בזכות ל' הרחוב הזה שקט: קמפיין השב"כ שומט לנו את תחושת האדישות והזחיחות

עטרה בילר על קמפיין הבאנרים לגיוס עובדים לשירות, שמעיר את המימד החבוי והחסוי של כל מה שנדמה לנו כאילו שהוא רוגע ונונשלאנטי. אז עכשיו גם התודעה שלנו תשתנה?
 | 

כותבת שורות אלו חזרה זה עתה (לפני שכתבה את הטור הזה) מטיול רגלי עם הכלב ברחוב ארלוזורוב בתל אביב. 22:00 בערב, רחוב ראשי בעיר גדולה, תחושה של בטחון מובן מאליו המבוססת על כלום, בעצם. כי מסתבר שזה לא ככה בכלל. מסתבר שמאחורי הקלעים של השכונה הצפונית המדושנת והעצלה מסתתר, דרך קבע, קרב שלעולם לא נדע אודותיו, שכל כולו נועד כדי שאחת כמוני תוכל לשרך רגליה בכפכפים מתוך מחשבה שמה כבר יכול לקרות.

מדינת תל אביב, מובלעת בתוך מדינת ישראל, מתפארת בשאננות שלה ומאמינה שהסכסוך הישראלי פלסטיני לא יחדור את גשר הירקון מצפון או את קיבוץ גלויות מדרום. זאת למרות צוק איתן ועופרת יצוקה ואולי בגלל כיפת הברזל שתומכת תרתי משמע את תחושת הבועה של העיר.

שורות אלו נאמרות בהסתייגות כלשהי שהרי כולנו מעורבים רגשית בפוליטיקה אבל אי אפשר שלא להודות בכך שאנחנו מדחיקים את הטרור הרוחש המסוכל תמידית. סוג של פרדוקס: להודות בהדחקה...

כותרת ראשית

- כל הכותרות

קמפיין ההצטרפות לשב"כ (לחצו כאן לצפיה בבאנר) שומט בתנועה חדה את האדישות והזחיחות הזו על ידי גירוד קליפת ההדחקה. הקמפיין אומר לנו שהדברים אינם כפי שהם נראים לכאורה. על פי השב"כ, מה שאנחנו רואים זה רק את קצה קצהו של הקרחון. השב"כ אחראי על רוב רובו של הקרחון שהוא נסתר מהעין. בקמפיין החדש שעולה בדמות מודעות ובאנרים, אנחנו נחשפים לשמות רחובות תל אביביים אותם ניתן למצוא כמעט בכל עיר ועיר בישראל. ובכל זאת - ארלוזורוב, ויצמן ואבן גבירול, למרות שאפשר למצוא אותם בעוד ערים, משמשים כל אחד מהם אייקון תל אביבי מובהק.

בכל אחד משלטי הרחובות מודגשת אות אחת בכחול והטקסט טוען שבזכות אותה "אות" הרחוב שקט. אחד מסמלי השב"כ הוא השימוש באות הראשונה של השם מטעמי חסיון. למשל ב', המודגשת בשם אבן גבירול היא האות הראשונה של איש השב"כ שבזכותו הרחוב הזה שקט. סמל נוסף של השב"כ הוא ההשתלבות ה"אגבית" בשגרת היום יום בדיוק כמו אות בתוך מילה.

מה שמצוין בקמפיין הוא "ההפרעה הקריאטיבית". אל תוך קונצנזוס של עיר שקטה שהטרור לא נוגע בה, מזדחלת ההכרה שאת השקט הזה מרוויחים במהומה ומאמץ נעלמים מהעין. השקט התל אביבי הוא אשליה אופטית היות שהוא מושג באמצעות לוחמי השב"כ שמוגדרים כמצילי חיים, המשתלבים כרואים אך בלתי נראים בשגרת יומנו. ברור שידו של השב"כ מגיעה לכל קצוות הארץ, אולם ההכרה שעוטף עזה שקט באופן מאד רעוע מוכרת לכולנו בעוד שהשקט התל אביב הוא שקט שנדמה לנו כי הוא ברור מאליו.

הקונספציה של שקט פיקטיבי שמאחורי הקלעים שלו מסתתרת לוחמה מתמדת בין מי שרוצה להפר אותו לבין מי שמצליח לסקל אותו היא קונספציה מדויקת ומעוררת מחשבה. במקום להטיף ולספר בשבחי הלוחמים והמערכת, מאיר הקמפיין את המימד החבוי והחסוי של כל מה שנדמה לנו כאילו שהוא רוגע ונונשלאנטי. בכך הוא גם מעיר אותנו.

האסטרטגיה בנויה על מה שנקרא understatement שמנערת אותנו ומאמתת אותנו עם ההכחשה המוטעית. הטעות שאנחנו נוהגים לטעות - כלומר לחשוב שלנו התל אביביים זה לא יקרה, נחשפת במערומיה והשימוש באות קטנה שמשתלבת כביכול בשם הרחוב מסמלת את סוכן השב"כ שמשתלב בדיוק באותה צורה בשגרת הרחוב ובצלליו, ולכן - בשגרת יומו של כל אחד מאיתנו.

מיתוג מוצלח מפתיע אותנו במקומות שאנחנו לא מוכנים ובכך הוא לא רק מושך את תשומת הלב שלנו אלא מלמד אותנו משהו שלא ידענו או שהוא מלמד אותנו משהו שאולי ידענו אבל לא מהזווית הזו. לחשוב שהשב"כ הוא אותו ילד עם האצבע בחור של הסכר של אמסטרדם זה משהו שאנחנו לא רגילים לו, כי אנחנו מייחסים לשב"כ פעולות שהן "שם", במחסומים רחוקים, בקרב חשודים עוינים בכפרים שלהם, הרחק מבתי הקפה, שבילי האופניים והאוטובוסים שאבן גבירול, ויצמן וארלוזורוב מפוצצים בהם. וסליחה כמובן על השימוש במילה "מפוצצים".

אז זהו שהאינטימיות הפתאומית עם שם רחוב שאנחנו עוברים בו יום יום, והאות הבודדת בתוך השם עושים עבודה נכונה ומדויקת שמחלקת את כל הציבור לשתיים - אלה שמעריצים את לוחמי השב"כ וכמובן אלה שמעוניינים להפוך להיות כאלה. אה, וכמובן שיש את לוחמי השב"כ עצמם שמגיע להם שנכיר בהם ובתרומתם החסויה, למרות שלעולם לא נדע בדיוק מהם ומה קרה מאחורי גבנו לפני רגע.

תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    ראיתי את השלט ולא הבנתי כלום!
    ho 01/06/2015 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואני עובד בתחום. אני קראתי את זה "בזכות ארלזרוב הרחוב הזה שקט", וניסיתי להבין את פשר הצבעים...ומה זה אמור להגיד כמו כל אדם ממוצע לא השקעתי בפרסומת יותר מעשירית שנייה, שזה כבר הרבה ... מי שלא תופס את הלקוח בשניה הראשונה, לא יתפוס לעולם...
    סגור
  • אינך בקהל היעד. (ל"ת)
    cleareye 04/06/2015 09:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    אחלה של רעיון , מקורי , (ל"ת)
    ישראלי מהפזורה ה ת"א 30/05/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    נראה כמו קמפיין מיושן ביותר ולא אפקטיבי
    סמי 27/05/2015 10:18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מתאים לארגון מיושן. מי רוצה כזה קמפיין ??? אולי הסתדרות המורים וגם הם בספק רב.
    סגור
  • 12.
    קמפיין לשב"כ הוא לא קמפיין פנימי לתעשייה
    ארז 27/05/2015 10:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כשאני רואה סקירת קמפיין מפרגנת של עטרה, אני מיד יורד לטוקבקיסטים כדי לראות מה הם חושבים על הנושא... כשהתעשייה אוהבת קמפיין מורכב יתר על המידה, כזה שצריך לחשוב יותר מכמה שניות כדי להבין את המשמעות שלו... סימן שהוא אולי עשוי לזכות בכמה פרסים, אבל את המסר הוא לא מעביר. למה? כי קהל היעד במקרה הזה הוא ממש לא זה שמתעכב על פרסומות. אנחנו כן. חברים יקרים, תפסיקו כבר לאונן על עצמכם במראה, לאונן ולראות את הלקוח שלכם משפריץ לנוכח הקריאיטיב החכם והמרשים שלכם. לפעמים מסר פשוט, חכם, לא מתחכם ומהודק עושה עבודה טובה יותר מכזה המדבר בשלושה רבדים ומעביר מסרים תת הכרתיים פילוספיים ארוכי טווח חלאס להתפלסף, יוצאי יחידות קרביות לא יתעכבו כדי להבין למי שייכת ה-ל' ולמה היא צבועה בכחול. מקווה שלפחות בבחירת קהלי היעד בקמפיין הדיגיטל דאגתם לטרגט את מלייקקי אייס, דבר המפרסם, ADAGE וכיוצ"ב
    סגור
  • טען עוד
  • אתה זה סמי הכבאי?
    בוב הבנאי 27/05/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא, כי אתה משפריץ המון שטויות
    סגור
  • 11.
    ואף מילה על הערבית בשלט (ל"ת)
    שמוחקים בשביל השקט.. 27/05/2015 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    זה השקט שלפני הסערה
    גימל 26/05/2015 21:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואני בטוח שרק טוב יצא מהקמפיין הזה. זה win win קלאסי. החבר'ה שם באמת נותנים עבודה וזה בא לידי ביטוי בהישגים האחרונים, בבומים שעוד נשמע עליהם ובתוצרים שילוו את הכל בהמשך הדרך. כיף לראות שהשקעה ועבודה נכונה מניבים פירות בסופו של דבר.
    סגור
  • 9.
    צר לי, עשיתם חצי עבודה
    ת׳ מרחוב הזית 26/05/2015 19:38
    הגב לתגובה זו
    3 4
    בזכות ל׳ הרחוב הזה שקט. נניח. רק שאין פה שום ביצוע ויזואלי לקונספט הזה. סתם לצבוע את האות בשם הרחוב ממש לא מעביר את המסר, זה לא אומר שום דבר. זה לא השתלבות אגבית בתוך המילה, זה ביצוע ויזואלי לא מפוצח לקונספט.
    סגור
  • 8.
    קמפיין חכם לאנשים חכמים. יפה !!!!! (ל"ת)
    דויד 26/05/2015 18:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    קמפיין לא ברור
    פרסומאי 26/05/2015 18:12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    צריך בשביל זה תרגום בגוף הספר
    סגור
  • 6.
    אין על סטודיו דיגיטל
    הדר 26/05/2015 17:59
    הגב לתגובה זו
    1 3
    הכי מוכשרים
    סגור
  • 5.
    נהדר! (ל"ת)
    שיר 26/05/2015 17:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    קמפיין מדהים לאנשים מדהימים. שאפו לעוסקים (ל"ת)
    דני 26/05/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • מה בדיוק מדהים כאן? מה חדש כאן ? (ל"ת)
    דוד 27/05/2015 10:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    תקציר הכתבה: אותה פסקה משוכתבת 10 פעמים (ל"ת)
    שגיא 26/05/2015 16:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    אהבתי את תנועת המצלמה (ל"ת)
    ציפי 26/05/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    אחלה קמפיין. אני אהבתי (ל"ת)
    שירי 26/05/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות