ניצול מיני בסרטון קרולינה למקה עם בר רפאלי? עוד התלהמות של פמיניסטיות
בשורה התחתונה: הפרסומת משמשת אמתלה קלושה לעוד התנפלות מתלהמת של זרמים פמיניסטיים שמסרבים לראות את התמונה המלאה בנושא דימוי גוף ודמות האשה.
הפרסומת לקרולינה למקה ברלין יצרה רעש תקשורתי חזק בעיקר מצד ארגוני הנשים ומצד נשים בכלל. הטיעון המרכזי נגדה גורס כי הפרסומת "מחפיצה" את גוף האשה - כאשר בר רפאלי רוקדת pole dancing על מוט רכבת, ו"מעודדת אנורקסיה" (בחורה רזה עדיפה, בעלילה, על בחורה מלאה).
לדעתי הקליפ לקרולינה למקה ברלין מצחיק ויפה, והחיבור בין סקסיות, ראייה, אשליה אופטית - למשקפי ראייה פתור ויצירתי. עדיין חשוב לבנות את דימוי המשקפופר כסקסי וטרנדי, ולרפא את דימויי העבר שייחסו לו תכונות של חנון.
לטור תגובה של מנהלת מכון תודעה למאבק בתופעת הזנות - לחצו כאן
הביקורת היחידה שיש לי על הפרסומת היא פרגמטית. כמי שהרכיבה משקפיים כמה עשרות שנים אני חייבת להעיד שהרכבת משקפיים הופכת את המציאות ממטושטשת ורחבה למדוייקת וצרה. לאמיתו של דבר דמויות מלאות "הופכות רזות" בזכות הרכבת משקפי ראייה אבל לא אהיה קטנונית. ואסכם את הקליפ בכך שהמעברים בין רחב לצר כן קשורים לעולם הפוקוס והראייה, והשימוש בבר רפאלי רוקדת על מוט מייצר אייקון ויזואלי טוב ומדוייק שמחבר אותנו למותג קרולינה למקה.
ועכשיו אבקש להשיב לביקורת שטוענת שהפרסומת סקסיסטית ומעודדת אנורקסיה. נתחיל דווקא בסוגית הרזון והמלאות.
אנחנו חיים בעולם של הפרעות אכילה. העולם המערבי, כחברה, סובל מהפרעות אכילה היות שלימדנו את עצמינו 'אכילה רגשית'. יותר נכון - שכחנו מה זו אכילה כפי שהטבע לימד אותנו. חיות ושבטים פראיים אינם סובלים מהפרעות אכילה. הם אוכלים כשהם רעבים וכשרע להם הם לא אוכלים. גור אריות, כשהוא במצוקה מקבל מאמא שלו לק גדול וחיבוק. אין לזה שום קשר ליניקה. הוא יונק כשהוא צמא או רעב. אנחנו, לעומת הלביאה, ניתן לילד בוכה משהו לשתות או לאכול. לא אמרתי שלא נחבק אותו אבל כן נייצר קשר בין רגש למזון. ובכך נחרוץ את גורלו להיאבק באכילה כל חייו.
אנחנו מייצרים 2 בעיות מקבילות: אנחנו מגדלים אוכלוסיה עם הפרעת אכילה שנוטה לפתח משקל יתר תחת תנאי רגש כאלה, או אנורקטית תחת תנאי רגש אחרים. מה תהיה הבחירה - להיות obese או להיות אנורקטי זו סוגייה קלינית שלא כולה מפוענחת. לצד הפרעות האכילה מתקיימות שתי תנועות מקבילות. האחת - נגד השמנה והאחרת - נגד אנורקסיה. זו שהיא נגד השמנה מזמינה את אוכלוסית העולם להשתתף בסדנאות שינוי תזונה, ניקוי גוף, גמילה מסוכר, פרידה מפחמימות, דיאטת אטקינס, דיאטת האדם הקדמון, טבעונות, raw food ועוד. תפסיק לבלוס ותתחיל להיות מודע למה שאתה מכניס לפה. בעיקר אם אתה זו את.
התנועה נגד אנורקסיה מתריסה נגד מודל הדוגמנית הרזה והרעבה ודוגלת באפשרות לקבל את עצמינו כפי שהננו - לרוב עם עשרה קילו מיותרים. בגינה נחקק חוק הפוטושופ והחוק שאוסר על העסקתן של דוגמניות רזות וקלות מדי. היא גם זו שלקחה לנו את הברבי באמצע המשחק וזרקה אותה לפח.
רוצים עוד?
לצד 2 המגמות הללו הפכנו כולנו לכת של מבשלים. אנחנו צורכים תוכן שקשור לבישול אונליין, אופליין ובחיים עצמם. אנחנו משתתפים וצופים בתחרויות בישול, סדנאות בישול, ריאליטי בישול, בישול אתני, בישול היסטורי, בישול בעקבות כפר נידח, בישול נסיוני, בישול מקצועי ועכשיו אפילו עלתה תכנית ליצנות בישול של סלבס שלא יודעים לבשל או לפחות כך הם טוענים.
בעולם החדש למדנו שלאכול עגבניה סתם ככה זה להחטיא את טעם החיים. למעשה, תרבות הבישול לא רק מקבעת את האכילה הרגשית אלא לקחת אותה כמה צעדים קדימה למחוזות האבסורד בכך שהיא ממצבת אוכל ואכילה על גבול הארוטיקה.
בתוך הכאוס הזה שמטיף נגד אכילה רגשית, אבל מטפח אותה, הכאוס שמטיף נגד השמנה ונגד הרזייה במקביל - איך אפשר להטיף מוסר לנרטיב הנושן והנצחי של בחורה חטובה מהחלומות לעומת בחורה פחות חטובה מהמציאות? המיתוס של בחורה חטובה - בחורה לא חטובה, הוא קלאסיקה שתמיד היתה ותישאר איתנו. הקונטקסט שמקפל אותו בתוך עולם האשלייה האופטית מקורי ומתאים לספר סיפור של מותג משקפי ראייה.
באשר להחפצה של גוף האשה והשימוש בה כאובייקט מיני. האנושות הולכת לעולם מתירני מבחינה מינית וברור שהפמיניסטיות נבהלות מזה ושופכות את התינוק יחד עם המים. יותר ויותר חד מיניים ייצאו מהארון ויינשאו זה לזה וזו לזו. האופנה הנשית הופכת את העירום ללגיטימי ונהיית יותר חושפנית.
פרובוקציות נוסח ליידי גאגא הופכות מיינסטרים. ריקוד המוט, שהיה בעבר נחלתן של נערות ליווי במועדוני לילה אפלים, הפך לגיטימי לא פחות מריקודי העם. בעולם זה מתקיים בלבול בין חופש הביטוי לבין הגנה על האשה.
במקרה הזה הזרם הפמיניסטי מדכא חופש ולא מקדם אותו. איך אפשר בכלל לחשוב שריקוד המוט של בר רפאלי העצמאית והדעתנית קשור בכלל להחפצת גוף האשה כאובייקט מיני מנוצל?
מגוחך להדביק בכח לבר שמשמשת אייקון מוסכם לנעורים וסקסיות - את הקורבנות של אובייקט מיני, ומגוחך ומלאכותי להתכחש לאופן שבו גברים תופסים נשים. השטחיות בסיפור של קרולינה למקה, אם כבר, מיוחסת לגבר ולא לאשה. הגברים מוזמנים להתריס על איך שהגבר מוצג בפרסומת כשטחי וחסר עומק או אבחנה.
לדאבוני לגברים יש הומור עצמי יותר מפותח בנושא הזה והגיעה העת שגם נשים תלמדנה לצחוק על עצמן, וכן, תמיד תמיד נחיה בעולם של "מודל" ו"מציאות" כאשר המודל תהיה יותר יפה, יותר צעירה ויותר חטובה וכמובן יותר נדירה מההמון, ומי שזה כואב לו מוזמן, באמת, לפתח סביב זה קריירה שלמה של נירגנות.
והיי, כשאני חושבת על זה, דווקא לחברה המלאה שלנו, כנראה, יש הרבה יותר הומור עצמי ממה שחשבנו. הנה היא בטייק אוף, ביוזמתה, על קליפ השפנפנה הלפני אחרון. אז מי צוחק על מי?
עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
20.בלי הפמיניסטיות הממורמרות לא היית יודעת לכתובפמיניסטית גאה 18/09/2014 18:25הגב לתגובה זו0 0מה בכלל יש כאן להוסיף כל כך הרבה מילים? את טיעון המירמור על פמיניסטיות, ואת הטענה שיש בלבול בין חופש הביטוי לבין הגנה על האישה, טוענים נגד פמיניסטיות מהיום שהומצא הזרם הזה, שבזכותו את, עטרה בכלל למדת לקרוא ולכתוב! בלי המירמור שלהן לא היית יכולה להתבטא בעיתון. לא היית עובדת ומצליחה. הכי מתועבות הנשים שרוכבות על הגמל ומכות על דבשתו באותה הזדמנות.סגור
-
19.חנפנות לשמהז'רמון 18/09/2014 12:26הגב לתגובה זו0 0מת שהמגיבים בשמה של עטרה/ראובני פרידן יגיבו גם לי. מה לעשות?סגור
-
18.שיר הפרסומת , כמו מתנות קטנות הוא העושהאינקוגניטו 17/09/2014 13:18הגב לתגובה זו0 0את הפרסומת. החלק עם הבחורה בסוף היה מיותר, אבל הוא פוגע אולי באנשים שלא בטוחים בעצמם ולא יודעים לסנן את מסרי התקשורת. אולי ילדים בבתי הספר צריכים ללמוד חשיבה עצמאית, ולא לקחת מי שמופיע בתוכנית זו או אחרת, או מקודם על ידי כתבי בידור למינהם כמודל. בר נראית נפלא בפרסומת בראשיתה במיוחד , מזכיר פילם נור במידה מסויימת, לא נחוץ שום פאנץ של הבחורההנוספת, באותה מידה זו יכלה להיות משהי חתיכה ואפילו יותר מצחיק אם זה היה גבר . למפרסמים, השיר , למדו ממתנות קטנות, הפרסומות הרגשיות של סלקום. חצי עבודה יש לכם.סגור
-
17.בושה!!!ניתוח מעורר רחמים 17/09/2014 12:08הגב לתגובה זו0 0טיעונים כל כך חלשים ומופרכים שמנסים לתת לגיטימציה לפרובוקציה זולה וילדותית. להשתמש במושגים של מצחיק, יפה ופתור על העבודה הזאת ובאותה נשימה גם לטשטש את גבולות הפרובוקציה, הסקסיזם והטעם הרע מעוררים חשדנות רבה.סגור
-
16.עצוב שאישה כמוך משתמשת במילה פמיניזם כקללה (ל"ת)פמיניסט 17/09/2014 11:47הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
15.לרגע חשבתי שהתעוררתי בשנות ה-80נעלבתי 17/09/2014 08:50הגב לתגובה זו0 0שחוק, נדוש, עלוב נעשה מיליון פעם אחד לאחד 0או אחת לאחת). ביום שאצטרך לעשות פרסומת כזו אפרוש מהתעשייה.סגור
-
14.יותר מדויק מזה אי אפשר היה לכתוב.שני 17/09/2014 08:01הגב לתגובה זו0 0מסכימה עם כל מילה. די לבכיינות פמיניסטית על כל שטות!סגור
-
13.לני 16/09/2014 16:42הגב לתגובה זו0 0סוף סוף מישהי עם הגיון בכל הבלאגן הזהסגור
-
12.עטרה, את גם חכמה וגם יפהגמני 16/09/2014 14:18הגב לתגובה זו0 0ולא "מתייפייפת". אחלה פרסומתסגור
-
11.את מבזבזת את זמנך ועונה לטיעון הלא נכוןזהבה 16/09/2014 14:12הגב לתגובה זו0 0לא עידוד אנורקסיה, אלא העלבת שמנות (ושמנים). כאילו להדלק על אישה מלאה זה חי חי חי כל כך מצחיק. רק מי שלא רואה טוב יכול. (וזה עוד לפני למכור כל דבר בעזרת סקס). מה שכן, התהודה גבוהה בלי פרופורציות - סייד אפקט של שימוש בבר. זו המטרה.סגור
-
10.יפה אמרתשרון 16/09/2014 13:34הגב לתגובה זו0 0מסכים עם כל מילה וכל זוית שעטרה גורמת לנו להסתכך על זה. יתרה מזאת; איזה גוף/צורה היינו רוצים לשדר לצעירים שהיא טובה ועדיפה? השמן והלא בריא או הרזה והאתלטי? כמובן שחלילה לחנך לאיזשהי צורה ומראה של רזון חולני/אנורקסי/לא בריא. אבל למראה רזה ובריא, ספוטריבי וחטוב? מה רע בזה? למה זו לא שאיפה טובה? בר רפאלי לא נראית חולה או רזה, אלא להיפך, חטובה, ספורטיבית ובריאה. הרי אנחנו יודעים שבר עושה ספורט וזה רק טוב.סגור
-
9.מה האסטרטגיה? את אמורה להבין בזה. קצת.אויש תנוחי כבר 16/09/2014 13:27הגב לתגובה זו0 0בר היא לא אוביקט מיני. היא בעלת מניות בחברה שבעטה בדלי והלכה עם פרסומת גרועה ולא מגניבה רק כדי להיראות מאגניבה. בוא נשתין על קהל היעד שלנו ונקרא לזה הומר. אז מה אם זה לא מצחיק וסתם פוגעני? אולי זאת האסטרטגיה. שום בולטות. שום מחשבה. עצלנות של קריאיטיב חלש. כל כך מנסים ליצור פורבוקציה וסקסיות ועושים חרא.סגור
-
למה השפה הזאת?השתינו עלי 16/09/2014 13:47הגב לתגובה זו0 0עטרה כתבה ביקורת מקיפה ונכונה ביותר. התגובה שלך נראת סתמית רק כדי לרדת על מישהו. חבל!סגור
-
8.מה?.. 16/09/2014 13:18הגב לתגובה זו0 0את רצינית???? "איך אפשר בכלל לחשוב שריקוד המוט של בר רפאלי העצמאית והדעתנית קשור בכלל להחפצת גוף האשה כאובייקט מיני מנוצל?"סגור
-
7.ואם במקום בחורה שמנה, הייתה מסתובבתריקי 16/09/2014 12:38הגב לתגובה זו0 0סתם איזה בלונדה מתבלה עם עיניים כחולות בת חמישים שישים?סגור
-
זה לא עובד כל כךשרון 16/09/2014 13:39הגב לתגובה זו0 0שהרי הפרסומת היא למשקפיים. כך שרחב וצר יותר נכון.סגור
-
6.אל תגיבו לה אולי היא תעלם לבד (ל"ת)מוטי אלמוז 16/09/2014 12:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
(ל"ת)מי תעלם? 16/09/2014 13:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.הי עטרה אנחנו צריכים ביקורת מפרגנת פליזלקלק 16/09/2014 12:36הגב לתגובה זו0 0יש לנו מותג של סכינים ויש לנו אחלה רעיון של גבר בשחור עורף ראש למישו שלןבש כתום. אנחנו נורא חוששים מביקרות בגלל דעש וזה תוכלי לפרגן לנו גם כמו שפרגנת לאודי פרידן?סגור
-
תשובה ללקלקעטרה 17/09/2014 01:00הגב לתגובה זו0 0הי לקלק, אהבתי את הקונספט. לדעתי איש בשחור עורף ראש של איש בכתום יביא לך פרובוקציה מספקת ולא תצטרך את הפירגון שלי כדי להרעיש. הבעיה היא שזה רק בשרי וככה אתה מפספס שוק שלם שקונה הרבה כלי מטבח.סגור
-
לך חפש מי לקלק לו (ל"ת)דאעש 16/09/2014 13:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.פרשנות צפויה וחלשה (ל"ת)שי 16/09/2014 12:28הגב לתגובה זו0 0סגור
-
פרשנות הכי נכונה ואמיתית. ללא צביעות.מלך 16/09/2014 13:42הגב לתגובה זו0 0כדאי שתקרא שובסגור
-
3.בלי לראותמו-דג 16/09/2014 12:16הגב לתגובה זו0 0בלי לראות הקרדיט, היה ברור איזה משרד עשה את הסרטון. בר רפאלי, הפכה לבר פאלי. אגב, אין עמודים כאלו בתחנות רכבת, אבל שטויות מה לא עושים בשביל האין רעיון ולאיזה אזכורון אצל עטרה בילר.סגור
-
נכון שלא קראת הכל?!סנגור 16/09/2014 13:45הגב לתגובה זו0 0איך אפשר לכתוב מה שרשמת? הרי ברור שלא קראת את מה שעטרה רשמה.סגור
-
2.את טועה, מטעה ומסוכנתאיש קריאטיב 16/09/2014 12:16הגב לתגובה זו0 0בתור איש קריאטיב שתמיד ישמח לראות רעיון טוב ורענן ופרסומת מוצלחת, אני סולד מאוד מאוד מהפרסומת הזאת. ולא בגלל הקריאטיביות שלה - אני לא שופט כרגע אם הרעיון הקריאטיבי טוב או לא. אני חושב שמדובר בפרסומת מסוכנת ורעה. והסיבה לכך היא שברור לי שלמרות כל הדברים שאת אומרת, היא מנציחה סטריאוטיפים ופוגעת בכל המאמצים שלנו לייצר נורמליות ולגרום לנערות צעירות לחיות בשלום עם הגוף שלהן. אין שום קשר לאוכל-נחמה וכל הדברים שאמרת שלא קשורים לכאן כלל. נערות וילדות שהטבע לא נתן להן את הגוף של בר רפאלי, יחיו בחוסר ביטחון ויפתחו שלל הפרעות בגלל פרסומות כאלה, שהופכות ללגיטימית את ההפרדה בין בחורות רזות (שזה טוב) לבחורות לא רזות (שזה רע). והטיעון שאנחנו חיים בעולם כזה - זה לא טיעון. אנחנו צריכים לשנות את העולם הזה. כל פעם קצת. ופרסומת כזו - לוקחת אותנו אחורה. ורק שיהיה ברור - אני גבר ואני איש קריאטיב.סגור
-
בום!קופירייטרית 17/09/2014 09:00הגב לתגובה זו0 0בדיוק! מחפש קופי? :)סגור
-
בדיוק ההיפך. סגרה והקיפה את כל הפינותתמיד צודק 16/09/2014 13:51הגב לתגובה זו0 0יש לי תחושה שאת נמנת עם הפמינסטיות שצועקות על שטות רק לשם הצעקה. הרי עטרה אמרה רבות ובצורה מקיפה. מה הטיעון שלך? פחות ממשפט ריק מתוכן!סגור
-
1.את כל כך מנסה להיות איפכא מסתברא...עצה לעטרה 16/09/2014 12:15הגב לתגובה זו0 0זה לא מוסיף לך תחכום, את לא צריכה את זה. תהיי יותר פשוטה, הכי טוב.סגור
-
תחכום?יושרה 16/09/2014 13:53הגב לתגובה זו0 0אני דווקא חושב שהיא פשוט נגעה בכל פינה ובכך הקיפה הכל. לכל אלא שלא מבינים...סגור