הקלישאה של שוופס: לא מתאמץ ומפוצץ בבטחון עצמי והומור שמעורר בנו חיוך
בשורה התחתונה: כדי להגיד "אנחנו לא קלישאה" צריך להראות את הקלישאות שכולנו נהנים לראות וגם להיות, כי בשורה התחתונה כיף להיות קלישאה אבל לחשוב שאנחנו שונים.
הפרסומת לשוופס מצליחה לאחוז את החבל בשני הקצוות. גם הקצה של הקלישאות שכולנו אוהבים וגם הקצה של להיות שונה ומיוחד שכולנו שואפים לו.
מבחינה אסטרטגית קשה מאד וכמעט בלתי אפשרי לייצר בידול של ממש בשוק של משקאות קלים תוססים. במקרה של שוופס האתגר הוא להחיות בכל פעם מחדש את המסר Drink Different ולשבור בכל פעם מחדש את השגרה כדי לבסס את ה"אחר?ת". כדי להיות שונה צריך להתמודד בכל פעם מחדש עם השוואה לעולם ה"בלתי שונה" כדי להראות ממה אנחנו שונים, במה אנחנו שונים ומה זה בכלל "לשתות שונה". לא קל. אבל שוופס מרים את הכפפה בקלות ועושה מכל זה חגיגה.
כי כאשר אתה מחליט שאתה מקדם הומור נונסנס טוב - זה לא כל כך קשה. שוופס מצליח לפצח את הגנום הזה בכל פעם אחרת בזכות העובדה שהוא מעניק לנו מצד אחד בידור משובח ומהצד האחר - הוא מוותר על היומרה להגיד משהו חכם. ובכל זאת הוא תומך בכל מאודו ברעיון ה-drink different...
שוופס לא נכנס לשאבלונה ולא לקלישאה של פרסומות למשקאות קלים. אם בקליפ הקודם הבנו שלשתות אחרת זה "עם לימון", ובקליפים קודמים ראינו את אוכלי האדם מדברים במבטא בריטי לא קשור, אז עכשיו מתנהל דיון שלם על מה זו קלישאה ומה זה להיות שונה.
אנחנו רואים סצנה שהיא,למעשה, סוג של קלישאה. בחור ובחורה שנראים טוב משיקים שני בקבוקי שתיה. אין יותר קלישאה מזה. ואז הבחורה הופכת להיות מודעת לכך. אנחנו לא קצת קלישאה? היא שואלת את הבחור במבטא בריטי מעורר קנאה. "זאת קלישאה?" שואל אותה הבחור בתדהמה. זאת קלישאה! מתריס כנגדה ומצביע על שרשרת של קלישאות קולנועיות שמתרחשות בזו אחר זו מול עינהם.
מאותו רגע אפשר להישען לאחור וליהנות מרגעים הולוודיים מבויימים לעילא הגם שמדובר, איך לומר, בקלישאות. עיניים של בחור ובחורה נפגשות ברגע רומנטי אגב ספרים שנופלים לה על הרצפה, אשה איטקלייה זורקת את דבריו של גבר מהמרפסת וצועקת לו תחזור לאמא שלך, בחור ובחורה מתנשקים בגשם, בלש משטרתי נכנס לסצנת הפשע ומודיע לשוטרים "אני אקח מפה", אדם עוצר מכונית יקרה כי הוא 'צריך אותה' למרדף ואופנוע כמעט מתנגש בזכוכית ענק המתומרנת בקושי בידי שני מובילים. אלו קלישאות! אומר הבחור, אנחנו לא קלישאות, אנחנו שונים.
הצופה יכול לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה: הוא גם מרגיש מיוחד ושונה ולא קלישאה, הוא גם נהנה מהקלישאות אותן יהיה מוכן לראות שוב ושוב ושוב כי לא סתם הן הפכו קלישאות, והוא גם נהנה מהבחור והבחורה שלא הוכיחו לנו במה הם אינם קלישאה ובכך, למעשה, אינם שונים משרשרת הקלישאות כי להגיד "אנחנו שונים" זו האמא של הקלישאות.
לסיכום, יש חן אינסופי בנרטיב של שוופס הבנוי מהלוגיקה שבחוסר הלוגיקה של "לשתות אחרת". תיאוריה שלמה על "אחר?ת" המתבססת על תילי תילים של נונסנס. הצהרות לא מתאמצות, לא בדוקות, לא מוכחות, לא מנומקות אבל מפוצצות בבטחון עצמי ובהומור שמעוררות בנו חיוך ומוציאות אותנו ולו לרגע מהכבדות השכלתנית שלנו.
והכי חשוב, אחרי כמה וכמה פרסומות לשוופס, ה"קייס" עובר, ולנגד עינינו מצטייר מותג שלא דומה לכלום, הישג שקשה לקחת כמובן מאליו בעולם של משקאות קלים תוססים שקשה עד בלי נשוא לייצר בו בידול משמעותי.
עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
15.קישקוש של הברנזה על הברנזה. לא מעניין וממש לא (ל"ת)חשוב 01/04/2014 22:30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
14.המבחן היחיד הוא מבחן התוצאה: האם שוופס הגדילהאיציק 01/04/2014 16:34הגב לתגובה זו0 0מכירותיה או לא? כל השאר- התפלספות של בעלי עניין שרוצים להראות כי פרסומת הוא עניין מדעי.סגור
-
פרסומת היא מדעית כמו האמונה במפלצת הספגטישפיציק 01/04/2014 23:49הגב לתגובה זו0 0מי טוען שטות שכזו?סגור
-
13.הפרסומות הכי טובות הן של YES. (ל"ת)עידו 01/04/2014 14:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.עטרה - פשוט כתבה מעולה!!תומריקו 30/03/2014 00:26הגב לתגובה זו0 0תרצי לשתות שוופס עמי? ;)סגור
- טען עוד
-
11.אהבתי את הכתבה - האחר הוא האנירונה 27/03/2014 22:27הגב לתגובה זו0 0אנשים מגדירים את עצמם לפי איך שהם רואים אחרים- לפי מה שהם לאסגור
-
10.הרבה כלום על לא כלום. כתבה מיותרת. (ל"ת)איתמר 27/03/2014 21:15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.מה ששעשע אותי כאןגאון הדור 27/03/2014 19:45הגב לתגובה זו0 0הייתי צריך להמתין ולראות פרסומת כדי לראות פרסומת.סגור
-
8.כמעט בלתי אפשרי לא להיות קלישאה.צופה כורסא פאסחבי 27/03/2014 09:48הגב לתגובה זו0 0רק אם תגיד או תמציא משהו שאיש לפניך בכל תולדות העולפ לא אמר או עשה, לא תהיה קלישאה! בעצם מה שכתבתי עכשיו נאמר נך או אחרת ולכן גם הוא קלישאה. אז מה. אם יש בזה טעם או עזרה שיהיה. אם זוג מכיר בדרך שבה הכירו מליוני זוגות לפניו,ויוצאים להם חיים,משפחה ואושר אז שיהיה בקלישאה! יותר טוב שכל אחד מהם ישכב בבדידות בין 4 קירות, העיקר לא ליצור קשרים בדרך קלישאתית?!סגור
-
7.קולעעדי 27/03/2014 00:32הגב לתגובה זו0 0בסופו של דבר, כיף לראות את הפרסומות האלה. הם עושים את ה"עבודה" בצורה שלא נמאס מהקלישאות האלה והפכו אותן למשהו חמוד. אני אהבתי. =)סגור
-
6.זאת פשוט קלישאה שונה (ל"ת)שפינוזה 25/03/2014 17:10הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.צודקתרום 25/03/2014 14:24הגב לתגובה זו0 0מה שנכתב - אמת ויציב!סגור
-
4.איזה שטויות, חרא פרסומת, האמאמא של הקלישאות (ל"ת)אנונימי 25/03/2014 12:54הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.השאלה האמיתית שעלינו לשאול היאהילה 25/03/2014 09:24הגב לתגובה זו0 0באיזה יקום מקביל בריטים יושבים ב-חוץ- ושותים משהו -קר-...??סגור
-
2.הפרסום האמיתיזומבי 22/03/2014 23:42הגב לתגובה זו0 0הפירסום האמיתי הוא לדחוף עוד סוכר ממכר למשקאות ולהסוות באמצעות סודה.סגור
-
תרמתי מעל 200 לייקים משלי ואני אפילו לא יודע (ל"ת)למה 01/04/2014 18:43הגב לתגובה זו0 0סגור
-
מה זו המערכת השקרית הזו?@פחחחחחחחחחחח 29/03/2014 18:10הגב לתגובה זו1 0כל אחד יכול לעשות כמה לייקים שהוא רוצה! בנוסף - זה מכפיל כל לייק או אנלייק פי 2. מה יהיה?סגור
-
1.זכוכיתגונן 21/03/2014 06:14הגב לתגובה זו0 0עטרה היקרה , את לא ראית כניראה את הפירסומת מספיק פעמים . בסצנה של הזכוכית האופנוע אכן מיתנגש בה ! פשוט לא רואים את זה אלה רק שומעים את רעש ניפוץ הלוח "חסכו" מאיתנו את הסצנה עצמה , מספיק רעש הניפוץ +המבט של הזוג הצעיר כדי להבין שאכן הלוח נישבר .סגור