ממאבק הטבעונים ועד סוחטי הלייקים: 8 המכות של גולשי הרשתות החברתיות

מה מרגיז יותר? תמונה של סטייק שגוררת מלחמה על הוול? פרסומות לטיפול בפטרת? או שיתוף עם תמונה סקסית, שמתברר ככתבה ריקה עם לינק יוטיוב?
ליאור נאור |

לא משנה אם זה מהעבודה, מהבית או מהסלולרי - כולנו גולשים בפייסבוק, אוהבים לקבל לייקים וסובלים מאותן הבעיות. המקום שבעבר שימש אותנו להשוויץ "כמה החיים שלנו יפים", הפך בשנים האחרונות לזירת מלחמה - שלא פעם מביאה את הקריזה. אז מהם 8 הדברים שהכי מעצבנים אותנו? יצאנו למחקר מעמיק, גלשנו במשך שעות בפייסבוק והנה התוצאה לפניכם: 1. פתאום לכולם יש אג'נדה - מאבקי דעה ופוליטיקה תמיד היו בפייס, אך הקרבות בין טבעונים לקרניסטים העלו את העניין רמה אחת למעלה. אם פעם חוסר הסכמה בעניין מסויים היה מתבטא בתגובה, מקסימום סמיילי כועס, היום, תוך זמן קצר תהפוך התמונה של הסטייק מהמנגל האחרון למלחמת אזרחים של ממש בוול שלך ומנגד, התמונה של התבשיל הטבעוני תגרור התקפה של בדיחות 'מקוריות', סטייל "זה נראה כמו משהו שכבר אכלו". 

לקראת הבחירות האחרונות השיח האלים והגזענות רק התגברו, והיום אפילו סתם סטטוס על מסעדה שמוכרת חמץ בפסח, יהפוך במהרה לאייטם בתכניות הבוקר ויגיע עד לאיום ב'ביעור חמץ אישי' לבעל המסעדה. איפה הימים בהם שמרנו את הגזענות שלנו איש איש לעצמו... איפה. חמלה בטחינה (צילום: Getty Images israel) 2. לא תאמינו כמה הכותרת הזו מעצבנת - אתם מכירים את הנוסחה: בפייס אתם רואים תמונת אימג'-בנק סקסית וכותרת שאומרת "כך תצילו את הסלולרי שלכם ממוות בטוח", ובתוך הכתבה אתם מוצאים שתי שורות טקסט שתורגמו בגוגל טרנסלייט, ולינק יוטיוב בו רואים ילד הודי שמטביע את הסלולרי שלו במים ואז שם אותו באורז. כל וזה כדי לגלות שאחרי יומיים הוא עובד כמו חדש, מלבד המצלמה, שקע האוזניות ולחצן הכיבוי. תודה, שמרנו במועדפים. 3. רוצים לצפות בוידאו? תנו לנו את הלייק שלכם - קרובת משפחה של "הכותרת המעצבנת" היא ההתנייה ללחוץ על 15 כפתורי 'לייק' עלומים, כדי לצפות בסרטון וידאו של כלב משחק בבלון עד שהוא מתפוצץ. רק אחרי שאתם לוחצים על הלינק בפייס אתם מגלים את הטריק, וסביר להניח שאתם מקללים את הכלב, את האתר ואת החבר שפרסם את אותו. 4. הזמנות למשחקים - קשה להאמין שבישראל 2015, עדיין יש אנשים שלא מבינים את משמעות הלחיצה על 'Invite Friends', כשהם משחקים במשחקי פייסבוק. וכך, בין לייק לאיוונט, אתם מוצאים בתוך הנוטיפיקיישן שלכם הזמנה לשחק 'בלאק ג'ק' מול פרה מטקסס. אתם כמובן עושים unfollow לאותו החבר, רק כדי לגלות ביום למחרת שאין קשר בין unfollow לבין הזמנות למשחקים.

5. חוטפי ה-INBOX - קמתם בבוקר ושמחתם לגלות שיש לכם 11 הודעות חדשות בצ'ט של הפייסבוק. חשתם פופולרים, הכנתם קפה, זרקתם את העיתון והתיישבתם בנוחות רק כדי לגלות 9 פרסומות לטיפול בפטרת, לינק אחד בשפה לא ברורה עם תמונה של ג'ירפה בחזייה ושיש בחורה אחת בפיליפינים שמאוד אוהבת 'ישראלי חתונה גבר שם שלי'. וכל מה שאתם צריכים לעשות כדי לזכות בכל הטוב הזה, זה לשלוח לה את המייל ומספר חשבון בנק שלכם. לא תלחץ? לא תראה! בסופו של דבר, אתם בודקים מי שלח לכם את כל ההודעות אלה, ועושים ל-2 מתוכן unfriend, ל-4 unfollow ורק את אמא לא נעים לסנן. 6. Autoplay - נכון, וידאו מושך הרבה יותר את העיין וברגע שגללנו ומשהו התחיל לזוז בעמוד, סביר להניח שנישאר עליו ונצפה בו 'רק כדי לגלות אם זה מעניין'. על פניו לא מדובר במשהו רע, נוכל לשרוף ככה בקלות עוד 15 דקות בפייס על חשבון העבודה, הצרה מתחילה עם הגילוי שיש לכם יותר סרטונים בוול, מאשר בסניף ממוצע של 'בלוק בסטר' ז"ל. חבר אחד שיתף את המערכון שהוא הכי אהב מ'ארץ נהדרת', אבא שלכם שיתף את 'גב האומה', וכל עמוד שעשיתם לו לייק בשנה האחרונה החליט שהוא חייב להוריד סרטון ויראלי מיוטיוב, ולפרסם אותו מחדש דרכו. ה-RAM במחשב נגמר והכרום נתקע בדיוק שנייה אחרי שביטלתם את ה'מיוט' בנגן. עכשיו כל המשרד יודע שבמקום דוחות רבעון, אתם צופים מהבוקר במערכונים של 'אשר' ('הא חני, מה ע'ניינים').   

7. כולם מתלוננים - 'ואז, אחרי שהמתנתי 2 וחצי דקות לכוס מים, לא היה בה חצי פרוסת לימון - מזעזע'. נראה שיותר ויותר אנשים מרגישים צורך לשתף את העולם בסיפורים האישיים המזעזעים שלהם ממקומות בילוי - תוך שהם מציעים להחרים את המקום ולפחלץ את הבעלים שלו, כנקמה.   

שלא תבינו לא נכון, יש מקרים בהם התלונה מוצדקת והרבה מאוד עוולות תוקנו הודות לפרסום סיפורים, אך מאז שבעלי עסקים הבינו שחרם ושיימינג הפכו לספורט לאומי, הם מתיחסים ברצינות לכל תלונה - והלקוח הישראלי מתענג על כל רגע. בקשה לנו לכל אותם האנשים: לא מעניין אותנו שאחרי 100 כביסות צבע החולצה שלכם דהה לגמרי ולא אכפת לנו שהזמנתם מדיום-וול וקבלתם מדיום. תלמדו להתמודד בעצמכם עם 'הרגעים הקשים'. אני פופולרי! (צילום מסך) 8. החבר המפרגן - "הופה הופה, קנית GoPro, תתחדש! אבל אתה יודע שב'דיל אקסטרים' זה רבע מחיר, נכון?". לכולנו יש את החבר המפרגן. הוא לרוב מישהו לא קרוב במיוחד, הוא שכן של המוכר בפיצופייה או הבעלים של הפיצרייה הקבועה שלכם, ולמרות הקשר הרופף הוא מרשה לעצמו להגיב לכם כאילו היה מבקר המדינה. על האלבום מהחופשה האחרונה הוא יכתוב "היית בברצלונה ולא היית ב'לה-בוקריה?, חחח פראייר", על התמונה של האופנוע החדש שלכם הוא יכתוב שהצבע לא משהו ושבכלל, הוא יכול לסדר דיל וחבל שלא אמרתם וחכו שתספרו על הטלוויזיה החדשה שקניתם. בכלל הוא יקבור אתכם! ואחרי כל אלה אנחנו החלטנו לקחת הפסקה מהפייס, לפחות עד הפעם הבאה שנלך לשירותים. חפשו אותנו בפייסבוק.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה