פולקסוואגן וסטימצקי: קמפיין אחד כל כך מעורר קנאה והשני אמיץ, חכם ולא ברור איך לא עשו אותו לפני

הקמפיין החדש של פולקסוואגן כבר זכה למהלך פארודי שמגחך עליו, מה שמחדד את ההפרעה הקריאטיבית שהוא יוצר. וסטימצקי? ההארד סייל הכי נמוך (וחכם)
 | 

פייר? כל כך מעורר קנאה שלא מתחשק לפרגן. אולי בגלל זה יש כל כך הרבה דיבורים על הקמפיין הזה. בעידן שכל כך קשה למכור מכוניות ביוקר וקשה לבנות סקס אפיל כשהמחיר יורד, מופיע קמפיין שמצליח. הקמפיין החדש לפולקסווגן מעצבן בכמה שהוא פשוט ואפילו רטרו. מזכיר את think small האלמותי של פולקסווגן - שגם כיכב ב-Madmen. מינימליסטי, חוצפני וחכם.

הרי כל מה שיש בו זה הרבה מכוניות במחיר נגיש. אז מה הופך את הקמפיין של פולקסווגן למיוחד? או כפי שמתנסחת המודעה - מה הופך את הקמפיין של פולקסווגן לקמפיין של פולקסווגן? בטקסט נונשלנטי מפרטת המודעה מה הופך את פולקסווגן לפולקסווגן. מצד אחד - הרבה הסברים ומצד שני - אי אפשר להסביר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות


פולקסווגן זה שם נרדף למורשת בלתי מתפשרת של רדיפה עיקשת ומיוסרת אחר רף חדש של איכות. מצד אחד. אבל מהצד האחר, נכנע הטקסט למחשבה שאולי מה שהופך את פולקסווגן לפולקסווגן הוא משהו שאי אפשר להסביר. אולי אלו רק שתי מלים "The Car". ובמלים שלי: כאריזמה. מותג כמו שמותג צריך להיות. אחרי הססמאות והפרסומות, אנחנו אוהבים אותו מגיל צעיר בלי להבין מדוע.

סרט הפרסומת גם מניח אותנו על נדנדה. מצד אחד פולקסווגן האלמותית, זו שאינה שנויה במחלוקת, הצרובה בליבנו. פולקסווגן עם הכאריזמה. המצלמה מלטפת את מראות הצד, את החמוקיים, חולפת על ההגה והדשבורד. מזכירה לנו את ערגת נעורינו. 

 

ברקע, רעש. בהתחלה אנחנו מתעלמים ממנו. ברור שבמגרש מכוניות נצפה לשמוע רעשי רקע. אחר כך הוא מנכיח את עצמו, משתלט. אנחנו מכירים אותו, את הרעש הזה. וכשהאיש מתכופף ומצמיד מחיר לגב המכונית נופל האסימון. זהו הרעש של מהדק המחירים מהסופרמרקט. זה שמדביק מחירים לקופסאות שימורים ואבקת מרק. המחיר מקבל אותו יחס כמו המכונית. זה הצד ההפוך של הנדנדה.

זה לא מחיר רגיל כמו שאתם רגילים לראות. "זה לא מבצע יום מכירות או  הורדת מחירים חד פעמית. זהו המחירון החדש הסנסציוני". אז המחיר הוא לא פחות סנסציוני מהמכונית ולכן, לפחות זה הטריק, נתייחס אליו באותו כבוד. המשפט מניח את המחיר לצד המכונית  - המכונית. המחיר. בלי להתנצל או להתפתל או להסביר שזה רק היום כי בדרך כלל היא מאד יקרה. וכשאומרים "מחיר" באותה נימה ארוגנטית כמו שאומרים "מכונית" - אתה חושב לעצמך - אולי רק פולקסווגן יודעים לעשות את זה.


למעשה, רק פולקסוגן יכולה להרשות לעצמה למצב מחיר נמוך מזה שהורגלנו לו כאילו שלא היה מבצע מכירות. מדובר בסוג חדש של שיח על עולם המחיר הנמוך.

אז אם רמי לוי ואופטיקה הלפרין מייצגים את המחאה החברתית שטוענת כי אוכל ומשקפיים הכרחיים וחיוניים לנו, ואם כל העולמות של הרכבים הזולים באים לומר לנו שמותר ואפשר ונכון יותר לשלם פחות על רכב, אזי מה שמוקרב על המזבח זו היוקרה.

ברור שיוקרה ודיסקאונט לא הולכים יחד. זה אחד על חשבון השני וזהו משחק שאנחנו מכירים ורגילים לשחק אותו. כשהפרסומת "יונדאי עצור בצד" באה לבשר לנו שכל רכב שני או שלישי על הכבישים הוא יונדאי - אף אחד לא ייחס למותג שום אלגנטיות או סטטוס. לקנות יונדאי היה הדבר הנכון לעשות כי אנחנו בעידן של תיקון ולא בעולם של פוזה.

פולקסווגן מצליח במסע הנוכחי לארוז את המחיר הנמוך בפוזה של פעם ולא להתנצל על זה. הוא מפנה לנו מראה ואומר לנו - אתם עדיין מאמינים במותג ועכשיו תתחילו להאמין למחיר. ואז, כמו שתי אבנים שאין להן הופכין, מאכלסות שתי סתירות את אותו משפט: The Car. The Price. יש פה הפרעה קריאטיבית חזקה שנאמרת במינימליזם ו understatement המעוררות קנאה.

ערובה לכך זה וויכוח עירני שמתנהל ברשת סביב הקמפיין, ומודעות אנונימיות שעושות פארודיה על The Car. The Price במקום המכונית, במרכז המודעה, אפשר לראות בהן סביח או אסימון או את דה גול...הטקסט מחקה את טקסט פולקסווגן "אז מה הופך את דה גול לדה גול? אולי זו המילה דה? ואולי המילה גול?".


כידוע, פארודיה היא צורה של תשומת לב והוכחה לכך שאי אפשר להישאר אדיש למהלך פולקסווגן כי, ושב, מרגיז כמה שהוא טוב.
 

סטימצקי זה סיפור של 90 שנה


בקמפיין פשוט וכזה שלא ברור איך לא עשו אותו קודם, שחוגג 90 שנה לסטימצקי, ו'חג ספר שמח' -  קוראים סופרים קטע מספרם ועוצרים בדיוק במקום מותח שמותיר את הצופה פעור פה. מצד אחד יש פה פטנט הארד סייל הכי נמוך ושפל (וחכם) שיש. להשאיר אנשים במתח. תרצו לדעת מה קרה הלאה? - קנו את הספר.

 

מצד שני יש פה נגיעה במהות העמוקה של סיפורים. אפשר להיכנס לעלילה תוך 3 שורות. אורן מתאר מבצע נחיתה של מחבלים חמושים בסירות גומי על החוף. המטרה היתה, אומר אורן, ושם מפסיק לדבר. לא צריך לשבת שעתיים בסרט קולנוע כדי להזדהות, לייחל לישועה ולסוף טוב.

פרסומות בנות 15 או 20 שניות בנויות על העקרון הזה. גם בפרסומת לסטימצקי יש אומץ. לקרוא 3 שורות ולהותיר את הצופה במתח זה קצת כמו לעשות פרומו לסדרת טלוויזיה ולגרות בכך את החיך. וזה גם קצת כמו טעימה של מעדן חלב בסופר מרקט. צרויה שלו, רם אורן וגם עברי לידר ששר כמה שורות משיר שנקטע לפתע משתפים פעולה עם השטחיות הבלתי נסבלת הזו שכולנו, וכנראה גם הם, מדשדשים בה לפעמים.
 

תגובות לכתבה(20):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    פשוט וקל זה הכי טוב. (ל"ת)
    אלון 06/06/2015 04:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    עטרה בילר על תקן התוכעס לקער של גדעון
    גוליבר 02/06/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ביקורת מתחנפת לאיש שהרלוונטיות שלו כיום היא קלושה
    סגור
  • 17.
    הטוקבקיסטים פה חבורה של משועממים...
    מלבין 02/06/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גדעון זה וגדעון זה... את מי מעניין מה אתם חושבים על גידעון ואיזה רכילויות יש לכם עליו? ואו איזה תחום מאוס זה פרסום בחיי. תתבגרו ילדים, אתם תופסים מעצמם אנשים אינטלקטואלים לא?
    סגור
  • 16.
    גדעון נהדר
    רונן 01/06/2015 22:29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מוכשר וטוב ששב הביתה. קמפיין פולקסווגן לטעמי אינו טוב ולא משיג את מטרתו.
    סגור
  • 15.
    שפל המדרגה
    שפל המדרגה 01/06/2015 22:14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא נשאר פרסום - רק לקוחות מרוצים.
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    כל כך סתמי. לא בלי כן
    יורם 01/06/2015 22:12
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בלי להתפלסף על האסטרטגיה השגויה כל כך יאמר רק שמדובר כצפוי בקמפיין מיושן. לא מפתיע
    סגור
  • 13.
    את פשוט לא שוחה בחומר - הזוי
    בן 01/06/2015 21:49
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הקמפיין של סטימצקי - כל קמפיין של טרגט או וולמארט להשקת דיסק של אמן מוביל נראה כך, שום דבר לא מקורי, יפה ונכון כן, מקורי, ממש לא - מספר דוגמאות ויש עשרות כאלו https://www.youtube.com/watch?v=-A_J_sWfrZY https://www.youtube.com/watch?v=ARsc__5Buwo https://www.youtube.com/watch?v=sOpGAbCfMzw
    סגור
  • מה הקשר בין הלינקים ששמת לסטימצקי?
    דוד 03/06/2015 09:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקריאייטיב זה העצירה הפתאומית. אין את זה במה ששלחת.
    סגור
  • 12.
    לא מכירה את גדעון אישית אבל הגזמתם וטעיתם
    דווקא 01/06/2015 21:03
    הגב לתגובה זו
    1 5
    נהנים כל כך לרדת על גידעון ולדרוך על על מי שמאז להחמיא לו? גדעון הוא הנושא שלכם אבל הפרסומת היא שמנותחת כאן ותרצו או לא, היא מצוינת. היא חזקה. היא פשוטה. היא שונה ומבודלת והיא לגמרי רלוונטית לקהל. ראיתי אותה והתמוגגתי לראות פרסום טוב. מודה מאידך שהשתעממתי מהרדיו וכמעט נרדמתי. אני גם לא חסידה של the car. זה חוטא לדעתי למרות שבנוף הישראלי זה עדיין אחד הטובים. אבל הפרסומת? הפרסומת בת זונה ןאין לי ספק שהיא תמכור מעולה. אז כשמגיע מגיע. תפרגנו קצת רבאק. זה בעילום שם ובחינם.
    סגור
  • 11.
    The Tokbek
    גידי 01/06/2015 20:31
    הגב לתגובה זו
    7 0
    The Tochen of The Tokbek
    סגור
  • 10.
    נו שוין: הוא מפליץ, היא גומרת...
    דר קאקער 01/06/2015 20:12
    הגב לתגובה זו
    10 0
    קמפיין פרסומי לא נועד "לעורר שיח" (חוץ מהברזייה העבשה של עולם הפרסום המקומי) אלא ליצור מכירות. אם משהו זז בגרף המכירות - טוב. אם לא - הכל קשקוש מהתחת. ה-תחת.
    סגור
  • 9.
    כל כך משעמם
    ד״ר נו 01/06/2015 20:00
    הגב לתגובה זו
    12 0
    קמפיין פולקסוואגן ה״חדש״ מצליח לעורר בי פיהוק כל כך גדול... פשוט משעמם. נראה לי שזה הדבר הכי גרוע להגיד על פרסומת, שהיא משעממת.
    סגור
  • 8.
    זה בדיוק קמפיין מרצדס לפני 10 שנים (ל"ת)
    מעתיק מעצמו 01/06/2015 14:58
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 7.
    תיקון קל
    פרסומאי 01/06/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    עטרה, גם אני אוהב ומכבד את גדעון, אבל הגזמת קצת לגבי הקמפיין הספציפי הזה, הוא לא כזה טוב... לגבי הפארודיה, לצערי זה כנראה עבודה של כאלו שלא כל כך אוהבים את גדעון ומנסים לעקוץ אותו בכל דרך אפשרית. לא יפה, אבל אלו החיים. אני חולק עלייך שמה שניתן להסיק מכך זה שהקמפיין מצוין ומעורר שיח, יותר מדויק להסיק מזה שיש חארות בענף והקנאה להצלחה של גדעון לא מתה...
    סגור
  • 6.
    מעניין עטרה
    אורן 01/06/2015 14:19
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מעניין אם גידון לא היו חתום על הקמפיין הזה, האם גם אז היית משתפכת עליו ככה. בטוח שלא. בטוח שאם משרד אחר או מנהל קריאייטיב פחות מיוחצן וממותג מגידון, היה מוציא כזה קמפיין, הוא היה עובר ללא שום תגובה. לא ממך ולא מאלה שעשו את מודעות הפארודיה. מקרה קלאסי שבו הקרדיט של משרד הפרסום, משפיע ואף קובע את הדעה על הקמפיין. ואם באמת היה בא לך לנתח מקצועית את הקמפיין, בטח היית צריכה להזכיר שבעולם משתמשים ב'דר אאוטו' כסיסמת המותג, עם דגש מיצובי על האיכות הגרמנית. כאן בארץ, דילגו אפילו על הזוית הזאת (מטעמים ברורים). ואם התעורר ויכוח ברשת (לא ראיתי) זה בגלל שגידון עשה את זה ולא מישהו אחר.
    סגור
  • 5.
    כל כך "ללקק את התחת" (ל"ת)
    לימי 01/06/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 4.
    הפארודיה היא על גדעון ולא על הקמפיין
    the the 01/06/2015 13:54
    הגב לתגובה זו
    11 1
    הקמפיין הזה בחיים לא יכול לעשות באז, אלא אם כן גדעון יתן איזה מיליון למישהו
    סגור
  • 3.
    הפרודיה היא על... גדעון, ולא על המותג (ל"ת)
    אממממ.... 01/06/2015 12:51
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 2.
    להחזיר עטרה ליושנה
    the man 01/06/2015 12:17
    הגב לתגובה זו
    21 0
    או שלא. כי אני בטוח שלא טוב יוצא מהניתוח הזה. זה lose lose קלאסי. החבר'ה שם עשו חצי עבודה וזה בא לידי ביטוי בהישגים האחרונים ובתוצרים שמלווים את הכל. כיף לראות ששום דבר לא השתנה מהניינטיז.
    סגור
  • 1.
    קמפיין מיושן של גדעון (ל"ת)
    לטוב ולרע 01/06/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
    18 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות