שינויים במדידת הרייטינג: מכרז חדש להפעלת המערכת, יותר משפחות בפאנל
האם הוועדה הישראלית למדרוג תבחר בגוף מדידה אחר לבחינת הרייטינג בטלוויזיה? לאייס נודע כי מליאת הוועדה, בה נציגים מגופי שידור שונים החברים בוועדת המדרוג, הצביעה בעת יציאה למכרז חדש.
המדידה הרשמית החלה ב-1999, אולם הוועדה החלה לפעול כבר בשנת 1998, ומי שמבצעת לה מאז את מדידת הרייטינג בקרב פאנל המכיל 580 משפחות, היא חברת קנטאר מדיה (עד 2011 היא נקראה TNSטלגאל), שהמכרז בו זכתה ב-2007, יסתיים בספטמבר 2015. במליאת הוועדה חברים גופי שידור שונים: קשת, רשת, הרשות השנייה, רשות השידור (ערוצים 1 ו-33), ערוץ 10, הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 9, ערוץ 24, איגוד השיווק ואיגוד הפרסום.
ביום חמישי התכנסה מליאת הוועדה למדרוג לישיבה אחרונה תחת היו"ר זליג רבינוביץ', ובה נבחר ליו"ר חדש אלדד קובלנץ, מנכ"ל החינוכית. חברי המליאה קבעו כי במכרז הקרוב שיינהל לכל המאוחר בינואר 2015, ימדדו מעל 800 בתי אב בישראל, גידול של 40% ביחס למצב הנוכחי. כמו כן, החברה שתזכה במכרז תתבקש גם לכלול פאנל של עד 2,000 איש שמדידת הרייטינג שלהם בביתם תתבצע באמצעות הסמארטפון שלהם, ולא באמצעות מכשיר מדידה רגיל.
על פי הערכות, למעט 'קנטאר מדיה', במכרז שייצא לפועל בשנה הקרובה, יתמודדו חברות זרות שמבצעות מדידת רייטינג במדינות בחו"ל. עם חלק מאותן חברות נפגשה כבר המנכ"לית היוצאת של הוועדה, ד"ר יפעת בן-חי שגב.
ואולם, על פי הערכה, גם במכרז הקרוב לא צפויה להיות דרישה למדידת רייטינג של צריכת תכנים באמצעי הסמארטפונים, ואולם במסגרת מדידת 800 המשפחות, ימדדו גם הצפיה שלהן במחשבים ניידים, נייחים ובטאבלטים. הסיבה לכך היא שאין עדיין אפשרות טכנולוגית לבצע מדידה גם של סלולר. גורם המכיר את הפרטים, מציין מאידך כי לא מן הנמנע כי בשנה-שנתיים האחרונות הטכנולוגיה תתפתח כך שתאפשר מדידת גם בכל עולמות הדיגיטל.
למרות שהצפייה בתכנים טלוויזיוניים זולגת בשנים האחרונות גם לעולמות הדיגיטל - מחשבים, טאבלטים וסמאטפונים, אלה לא נמדדים כלל על ידי הוועדה, שממשיכה למדוד רק 580 בתי אב (כשבכל שנה רבע מהם מתחלפים), מבלי להגדיל את פאנל הנמדדים. זאת אחת הביקורת על אמינות הנתונים של הוועדה, לצד אמינות השתתפותם של בתי האב המשתתפים, כפי שפורסם בתחקיר של ידיעות אחרונות לפני מספר שבועות.
ושוב: הוועדה וערוץ 9 על סף פיצוץ ביחסים?
ביקורת קשה הגיע בשנים האחרונות מצידו של ערוץ 9. כבר לפני שנתיים - בעקות טורניר היורו בכדורגל, טענו בערוץ שהיה אז בשליטת לב לבייב, כי הנתונים שהוועדה מפרסמת מקפחים אותו.
לאחר שנראה היה אז כי
גורדין כתבה עוד כי "אי-הגדלת המדגם נובעת מסירוב מתמשך של חברי הוועדה שאינם מעוניינים בהגדלתו (אלה שטעות סטטיסטית פועלת לטובתם) וכן מהעלויות הגבוהות של השיטה האמורה".
מנכ"לית הוועדה למדרוג, יפעת בן-חי שגב, אישרה את הפרטים לאייס.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה