"רוסיה מגעילה, זבל": על הקו שנחצה ב'אמא מחליפה' - זה היה מכוער ואלים

חוקרת הטלוויזיה ד"ר אורנית קליין שגריר, בטור על הפרק שעורר את זעם הצופים: "כנראה שבתכנית עייפו מהסולידריות והביחד הפטריוטי בקיץ, וחשבו שיש להנחית את הצופים על קרקע על המציאות החברתית השסועה"
 | 
telegram
(5)

150 תלונות התקבלו ברשות השנייה על הפרק האחרון בתכנית אמא מחליפה. בפרק זה החליפו המפיקים בין סילבי הישראלית, אשת הקבלן "שעושה הכל בבית", ובין נטלי, אם חד הורית, עולה ותיקה מרוסיה שגרה עם אחותה, 2 ילדים וסבתא בדירה קטנה מדי.

המפגש הוליד פרק מכוער במיוחד רווי אלימות, גזענות והשפלה. בין השאר, המילים שהקפיצו את הצופים ושלחו אותם להתלונן היו אלה שהוטחו בנטלי על ידי אב המשפחה ה"ישראלית": "זבל, סמרטוט רצפה, רוסייה מגעילה".

כשצפיתי בפרק חשבתי שיתכן כי העורכים של התכנית עייפו מהסולידריות הישראלית ומהביחד הפטריוטי ששידרה הטלוויזיה במהלך הקיץ, ושמישהו שם חשב שיש להנחית את הצופים על קרקע המציאות החברתית הישראלית השסועה בחבטה אלימה במיוחד.

בינתיים הזכיינית התנצלה והסבירה שהתכנית מעלה שאלות חשובות של רב תרבותיות בחברה הישראלית ובכך מציבה מעין מראה מולנו הצופים. אבל הטלוויזיה היא לא מראה, כפי שתכנית ריאליטי היא לא המציאות. בטלוויזיה יש מלהקים, בימאים ועורכים - שעושים בחירות מקצועיות וערכיות ובונים תמונה, סיטואציה, תרחיש. גם כשמדובר בתכניות ריאליטי לא מתוסרטות, מובן שמישהו בנה את הסצינה, או לפחות כוון אליה ואז גם החליט כיצד לערוך אותה כדי לעשות טלוויזיה טובה.

אנשי טלוויזיה רבים סבורים שטלוויזיה טובה נבנית יותר בקלות על קונפליקט, והאמת היא שלעיתים זה גם נכון. השאלה היא היכן עובר הקו בין קונפליקט לבין כוחניות וכן, בין חילופי דברים לבין אלימות והשפלה. בתכנית המדוברת של אמא מחליפה, נחצה הקו. על פניו יש כאן פוטנציאל למפגש בינתרבותי מעניין במרחב הכי אינטימי, בבית ובמשפחה. אולם בפועל לא היה כאן מפגש בין שווים, אלא התנגשות מוקצנת בין משפחה המייצגת קבוצת רוב חזקה ולא סובלנית לבין משפחה המשתייכת לקבוצה חברתית מוחלשת.

המשפחה החזקה ראתה עצמה כנציגת הישראליות האפשרית היחידה, וכך אומרת האם סילבי על נטלי: "היא צריכה ללמוד את דרך החיים, את טבע העולם...להיות ישראלי במדינה שלנו". גם יהדותה של המשפחה יוצאת ברית המועצות לשעבר מועמדת בספק על-ידי המשפחה הישראלית. ולדברים אלה עונה נטלי: "בתפיסה שלי היא רוצה להשפיל אותנו שאנחנו לא ישראלים". ואכן, לא רק נטלי ראתה זאת כך אלא כנראה שגם הצופים בבית - והם לא אהבו את זה.

ד"ר אורנית קליין שגריר (צילום: יגיל צבעוני)
ד"ר אורנית קליין שגריר (צילום: יגיל צבעוני)


למרבה הצער, הדברים הללו אכן נאמרו על-ידי המשתתפים והם כנראה מבטאים את רחשי ליבם ולא נכתבו בתסריט מראש, אבל זו בדיוק הנקודה בה יש לעורכים אחריות כלפי הצופים שלהם. אחריות חברתית שהם קיבלו על עצמם כשקיבלו את הזיכיון על משאב ציבורי כדוגמת ערוץ מסחרי. אחריות שפירושה לא לפגוע בצורה גסה ברגשות הצופים, לא לפרום את רקמת החיים החברתית הישראלית וגם לא להשפיל ולרמוס כבודו של אדם מול מאות אלפי צופים.

150 התלונות שהתקבלו ברשות השנייה מוכיחות שהצופים הישראלים אולי רגישים ונבונים יותר מהאופן בו הם נתפסים על-ידי הערוצים המסחריים. בבוקר שלאחר שידור התכנית, אמרה לי חברה: "הלב שלי בכה כשראיתי את זה, אז סגרתי את הטלוויזיה". וכאן אולי המקום לומר שלא רק הצופים אלא גם האינטרסים של ערוץ מסחרי נפגעים משידור תכנים כאלה. ערוצי הברודקאסט חייבים לפנות אל הקהל הרחב ביותר, ובישראל מדובר לרוב בקהל משפחתי ולכן יעדיפו בדרך כלל תכנים שהורים ירגישו נוח לצפות בהם עם ילדיהם או בני משפחה אחרים. הפרק של אמא מחליפה לא היה כזה.

ואם לחתום בנימה אופטימית, המחאה סביב התוכנית הראתה כי הצופים רגישים לביטויי גזענות, כוחנות והשפלת האחר, ובמקביל יש לזכור כי הערוצים המסחריים בישראל כבר הוכיחו לא פעם שאפשר לעשות טלוויזיה טובה ואטרקטיבית ללא תכנים פוגעניים. לכן, ניתן רק לקוות שזו היתה מעידה מיותרת וחד פעמית.

ד"ר אורנית קליין שגריר, חוקרת טלוויזיה ומרצה לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה ובמכללה האקדמית הדסה

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    יותר מדי אקדמי
    מיכל אדר 14/09/2014 17:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההסבר האקדמי ממש מבלבל כדרכה של האקדמיה . לעיתים הטלביזיה היא שיקוף שלנו ומה לעשות שיש בקרבנו הרבה מאד שיפוצניקים נוסח הבבון שבתוכנית המקושט בבובה מתנפחת ומנופחת מסיליקון שכל תרבותה מסתכמת בספונג׳ה בשש בבוקר כדי שבעלה יהיה מבסוט , אוכל מזרחי חריף והבגדים שהיא מוכרת. ושני אלה מול נשים שורדות שעובדות קשה למחייתן, תרבותיות ששומרות על אורח חיים צנוע עם סדרי עדיפות בריאים יותר. לצערנו יש בקרבנו יותר בבונים מהסוג שהופיע בתוכנית שבטוחים שהאשה תפקידה לנקות את הבית לבשל ולפתח ציצים גדולים. חבל שההפקה לא השכילה לשתף פסיכולוג שהיה מסביר את המוטיבציות ומנסה לגשר על הבדלי התרבויות.
    סגור
  • 4.
    מי ישמור וייגן על הילדים!
    רב תרבותיות עלאק.... 14/09/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי אמור להגן על הילדים שצולמו בפרק הזה. ילדים שיהפכו למושא לעג בבית הספר שכל המודל ההורי שלהם התערר לנצח. עצוב
    סגור
  • 3.
    הקונפליקט נוצר במכוון לחדד סטריאוטיפ
    סבתא 14/09/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה בתכנית היא לא רק התוכן המטונף שיצא מהפה של המשתתפים בעיקר של סלבי וארז. הבעיה היא בזכיינית ובאנשי הפקת התכנית. הפרקים האחרונים גם הם חידדו מקרי קיצון כאילו "זו המציאות" אבל הם הלכו על סטריאוטיפים מוקצנים. הפרק האחרון היה הכי דרמטי בגישה הזו ולכן עורר גועל ושאת נפש. בפרקים הקודמים היו מזרחים מול אשכנזים. אישה מזרחית שתמיד היא כמובן עוסקת בנקיונות ובגידול הילדים. ואילו הבית האשכנזי הוא ליברלי, פתוח, מבולגן. אנשים שחיים במרחב כמו ביישובי ספר. ההקצנה בסטריאוטיפים האלה היא מבזה את המשתתפים ואותנו הצופים כי לא מראה של המנציאות אלא יוצרת מציאות. לתכנית שמתיימרת להיות דוקו ריאליטי יש תפקיד חברתית ובזה ההפקה נכלשה כי היא לא ניפצה סטיגמות אלא חידדה אותם. ואגב בפרק האחרון יש עליהום בצדק לזוג "הישראלי" המזרחי. אבל הבדלנות של שתי עולות חדשות בגיל ארבעים שעלו לארץ לפני 24 שנה היא קצת צורמת. הן חיות את רוסיה של שנות השמונים בישראל 2014. שום נכונות להשתלבות במרחב התרבותי יכול להקשות גם על מציאת עבודה ופרנסה כך שאילו שני כלים שלובים. זו לא רב תרבויות אלא התחפרות ובדלנות. העונה הנוכחית היא תת רמה
    סגור
  • 2.
    טור נכון ומציאות כואבת (ל"ת)
    גלעד 14/09/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הישראלים
    אורלי 14/09/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזכיר את המערכון המפורסם עם אורי זהר ואריק איינשטיין. כי בשבילי ...למשל המשפחה ה"ישראלית" כביכול הם אוסף של ארסים עם ריח של אקונומיקה ובלי ספרים בסלון. בקיצור יש הררכיה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות