אביב ברקוביץ' אלגומייזר
צילום: יח"צ
טור

למה החלטת ביהמ"ש האירופי בעד הידוק הפרטיות - דווקא תפגע באמינות המידע?

ההחלטה שמתייחסת לפרטיים, פותחת דלת לכיוון העסקי. אביב ברקוביץ' חושש כי גורמים עסקיים עשויים להשתמש בחוק זה כדי להסיר ביקורות
אביב ברקוביץ' | (4)

בשבוע שעבר קבע בית המשפט הגבוה לצדק באירופה, כי חובה על גוגל, במקרים מסוימים, לבצע שינוי ידני בתוצאות החיפוש שלה, במקרה שאנשים פרטיים נפגעים מתוצאות חיפוש שמציגות מידע לא רלוונטי. מה שעומד מאחורי ההחלטה הזו הוא החוק האירופי שקובע כי יש לאנשים זכות לשלוט במידע על עצמם, במיוחד אם הם אנשים פרטיים ולא דמויות ציבוריות.

גוגל בתגובתה, ציינה כי היא מאוכזבת מהפסיקה וזה די ברור, גם אנחנו כמשתמשים יום יומיים, צריכים להיות מאוכזבים. מדובר בפגיעה משמעותית בחופש המידע, היות ומנועי החיפוש מהווים כיום את מקור המידע העיקרי והראשי. עם זאת, להחלטת בית המשפט יש משמעות הרת גורל נוספת, והיא התקדים. החלטה כזו מתייחסת אמנם לאנשים פרטיים, אך פותחת את הדלת לחוקק חוקים נוספים דומים גם מהכיוון העסקי. לא נתפלא אם בעתיד, חברות בעלות כוח והשפעה עשויות לתבוע מהמחוקק לחוקק חוקים דומים גם בתחום העסקי. גורמים עסקיים מצידם, עשויים להשתמש בחוק זה כדי להסיר ביקורות שליליות אודות מוצרים ושירותים ולייצר "סביבה נוחה" לעסקים ולמנוע מידע מבוקר מפני האזרח. הפגיעה, בסופו של דבר, תהיה רק בצרכן הקטן.

גוגל חרטה על דגלה לאורך השנים את ערך חופש המידע. כל מקום בו יש פגיעה בערך זה, גם המותג והאמינות של גוגל נפגעת ולכן יש להאמין כשגוגל טוענת שהיא מאוכזבת מכך. גוגל מעוניינת להרחיב את חופש המידע, במיוחד בתחום הפרוץ של מידע עסקי, ולאחרונה אף הוסיפה תוספי ביקורות למודעות הממומנות שלה במטרה לאפשר לצרכנים לדרג את חוויתם באתר המפרסם.

אנו רוצים שהסביבה האינטרנטית תהיה סביבה לטובת המשתמש, דהיינו סביבה פתוחה ככל הניתן, ולא סביבה מניפולטיבית. כאשר נופלת החלטה כזו ובמיוחד כשהיא מגיעה מבית משפט מערבי, זה מחזיר את גוגל ואותנו שנים רבות אחורה בכל מה שקשור לחופש המידע. חופש המידע הוא לא ערך עליון שעולה על הפגיעה בשמו הטוב של אדם או חברה. ברור שזכותו של אדם לשמור על פרטיותו ובמידה ואינו רוצה לחלוק מידע עם אנשים נוספים, זאת זכותו. ברור גם שזכותה של חברה שמוציאים את דיבתה רעה (ולא בצדק) ברשת לתבוע את זכויותיה. אך מנגד, צריך גם להותיר את המרחב האינטרנטי בידי המשתמשים. צריך לאפשר לאנשים ולחברות לדרוש מגוגל ומנועי חיפוש אחרים "לשכוח" מידע פוגע או שקרי, אך חשוב לשמור על מידתיות. חשוב לזכור כי גוגל כבר מפעילה אפשרויות לדיווח על מידע בעייתי וכל מי שמרגיש את עצמו נפגע יכול לפנות בכלים הקיימים כיום לתיקון הנזק. לצערי, ההחלטה האירופאית צפויה להוליד תביעות נגזרות מגופים אינטרסנטים שכבר היום מנסים לייצר מניפולציות ולהפוך את הרשת לכר נוח לפעולותיהם.

אביב ברקוביץ' הוא סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת הפרסום הדיגיטלי אלגומייזר

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בן 23/09/2015 23:44
    הגב לתגובה זו
    מכיר את אביב ברקוביץ, האיש מספר 1 בעולם בכל מה שקשור לפרסום באיטנרנט ולגוגל בפרט.
  • 3.
    עומר 11/09/2015 01:49
    הגב לתגובה זו
    אביב ברקוביץ, נהנתי מאוד לקרוא את הכתבה.
  • 2.
    רואים שיש לאלגומייזר הנהלה אינטליגנטית (ל"ת)
    אייל 19/05/2014 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכים לחלוטין (ל"ת)
    אור 19/05/2014 22:36
    הגב לתגובה זו