טופטיקה מול כולם: הקרב בשדה הראייה לא מבייש את קוקה קולה נגד פפסי

בתרגיל תקשורתי מתוחכם טופטיקה חושפת את "האמת" על שוק האופטיקה ומסירה את הכפפות באופן בוטה, כדי להתרומם על גבן של הרשתות המתחזות
 | 
telegram
(5)

בשורה התחתונה: טופטיקה מורידה את הכפפות וקוראת תגר על רשתות האופטיקה תוך שהיא עושה שימוש כפול בשחקנית מורן אטיאס גם כאייקון שמושך תשומת לב ואהדה וגם כדוגמא להתחזות שאין מאחוריה מומחיות אמיתית.

בשנת 1963, קצת אחרי תחילת משפט אייכמן, ביצע סטנלי מילגראם ניסוי בפסיכולוגיה חברתית שהוכיח כי כולנו צייתנים לדמויות סמכות עד כדי ביצוע פקודות הנוגדות את מצפוננו. משימת המחקר היתה לתת לאדם אחר (לכאורה משתתף שהיה למעשה משתף פעולה) מבחן טריוויה, ולהעניש אותו באמצעות זרם חשמלי מכאיב במידה שטעה. החוקר הורה לנחקר (הנאיבי) להגביר את רמות הוולטאז' ככל שהמשתתף האחר עושה יותר טעויות. משתף הפעולה ("תלמיד") שלא קיבל באמת זרם התחנן לעצור את הניסוי אבל הנחקרים הנאיבים צייתו לחוקר שהורה לסיים את הניסוי עד תומו. הם חישמלו את ה"תלמיד" ברמות וולטאג' עולות.

התוצאות היו דרמאטיות והוכיחו שכל אדם ילך יותר צעדים נגד מצפונו ושיקול דעתו במידה שהמחקר מתבצע במעבדה של אוניברסיטה מכובדת (ייל) מאשר במשרדים מפוקפקים באמצע העיר, וכי חוקר הלובש חלוק מעבדה ישיג רמות גבוהות יותר של צייתנות (=זרם חזק ומכאיב יותר) מחוקר הלובש בגדים אזרחיים רגילים.

רשת טופטיקה הבינה, לאור תחקיר של חברת החדשות של ערוץ 2, שסינדרום מילגראם מתחולל בתוך רשתות האופטיקה, וכי כולנו נציית לאנשים בחלוקים לבנים ברשתות אופטיקה נחשבות ועתירות פרסום, בלי לדרוש לראות רשיון אופטומטריסט. החשיפה מראה כי רשתות פופולאריות מחזיקות כוח אדם שאינו רשאי, פורמאלית, לבדוק ולאבחן לקות ראייה של אדם .

טופוטיקה שומטת את השטיח מתחת לכמה וכמה מותגי אופטיקה שהצליחו לייצר מנהיגות של ממש לאחרונה, במיוחד לאור המחאה החברתית, בזכות הצהרות למיניהן שנושאות ערכי מחיר וערכי מוסר. האג'נדה שהן הכתיבו מתריסה נגד הדעה הרווחת כי משקפי ראייה צריכות להיות מוצר יקר וכי בדיקה אופטומטריסטית חייבת לעלות גם היא הרבה כסף. על גבה של התפיסה הבורגנית התיישבו מספר רשתות ידועות שנקטו באסטרטגיית רובין הוד הידועה שמורידה מחירים בהתבסס על ערכי זכויות אדם בסיסיות.

את השטיח שומטת טופטיקה אגב הפניית אצבע מאשימה לליבת העסק הלא היא בדיקת הראייה התקנית ובעלי המקצוע שמבצעים אותה. כאשר המאבחן אינו אופטומטריסט עם תעודה פורמאלית, הרשת יכולה להרשות לעצמה להוזיל חלק מהעלויות, ולייצר אשליה כי היא מחלקת משקפיים במחיר מגוחך.



כדי להתרומם על גבן של הרשתות המתחזות, עושה טופטיקה תרגיל תקשורתי מתוחכם. מצד אחד היא מביאה את מורן אטיאס היפה, שהיא טייפקאסט מובהק ווודאי של פרזנטורית סוחפת תשומת לב ופופולאריות. מצד שני עושה בה המותג שימוש כפול בכך שהוא מגדיר אותה מבעוד מועד כשחקנית שתפקידה, פרנסתה ומומחיותה הינם, איך לומר, להתחזות.

במקום לעשות פרסומת של אנשים בחלוקים לבנים ולכתוב מתחת למסך "המציג שחקן" או "המציגים אינם אופטומטריסטים", הופכת הפרסומת את המשחק וההתחזות לנושא המרכזי. למעשה, המסר העיקרי הוא: שחקנים הם רק מאניפולציה למשיכת תשומת לב בפרסומות, בדיוק כפי שאנשים בחלוקים לבנים, בחלק מרשתות האופטיקה, הם תכסיס כוזב ומאניפולטיבי לטיפוח אמון.

לאחר הסרה כה בוטה של הכפפות, מציעה גם רשת זו Value for money רק שהיא שמה את הפוקוס על האופטומטריסטים עצמם (לא על המשקפיים שאנחנו לא יודעים מהי אסטרטגית המחיר לגביהם) - ואפילו מציעה "אופטומטריסטים פרטיים במחיר של רשת".

העובדה שהרשת לא מתעסקת באופנתיות המשקפיים או במחירם אלא בתיקנותה של בדיקת הראייה, ואף מקפידה לוודא הריגה של כל המתחרים המשמעותיים שלה, אינה אלא קריאת תגר שכנראה לא תסתיים בזאת.
אנחנו עוד נראה בקרוב מלחמה בשדה הראייה שלא תבייש את קוקה קולה מול פפסי, וכנראה שלא נצטרך להרכיב משקפיים להבחין בה.

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כיום אפשר גם אחרת.
    אלי 03/02/2015 17:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר להקים רש שמכור במחירים מצחיקים (ממש כמו באינטרנט) מסגרות איכותיות ועדשות איכותיות והכל לטובת הצרכן.
    סגור
  • 4.
    טופטיקה
    רונן 29/01/2015 17:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא יעזור להם והם יפלו. לפני מסםר שנים כבר היה נסיון כזה . רשת בשם אורית שנפלה. הם גם יפלו ובגדול
    סגור
  • 3.
    טופטיקה=רשת של חנויות כושלות
    טל 28/01/2015 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יממנמ בתור אחת שעובדת 20 שנים בענף, אני יכולה לכתוב בוודאות שכל מי שבודק ברשתות הוא אופטומטריסט/ית אשר למד 4 שנים אופטומטריה ובעל תעודה! יחד עם זאת, החנויות הכושלות שנרשמו לטופטיקה היו על סף פשיטת רגל בגלל הרשתות וטופטיקה זה הסיכוי האחרון שלהן!
    סגור
  • 2.
    וזה גם מעניין
    עטרה, דבר אחד שכחת 27/01/2015 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טופטיקה היא לא רשת אלא אוסף חנויות פרטיות שהתאגדו כדי להילחם ברשתות. יהיה מעניין לראות אם הדבוקה תחזיק מעמד או שזה יסתיים בקול ענות חלושה.
    סגור
  • 1.
    נינה 27/01/2015 13:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה נעשה עם קרולינה למקה? גם שם מה שקורה זה בזיון.. לא פעם ראיתי שהם טועים במרשמים ומחליפים בין צדדי העיניים ושלא נדבר על מרחק בין אישונים שלא בוצע כהלכה... גם את הגיזרה הזו יש לתקוף..!!!!!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות