דניאל אוחיון
צילום: יח"צ
טור

ח"כ חדש - תזכור: כל אירוע הוא פתח למשבר תקשורתי, סטטוס מביך - אסון

אל תחנו בחניית נכים, בדקו כל סטטוס לפני שמעלים, וקחו יועץ תקשורת מנוסה. דניאל אוחיון עם טיפים לח"כים החדשים. ואת הפופוליזם הניחו בצד
דניאל אוחיון | (3)

לא פחות מ-39 חברי כנסת חדשים, יחד עם 81 ותיקים, יושבעו היום (יום ג') בשעה 16:00. החדשים והוותיקים יקבעו במידה כמו או אחרת את עתידה של ישראל ב-4 השנים הקרובות, או עד פיזור הכנסת, המוקדם מבניהם. גודל האחריות המגיעה יחד עם התואר, מחייבת את הח"כ החדש להתנהג בצורה שונה בה היה רגיל עד ליום היבחרו, וזאת בשל החשיפה התקשורתית הרבה לה זוכים המחוקקים.

מניסיון העבר, התנהלות לא נכונה בפן התקשורתי, עלולה אף להרוס את התדמית החיובית של הנבחרים עליה עמלו שנים. רגע לפני שזה קורה, מספר עצות היכולות להועיל ולו במעט לחברי הכנסת החדשים בצעדיהם הראשונים בתפקיד. 1. תדמית: מי אני ומה אני מקדם? רגע לפני הצלילה לתהליך העבודה הפרלמנטרית, וכחלק מתהליך התכנון, חשוב להגדיר מה תרצה לקדם כמחוקק. בכדי לחדור את הפילטר התקשורתי, עליך להשמיע קול ייחודי המבטא מקצועיות והבנה לצד מסר ברור וקליט. לשם כך, כדאי לבחור תחום התמחות בנושא מסוים וללמוד אותו היטב על רבדיו השונים. ככל שתתמקצע בנושא זה, כך תדע להתמקד פרלמנטרית ותקשורתית ולפעול בהתאם. ברגע שתזוהה עם תחום מסוים, כתבים ידעו להגיע אליך ישירות כל אימת שיעסקו בתחום מומחיותך.  נגזרת תדמיתית נוספת היא ההתנהגות במרחב הציבורי. החל מרגע בחירתך הפכת לאיש ציבור, לטוב ולרע. כל אירוע, ואני מדגיש, כל אירוע - כגון חנייה באדום לבן, בילוי במקומות מפוקפקים או סטטוס מביך בפייסבוק, הוא פתח למשבר תקשורתי. בעידן של היום, מספיקה תמונה אחת, צילום מסך או סרטון של 30 שניות בכדי לייצר כותרת ויראלית צהובה  הנשמרת לעד בארכיונים ומחכה לשעת כושר בכדי להופיע בשנית.   2. תקשורת? לא בכל מחיר! רשמו זאת טוב על לוח לבכם: תקשורת היא לא מטרה, אלא אמצעי להשגת יעדים פרלמנטריים. הצהרות על כוונות לא תקדם חקיקה אם לא תגישו אותה בפועל. הגשת הצעת חוק? תקשור יתר עלול להקים עליך מתנגדים. מה עושים? חושבים. לפני כל מהלך תקשורתי צריך לעמוד על התכלית: האם הראיון יקדם את המטרה? האם ירחיק אותה? האם קיימים "מוקשים" שאסור לעלות עליהם וכיצד מדלגים מעליהם?  3. פופוליזם: רבות דובר על הציניות והרדידות של הפוליטיקה והפוליטיקאים. אחד הטריקים השחוקים להשגת כותרות, הוא הצהרה על הגשת הצעת חוק מופרכת ולא ישימה בסמוך לאירוע כלשהו. כך לדוגמא כותרות על הצעות חוק להחמרת הענישה נגד תוקפי חסרי ישע, יצוצו שניות ספורות לאחר חשיפת פרשה מזעזעת של תקיפת חסרי ישע. בפועל, אם נשווה בין כמות הכותרות לחקיקה בפועל, נראה כי רוב הצעות החוק נשארו ברמת הכותרת. טוב? לא בהכרח. כך אמנם משיגים חשיפה תקשורתית, אך בסופו של דבר, צ'קים ללא כיסוי עלולים לחזור אליך כבומרנג. ח"כ רציני יימנע מהצהרות שאינן ברות יישום.  4. מתחילים לשחק? הכר את השחקנים ואת כללי המשחק: כתבי הכנסת הם הקובעים את גורלך התקשורתי, לשבט או לחסד. עם הכניסה לתפקיד, מומלץ לקיים עמם שיחות היכרות על קפה ולהציג בפניהם את תחומי העניין הפרלמנטריים. קשר עם עיתונאים הוא חשוב ביותר, אך כפי שציינתי בהקדם - הוא לא המטרה, אלא האמצעי.  זוהי רק ההתחלה. נקודות אלו ועוד רבות אחרות, יכולות לסייע להתנהלות נכונה בתחילת הדרך ולבניית התדמית הרצויה. ישנה חשיבות רבה להצבת יועץ תקשורת מנוסה כחלק מהצוות הפרלמנטרי, כדי שיוכל לסייע בבניית התוכנית האסטרטגית והתדמית, בהכנת המסרים הנכונים ובדברור נכון של התהליכים הפרלמנטריים לשם השגת המטרות הנדרשות.   דניאל אוחיון הוא יועץ תקשורת פוליטי  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קובי 31/03/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    אבל בקטע טוב. אחלה טור
  • 2.
    יאיר 31/03/2015 12:52
    הגב לתגובה זו
    אורן חזן מחפש..
  • 1.
    יוסי באלאנגא 31/03/2015 12:39
    הגב לתגובה זו
    כתיבה טובה דניאל, העלת נקודות חשובות שלא תמיד שמים עליהן את הדעת.