צרכן לא צריך מותג כחבר: תפסיקו לנסות להיות אנושיים ופשוט תתחילו לעזור
איזה מותג לא ניסה להיות אנושי יותר - ידידותי, חייכני, פשוט או נחמד? אבל בינינו, עם יד על הלב, האם צרכנים באמת מצפים שהמותגים שסביבם יהפכו לחברים שלהם? כנראה שלא.
הדוגמא הטובה ביותר לכך היא הפייסבוק שלנו. האם מישהו מכם זקוק לפוסט משעשע או לתמונה אומנותית של מותג מסוים כדי להכניס עניין לפיד? כשאני פותח את הפייסבוק שלי אני זוכה בכל רגע נתון להומור, ריגוש ועניין שמגיעים מהחברים שלי. והם עושים את זה הרבה יותר טוב מכל מותג שאני מכיר.
אנחנו חיים בעידן שבו צרכנים יכולים לחשוף את "התרמית" של מותגים בקלות ובמהירות עצומה. אנשי שיווק ממציאים אסטרטגיה חדשה, עולים עם קמפיין גדול ויקר ומרגישים סיפוק גדול. אבל האמת היא שהצרכן צופה בקמפיין ואם הוא ריק מתוכן הוא מרגיש מיד את הזיוף שבו. המותג אולי "החליט" להיות פתאום צעיר, פשוט, ידידותי או שקוף...אבל הצרכן רואה עוד ניסיון למכור לו סיפור ללא כיסוי.
אז מה זה אומר על מותגים? האם אנחנו כאנשי שיווק צריכים לזנוח את הניסיונות לקרב בין מותגים לצרכנים? התשובה היא כמובן לא. אבל במקום לנסות להיות מצחיקים יותר או ידידותיים יותר, בואו נדבר על תכונה אנושית חשובה לא פחות - עזרה. חבר אמיתי הוא אחד שעוזר לך כשאתה צריך. בלי לשאול שאלות, בלי להתנות תנאים. הוא פשוט שם בשבילך. זו תכונה אנושית, אבל גם כזאת בעלת ערך פרקטי ואמיתי. הבעיה היא שעם כל הרצון הטוב, היכולת לעזור תלויה לפעמים בידע, בכלים או במשאבים. אם חבר טוב יבקש את עזרתי בנושא שאני לא מבין בו, גם הרצון הכנה שלי לעזור, לא יוכל להיות מתורגם למעשים.
כאן נכנס היתרון של מותגים. למותג יש כוח ויידע שאין לאדם הממוצע. מותג יכול להעמיד משאבים של כסף ושל כוח אדם והוא יכול לפתח כלים ושירותים שיעזרו לאנשים. מדובר בעזרה אמיתית ששום חבר לא יכול להעניק. לא בגלל שהוא לא רוצה, אלא פשוט בגלל שהוא לא יכול.
מותגים יכולים להעניק לי ידע שמבוסס על תוכן או לפתח עבורי כלים דיגיטליים וטכנולוגיים שיפשטו לי את החיים, יקלו עלי ויעזרו לי יום יום. את זה אף חבר לא יכול להעניק לי. ובמקרה הזה אי אפשר לרמות. כשמותג באמת מנסה לעזור לאנשים התוצאה הרבה יותר אותנטית והאפקט השיווקי גדול יותר. יכול להיות שהצרכן יחפש את המניע מאחורי העזרה, אבל הוא לא יתכחש לעצם העזרה ולרוב הוא ישמח ואף יפיץ את הבשורה. לזה אני קורא שיווק שימושי או Brand Utility Marketing.
היכולת של מותגים לעזור לאנשים בעזרת כלים, אפליקציות, תוכן, אנשי מקצוע ועוד, היא היכולת האנושית האמיתית והיא זו שיכולה לקרב בין מותגים לצרכנים ולייצר מערכות יחסים אמיתיות.
- חדשות 14 חזרה למקום השני; חתונה ממבט ראשון מובילה בפריים טיים
- חתונה ממבט ראשון ממשיכה להוביל בפריים טיים עם 21.4% צפייה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
כשחברת הביטוח Esurance הציעה אפליקציה שחוזה את מחירי הדלק שצפויים מחר ובהתאם למחיר ממליצה האם כדאי לתדלק היום או מחר היא מציעה לצרכן עזרה אמיתית - כזאת שהוא יכול להשתמש בה יומיום, שהוא לא נדרש לשלם עבורה ושבמקרה הזה גם חוסכת לו הרבה כסף.
כשמותג ציוד הסקי Helly Hansen החליט שהוא רוצה לעזור לקהל היעד שלו הוא יצר אפליקציה של שעון מעורר שמתחברת למזג האוויר באתר הסקי של הגולש. אם ירד שלג בלילה האפליקציה מעירה את הגולש מוקדם בבוקר די שיוכל ליהנות מהשלג הטרי. אם לא ירד שלג, האפליקציה נותנת לגולש עוד כמה שעות להתפנק במיטה. גם זו עזרה אמיתית היא פשוטה, היא מתחברת לצורך אמיתי ומשפרת את איכות החיים, או במקרה הזה איכות החופשה של הצרכנים.
אז בפעם הבאה שאתם רוצים להיות יותר "אנושיים" תשאלו את עצמכם "איך אני יכול לעזור לצרכן שלי בצורה שאף חבר לא יכול". אם תצליחו לפתח את הכלי או השירות שיהווה עזרה אמיתית ויומיומית, כנראה שתצליחו להתקרב לצרכן, לייצר מערכת יחסים בינו לבין המותג, להגביר את האמון שלו במותג ולהיות באמת אנושיים. בסופו של דבר זה ישתלם לכם.
הכותב הוא מנכ"ל חברת
- 22.רוני 15/06/2014 18:27הגב לתגובה זומושג העומד בבסיסו של כל מה שמוצע ללקוח. התמחור המנומס (מונח חביב לכשעצמו) קשור לכאן דרך הנוסחה הידועה VFM. לפני עשרים שנה, בעוד עשרים שנה. יש דברים בסיסיים שלעולם לא משתנים.
- 21.מותג חבר?? סתירה בהגדרה (ל"ת)דנה 15/05/2014 12:44הגב לתגובה זו
- 20.צחי 15/05/2014 12:44הגב לתגובה זומ
- 19.דורון 15/05/2014 12:43הגב לתגובה זוחברים??? שטויות, ערך אמיתי ללצרכנים בבקשה ולא בלבולי מוח
- 18.בדיוק!!! שיפסיקו להיתמם, חברים עלק (ל"ת)15/05/2014 12:42הגב לתגובה זו
- 17.כמה נכון (ל"ת)ענת 15/05/2014 12:41הגב לתגובה זו
- 16.ההוא מהאלה 12/05/2014 09:42הגב לתגובה זותובנה מעולה ליאור המון בהצלחה
- 15.דניאל 08/05/2014 21:55הגב לתגובה זוהגיע הזמן שמישהו יפקח את העיניים לכל התעשייה הזאת. קשה לקום בוקר אחד ולגלות שמה שלימדו אותך כשהיית צעיר כבר לא רלוונטי. אבל זו המציאות. המהפכה מתחוללת מול העיניים שלנו אבל יש כאלו שמעדיפים לטמון את הראש בחול.
- 14.אלסטיק מפלסטיק 08/05/2014 18:15הגב לתגובה זותודה להילה, אייל, עומר, דנית ודנה - שיושבים כולם מאחורי אותה מקלדת... ראבאק, קצת מקוריות.
- 13.ת״אביבי 08/05/2014 11:47הגב לתגובה זומה שאתה מציע הינו תועלת מוצרית מן המותג, הכל טוב ויפה וכולנו רוצים שהמוצרים שנרכוש יתנו לנו פתרונות פונקציונאליים, אך מה ימנע ממני מלחפש אלטרנטיבות מותגיות אחרות, והתשובה היא חיבור רגשי אל המותג. כבר הוכח באינספור מחקרים ומאמרים שהצרכן יעדיף מותג שמתקשר עימו ברמה הרגשית וזה ההבדל בין מותג גדול מהחיים למותג רגיל, למשל קוקה קולה או אפל, הרי שאין הבדל ביו פפסי קולה לקוקה קולה, או ביו אייפון לגאלקסי, שניהם מספקים את אותו המוצר, אז מה ההבדל? המיתוג הרגשי והחושי, כפי שהגדירו אקר או לינדסטרום. אנו רוצים לקבל עולם תכנים וערכים מן המותג שלנו, להיות משוייכים לקהילה שחשה את רגשותינו ולשתף אותם עם אחרים. זה נכון שאנו מחפשים פתרונות שהמוצר יספק, אולם זה לא ישייך אותנו למותג אלא יספק פתרון פונקציונאלי. בנוסף, ישנם מודלים המספקים פתרונות לעמדות, רגשות ומעורבות כמו BCG, ELM, Ansof וכו׳, מודלים ראציונליים ורגשיים אשר בוחנים את מידת מעורבות הצרכן ואת החיבור הרגשי שלו, כמו כן, מיתוג חמשת החושים שגורם למותג להיות צרוב במוחנו ככ חזק שנרגיש קירבה חברית אמיתית כלפיו, אותה קירבה שתגרום לנו לשלם את מחיר הפרמיה היותר גבוה, אחזור לקוקה קולה או לאפל, או אלך להבדל בין מרצדס לסובארו, למה שתקנה מרצדס כאשר סובארו עולה שליש ומספקת את אותה הפונקציואנליות, להגיע מנקודה א׳ לנקודה ב׳, אז כנראה שזה מה שאתה מרגיש כלפי אותו המותג ועולם הערכים והתכנים אותו הוא מספק. לכן, אני לא מסכים עם הכתבה שלך, אני לא חושב שהבאת דוגמאות מספקות, האמירה שלך לא מבוססת על מחקר ולא ניתנת להכלה.
- פסיכולוג חברתי 11/05/2014 22:17הגב לתגובה זושברת שיאי גינס
- שני 08/05/2014 14:38הגב לתגובה זואני דווקא מאוד מסכימה עם מה שכתוב במאמר. מה שהיה נכון לפני עשרים שנה או אפילו עשר שנים לא בהכרח נכון היום עם כל הכבוד לאקר או לינדסטרום. הדוגמאות במאמר דווקא מייצרות חיבור רגשי הרבה יותר מעוד קמפיין עם חיוך או מוסיקה מרגשת. אתה זורק ערימה של מודלים אבל כנראה מנותק מהמציאות. אתה מדבר על קרבה חברית? איפה אתה חי??? מי מכר לך את הסיפור הזה ולמה אתה מאמין לו? אני לא מרגישה קרבה חברית לג'ינס שלי או לבנק שלי. וזה לא בהכרח רע. אולי לא הבנת מה כתוב במאמר או שלא קראת אותו. מה שאני הבנתי זה שמותג צריך לעזור וששיווק יכול לעזור ולא רק להציע ערימה של מילים. עם מה בדיוק אתה לא מסכים? אגב, הרבה מהמהלכים של קוקה קולה בשנים האחרונות הם מהלכים דומים למה שהוצג פה ולגבי אפל וגלקסי מה אתה מנסה להגיד? גרף המכירות בשנתיים האחרונות נוטה לכיוון סמסונג. וההשוואה בין סובארו למרצדס מגוחכת וקצת פתטית.
- 12.גל רסולי 08/05/2014 08:55הגב לתגובה זוכבעל עסק ,הרבה שנים, וכמובן כצרכן,בזמן שאתה מדבר על מערכת יחסים אמיתת עם הלקוחות שלנו ,לטעמי זה יכול להתקיים רק תוך כדי נימוס בתמחור . צריך להיות קשר ישיר בין ערך המוצר שאתה מקבל לבין המחיר שלו מה שלצערי לא קורה.
- ליאור ארן 08/05/2014 10:50הגב לתגובה זואהבתי את המונח "נימוס בתמחור". אחד המונחים הכי מנומסים ששמעתי לאחרונה... תמחור תמיד היה ותמיד יהיה חלק מהותי מהאסטרטגיה השיווקית. אני מאמין שעם כל הכבוד לשיווק או לפרסום קודם כל צריך להיות מוצר טוב (נשמע בנאלי אבל הרבה לא מבינים את זה), אחרי זה הוא צריך להיות מתומחר בצורה הוגנת והגיונית ואז צריך לדעת לספר לצרכנים את הסיפור שלו בצורה הכי מעניינת, ייחודית ורלוונטית. בשלב הזה נכנס השיווק השימושי - brand utility. הוא כמובן לא יחליף את איכות המוצר או התמחור שלו אבל מהלך Utility טוב בהחלט יתרום לתפיסת הערך של המוצר/מותג. תודה
- 11.עטרה בילר 08/05/2014 07:47הגב לתגובה זוגם אני מאמינה כמוך שאנחנו בעידן שבו מותג צריך להציע תועלת פרקטית!! היא צריכה כמובן להיות קשורה לרעיון הליבה ולא סתם מתנחמדתת.
- ליאור ארן 08/05/2014 10:28הגב לתגובה זוכמובן כמובן שהתועלת הפרקטית צריכה להיות קשורה לערכי המותג ולתרום לו מבחינה תדמיתית/מכירתית. אחרת חטאנו לתפקיד שלנו כאנשי שיווק.
- 10.שי 07/05/2014 22:21הגב לתגובה זומדהים שגם ב-2014 משרדי הפרסום בישראל עדיין חושבים טלוויזיה טלויזיה טלויזיה. ושלא יספרו לכם סיפורים. זו האמת. הגיע הזמן שלקוחות יפקחו את העיניים ויבינו שזה לא עובד. הגיעו הזמן לאלטרנטיבה.
- 9.פלנר 07/05/2014 21:44הגב לתגובה זובכל הכבוד אין פה שום בשורה ושום חדשה ולמרות מה שנאמר המותגים חוץ מבעלות על תקציב כספי לא בעלי ידע אמיתי ומהותי בטח שלא ביכולת לבנות מוצרים דיגיטליים אלה שכן מצליחים הם יחידי סגולה וגם זה עולה להם בדם ולא בהכרח מוכיח את עצמו
- ליאור ארן 08/05/2014 10:37הגב לתגובה זובמובן מסוים אתה צודק. מותגים עשו מהלכי יוטיליטי כבר לפני הרבה מאוד שנים. אבל העידן הנוכחי מאפשר למותגים לעשות יותר מהלכים כאלו, בקלות רבה יותר ובעלות נמוכה יותר. וגם הצורך בהם עולה. אולי מבחינתך אין פה שום בשורה אבל בפועל רוב המותגים עדיין לא מיישמים את הנושא. אני לא מסכים איתך לגבי הידע של מותגים. למותגים יש ידע עצום, יש להם אינספור ממשקים עם צרכנים והם מעורבים מאוד בחיים של כולנו. אני ממש לא מסכים איתך שרק יחידי סגולה הצליחו. אני אשמח לשבת איתך ולתת לך עשרות דוגמאות של מותגי ענק לצד מותגים קטנטנים שעשו מהלכים מוצלחים. אתה מוזמן להיכנס לפייסבוק שלנו או לאתר ולראות בעצמך. אגב, המהלכים לא חייבים מהלכים להיות אפליקציות יקרות. יש מהלכי יוטליטי פשוטים להפליא ומוצלחים ביותר. תודה
- 8.ליאור אין על הכתיבה שלך! חכם וכל כך נכון (ל"ת)דנה 07/05/2014 21:41הגב לתגובה זו
- 7.ניסים 07/05/2014 21:09הגב לתגובה זומה אתם עושים חוץ מלהביא דוגמאות מהעולם???
- 6.גליה 07/05/2014 19:21הגב לתגובה זוהנה בהמשך לכך, יש אפליקציה שעוזרת אחד לשני בגידול חיות המחמד (כלבים/חתולים) והם בכלל לא לוקחים עמלות... www.petsinsite.com
- 5.אלי 07/05/2014 19:18הגב לתגובה זואפליקציית פטס אין סייט: www.petsinsite.com הנה אפליקציה שעוזרת אחד לשני בגידול חיות המחמד...
- 4.דנית 07/05/2014 18:00הגב לתגובה זובלי קשקושים של ״אנחנו המשפחה שלך״. איזה מאוס.
- 3.עומר 07/05/2014 16:35הגב לתגובה זוהייתי שמח אם יום אחד מר ליאור ארן ינהל גם את הקמפיין שלי..
- 2.אייל 07/05/2014 16:29הגב לתגובה זוכל כך פשוט...
- 1.הילה 07/05/2014 16:18הגב לתגובה זוחבל שרוב המותגים מתעסקים בשטויות שלא מעניינות אף אחד ולא נותנים משהו בעל ערך.