יופי בפריים טיים: 'אפריל' ו'גולברי' על המסך - אחת עם סיפור והשנייה פלקט
בשורה התחתונה: יופי, בסופו של דבר, זה באמת לא רק חיצוני, והוא הרבה מעבר לפוזה.
שתי פרסומות שעוסקות ביופי נשי משודרות לאחרונה בהפסקת הפרסומות. אפריל למוצרי טיפוח וגולברי לאופנה. בשתי הפרסומות מככבות נשים יפות ומפורסמות ובכל זאת באחת מהן יש ובשניה אין - סיפור.
גולברי: רעיון טוב מבוזבז על קליפ פלקטי
נתחיל בגולברי עם איילת זורר. מלבד איילת זורר ובגדים יפים לא ברור על מה הפרסומת. מבחינת ההשתלבות שלה בעולם העדכני של פרסומות היא נותרת מחוץ למשחק. כל מה שרואים זה למעשה קטלוג אופנה מצולם עם שחקנית יפה ומפורסמת. עברנו דרך ארוכה מאד מאז שפרסומות למותגי אופנה הציעו רק צילומי קולקציה חדשה על גבי "דוגמנית קולב".
אופנה ויופי זה כבר מזמן השקפת עולם. פרסומות אופנה עוזרות לנו להבין 'למה דווקא את המותג הזה' ומספרות לנו לא רק שניראה טוב אלא שיקרה לנו משהו טוב. מפנים. גולברי פונה לנשים פחות צעירות והעצוב הוא שגם הפרסומת פחות צעירה במחשבה שלה.
מלבד הססמא שאהבתי Every day is your best day שיש בה סוג של פילוסופיה, הקליפ עצמו מאכזב ובנוי מעריכה עצבנית ולא מעניינת של פוזות בחדר סגור על רקע טפט בסגנון חיפוי אבן גיר.
המשפט "כל יום הוא היום הכי טוב שלך" היה יכול להתפתח לנרטיב של ממש. אשה שמאמינה בכל ליבה שכל יום הוא - הוא היום הטוב ביותר שלה היא אשה עם חתיכת גישה לחיים. זוהי אשה שגם כאשר החיים יוצאים משליטתה, היא מתעקשת על הומור בריא. הרעיון מבוזבז על קליפ פלקטי ושטחי שנבחר בסופו של דבר להיות סרט הפרסומת.
אפריל: מטריד במובן המעניין והמגרה של המילה
לעומת גולברי, אנחנו פוגשים בפרסומת לאפריל את אסתי גינזבורג ואת טהוניה בסרטון שמושך הרבה תשומת לב ומיד צריך לראות אותו עוד פעמיים כדי להתעמק בו כי הוא כל כך לא פלקטי ושונה ואפילו קצת מטריד במובן המעניין והמגרה של המילה.
אז בפשט מה שרואים, לצלילי השיר freedom מ-Django Unchained, זה שתי נשים מורחות לק זו לזו על צפרני הרגליים. שתיהן יפות עם תעודות - אחת שחורה והאחרת בהירה.
בדרש אנחנו עדים לסצנת התענגות של שתי הנשים מעצמן ומיופיין. הסרטון מתחיל מטהוניה בפוזה שמעוררת אסוציאציה של משרתת שחורה, במיוחד בעידודו של השיר מהסרט ג'נגו, כשהיא כורעת על ברכיה, על הרצפה, ומורחת לק שחור על רגליה של הנסיכה הצחורה המפונקת.
ההפתעה מגיעה ככאשר הן מחליפות תפקידים. אנחנו קצת מתביישים מהדעות הקדומות שעלו במוחנו. כשאסתי נהיית הפדיקוריסטית וטהוניה - הגבירה אנחנו מבינים שמועבר לנו מסר על שיוויון ואיזון. אולי על שחרור.
הסרטון קצר ופשוט אבל חכם.
השימוש באשה שחורה - אשה לבנה, והעובדה שחילוף התפקידים מהתל בצופה ובסטראוטיפים שהוא שבוי בהם - מוכיחים לנו שמדובר בשחרור אמיתי: שחרור מדעות קדומות בכלל ועל יופי נשי בפרט.
Set your beauty free מזכיר קצת במשקל שלו את let my people go. יאללה. תפסיקי לחשוב שיופי הוא עניין של חנופה, התייפייפות, ריצוי, הפקרות או פיתוי. כאשר שחרור מגיע בהקשר של יופי נשי אנחנו מבינים שמדובר בהיפוך לא רק של מי מורחת לק למי, אלא בנושא הכאוב ההוא - האם מותר לנשים להיות יפות בלי להיחשב פתייניות. אז זהו שכן.
יופי זה stand alone.
יש לו ערך אבסולוטי וצריך לשחרר אותו מהכלא המחשבתי. הוא הדבר עצמו ואת יכולה להתחיל לחגוג את זה. ומה שיפה בסרט שהוא לא מעביר את המסר באופן בנאלי - היא גם יפה והיא גם מצליחה. שם היינו כבר. יש פה צורה מקורית ולא שחוקה להתמודד עם הסוגיה.
שתי הפרסומות מדברות איתנו בססמאות בשפה האנגלית כאשר גולברי ממש 'מדביקה' אותה לקליפ לא קשור בעוד שאפריל מגישה מנפיסט שהוא על גבול המניפסט החברתי, והולכת עם זה לאורך כל הסרטון בצורה מקצועית, מהנה מבחינה קולנועית, כן אסטתית וקשורה 'לנושא' ובכל זאת מעוררת מחשבה והד.
עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.הכי יפה טבעיתומריקו 05/04/2014 16:31הגב לתגובה זו0 0אפשר להזמען אצלך עבודת מיתוג קטנה?סגור
-
3.עתרה נתקעת בשנות השמוניםציקי 01/04/2014 12:29הגב לתגובה זו0 0עכשיו אם נתעלם מהדאבל מינינג בכותרת אז נותר רק להגיד שהפרסומת של זרמון חסרת דמיון, משעממת ומפוצצת בקיטש. לחשוב שאהבת אותה מעיד עלייך יותר מאשר על איילון הגב גבר שאני דווקא אוהב.סגור
-
2.למושא הפירסומת (בגדים) גולדברי יותר משכנע (ל"ת)מירב 01/04/2014 00:23הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.הפרסומת של אפריל 31/03/2014 11:24הגב לתגובה זו0 0פרימטיבית וסקסיסטית. זרמון יא חרמן זקן ומגעיל יצאת מהתחת!סגור
-
מחשבה נוספת על הסרטון של אפרילאריק 01/04/2014 00:18הגב לתגובה זו0 0אכן הפירסומת מאתגרת הסטריאוטיפים שאנחנו שבויים בהם אבל בכל זאת לא עד הסוף..כי אם נשים לב לניואנסים שמסתתרים בתוך הפירסומת הזאת נוכל להבחין שהמצלמה מתעדת את הלק השחור על רגלה "הצחורה" של אסתי ובמקרה ההפוך זה מעורפל משהו ובכלל חלוקת הזמן בסירטון בין שני המינים עדיין מדגיש את המשרתת ה"שחורה" ולא ההיפך..סגור
- טען עוד
-
פרסומת אפריל סקסיסטית וגזענית!!!תרשי לי לחלוק עלייך 31/03/2014 14:39הגב לתגובה זו0 0שחורה מורחת לק שחור על אצבעות לבנות שימוש ציני בקונוטציה של העבדות עם טוויסט מגוכח, ממש לא ארוץ לקנות שם בושםסגור
-
אייתי בביתשגיאות כתיב 31/03/2014 16:49הגב לתגובה זו0 0ככה כותבים מגוחך, כסילה. ולא מגוכח. מה איתך? אל תלעיגי את הענף שלנו.סגור