ההצעות שעל הפרק: הקלות בסוגה עלית, ביטול קנסות- ואולי אף תמיכה ממשלתית

בשוק ה-TV יודעים איך נכנסו ל'צוק איתן', אבל שוברים את הראש כיצד לשרוד אותו ● בכירי התעשייה נפגשו במטרה לגבש מסמך שיציג את "הבור הכלכלי" ויוגש לממשלה ● אייס מציג: הצעות שעשויות להקל את המכה הכואבת
 | 
telegram

שוק הטלוויזיה מנסה להבין בשבועות האחרונים איך הוא ישרוד את התקופה המתוחה שישראל עוברת, ובעיקר - מאז תחילת מבצע צוק איתן. כפי שפורסם באייס , רק בשבוע הראשון של הלחימה, הפסידו 2 הערוצים המסחריים 2 ו-10 וערוץ 9 הרוסי, כ-20 מיליון שקלים, לא כולל התקופה המתוחה שלפני כן, וכמובן שלא כולל את נתוני הימים הקרובים - כאשר היד נטויה, והפסדים נערמים.

כפי שקורה בכל מערכה, החברות המסחריות מורידות קמפיינים מן האוויר, שידורי האקטואליה עולים על גדותיהם, מספר דקות הפרסום נחתך משמעותית, ההוצאות מזנקות, ופרוגרמינג עשיר ומגוון מושלך בחלקו אל הפח.

מבחינתה של הרשות השנייה, הדרך בה היא מפצה את הזכייניות שנמצאת תחת פיקוחה (קשת, רשת וישראל 10) היא בדקות פרסום. בתקופה שאחרי הלחימה, הרשות מאשרת לזכייניות להוסיף דקות פרסום בפריים-טיים. ואולם, כששוק הטלוויזיה נמצא במצב בעייתי כבר מספר שנים, הזכייניות כמעט תמיד לא מגיעות למכסת הפרסום הרגילה שלהם בפריים - 40 דקות פרסום.

הבוקר (יום ה') נפגשו מנכ"ל קשת אבי ניר, המנכ"ל הנכנס של ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז, ומנכ"לית ערוץ 9 עו"ד ויקטוריה גורדין, כדי לגבש עמדה לגבי דרכי הפיצוי האפשריות מצידו של משרד התקשורת.

השקענו בחדשות? תפחיתו במחויבויות תוכן עלי

כבר בימים האחרונים התבקשו הזכייניות שנמצאות תחת פיקוחה של הרשות - 'קשת', 'רשת' וערוץ 10, לגבש מסמך בו פירוט ההפסדים. הפיתרונות, על פי גורמים רבים עמם שוחח אייס בימים האחרונים, רבות, אמורים לקבוע האם "שנת 2014 היא תהיה שנת רווח תפעולי או הפסד לחלק מהזכייניות", כדברי אחד מהם.

גורם בכיר מאד בשוק הטלוויזיה, אמר לאייס כי הרשות השנייה צריכה לשקול אפשרות להקל על הזכייניות בכך שחלק מהוצאות מבצע השידורים וההפסדים מפרסום, יחשב כסוגה עלית, מה שיקל על הערוצים. רק לשם דוגמא, 2 זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת חייבות להשקיע יחדיו 170 מיליון שקלים בסוגה עלית בשנה, ואילו ערוץ 10 - כ-50 מיליון. "אפשר להפחית כמה מיליוני שקלים מהמחויבויות האלה, כדי להציל את הערוצים", אמר הגורם.

גורם ב'רשת' דווקא מצביעים על כיוון אחר. "יש מאיפה להקל עלינו ועל שאר הזכייניות - דמי זיכיון וקנסות. בעיקרון אנחנו לא בעד ההצעה לקצץ במחויבויות לסוגה עלית".

פחות דמי זיכיון וקנסות, או אולי בכלל הממשלה תעזור?

'קשת' ו'רשת' משלמות 24 מיליון שקלים בשנה, יחדיו, עבור דמי זיכיון ודמי הפצה. ערוץ 10 משלם לבדו 24 מיליון שקלים. בנוסף, כל זכיין נקנס במיליוני שקלים מדי שנה, ורק עכשיו חייבים זכייניות ערוץ 2 למשל כ-5 מיליון שקלים עבור קנסות מהשנה האחרונה. "כל הזמן קונסים אותנו", אמר גורם באחד הערוצים. "יש חובות של כל הזכיינים. את הכסף הזה אפשר לקזז לנו, אפשר לקזז מדמי זיכיון".

עו"ד גורדין, מנכ''לית ערוץ 9, דווקא תולה את יהבה בממשלה, אבל מקווה כי הרגולטורים יתחשבו בערוצים. לדבריה, "הממשלה צריכה להשתתף בנטל שידורי הגל הפתוח. מדובר בשירות לציבור שנכון לעכשיו ממומן על ידי הערוצים המסחריים 9,2 ו-10, וממומן מכיסם. העלות עבור יום שידורים נעה בין 200-100 אלף שקלים. במציאות העסקית אליה נקלע תחום התקשורת מדובר בסכומי עתק מצטברים, העלולים להשפיע על יכולתן של הזכייניות לחזור לפעילות שגרתית עם תום המבצע".

ירידה דרסטית בהכנסות מפרסום (מקור: יפעת בקרת פרסום)
ירידה דרסטית בהכנסות מפרסום (מקור: יפעת בקרת פרסום)


עשרות אחוזים פחות (מקור: יפעת בקרת פרסום)
עשרות אחוזים פחות (מקור: יפעת בקרת פרסום)


חברת מועצת הרשות השנייה, ד"ר דליה זליקוביץ', מציעה לשדרג את מתווה פיצוי הזכייניות בדקות פרסום נוספות. "במילא הזכייניות נמצאות במלוא מיצוי דקות הפרסום שלהן", אמרה זליקוביץ' לאייס," "אבל יש לאפשר להן באופן חריג להוסיף דקות פרסום בימים בהן בנק הדקות שלהן מלא, מה שיאפשר להן להרוויח. נניח שניתן להם X דקות, מגיע להן מספר מסוים של דקות. קחו את הדקות לימים שאתם מלאים בהם, שם הם יכולים לגבות יותר כסף. ניתן לתת פיתרון נוסף שצריך לחשוב עליו במועצה. כמובן שזה כפוף להחלטת מועצה".

גם זליקוביץ' מביעה התנגדות "לקיזוז הוצאות המלחמה וההפסדים מהפרסום, ממחויבויות התוכן: "הפגיעה היא בתחום בפרסום, והפיצוי יהיה בתחום הפרסום".

על דבריה של זליקוביץ', אמר גורם בטלוויזיה המסחרית כי אין לזכייניות אינטרס להוסיף דקות בפריים-טיים, וזאת משום שמהלך כזה גורם לבריחת צופים, וכפועל יוצא - לירידה בהכנסות.

וגם: למה המפרסמים מורידים קמפיינים?

לגורדין גם ביקורת גם על המפרסמים, על הורדת הקמפיינים. "הערוצים המסחריים חיים מפרסומות, לא ייתכן שתקציבי פרסום, מקור ההכנסה המרכזי שמאפשר את הפעילות שלנו, ייעצר על פי גחמה ומערכת שלמה תמצא עצמה אל מול שוקת שבורה - מצד אחד מחויבת לשדר ולממן את השידור מכיסה, ומצד שני ללא מקורות הכנסה. עצירת פרסום היא מסר שגוי".

לדבריה, "אין כאן קטסטרופה לאומית המחייבת הפסקת פרסום, ההחלטה להפסיק לפרסם בתקופה עתירת רייטינג, בה כל המדינה צמודה למסכים, היא החלטה עסקית גרועה".

מנכ"ל הרשות השנייה שי באב"ד, אמר לאייס: "אני לא מתכוון להתייחס כרגע לדרכי הפיצוי. הזכייניות יעבירו לנו את רשימת הנזקים שלהן, את ההצעות לאפשרות לפצות אותן, אנחנו נשב, נדון ונחליט". את תגובתו של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, מימון שמילה, לא ניתן היה להשיג.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות