קמפיין אגאדיר
צילום: צילום מסך
מיוחד

אגאדיר שברה את האינטרנט: 1.5 מיליון נחשפו לקמפיין - 92% ביקורת שלילית ברשת

בדיקה Vigo עבור אייס מעלה נתונים לא מעודדים עבור הרשת שעשויה להפסיד יותר מלהרוויח, וסופגת קריאות לחרם. מומחה לשיווק מכנה התנהלותה כ"הזויה". ומה אומרים בנעמת על כך? בדיקה
אלכסנדר כץ | (14)
רשת אגאדיר לא מציגה סימני שבירה לנוכח גל הביקורת שהיא סופגת על הקמפיין הפרובוקטיבי שהעלתה בסוף השבוע. נציגיה לא פרסמו התנצלות או הבהרה על המהלך, למרות שרשת ההמבורגרים סופגת מכה קשה במדיה החברתית, עם נתוני התנגדות מהגדולים שנראו אי פעם בישראל כלפי חברה מסחרית, ואמש (יום שבת) העלתה תמונה פרובוקטיבית נוספת לדף הפייסבוק שלה, מה שהבעיר יותר את הרשת.   במרכז הקמפיין, שהחל בחמישי אחר הצהריים, ניצבת דוגמנית ואת ה"שוגר-דדי" שלה לכאורה, עם הסלוגן "RICH TASTE", מעין משחק מילים שמתייחס לטעם ההמבורגר, אבל בעיקר מכוון לאיש המבוגר והעשיר החובק לצידו דוגמנית צעירה. על הקמפיין חתומה חברת הקריאייטיב מדיה Two65 של רן ברקו וגבי אטל. על הקריאייטיב הופקדה חברת המיתוג מו אנד אר בבעלות משה מוגרבי וקרן ארנלדס. הקמפיין כולל שילוט חוצות, חלקו בצרפתית עבור התיירים, וגם סרטוני וידאו ופעילות ברשתות החברתיות.   מסתבר שהקמפיין הצליח ליצור באזז אדיר. על פי נתוני חברת הניתור Vigo עבור אתר אייס, עולה כי ביומיים האחרונים, ועד הבוקר (יום א') פורסמו 3,700 פוסטים שהובילו גם ל-20 אייטמים בתקשורת. מנתוני Vigo המתמחה בניתוח התוכן במדיה החברתית, עולה כי יותר מ-1.5 מיליון גולשים ומאזיני רדיו נחשפו עד כה לקמפיין של אגאדיר, מרביתם צעירים בגילאי 15-35.

92% מהשיח - ביקורתי

אבל מניתוח השיח, לא ברור האם אגאדיר יכולה להכריז על ניצחון. 92% מהשיח היה ביקורתיות, מול 8% שהחמיא לקמפיין, או עורר בעיקר ביקורת על המבקרים. כך למשל טבעונים תקפו פמיניסטיות על כך שאין בעיה לאכול "גופות של חיות", אבל להציג גוף של אישה זה לא בסדר. Vigo ניתחה את הביקורת לקמפיין והפרידה בין 1,200 תגובות שביקרו את הקמפיין עצמו, 1,300 תגובות שהשתמשו בקמפיין כדי להשמיץ ולקלל את הרשת ו-900 תגובות שקראו להפסיק לקנות המבורגרים מאגאדיר. בעוד הביקורת כנגד הקמפיין פורסמה בעיקר בתגובות לפוסט של אגאדיר בדף הפייסבוק של המותג, התגובות הקשות יותר גלשו לעמודי פייסבוק אחרים ואף לרשתות אחרות, בראשן טוויטר, שבה פורסמו מאות קריאות להחרים את הרשת ה"דוחה" וה"מבחילה". למרות הביקורת המטורפת, עמוד הפייסבוק שהוקם כדי להילחם ברשת הגיע עד כה ל-400 גולשים בלבד.

היי אגאדיר, מה קורה?נתקלתי בפרסומת החדשה שלכם ולא ברור לי ממתי התחלתם לשווק סמי-פורנוגרפיה (לכאורה)?הבטתי ארוכות בפרסו...

Posted by ‎יבגני זרובינסקי‎ on Saturday, August 8, 2015

עד שעות הבוקר ביום ראשון גלשה הביקורת לקמפיין גם למדיה המערכתית: עד כה פורסמו 20 אייטמים באתרי האינטרנט המובילים וברשתות הרדיו האזורי - כולם מצטטים את ביקורות הגולשים וההשמצות כנגד אגאדיר. אגאדיר ידועה בהתנהלות הפרובוקטיבית שלה, בין היתר עם לוחות השנה ב-2009 ו-2010, כאשר האחרון שבהם כלל תמונות של עובדות הרשת בלבוש מינימלי. ההתנהלות הזו הצליחה הפעם להדליק את הרשתות החברתיות. רק לשם המחשה, קמפיין גולדסטאר שעלה לפני כחודש וחצי, הצליח ליצור כ-3,000 שיחות ברשת, ואילו אגאדיר – כ-3,700 בתוך יומיים וחצי.   "אגאדיר ידועה בקמפיינים סקסיסטיים והעובדה כי הרשת ממשיכה לפרסם אותם מעידה כי הם מייצרים יותר מודעות מביקורת", רביב טל, מנכ"ל Vigo. "עם זאת, הקמפיין הנוכחי הושק בתקופה רגישה מאד ברשת שבה מדי שבוע מועלות מאות שיחות על האופן שבו נשים מיוצגות ונתפסות. עיתוי הקמפיין הוביל לגל של מחאה שחצה את גבולות הביקורת בלבד והוביל לשפה אלימה במיוחד כנגד הרשת ולקריאות לחרם. סביר להניח כי בשונה ממקרי העבר, הפעם אגאדיר תספוג יותר הפסד מרווח".   אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה, מציב גם הוא סימן שאלה לגבי המהלך של אגאדיר. "הרשת השיגה את המטרה ברמה התדמיתית – רשמה חשיפה מטורפת וחסרת תקדים. מצד שני, הצרכן של היום לא מוכן לוותר, וימים יגידו אם יפגעו להם בכיס. דבר אחד ברור, אסטרטגיית פרסום כזו נועדה להשיג 2 מטרות: הראשונה - לייצר תדמית של מוצר סקסי, והשנייה - לייצר פרובוקציה שתגרום לתשומת לב ציבורית. קהל היעד שלה הוא גברי וצעיר יחסית, והשאלה היא האם הוא רואה אותה יותר סקסית מהמתחרות שלה".   לדבריו, "הרשת הצליחה ליצור תשומת לב חזקה, והכיוון שלהם הוא תמיד תשומת לב שלילית. שים לב שהם הגיעו מוכנים למהלך הזה - אין התנצלויות, הסרטון עדיין ברשת ואז גם העלו סרטון חדש. לא מעניין אותם התגובות הנזעמות של הלקוחות, והם גם לא מתכתבים עם זה".  

"התנהלות דיגיטלית הזויה"

ברשת לא העריכו כנראה כי הסערה שתתעורר, תביא לפגיעה בדירוגים השונים שלה באינטרנט. גולשים קראו לפגוע בדירוג שלה בעמוד הפייסבוק שלה, ותוך שעות הדירוג ירד מ-3.9 (מתוך סקאלה שנעה בין 1 ל-5) ל-1.3 בלבד. בעקבות כך הסירה הרשת את האפשרות לדרג. ואולם, בשלב זה החלו קריאות לפגוע בדירוג הרשת באתרי מסעדות בישראל כגון REST, ובאתרים בעולם, כגון tripadvisor, שיגרמו לה לפגיעה מול לקוחות פוטנציאליים שמתיירים בישראל. הציצו לביקורות שכבר מופיעות ב- tripadvisor.    "מבחינת אגאדיר מדובר במשהו הזוי, הם לא מאפשרים להוריד את הדירוג ופגעו בכך בחופש הביטוי", אומר זיתן. "לחסום משתמשים מלהביע דעתם ברמה הדיגיטלית זה מהלך חמור בעולם הדיגיטל של היום".   זיתן מוסיף ואומר כי "לא בטוח שבאגאדיר הצליחו לצפות את ההתנגדות הדיגיטלית למהלך. אנשים אומרים 'נפגע להם בדירוג הקולינארי אם הוא יפגע בי כאישה'. הצרכן החדש לא מוכן לוותר יותר, ואם בעבר היה צחקוק קטן, עכשיו מנסים לפגוע להם בכיס. בעבר כשחברה הציבה דוגמנית בתנוחה על ארבע, היא התנצלה ותרצה את זה בהומור. היום הדבר כבר לא כך".  

קולן נדם, בערך

אחרי פרשת הפרסומת של גולדסטאר, קראו בנעמת להחרים את מוצריה של טמפו, בעלת מותג הבירה. הפעם נראה שהמצב שונה. יו"ר נעמת גליה וולוך, מסרה לאייס כי בימים האחרונים הארגון קיבל פניות רבות בבקשה להתערב בסוגיית אגאדיר. "האמת היא שבכל פעם שעולה פרסום בעל גוון סקסיסטי ושוביניסטי, אנו בנעמת מוצאות עצמנו בדילמה קשה בין הצורך להגיב, לחוסר הרצון שלנו לשמש פלטפורמה עבור חברה מסחרית שבונה על פרובוקציה לטובת קידום חשיפה", אמרה וולוך.   לדבריה, "לעומת מקרים אחרים, במקרה של רשת אגאדיר "ההחלטה הייתה דווקא מאד קלה - לא מדובר פה בקמפיין חכם/ שנון/ מצחיק או מבריק, מדובר פה בבוטות לשם הבוטות, ולא בתוכן שראוי לכבד בתגובה. כשהחלטנו לצאת נגד גולדסטאר ההחלטה נבעה מההבנה שמדובר כאן בחברה שהחזון שלה פגום מהשורש, כשכבר מפרסומיה בשנות ה-60 היא הדירה את ציבור הנשים ולכן מצאנו לנכון לצאת למאבק מולם כשאלינו הצטרפו כמויות אדירות של ישראלים שהרגישו בדיוק כמונו".   "התחושה שקיבלנו במקרה של אגאדיר היא של חבורת פרסומאים עם יותר מדי זמן פנוי ולא יותר מדי מעוף ויצירתיות שמנסים למכור פרובוקציה זולה. אנחנו שמחות לראות שהציבור הישראלי חכם מזה ואומר בצורה מאד ברורה שהוא לא יהיה מוכן לקבל את הסגנון חסר הטעם, אנחנו מצדנו בנעמת, אומרות בצורה ברורה שלא ניתן לו כל במה".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    סקפטי 10/08/2015 09:18
    הגב לתגובה זו
    השאלה האמתית היא במספרים, האם אוכלים יותר או פחות? אני מניח שהמספר לא השתנה דרמטית, והסיבה היא כמובן היא שלאף אחד בעולם האמיתי אכפת מהשטויות הוירטואליות האלה.
  • 8.
    אני 10/08/2015 00:02
    הגב לתגובה זו
    כל המחרימים למינהם בודאי שמעולם לא אכלו באגדיר וגם לא יאכלו שם ללא קשר לפרסומת אלו אנשים שידם קלה על המקלדת ועושים לאגדיר את העבודה השחורה פרסום והבאת אנשים לסניפים
  • 7.
    אני 09/08/2015 22:32
    הגב לתגובה זו
    ולא מוכשרים, ולעצבן את הלקוחות שלכם, כשאפשר לקחת פירסומאים מוכשרים וטובים (כדוגמת סכין הגילוח M6 של לייף, שהפרסומת שלו היתה ויראלית מאוד ואף התפרסמה לטובה בחו״ל אתרים כמו באזפיד)? למה לעצבן? למה ברע? למה לאבד לקוחות פוטנציאלים/קיימים? חוץ מזה - גם אם זה באמת היה מהלך שיווק גאוני כמו שאתם חושבים, זה עשוי פשוט רע!!! אין כאן שום ארט, הליהוק מחורבן והקשיש רק גורם לי לחשוב על ניצולי שואה ועל סיעוד - וממש לא על עושר ושוגר דדי. הוא מעלה רחמים. אתם גרועים ממש.
  • 6.
    חבשושית 09/08/2015 18:31
    הגב לתגובה זו
    http://masa-mufla.blogspot.co.il/2015/08/blog-post_9.html
  • 5.
    בן 70 09/08/2015 17:46
    הגב לתגובה זו
    המבורגר בלחמנייה, צ'יפס ועוד... סוג של מקדונלד, לא מציאה.
  • 4.
    פרסומאי 09/08/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
    קצת עפתם על עצמכם עם נושא החשיפות. כולה הביאו 1500000 חשיפות בפייסבוק וברדיו. אפשר לקנות את המדיה הזו בפייסבוק בפחות מ30,000 שח! מעבר לזה, עושה רושם כי ה"באזז" שעלאק נוצר הוא בעיקר בביצה התל אביבית שניזונה מעצמה ולא בפריפריה אותם כתבי רשת קוראים את אותם הסטטוסים של אותם אנשים מהביצה וגורמים לזה להיראות כאילו יש כאן עניין לציבור. בשורה התחתונה אם תשימו לב הסטטוסים שלהם בפייסבוק לא מקבלים כמעט אינטרקציה ביחס לכמות החשיפה משום שהם פשוט לא מעניינים כמו שזה נראה. מעבר לזה ההתנהלות שלהם בזירת המדיה החברתית מביכה על גבול החובבנית. אולי לקמפיין החוצות הם היו ערוכים אבל במדיה החברתית הם נתפסו עם המכנסיים למטה...
  • הנודניק 09/08/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    זה נראה כמו קרב לא מאוזן שהרשת מפסידה בו
  • 3.
    sa 09/08/2015 13:30
    הגב לתגובה זו
    כפי שהגבתי בכתבה ב"הארץ", לדעתי מדובר בקמפיין גאוני, המסר הינו "טעם עשיר" (לכן הבחורה, השעון היוקרתי והשוגר-דדי). יש לי הרבה מה לומר, אבל בקצרה, אסכם: אל תהיו צבועים וקנאים. ראו מה קורה מסביב, בפייסבוק, בקולנוע, בטליויזה, בכל מקום - שימוש בהחפצת נשים, גברים וכד' לקידום מכירות. אנשים מצלמים סלפיים פרובוקטיים על בסיס יומי ומעלים לפייס, אטנסטוש וכד'. כל העולם עוסק בפרסום וביחסי ציבור. אין צורך לפרסם המבורגר בעזרת המבורגר. זה משעמם. מאוד יפה הקריאטיב כאן והרעיון, מעורר את החושים ואת המחשבה ופותח את הדמיון - ובעיקר מעורר שיח ציבורי וחשיפה המונית לשם - "א-ג-א-ד-י-ר". אני מצדיעה ממש ליוצרים, לאנשי האסטרטגיה והקופירייטינג. מהלך גאוני, מאחלת להם רק הצלחה ושגשוג. אל תהי צבועים ודו-פרצופיים. תפרגנו, למה לא?
  • מישהו 22/08/2015 17:41
    הגב לתגובה זו
    וכל המתחסדים למיניהם אל תהיו צבועים פתאום ותזדעקו כי הפרסומת סקסיסטית. הכל בעולם הזה סקסיסטי,מה קרה שהתעוררתם/ן ככה? צבועים וצבועות בעיקר. הצביעות האנושית זה דבר מרתק,מחקרים צריכים להיעשות בנידון. פרסומת קומית בסך הכל שלא פוגעת באף מגזר.הרי אתן לא יכולות לומר שאין נשים כאלו בעולם.יש,ואם אתן טוענות שהפרסומת פוגעת במין הנשי יש לכן בעיה כי אתן מכלילות וזו בעיה שלכן. אין כאן שום רמז,ולו קל שבקלים, להכללת כלל המין הנשי,רגשי הנחיתות הם בראשכן בלבד,צבועות. אני לא מאמין שאני צריך להסביר בדיחה לא מזיקה לאנשים "נאורים". אם היא מצחיקה או לא זה עניין של טעם,ומכאן שאין שום מקום לביקורת פוגענית על ריק,ממש.צבועים.
  • בחורה 09/08/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    כמה ברור שהמגיב הוא א. גבר ב. קשור לחברה
  • ממש ממש לא... (ל"ת)
    sa 09/08/2015 17:26
  • התגובה הכי מכורה שייש! (ל"ת)
    מכור! 09/08/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נעמי 09/08/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    במודעה שלהם שכתוב ריצ' טייסט ורק תמונה של בורגר צ'יפס וטובורג, היה כתוב למעלה פייב אוף פייב סטארז.
  • 1.
    מי מנהל שם את הפייסבוק? זה מביך התגובות שלהם (ל"ת)
    מביכוס 09/08/2015 13:07
    הגב לתגובה זו