טור

והוא בכלל לא ידע שהוא כזה: על מורשת באינטרנט - ומותגים אלמותיים ברשת

אחרי שנפרדנו משורה ארוכה של גיבורי תרבות ומורשת שהפכו לאלמותיים ברשת, מהם סודות הקידום של מותגי רשת ומה ניתן ללמוד לטובת מותגי נצח?
אלון זכאי |

אריק איינשטיין ז"ל כנראה לא כתב לעצמו דף בוויקיפדיה, ובטח שלא העלה פוסטים לרשתות החברתיות. ובכל זאת, רשת האינטרנט מלאה באזכורים אודותיו - מגמה שהפכה לאש בשדה הפיקסל מאז פטירתו בנובמבר 2013.

בחודשים האחרונים נפרדנו משורה מכובדת של אושיות חברה ותרבות ישראליות, הזוכות לעדנה מחודשת ברשת האינטרנט. אם תקלידו במנועי החיפוש שמות כמו איינשטיין, ספי ריבלין, אריאל (אריק) שרון או שולמית אלוני, תגלו כי מורשתם זוכה לקידום מאסיבי, הנתמך באופן אורגני בפעולות שיתוף ותגובה של הציבור הרחב. כל אלו הופכים את מורשתם נגישה להמון הרחב והופכת את דמותם למותגי על נצחיים המקודמים באופן טבעי ברשת.

איך זה קורה? בימים בהם הדרישה של מנועי החיפוש לתוכן חדשותי עולה, יכולים אנשי עסקים או פוליטיקאים ללמוד ממותגי הנצח של הרשת, כיצד לייצור שיח אלמותי הנהנה מקידום אורגני באופן טבעי. נגיעה בנושאים קולקטיביים, פרסום מאמרים בנוגע לאירועים היסטוריים או תרבותיים ואפילו העלאת זיכרונות בנוגע לפרסונה מוכרת - מקשרים את הכותב באופן ישיר לדיון המתנהל ברשת.

כך לדוגמה, יום הנצחה או אפילו פוסט לזכר השקת אלבום מופת, יהפכו עד מהרה לטרנד ויראלי שיזכה לתגובות מצד קהל הגולשים. בהקשר זה חשוב להתמקד בנושאים חיובים המעוררים דיון מפרה בנושא, ולהימנע בדיון באושיות או נושאים מעוררי מחלוקת, דוגמת פרשת אייל גולן שזוכה לכותרות - ועלולה ליצור באזז שלילי (גם אם מאסיבי).

ריכוזיות כמפתח לקידום אורגני

כדי ליצור מותג יציב לאורך זמן, אנחנו חייבים לרכז את החומרים באתר אחד מרכזי, שיאפשר לקהל נגישות לחומרים - במקום להסתמך על אתרים חברתיים, שדפיהם עלולים להימחק או להיחסם בעתיד. אתר פרטי ומזוהה יש לפתוח על שם האישיות שאנו רוצים להנציח (מומלץ להכניס גם כינויים) או עם מילים המציינות נושא בעל משמעות חברתית. אתר זה יאפשר לנו לתקשר בין המידע בערוצים השונים ויהפוך כלי מרכזי בשימור מורשתו של האדם (או הנושא) בצורה מרוכזת וידידותית למשתמש.

את האתר יש לקשר לערוצי המדיה השונים ברשת, בהם מופיעים תכנים על חייו ופועלו, דוגמת יוטיוב, בלוגים, אלבומי תמונות ודפים ברשתות חברתיות וידיעות מאתרי תקשורת. כך לדוגמה, באתר לזכרה של שולמית אלוני ז"ל, נוכל להוסיף מידע ביוגרפי נדרש, למקם אלבומי תמונות מהאינסטגרם, נוסיף קישור לדף ההנצחה בפייסבוק ולסרטונים מיוטיוב, עם הופעותיה, ונזמין את הגולשים להגיב ולהוסיף קישורים נוספים.

כל הכותרות

איך הפכה ויקיפדיה מקור גלישה לרגל

זה המקום לבדוק אם האישיות או הנושא שאנו רוצים להנציח, זוכה למקום מכובד גם בוויקיפדיה. פתיחת דף תוכן באינציקלופדיה המקוונת תלויה בהסכמת עורכי האתר, שיבדקו את ההקשר הציבורי וערכו של התוכן לכלל הגולשים (חומרים מסחריים לא יאושרו). ולכן יש לכתוב את התכנים בצורה פשוטה, תמציתית וללא אוריינטציה שיווקית - שעלולה להביא למחיקתם. כמו כן מומלץ להוסיף לטקסט קישורים ודגשים מתאימים (הסברים מפורטים תמצאו בתוך ויקיפדיה), שיהפכו את התוכן לרלוונטי עבור מנועי החיפוש וילוו בקישור ישיר לאתר שהקמתם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בצורה זו ניתן לחבר בין עולמות התוכן השונים ולהעניק לאדם או לנושא שבחרנו מקום של כבוד במרחבי הרשת. עם הזמן, ובעזרת ההיענות של הגולשים, יהפוך הנושא למותג על שמקדם את עצמו וזוכה לקידום אורגני טבעי שיעניק לו חיי נצח במרחבי הרשת.

אלון זכאי הוא מומחה לקידום והנגשת אתרים, מנכ"ל חברת A-2-Z לשיווק באינטרנט מקבוצת 'פיונט טכנולוגיות' וחתום על הספרים 'שיווק נכון בפייסבוק' (2010) ו'שיווק נכון באינטרנט' (2006, אוריון).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה