אפקט הגטו בשיאו: מי שקיווה שהחרדים "ישתלבו" השיג תוצאה הפוכה לחלוטין

חני וייזר, יועצת אסטרטגיה במגזר החרדי על "עצרת התפילה". ההשוואה לא נאמרת אך נקראת בין השורות. הממשלה והעומד בראשה מול המלך אחשוורוש
 | 
telegram
(1)

בימים האחרונים נצבעו לוחות המודעות בערים החרדיות שחור לבן. במקומות בהם כיכבו שלל מותגי צריכה על כרזות צבעוניות, הודבקו הפאשקעווילים הקוראים לציבור לצאת ולהצטרף ל״עצרת ענק לתפילה וזעקה על הפגיעה בלומדי התורה״. בעוד קהל היעד של הקמפיין הוא החרדים בעצמם, ניתן ללמוד ממנו על הנראטיב המתהווה בקרב הציבור החרדי.

במבט מן החוץ בחירת הצבעים נראית טבעית במיוחד: עצרת של חרדים, שחור לבן. אבל פרסום לחרדים עבר כבר מזמן את תקופת הפרינט הדו-גווני. הקמפיינים לציבור החרדי כיום צבעוניים לא פחות מן המקבילים להם בציבור הכללי. בחירת הצבעים הספציפית לעצרת המחאה, מלבד ניחוח הקיצוניות וזכרונות הפאשקעווילים אה-לה מאה שערים שהיא מעלה, זועקת גם ״מצב חירום״.

הפאשקעווילים המודפסים בשחור לבן ומודבקים על קירות סמטאות ירושלים העתיקות מקדמא דנא מספרים תמיד סיפור מצוקה כלשהו: התבטאות אומללה, שערוריה מקומית, הפעם זה החשש מהסנקציות הפליליות וגיוס בני הישיבות. הדפסת מודעות רחוב בצבעי שחור לבן נועדה להדליק בראשו של החרדי נורות אדומות.

הלוגו, משלב מוטיב יהודי של ספר תורה איתו נדד העם היהודי כל שנות גלותו, ונגיעת תיל המסמלת את תחושת הרדיפה של עולם התורה הנתון במצור ובמצוק, כך על פי משרד הפרסום קלמן V שנבחר על ידי הוועד המארגן את העצרת להוביל את הקמפיין.

הטקסטים קצרים, מנוסחים בעגה חרדית וקוראים לציבור להצטרף למנהיגיו. הקריאה - ששויכה עד כה רק לחלק קטן וירושלמי מהציבור החרדי, מופיעה גם היא על חלק מהשלטים וזועקת בדרמטיות יהודית מצויה: געוואלד!

העיתוי, ראש חודש אדר ב׳ ושבועיים לפני פורים, נותן את אותותיו בטקסטים אחרים, המנוסחים בקריצה למקורות: נוסח אחד השלטים, ״זעקה גדולה ומרה״, מצוטט ישירות ממגילת אסתר (פרק ד׳): ״מָרְדֳכַי, יָדַע אֶת-כָל-אֲשֶר נַעֲשָה... וַיֵצֵא בְתוךְ הָעִיר, וַ?זְעַק זְעָקָה גְדולָה ומָרָה״; וגם השלט הטוען ״כי נמכרנו אני ועמי״, מופיע במגילת אסתר (פרק ז׳): ״וַתַעַן אֶסְתֵר הַמַלְכָה, וַתֹאמַר... כִי נִמְכַרְנו אֲנִי וְעַמִי, לְהַשְמִיד לַהֲרוג ולְאבֵד״.

מסרי הקמפיין אינם מאיימים, אינם מפנים אצבע מאשימה או מציעים פתרונות.״המוטו אינו הפגנה וקריאת נקם, אלא התלכדות של תפילה וזעקה מול הפגיעה בציפור הנפש של היהדות החרדית״ אומר מנהל הקריאייטיב בקלמן V, קיווי הס.

השלטים מציגים מיצג יהודי אותנטי עתיק יומין, בו לומדי התורה נמצאים במצוקה, מופלים לרעה על ידי השלטונות נאספים ״להיקהל ולעמוד על נפשם״ ומתפללים לישועת האל. באופן מידי, נובעת מכך התאגדות הציבור סביב הרעיון וסביב מנהיגיו והתבדלותם מן הכלל. עם הבטחתו של מנהל הקריאייטיב כי ״לא יופצו שלטים רשמיים עם פגיעה אישית בראש הממשלה או בשרים״, ההשוואה שאינה נאמרת בקול רם אך נקראת היטב בין השורות היא בין הממשלה והעומד בראשה לאותו מלך אחשוורוש מהמגילה ועשרת יועציו, המן הרשע בתוכם.

אם מישהו בממשלה ניסה בשבועות האחרונים לגרום לציבור החרדי ״להשתלב״, הרי שלפי קמפיין העצרת, נראה כי השיג תוצאה הפוכה לחלוטין.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית במגזר החרדי

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אלו היועצים האסטרטגים שמצאתם?
    יועץ אסטרטגי 03/03/2014 10:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלו הניתוחים שהיועצת מגישה ללקוחותי? מעניין מי בכלל מכיר אותה ומי הלקוחות שלה? הרבה זמן לא קראתי פוסט כל כך מטופש וחסר טעם כמו זה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות