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.
לדברי שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין אות הקלון של ויצו: "הקמפיין רלוונטי מתמיד לאור פרשיות המין שהתרחשו בשנה האחרונה. היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם היתה מוגבלת. קמפיינים שבמרכזם עומדת תנועת ה"טוורקינג", צילומים עצמיים (סלפי) פרובוקטיביים ברשת, קליפים פוגעניים שאנו רואים ב-MTV - הפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו ואין ספק שהדבר מחלל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בקרב בני הנוער".
- קשת שומרת על ההובלה, רשת חוגגת שיא - אבל עם כוכבית
- חדשות 13 מאבדת רייטינג, כאן 11 עוקפת אותה; קרב צמוד גם בפריים טיים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
ועדת השיפוט שתבחר את הפרסומת הסקסיסטית כוללת את ח"כ מיכל רוזין (מרצ), מנהלת לשעבר של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית; פרופ' חנה הרצוג, ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב, ד"ר רוני הלפרן, ראש התכנית ללימודי מיגדר במכללת בית ברל, שלומית ליר, יו"ר פועלות ברשת, בילי מוסקונה לרמן, עיתונאית, אורית סוליציאנו, מנכ"לית מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, נורית חג'ג', מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית לשעבר, שרון צ'רקסקי, מנהלת קמפיין "אות הקלון" ומנהלת קשרי ממשל של ויצו ועו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו.
דואר ישראל - גליקמן נטלר סמסונוב
חלוצה - ארועטי ברמן GPS
נורופן (יורו ישראל)
סנו JET (דרורי שלומי)
הארץ
קרולינה למקה (ראובני פרידן)
- 5.פדרגרופר 27/02/2014 02:41הגב לתגובה זוהייתי בטוח שניכנס
- 4.דפנה, תל-אביב 26/02/2014 18:46הגב לתגובה זוכל הפרסומות די חמודות. הדודות האלה מויצו ממש מטומטמות. אני גם מבקשת שלא ידברו בשמי כאישה, לא רוצה להיות מזוהה עם המשוגעות האלה. שידברו רק בשם עצמן.
- בחורה 27/02/2014 19:54הגב לתגובה זואבל נראה לי שהכתב שם בטעות את הפרסומת הלא נכונה של נורופן כאן בכתבה.
- 3.26/02/2014 18:40הגב לתגובה זוומה עם הקמפיין למיניכריות?! הייתי בטוח שניכנס. שיט.
- 2.עמית 26/02/2014 16:36הגב לתגובה זוהכי גרוע זו המשתמטת שרוקדת עם האזניים של השפן בשביל לפרסם משקפיים מסין שכתוב עליהם ברלין משהו. איכס
- 1.עמית 26/02/2014 16:34הגב לתגובה זוהכי גרוע זו המשתמטת שרוקדת עם האוזניים של השפן. הבלה