עטרה בילר בר רפאלי
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

ניצול מיני בסרטון קרולינה למקה עם בר רפאלי? עוד התלהמות של פמיניסטיות

מבקרת הבית חושבת שהפרסומת החדשה בכיכוב בר רפאלי מצחיקה ויפה. ועוד מילה: "מי שזה כואב לו מוזמן, באמת, לפתח קריירה שלמה של נירגנות"
עטרה בילר | (30)

בשורה התחתונה: הפרסומת משמשת אמתלה קלושה לעוד התנפלות מתלהמת של זרמים פמיניסטיים שמסרבים לראות את התמונה המלאה בנושא דימוי גוף ודמות האשה.

הפרסומת לקרולינה למקה ברלין יצרה רעש תקשורתי חזק בעיקר מצד ארגוני הנשים ומצד נשים בכלל. הטיעון המרכזי נגדה גורס כי הפרסומת "מחפיצה" את גוף האשה - כאשר בר רפאלי רוקדת pole dancing על מוט רכבת, ו"מעודדת אנורקסיה" (בחורה רזה עדיפה, בעלילה, על בחורה מלאה).

לדעתי הקליפ לקרולינה למקה ברלין מצחיק ויפה, והחיבור בין סקסיות, ראייה, אשליה אופטית - למשקפי ראייה פתור ויצירתי. עדיין חשוב לבנות את דימוי המשקפופר כסקסי וטרנדי, ולרפא את דימויי העבר שייחסו לו תכונות של חנון.

לטור תגובה של מנהלת מכון תודעה למאבק בתופעת הזנות - לחצו כאן

הביקורת היחידה שיש לי על הפרסומת היא פרגמטית. כמי שהרכיבה משקפיים כמה עשרות שנים אני חייבת להעיד שהרכבת משקפיים הופכת את המציאות ממטושטשת ורחבה למדוייקת וצרה. לאמיתו של דבר דמויות מלאות "הופכות רזות" בזכות הרכבת משקפי ראייה אבל לא אהיה קטנונית. ואסכם את הקליפ בכך שהמעברים בין רחב לצר כן קשורים לעולם הפוקוס והראייה, והשימוש בבר רפאלי רוקדת על מוט מייצר אייקון ויזואלי טוב ומדוייק שמחבר אותנו למותג קרולינה למקה.

ועכשיו אבקש להשיב לביקורת שטוענת שהפרסומת סקסיסטית ומעודדת אנורקסיה. נתחיל דווקא בסוגית הרזון והמלאות.

אנחנו חיים בעולם של הפרעות אכילה. העולם המערבי, כחברה, סובל מהפרעות אכילה היות שלימדנו את עצמינו 'אכילה רגשית'. יותר נכון - שכחנו מה זו אכילה כפי שהטבע לימד אותנו. חיות ושבטים פראיים אינם סובלים מהפרעות אכילה. הם אוכלים כשהם רעבים וכשרע להם הם לא אוכלים. גור אריות, כשהוא במצוקה מקבל מאמא שלו לק גדול וחיבוק. אין לזה שום קשר ליניקה. הוא יונק כשהוא צמא או רעב. אנחנו, לעומת הלביאה, ניתן לילד בוכה משהו לשתות או לאכול. לא אמרתי שלא נחבק אותו אבל כן נייצר קשר בין רגש למזון. ובכך נחרוץ את גורלו להיאבק באכילה כל חייו.

אנחנו מייצרים 2 בעיות מקבילות: אנחנו מגדלים אוכלוסיה עם הפרעת אכילה שנוטה לפתח משקל יתר תחת תנאי רגש כאלה, או אנורקטית תחת תנאי רגש אחרים. מה תהיה הבחירה - להיות obese או להיות אנורקטי זו סוגייה קלינית שלא כולה מפוענחת. לצד הפרעות האכילה מתקיימות שתי תנועות מקבילות. האחת - נגד השמנה והאחרת - נגד אנורקסיה. זו שהיא נגד השמנה מזמינה את אוכלוסית העולם להשתתף בסדנאות שינוי תזונה, ניקוי גוף, גמילה מסוכר, פרידה מפחמימות, דיאטת אטקינס, דיאטת האדם הקדמון, טבעונות, raw food ועוד. תפסיק לבלוס ותתחיל להיות מודע למה שאתה מכניס לפה. בעיקר אם אתה זו את.

התנועה נגד אנורקסיה מתריסה נגד מודל הדוגמנית הרזה והרעבה ודוגלת באפשרות לקבל את עצמינו כפי שהננו - לרוב עם עשרה קילו מיותרים. בגינה נחקק חוק הפוטושופ והחוק שאוסר על העסקתן של דוגמניות רזות וקלות מדי. היא גם זו שלקחה לנו את הברבי באמצע המשחק וזרקה אותה לפח.

רוצים עוד?

לצד 2 המגמות הללו הפכנו כולנו לכת של מבשלים. אנחנו צורכים תוכן שקשור לבישול אונליין, אופליין ובחיים עצמם. אנחנו משתתפים וצופים בתחרויות בישול, סדנאות בישול, ריאליטי בישול, בישול אתני, בישול היסטורי, בישול בעקבות כפר נידח, בישול נסיוני, בישול מקצועי ועכשיו אפילו עלתה תכנית ליצנות בישול של סלבס שלא יודעים לבשל או לפחות כך הם טוענים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בעולם החדש למדנו שלאכול עגבניה סתם ככה זה להחטיא את טעם החיים. למעשה, תרבות הבישול לא רק מקבעת את האכילה הרגשית אלא לקחת אותה כמה צעדים קדימה למחוזות האבסורד בכך שהיא ממצבת אוכל ואכילה על גבול הארוטיקה.

בתוך הכאוס הזה שמטיף נגד אכילה רגשית, אבל מטפח אותה, הכאוס שמטיף נגד השמנה ונגד הרזייה במקביל - איך אפשר להטיף מוסר לנרטיב הנושן והנצחי של בחורה חטובה מהחלומות לעומת בחורה פחות חטובה מהמציאות? המיתוס של בחורה חטובה - בחורה לא חטובה, הוא קלאסיקה שתמיד היתה ותישאר איתנו. הקונטקסט שמקפל אותו בתוך עולם האשלייה האופטית מקורי ומתאים לספר סיפור של מותג משקפי ראייה.

באשר להחפצה של גוף האשה והשימוש בה כאובייקט מיני. האנושות הולכת לעולם מתירני מבחינה מינית וברור שהפמיניסטיות נבהלות מזה ושופכות את התינוק יחד עם המים. יותר ויותר חד מיניים ייצאו מהארון ויינשאו זה לזה וזו לזו. האופנה הנשית הופכת את העירום ללגיטימי ונהיית יותר חושפנית.

פרובוקציות נוסח ליידי גאגא הופכות מיינסטרים. ריקוד המוט, שהיה בעבר נחלתן של נערות ליווי במועדוני לילה אפלים, הפך לגיטימי לא פחות מריקודי העם. בעולם זה מתקיים בלבול בין חופש הביטוי לבין הגנה על האשה.

במקרה הזה הזרם הפמיניסטי מדכא חופש ולא מקדם אותו. איך אפשר בכלל לחשוב שריקוד המוט של בר רפאלי העצמאית והדעתנית קשור בכלל להחפצת גוף האשה כאובייקט מיני מנוצל?

מגוחך להדביק בכח לבר שמשמשת אייקון מוסכם לנעורים וסקסיות - את הקורבנות של אובייקט מיני, ומגוחך ומלאכותי להתכחש לאופן שבו גברים תופסים נשים. השטחיות בסיפור של קרולינה למקה, אם כבר, מיוחסת לגבר ולא לאשה. הגברים מוזמנים להתריס על איך שהגבר מוצג בפרסומת כשטחי וחסר עומק או אבחנה.

לדאבוני לגברים יש הומור עצמי יותר מפותח בנושא הזה והגיעה העת שגם נשים תלמדנה לצחוק על עצמן, וכן, תמיד תמיד נחיה בעולם של "מודל" ו"מציאות" כאשר המודל תהיה יותר יפה, יותר צעירה ויותר חטובה וכמובן יותר נדירה מההמון, ומי שזה כואב לו מוזמן, באמת, לפתח סביב זה קריירה שלמה של נירגנות.

והיי, כשאני חושבת על זה, דווקא לחברה המלאה שלנו, כנראה, יש הרבה יותר הומור עצמי ממה שחשבנו. הנה היא בטייק אוף, ביוזמתה, על קליפ השפנפנה הלפני אחרון. אז מי צוחק על מי?

עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    פמיניסטית גאה 18/09/2014 18:25
    הגב לתגובה זו
    מה בכלל יש כאן להוסיף כל כך הרבה מילים? את טיעון המירמור על פמיניסטיות, ואת הטענה שיש בלבול בין חופש הביטוי לבין הגנה על האישה, טוענים נגד פמיניסטיות מהיום שהומצא הזרם הזה, שבזכותו את, עטרה בכלל למדת לקרוא ולכתוב! בלי המירמור שלהן לא היית יכולה להתבטא בעיתון. לא היית עובדת ומצליחה. הכי מתועבות הנשים שרוכבות על הגמל ומכות על דבשתו באותה הזדמנות.
  • 19.
    ז'רמון 18/09/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    מת שהמגיבים בשמה של עטרה/ראובני פרידן יגיבו גם לי. מה לעשות?
  • 18.
    אינקוגניטו 17/09/2014 13:18
    הגב לתגובה זו
    את הפרסומת. החלק עם הבחורה בסוף היה מיותר, אבל הוא פוגע אולי באנשים שלא בטוחים בעצמם ולא יודעים לסנן את מסרי התקשורת. אולי ילדים בבתי הספר צריכים ללמוד חשיבה עצמאית, ולא לקחת מי שמופיע בתוכנית זו או אחרת, או מקודם על ידי כתבי בידור למינהם כמודל. בר נראית נפלא בפרסומת בראשיתה במיוחד , מזכיר פילם נור במידה מסויימת, לא נחוץ שום פאנץ של הבחורההנוספת, באותה מידה זו יכלה להיות משהי חתיכה ואפילו יותר מצחיק אם זה היה גבר . למפרסמים, השיר , למדו ממתנות קטנות, הפרסומות הרגשיות של סלקום. חצי עבודה יש לכם.
  • 17.
    ניתוח מעורר רחמים 17/09/2014 12:08
    הגב לתגובה זו
    טיעונים כל כך חלשים ומופרכים שמנסים לתת לגיטימציה לפרובוקציה זולה וילדותית. להשתמש במושגים של מצחיק, יפה ופתור על העבודה הזאת ובאותה נשימה גם לטשטש את גבולות הפרובוקציה, הסקסיזם והטעם הרע מעוררים חשדנות רבה.
  • 16.
    עצוב שאישה כמוך משתמשת במילה פמיניזם כקללה (ל"ת)
    פמיניסט 17/09/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    נעלבתי 17/09/2014 08:50
    הגב לתגובה זו
    שחוק, נדוש, עלוב נעשה מיליון פעם אחד לאחד 0או אחת לאחת). ביום שאצטרך לעשות פרסומת כזו אפרוש מהתעשייה.
  • 14.
    שני 17/09/2014 08:01
    הגב לתגובה זו
    מסכימה עם כל מילה. די לבכיינות פמיניסטית על כל שטות!
  • 13.
    לני 16/09/2014 16:42
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהי עם הגיון בכל הבלאגן הזה
  • 12.
    גמני 16/09/2014 14:18
    הגב לתגובה זו
    ולא "מתייפייפת". אחלה פרסומת
  • 11.
    זהבה 16/09/2014 14:12
    הגב לתגובה זו
    לא עידוד אנורקסיה, אלא העלבת שמנות (ושמנים). כאילו להדלק על אישה מלאה זה חי חי חי כל כך מצחיק. רק מי שלא רואה טוב יכול. (וזה עוד לפני למכור כל דבר בעזרת סקס). מה שכן, התהודה גבוהה בלי פרופורציות - סייד אפקט של שימוש בבר. זו המטרה.
  • 10.
    שרון 16/09/2014 13:34
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה וכל זוית שעטרה גורמת לנו להסתכך על זה. יתרה מזאת; איזה גוף/צורה היינו רוצים לשדר לצעירים שהיא טובה ועדיפה? השמן והלא בריא או הרזה והאתלטי? כמובן שחלילה לחנך לאיזשהי צורה ומראה של רזון חולני/אנורקסי/לא בריא. אבל למראה רזה ובריא, ספוטריבי וחטוב? מה רע בזה? למה זו לא שאיפה טובה? בר רפאלי לא נראית חולה או רזה, אלא להיפך, חטובה, ספורטיבית ובריאה. הרי אנחנו יודעים שבר עושה ספורט וזה רק טוב.
  • 9.
    אויש תנוחי כבר 16/09/2014 13:27
    הגב לתגובה זו
    בר היא לא אוביקט מיני. היא בעלת מניות בחברה שבעטה בדלי והלכה עם פרסומת גרועה ולא מגניבה רק כדי להיראות מאגניבה. בוא נשתין על קהל היעד שלנו ונקרא לזה הומר. אז מה אם זה לא מצחיק וסתם פוגעני? אולי זאת האסטרטגיה. שום בולטות. שום מחשבה. עצלנות של קריאיטיב חלש. כל כך מנסים ליצור פורבוקציה וסקסיות ועושים חרא.
  • השתינו עלי 16/09/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    עטרה כתבה ביקורת מקיפה ונכונה ביותר. התגובה שלך נראת סתמית רק כדי לרדת על מישהו. חבל!
  • 8.
    מה?.. 16/09/2014 13:18
    הגב לתגובה זו
    את רצינית???? "איך אפשר בכלל לחשוב שריקוד המוט של בר רפאלי העצמאית והדעתנית קשור בכלל להחפצת גוף האשה כאובייקט מיני מנוצל?"
  • 7.
    ריקי 16/09/2014 12:38
    הגב לתגובה זו
    סתם איזה בלונדה מתבלה עם עיניים כחולות בת חמישים שישים?
  • שרון 16/09/2014 13:39
    הגב לתגובה זו
    שהרי הפרסומת היא למשקפיים. כך שרחב וצר יותר נכון.
  • 6.
    אל תגיבו לה אולי היא תעלם לבד (ל"ת)
    מוטי אלמוז 16/09/2014 12:38
    הגב לתגובה זו
  • (ל"ת)
    מי תעלם? 16/09/2014 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לקלק 16/09/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
    יש לנו מותג של סכינים ויש לנו אחלה רעיון של גבר בשחור עורף ראש למישו שלןבש כתום. אנחנו נורא חוששים מביקרות בגלל דעש וזה תוכלי לפרגן לנו גם כמו שפרגנת לאודי פרידן?
  • עטרה 17/09/2014 01:00
    הגב לתגובה זו
    הי לקלק, אהבתי את הקונספט. לדעתי איש בשחור עורף ראש של איש בכתום יביא לך פרובוקציה מספקת ולא תצטרך את הפירגון שלי כדי להרעיש. הבעיה היא שזה רק בשרי וככה אתה מפספס שוק שלם שקונה הרבה כלי מטבח.
  • לך חפש מי לקלק לו (ל"ת)
    דאעש 16/09/2014 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פרשנות צפויה וחלשה (ל"ת)
    שי 16/09/2014 12:28
    הגב לתגובה זו
  • מלך 16/09/2014 13:42
    הגב לתגובה זו
    כדאי שתקרא שוב
  • 3.
    מו-דג 16/09/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
    בלי לראות הקרדיט, היה ברור איזה משרד עשה את הסרטון. בר רפאלי, הפכה לבר פאלי. אגב, אין עמודים כאלו בתחנות רכבת, אבל שטויות מה לא עושים בשביל האין רעיון ולאיזה אזכורון אצל עטרה בילר.
  • סנגור 16/09/2014 13:45
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לכתוב מה שרשמת? הרי ברור שלא קראת את מה שעטרה רשמה.
  • 2.
    איש קריאטיב 16/09/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
    בתור איש קריאטיב שתמיד ישמח לראות רעיון טוב ורענן ופרסומת מוצלחת, אני סולד מאוד מאוד מהפרסומת הזאת. ולא בגלל הקריאטיביות שלה - אני לא שופט כרגע אם הרעיון הקריאטיבי טוב או לא. אני חושב שמדובר בפרסומת מסוכנת ורעה. והסיבה לכך היא שברור לי שלמרות כל הדברים שאת אומרת, היא מנציחה סטריאוטיפים ופוגעת בכל המאמצים שלנו לייצר נורמליות ולגרום לנערות צעירות לחיות בשלום עם הגוף שלהן. אין שום קשר לאוכל-נחמה וכל הדברים שאמרת שלא קשורים לכאן כלל. נערות וילדות שהטבע לא נתן להן את הגוף של בר רפאלי, יחיו בחוסר ביטחון ויפתחו שלל הפרעות בגלל פרסומות כאלה, שהופכות ללגיטימית את ההפרדה בין בחורות רזות (שזה טוב) לבחורות לא רזות (שזה רע). והטיעון שאנחנו חיים בעולם כזה - זה לא טיעון. אנחנו צריכים לשנות את העולם הזה. כל פעם קצת. ופרסומת כזו - לוקחת אותנו אחורה. ורק שיהיה ברור - אני גבר ואני איש קריאטיב.
  • קופירייטרית 17/09/2014 09:00
    הגב לתגובה זו
    בדיוק! מחפש קופי? :)
  • תמיד צודק 16/09/2014 13:51
    הגב לתגובה זו
    יש לי תחושה שאת נמנת עם הפמינסטיות שצועקות על שטות רק לשם הצעקה. הרי עטרה אמרה רבות ובצורה מקיפה. מה הטיעון שלך? פחות ממשפט ריק מתוכן!
  • 1.
    עצה לעטרה 16/09/2014 12:15
    הגב לתגובה זו
    זה לא מוסיף לך תחכום, את לא צריכה את זה. תהיי יותר פשוטה, הכי טוב.
  • יושרה 16/09/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
    אני דווקא חושב שהיא פשוט נגעה בכל פינה ובכך הקיפה הכל. לכל אלא שלא מבינים...