עם יושרה מקצועית, בלי שעבוד ללקוח: אז איך אפשר להציל את ענף הפרסום

הטור האחרון של גינגי פרידמן של מכרז 'כללית' עורר פולמוס עז בברנז'ה. עתה הוא מסביר מה למד במשרד הראשון בו עבד, ומה יישם בעסק הפרטי שפתח
 | 

תריסר שנים אני כותב טורים ועוד אף פעם לא כתבתי טור המשך. הפעם אני רוצה לחרוג ממנהגי ולכתוב לראשונה פרק ב' לטור שלי על המכרז של שירותי בריאות כללית ( לחצו על הלינק - כאן ).

טור זה עורר גל של תגובות שהתפרשו על פני כל גווני הקשת. חלקם מצאו את מקומותיהם בטוקבקים ורובם בפניות ישירות בטלפון ובפייסבוק. חלקם ביקשו לחזק את ידיי ולברך אותי על הדברים הנכוחים, ורובם חלקו עלי. עיקר הטענות שהופנו כלפיי היו שמי שרוצה להצליח ולהשיג לקוחות חדשים, חייב לשחק את המשחק שכלליו נקבעים על ידי עושי השוק, כלומר: המפרסמים. ולפרסומאים אין אלא להרכין ראש, לקבל עליהם את הדין ולמלא את תפקידם - תפקיד הסמרטוט.

כיוון שידוע לי שרוב עמיתיי לשעבר חושבים כך ונוהגים בהתאם, הייתי רוצה לשתף את ששת קוראיי הנאמנים בניסיוני האישי כדי להוכיח שאפשר גם אחרת ושאני לא רק נאה דורש, אלא גם נאה קיימתי.

כששבתי ארצה מלימודיי בלונדון בתחילת שנות ה-70, עבדתי מספר שנים כתקציבאי בכיר במשרד פרסום נחשב. זאת הייתה חוויה מכוננת עבורי. הלקוחות של המשרד היו מקולקלים עד חורמה. בעל המשרד היה עושה דבריהם הכנוע של לקוחותיו. כל מה שדרשו - קיבלו, לטוב ולרע. יושרה מקצועית הייתה צירוף מילים בלתי מוכר עבורו, העיקר שהלקוחות יהיו מרוצים. הוא היה מעניק הנחות על פי דרישה, רץ לכל מכרז, מלקק ומתדפק על כל דלת. על ההנחות המפליגות ושירותי החינם שפיזר, הוא פיצה את עצמו בדרכים אחרות, בלית ברירה.

כשבגיל 28 עזבתי את משרתי המפנקת כדי להקים את המשרד שלי, ידעתי בדיוק מה לא אעשה. כל מה שראיתי ולמדתי באותו משרד, עשיתי הפוך. הייתי הפרסומאי הראשון שהחתים את לקוחותיו על הסכם התקשרות (היום זה טריוויאלי, בימים ההם איש לא האמין שמישהו יחתום לי). מעולם לא השתתפתי במכרזים, לא היה לי לקוח אחד שקיבל ממני פירור הנחה. תמיד טענתי שעוד לא נולד הלקוח שיעשה ממני גנב. תנאי התשלום היו כפופים לתנאי התשלום למדיה. פשוט.

מכל לקוח שחשב שהוא יודע טוב ממני פרסום, הייתי נפרד בידידות (המוניטין שלי היה - אלוף הארץ בגירוש קליינטים). הייתי אומר להם: לכו חפשו לכם פרסומאי שיודע פרסום טוב מכם. לכל לקוח שבאופן קבוע לא היה עומד בתנאי התשלום, הייתי מראה את הדלת (היה לי הסכם ג'נטלמני עם הבנק שלי, שאני לא מממן את לקוחותיי והוא לא עושה להם פרסום).

נכון, למדיניות הזאת היה מחיר. לא הייתי בעשירייה הראשונה, אבל התמורה הייתה שווה 1,000 מונים. נהניתי מעבודתי, הייתי ישר עם לקוחותיי, הייתי נאמן לדרכי ולקוחותיי קיבלו יותר מתמורה מלאה לכספם, הרבה יותר. ולא תאמינו, אבל בהפוך על הפוך, דרכי זו הביאה לי לקוחות שפנו אליי ביוזמתם וראו לעצמם כבוד גדול כש"הסכמתי" לשרת אותם.

אין לי ספק שאם פרסומאים נוספים היו נוהגים כמוני, היינו מצליחים להתוות דרך ולקבוע סטנדרטים של מקצועיות, יושרה וכבוד בענף כולו. לצערי, נותרתי בודד בשדה המערכה, ולכן גם חסר השפעה. אני מאמין באמונה שלמה, שאף פעם לא מאוחר מדי, ולכן אני ממשיך לכתוב. אני מקווה ומאמין שאף על פי שיתמהמה, בוא יבוא היום המיוחל בו הפרסומאים יקומו ויאמרו "לא עוד".

ועוד משהו. למען הסר ספק, ברור לי שלא ניתן לבטל כליל את נוהג המכרזים. ישנם גופים ממשלתיים, ממלכתיים וציבוריים המחויבים על פי חוק או תקנות לקיים מכרזים, אבל תפקידו של איגוד הפרסומאים הוא להסדיר את נושא המכרזים בתקנון ברור, שיאסור על משרדי הפרסום ליטול חלק במכרזים של יותר מ-3 משתתפים, ושיאסור להשתתף במכרזים בהם מקיים המכרז לא מתחייב לשלם סכום סביר לכיסוי הוצאותיהם של המשתתפים שלא זכו.

כמו כן, ברור שלא ניתן להגביל את גובה ההנחות שמשרדי הפרסום מעוניינים להעניק ללקוחותיהם, אבל ניתן לקבוע רף תחתון שמתחתיו אין לרדת. בדיוק כמו שנקבע שכר מינימום לעובדים.

זהו התפקיד הראשון במעלה של איגוד הפרסום: לשמור, להגן ולטפח את כבוד המקצוע והעוסקים בו. חבל שראשי איגוד הפרסומאים, לדורותיהם, לא הבינו זאת. לאחרונה נבחר יו"ר חדש, צעיר ונמרץ לעמוד בראש האיגוד לפרסום, מי יודע, אולי הוא יטול עליו את המשימה.

גינגי פרידמן הוא מנכ"לADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(11):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    אז אנא הסבר לי. למה המשרד שלך כבר לא קייים?
    משה 26/04/2014 22:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היי גינגי יקיר. אם היו לך רעיונות ושיטות כל כך טובות ומועילות אז למה המשרד שלך כבר לא קיים. אני בהחלט זוכר את המשרד שלך (אדמרק) לא זכור לי שהיה כל כך גדול ומוצלח. עובדה כבר לא קיים היום. יש לך הסבר הגיוני לזה? תודה
    סגור
  • תשובה למשה
    גינגי פרידמן 27/04/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משה מכובדי, אני מזמין אותך לקרוא שוב את הטור ולא תמצא שם מילה אחת הטוענת שהמשרד שלי היה גדול ומוצלח או שהרעיונות והשיטות שלי היו כל כך טובים ומועילים (למרות שהיו גם היו) כל מה שניסיתי לטעון בטורי זה הוא שידעתי להיאבק על כבודי המקצועי ולשמור על יושרתי. לשאלתך, המשרד לא קיים כי האנשים שקנו אותו ממני לא ידעו לשמור עליו. ובלי כל קשר, אני מציע לך לעבור על שמות כל המשרדים הגדולים והמובילים של שנות ה-70, ה-80 וה-90 ותיווכח שכולם נעלמו מהמפה. למה? כי זו דרכו של עולם: הגדולים מתים וחדשים נולדים וגדלים עד שגם הם ימותו. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 5.
    קצת יומרני, לא?
    גדי 22/04/2014 12:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותרת - איך אפשר להציל את ענף הפרסום קצת גדולה על המאמר הזה. אתה לא חושב? הבעיה של ענף הפרסום גדולה יות מנושא היושרה והשעבוד ללקוח. הבעה היא קודם כל בעיה מקצועית - העולם התקדם, הצרכנים התקדמו, אפילו הלקוחות התקדמו אבל משרדי הפרסום נתקעו מאחור. הם מציעים מוצר מיושן ומתודולוגיות מיושנות שלא מותאמות לשנת 2014. והלקוחות לא פראיירים.
    סגור
  • תשובה לגדי
    גינגי פרידמן 23/04/2014 01:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גדי מכובדי, אכן הצדק עמך. את הכותרות לטורים שלי נותנת המערכת. הכותרת שלי היתה :אפשר גם אחרת. אני מסכים עם כל דבריך אלא שהאשמה על היתקעות המשרדים מאחור רובצת על המפרסמים. מסיבות שפירטתי יותר מפעם, בטוריי. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 4.
    יש לי כמה שאלות
    שי 22/04/2014 10:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מסכים עם הטענה העקרונית שלך שמשרדי הפרסום מקדשים את הבינוניות כדי לשמר את שביעות הרצון של הלקוח. זה יוצר ענף שמתנהל כולו בצורה עקומה, בינונית ולא מאוד מקצועית. ובכל זאת יש לי כמה שאלות: 1. האם לתת הנחה זה באמת כל כך נורא? למה בכל תחום אחר הנחה היא לגיטימית ובפרסום לא? מדוע לקוח לא יכול לדרוש הנחה כמו שהוא דורש הנחה כשהוא קונה רכב חדש, ספה חדשה או יוצא לחופשה? לא ברורה לי ההתעקשות 2. אתה אומר שנותרת בודד במערכה. האם אתה טוען שאתה היחיד שעשה פרסום טוב? בכל זאת היו כמה פרסומאים גדולים והיו כמה מהלכים גדולים לאורך השנים. האם כולם חוטאים ורק אתה הצדיק? 3. האם התופעה שאתה מדבר עליה היא מקומית או גלובלית? ואם היא גלובלית הם השחקנים הישראלים באמת מסוגלים לשנות את המציאות? 4. הפנטזיה של כל פרסומאי היא ״לפטר״ את הלקוח שלו. לדעתי זו חכמה קטנה מאוד והפתרון הקל. לא הייתי מתגאה בזה. זה אפילו קצת ילדותי. החכמה היא לשמר לקוח (ולעשות לו עבודה טובה וגם להרוויח עליו) גם כשיש קשיים וגם כשהוא דורש הנחה או חושב שהוא יודע יותר טוב ממך. 5. מעניין אותי לשמוע פעם את הסיפור שבגללו סגרת את המשרד. אולי כבר סיפרת אותו פעם אבל מעניין לשמוע עוד פעם.
    סגור
  • טען עוד
  • תשובות לשי
    גינגי פרידמן 23/04/2014 01:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שי מכובדי, אכן שאלות טובות ולצידן ישנן גם תשובות טובות: 1.ענף הפרסום שונה משאר הענפים שהזכרת בכך שההכנסות נקבעות ע"י המדיה. כגובה העמלה כן גובה ההכנסה. ואין לך שליטה על כך. לעומת זאת כל שאר ההוצאות של המשרד ניתנות ללא חיוב. כך שאם אתה נותן הנחה אתה חייב לקצץ בשירותים שאתה נותן או ברמתם, נגיד פחות פלנינג או קריאייטיב ברמה זולה יותר או לחילופין עליך ליצור הכנסות שנעלמות מעיני הלקוח. 2.לא אמרתי שהייתי היחידי שעשה פרסום טוב. אדרבה, היו טובים ממני. אמרתי שהייתי היחידי שלא נתן הנחות ולא השתתף במכרזים. 3.התופעה בחלקה גלובלית והיא משתנה ממדינה למדינה. אבל דווקא אנחנו כמדינה קטנה ובהתהוות יכולים לשמש דוגמה לאחרים כפי שעשינו בענפים רבים אחרים. 4.לדעתי לשמר לקוח בכל מחיר פירושו עוול ללקוח ועוול למשרד. היושרה המקצועית והגאווה המקצועית הם מעל לכל. 5.את המשרד שלי מכרתי (לא סגרתי) כי מצאתי את עצמי זקן לענף. למגינת לבי זאת המציאות בארצנו המקדשת את הנעורים ובזה לניסיון. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 3.
    לא כותב טורי המשך,אך ממחזר עצמו לדעת
    קורא וותיק 17/04/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם קאטו הזקן היה מקבל חום
    סגור
  • תגובה לקורא וותיק
    גינגי פרידמן 19/04/2014 03:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קורא וותיק מכובדי, צר לי אך זה הוא המחיר שקוראים וותיקים משלמים, הם יודעים מראש מה תהיה דעתו של הכותב בכל דבר ועניין ואין זה מן הנמנע שבתריסר שנות כתיבה הכותב יחזור על עצמו, חזור וחזור. יחד עם זאת אני מלא הערכה שאתה יודע מי זה קאטו הזקן, בימינו אין זה דבר של מה בכך ואני רואה לעצמי כבוד גדול שאתה נמנה עם קוראיי הספורים. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • נהדר אתה. אחלה תגובה. (ל"ת)
    שרי סימן טוב 08/05/2014 20:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    כל כך צודק. איפה אגוד הפרסום?
    משה 16/04/2014 21:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע זמן שיעשה משהו לטובת המשרדים והצוותים שעובדים יום ולילה ללא תשלום על מכרז אחרי מכרז. יעשה כבוד לענף, ישמור על האנשים, בקיצור - פשוט וטוב. אמיר גיא? מישהו?
    סגור
  • 1.
    הזמנים אז היו שונים גינגי
    רק רגולציה 16/04/2014 14:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום אין תחרות כמעט באף ענף משמע אין כמעט לקוחות שרוצים להתחרות במישהו אחר ולכן המשרדים מסתובבים סביב הזנב של עצמם. כי מי שיש לו קשרים איכשהו עובד (ולפעמים גם הם לא ע"ע גיתם - דנקנר ושות).גם אלה שעובדים מספקים שירותי מדיה ללקוחות כי מה יש ללקוח ללא תחרות לפרסם חוץ מהעלאה לטופ אוף מיינד? אז אסטרטגיה וקריאייטיב זה לחלשים. הקטנים בסה"כ רוצים לשרוד את החודש ורוצים הארד סייל. אין באמצע. בנוסף, בתחילת שנות התשעים לפרסום היה זוהר מטבע הדברים כי זה היה חדש (גילינו את אמריקה וכו'), ז'וז'ו חלסטרה עשה מזה פינה ושידורי הענקת פרסים לתשדירים קיבלו נתוני צפייה. היום פרסום הוא דבר שנוא בלשון המעטה ותחת מתקפה תמידית. לכן, אין מה להשוות בכלל.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות