מדויק: מימון ישיר הפכה את האופציה הרעה של הלוואה מהבנק למאסטרפיס

מבקרת הבית בסקירה על האלטרנטיבה השלילית בפרסומות. מקפה עלית ועד WOBI, "חובת ההוכחה על המותג לטפח את שפת הנונסנס של "האופציות""
 | 

בשורה התחתונה : מימון ישיר מצליחים למתג את ה"אופציה השלילית" להצעת הערך שלהם תחת הקונספט של "אין אופציות". זה מצחיק ומגרה את ההגיון ולא רק מתאר את היגון הבירוקרטי אל מול הבנק.

הנוסחא על פיה נראה עד כמה גרועות האלטרנטיבות למוצר שלנו, כדי להבין למה הוא הכי כדאי - אינה חדשה. קצרה היריעה מלתאר את הדיאלקטיקה הזו ואיך שהיא מזדחלת לכל נושא בחיינו החל מפרסומות דרך מכירות וכלה בפוליטיקה. כדי להגיד "קנו ממנו", לפעמים קל יותר לתאר את ה'אופציה האחרת' כמרתיעה.

חלק גדול ממסרי הבחירות הקרבות מתפרנס מתיאורים מפחידים ומרתיעים של השלטון הנוכחי ושל מנהיגים מתחרים, והתחרות היא לא רק על איך אני ממתג היטב את עצמי אלא עד כמה אני יודע לספר סיפור אימה מעניין על האלטרנטיבה.

הפרסומת ל תשעה מיליון בנתה אימפריה מהנרטיב המעוות של שוקה (המתחמק) ומזכירתו המקורנפת - במטרה למתג את כל מה שרע בביטוח דרך סוכן. במובן מסוים אנחנו לא רק "מפרנסים סוכן" אלא שהסיפור על הסוכן "מפרנסת" את הקונספציה של הביטוח הישיר...

המון פרסומות עושות את זה. קפה הפוך של עלית מציע לנו לשתות קפה בבית דרך מלצריות מרגיזות שמבאסות אותנו בבתי קפה. כדאי להיכנס ליהנות מקליפ אינטראקטיבי שמגיש את כל המלצריות המעיקות, רק כדי שנבחר לשתות הפוך בבית.



תריסי קליל קונטרול מציעים לנו לשלוט בתריסים במקום שהם ישלטו בנו דרך קליפ ברור שמראה מה קורה לבחורה בדייט ראשון כשהיא רצה להוריד את כל התריסים הידניים בבית (כדי שהשכנים לא יראו) וגורמת לדייט לאבד את סבלנותו ולנטוש את המערכה.



אבל הפיתוי "למתג את האלטרנטיבה הגרועה" גדול מנשוא כי שלילי תמיד מצטלם טוב יותר מחיובי, ולכן אנו נגררים לפעמים לבנאליה. למשל, בפרסומת ל- wobi , ה'רע' האלטרנטיבי בנאלי ולא מספיק מרגש. התייעצות עם משפחה חברים, המתנה בתור, ניירת מיותרת ואותיות קטנות ולא ברורות בפוליסה זה yesterday's news מבחינת למה מייגע לקנות ביטוח מבני אדם ולא בלחיצת כפתור.

הקונספט ב-wobi מדבר על "נוחות" וכדי להבליט אותה הוא מניח אותה על רקע של 'אי נוחות', ומה לעשות שהקונטרסט שמתקבל לא מספיק דרמאטי, למרות שההפקה והאפקטים טובים ונעימים לצפייה.



הפרסומת הנוכחית למימון ישיר אינה מבשרת בשורה מוצרית מטלטלת. מדובר בבריף קלאסי שמקדם הלוואה מקוונת כטובה ונוחה יותר מאשר הלוואה בבנק. אבל פה יש נרטיב. דראמה שממתגת את ה'אופציה הרעה' והופכת את "למה לא לקחת הלוואה בבנק" למאסטרפיס. הסיפור המעניין של מימון ישיר מגיש לנו את המאניפסט של "דלתות מסתובבות" עם טוויסט של נונסנס: בחיים יש תמיד שתי אופציות - האחת היא לקחת מימון ישיר והשניה היא שאין לך אופציות.



האופציה הרעה (זו שלא משאירה לנו אופציות) אינה מתעכבת על רשימה מייגעת ושחוקה של חסרונות כמו לעמוד בתור ולשלם ריבית. היא ממותגת למשעי ובנויה על פי עקרון סיפורי של הדרדרות מדחי אל דחי. הגיבור שלנו מדמיין את ה'אופציה האחרת' כפלירטוט עם מנהלת סניף הבנק וחשיבתו הגיונית: 'תמיד יהיו לי שתי אופציות', אולם הוא נוכח שכל האופציות מובילות למבוי סתום. כי כלום לא יקרה על פי דרכך ובסוף תמצא את עצמך כלוא בנישואין שאין מהם דרך חזרה.

את המלים משלימה אילוסטרציה קולנועית שמציגה מערכת יחסים שגורלה נחרץ - גבר כנוע ואשה גדולה ושתלטנית עם גב משפחתי פטריארכלי שחורץ גורלות ושולל ממנו את החופש שלו. הגיבור שלנו שמפליג בפנטזיה ללכת בדרך הקלאסית של לקחת הלוואה בבנק מגלה עד מהרה שכל האפיקים סתומים, ובכך, למעשה, מגלה שעליו לבחור בנתיב הטוב בחיים, זה שמותיר בפניו את כל האופציות פתוחות.

הסוף הטוב שמציל אותו מלהיות שבוי בחיי נישואין עם מנהלת הסניף אינו אלא מטאפורה לאנחת הרווחה המיידית והמענגת שאנחנו אמורים להאנח מיד אחרי שנגלה עד כמה נעים וקל ומתגמל לקחת הלוואה במימון ישיר.

מהבחינה הזו השפה של מימון ישיר מדוייקת ומושלמת, וחובת ההוכחה על המותג לשמור ולטפח ואף להגביר את שפת הנונסנס של "האופציות", ולא להשאיר אותה רק בתוך הפרסומת הנוכחית.

לסיכום : לא כל הפרסומות שמראות כמה קשה ולא נוח להשתמש באלטרנטיבה עושות שימוש באותה אסטרטגיה. ב'צילום' השלילי יש צורך לבנות נרטיב ייחודי בדיוק כמו בהצגת החיובי. אנשים מחפשים את הייחודי ולא את רשימת היתרונות הברורים מאליהם. זה תופס גם לגבי הנגטיב של המותג לא רק למותג עצמו.

תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    שימו לב
    שימו לב 11/01/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תזכרו את היום, תזכרו את השעה, תזכרו את התגובה. יורם לוי הוא יו"ר תחרות דג הזהב מטעם עיתון הארץ. עיתון הארץ הוא זה ששולח שופטים לפסטיבל קאן. מעניין את מי יבחרו לשלוח בתור שופט לפסטיבל קאן. רמז (יורם לוי). הכתובת על הקיר.
    סגור
  • הוא כבר היה שופט בקאן
    ירוסלב 11/01/2015 22:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכן יהיה מוזר מאוד אם הוא ייבחר שוב...
    סגור
  • 18.
    תגובת הקולגות
    בכיר 09/01/2015 08:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין לאן נעלמו כל בכירי התעשייה שבדרך כלל יש להם מה לומר על כל דבר ועניין?
    סגור
  • 17.
    מכירה את קמפיין ה cable של דיירקט טיוי
    עטרה 09/01/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המנדט שלי לבקר אסטרטגיה. לא קריאטיב. לקחת הלוואה בקליק שזה משעמם רצח ולבחור אסטרטגיה בולטת זה 99% מהצלחה של פרסום הגם שבאיזה מקום בעולם יש פרסומת מעוררת השראה בקטגוריה אחרת. חוסר המקוריות שייך לשיקולי קריאטיב. בישראל, כהלוואה מקוונת, הקונספט הנבחר הוא הדבר הכי נכון לעשות. ואגב אמיתית עובדתית פגשתי את יורם לוי פעם אחת בחיי והוא יעד על כך.
    סגור
  • עטרה
    גדעון 11/01/2015 09:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היה עדיף לו לא היית מגיבה כלל. התגובה שלך גרועה לפחות כמו הטור. ניסיון עלוב להתחמק. ריבונו של עולם, קחי אחריות!
    סגור
  • טען עוד
  • לא קונה
    לא קונה 09/01/2015 14:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עטרה הטור שלך מזמן חורג מגבולות האסטרטגיה. בטור שלך את מתייחסת לקריאטיב לכל אורכו ורוחבו. אל תתממי. להלל ולשבח את הקמפיין וכן עטרה, להתייחס ליצירתיות של הנרטיב הסיפורי (קריאטיב) מבלי להזכיר את דיירקט טי וי או טיפשי/נזבי/שכונתי. אני פשוט בהלם שאת לא קולטת שהטור שלך פשוט מעודד חוסר מקוריות שלא לומר גניבה. במקום להצתדק היית פשוט יכולה להגיד סליחה. טעיתי. את צריכה להתבייש בדיוק כפי שיורם צריך להתבייש. איכס!
    סגור
  • 16.
    עטרה,
    ספקן 08/01/2015 23:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקווה שקיבלת על הכתבה הזאת הרבה כסף. כי היא עלתה לך במעט הכבוד שנשאר לך. זו הסיבה שאת תמשיכי להתחבא ולא להגיב כאן הפעם כמו שאת עושה בדרך כלל.
    סגור
  • 15.
    להחזיר עטרה ליושנה
    נו באמת 08/01/2015 17:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעצם..אין למה ולמי להחזיר
    סגור
  • 14.
    יורם
    לא יורם 08/01/2015 13:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יורם, טוב שם טוב משמן טוב. כדאי שתגיב לטענות ותעלה טור תגובה כי המקצועיות שלך סופגת כאן מכה חזקה.
    סגור
  • 13.
    כדאי לקרוא
    כדאי לקרוא 08/01/2015 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לי שום דבר נגד עטרה. היא מעולם לא כתבה משהו רע על קמפיין שעשיתי. יחד עם זאת, עטרה מצליחה להציב את עצמה בעמדה יותר בעייתית משל יורם לוי (המעתיקן יש לומר). או שעטרה לא מכירה את הקמפיין של דיירקט טיוי - אחד הקמפיינים הכי מוכרים, מצוטטים ואיכותיים שנעשו בעולם הפרסום העכשווי. קמפיין שזכה בכל פרס אפשרית ובכל תחרות אפשרית כבר 3 שנים ברציפות. קמפיין שאי פרסומאי שמכבד את עצמו שלא מכיר. אם זה המצב אז אבוי לאייס שמעסיק מבקרת פרסום שאין לה מושג בפרסום. או שעטרה דווקא כן מכירה את הקמפיין של דיירקט טיוי ויורם הוא סוג של חבר שלה ובא לה לפרגן לו למרות שהיא יודעת שזה מועתק. סוג של המשך למדינת הקומבינה והשכונה שאנחנו חיים בה. בכל מקרה, 2 האלטרנטיבות מציבות אותה בעמדה מביכה. אני ממש לא קשור לקמפיין של וובי ולא חושב שהוא קמפיין מבריק אבל לחשוב שיש אנשי קריאטיב שעשו עבודה מקורית (חביבה) שצריכים לקרוא את העלבונות שעטרה כותבת על הקמפיין שלהם בעוד היא משבחת קמפיין מועתק בצורה כל כך בוטה. מביש ומבזה.
    סגור
  • 12.
    זכות התגובה
    יורם? עטרה? 08/01/2015 10:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מגזין שמתיימר להיות המוביל בתחום הפרסום בארץ חייב להעלות כתבת פולואו אפ בעלת שני חלקים. חלק ראשון שמביא את תגובתו של יורם לוי לטענות. חלק שני שמסביר מדוע מבקרת הבית של המגזין לא מכירה/התעלמה מהעובדה שמדובר בקמפיין שזוכה ארבע שנים ברציפות באריות בקאן. אל תגרמו לנו לחזור למזבלה.
    סגור
  • 11.
    עטרה בילר, פישלת בענק הפעם.
    מילה לעטרה 08/01/2015 00:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד עכשיו אהבתי את מה שאת כותבת אבל הפעם פישלת בענק. לפרגן לפרסומת שכל כולה העתקה בוטה של Direct tv אומר עלייך אחד מהדברים הבאים: 1. את לא מכירה את Direct TV. ואם זה כך זה אומר שאת כבר מזמן לא מעודכן במה שקורה בתחום והדעה שלך מיושנת ולא רלוונטית. 2. יש לך אינטרסים אישיים לפרגן לפרסומת מועתקת, לא מקצועי והופך את הדעה שלך ללא רלוונטית. על המשרד שהעתיק פרסומת אין טעם אפילו לדבר. אבל עטרה, איכזבת.
    סגור
  • 10.
    הכי מביך שהצוות מתדהר בזה בפייסבוק.
    ג. עמיחי 08/01/2015 00:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יורם לוי ואיתן כליף מתהדרים בנוצות של טווס בפייסבוק שלהם ומעלים פרסומת שכולה מועתקת מDirect TV שזכה בחו"ל. מביך. אם כבר אתם מעתיקים, אל תדהרו בזה. גניבות הורסות את התחום.
    סגור
  • 9.
    מותה של הבושה
    יואב 07/01/2015 20:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזמן לא נראתה העתקה כל כך בוטה של סרט כל כל מוכר. פשוט עלוב
    סגור
  • 8.
    יורם לוי
    איכס 07/01/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה שזה מועתק זה דבר אחד אבל זה שיורם לוי מעז להעלות את זה בפייסבוק ולהתבשם בפרגונים זה כבר דבר אחד. יורם, במקומך היית עושה קולות של שטיח ומתחבא במקום להעלות את זה. תתבייש לך. זה מוציא שם רע לענף. מעתיקן!
    סגור
  • 7.
    בושה ליורם לוי
    אסף 07/01/2015 16:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנים לא היתה כאן העתקה כזו בוטה
    סגור
  • 6.
    כשאתה מעתיק קמפיינים מחול...
    מישהי שיודעת 07/01/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מישהו עולה עליך. וכשמעשהו עולה עליך זה יכול לכאוב. וכשזה כואב אתה בולע כדור. וכשאתה בולע כדור אתה בסאטלה שאתה איש פרסום מוכשר ומותר לך הכל. כשאתה חושב שמותר לך הכל אתה מפסיק לעבוד ומעתיק. מסקנה: אם אתה מעתיק לפחות שלא יעלו עליך.
    סגור
  • 5.
    יורם לוי!? איך נפלו גיבורים.
    נפתלי סמריק 07/01/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה הסטנדרט? איפה האינטגריטי ללקוח שלך? מוזר
    סגור
  • 4.
    https://www.youtube.com/watch?v=NZ80SVOHKoo
    ועכשיו לגרסה המקורית 07/01/2015 14:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://www.youtube.com/watch?v=NZ80SVOHKoo
    סגור
  • 3.
    אופציות
    רונית אלעד 07/01/2015 14:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרסומת מצוינת, שימוש נכון בדמות של איצקו.
    סגור
  • 2.
    מימון ישיר זה אחלה קריאייטיב
    האמיתי 07/01/2015 14:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    DIRCET TV אפילו זכו עם הקריאייטיב הזה בקאן
    סגור
  • 1.
    ככה עושים את זה כמו שצריך (במקור):
    חפר 07/01/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://www.youtube.com/watch?v=lTvFuA6wNhY
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות