דודי אשכנזי
צילום: יח"צ
טור

המהפכה של גוגל - מודעות פלאש ייעלמו מהאתרים: מה הלקוח ומשרד הפרסום צריכים לדעת?

דודי אשכנזי, מומחה לתוכנת פלאש, על השינוי המשמעותי שגוגל החלה בו היום - השהיית מודעות פרסום שנבנו בסביבת נגן פלאש, כך שבמקום מודעה יופיע מסך סטטי עם כפתור Play 
דודי אשכנזי |

הנה זה הגיע ה-1.9, ולא, זו לא עוד כתבת "סוף סוף נגמר החופש הגדול". החל מתאריך זה גוגל משהה מודעות שנבנו על סביבת נגן פלאש, כך שצריך ללחוץ על מודעה על מנת שתתחיל לעבוד. המהלך של גוגל למעשה מאלץ אותנו להתקדם ל-html5. הבעיה העיקרית היא התזמון - למה עכשיו בתקופת החגים עם כל הקמפיינים שעולים לאוויר???

מה עתידה של פלאש?

לאורך השנים פלאש הייתה "התוכנה" ליצירת מודעות פרסום בדיגיטל. בשנים האחרונות, בעידן המובייל, הפופלאריות של התוכנה צנחה בהרבה תחומים, אבל במקום אחד נשארה יציבה - הבאנרים באתרים. כל זה נכון עד שגוגל הכריזה שהחל מה-1.9 תוכן לא מרכזי באתר (באנרים שנבנו על סביבת נגן פלאש) יציגו מסך סטטי עם כפתור Play. ורק לאחר לחיצה על אותו כפתור הבאנר יתחיל לנגן.

איך סוגרים קבצים וכמה זמן זה ייקח מעכשיו

מכיוון שלא קשה לנחש מה יהיו אחוזי ההקלקה על הבאנרים - בחודשים האחרונים משרדי הפרסום עוברים שינוי טכנולוגי משמעותי לעבר html5. בתקופה האחרונה אני מלווה ומדריך כמות לא קטנה של משרדי פרסום, בוני אתרים ופרילאנסרים בתהליך לא קל, עם המון סימני שאלה, כמו: מהי החלופה הטובה ביותר לפלאש, איך סוגרים קבצים מול האתרים, זמני הפקה וכמובן - האם זה פוגע בקראייטיב?

היום המצב מעט רגוע יותר, אחרי שכמעט כולם הבינו שפלאש לא באמת נכחדה. למעשה פלאש היא עדיין כלי העבודה המרכזי בהפקה, וזאת מכיוון שאדובי דאגה להטמיע עבודה עם HTML5 בתוך פלאש ובכך להשאיר אותה רלוונטית. יחד עם זאת, הבעיה העיקרית נשארה GDN - Google Display Network, בעיקר בגלל בעיות משקל מול HTML5 מתוך פלאש.

תוכנות נוספות שמעוררות עניין לאחרונה, בעיקר לעבודה מול GDN הם Edge Animate  גם מבית אדובי ותוכנת Google web designer מבית, ניחשתם נכון, גוגל. שתי התוכנות נבנו לסביבת HTML כאשר Edge נחשבת לתוכנה יותר מקצועית בעוד google web designer יותר פשוטה מפלאש ומאדג' אך מאפשרת לכל אחד ששולט בתוכנה גרפית כלשהי להתחיל לייצר מודעות לדיגיטל.

מכשירים גם את צוותי האופליין

חלק ממשרדי הפרסום הגדילו לעשות והכשירו גם את האופליין בהדרכה של כמה שעות על התוכנה ובכך הרוויחו כוח עבודה נוסף ליצירת באנרים לא מורכבים ובעיקר לסביבת GDN שם יש התממשקות מלאה מול התוכנה.

למרות העבודה עם פלאש משרדי הפרסום חווים המון מכשולים בהפקה ובעיקר בסגירות מול האתרים השונים. רוב האתרים ובעיקר הגדולים נערכו מראש עם המון טסטים מול משרדי הפרסום ששלחו מדי יום טסטים לבדוק האם הכל תקין. כך סמנכ"ל המסחר של ynet ברק קלמנוביץ' מתאר את התהליך: "עשינו טסטים שונים לפורמט HTML5 על מנת לוודא שהמערכת שלנו מקבלת את הקבצים ומגישה אותם בצורה תקינה לרבות חשיפה והקלקה.  בנוסף יצרנו קובץ הוראות סגירה לשימוש משרדי הפרסום והמפרסמים. מעבר לכך אנחנו נותנים תמיכה ועזרה בבדיקת פורמטים חכמים מיוחדים לפי דרישת המשרדים". 

כל הכותרות

צד נוסף שמשרדי הפרסום מתמודדים איתו זה הלקוח שצריך להבין שהמודעות שמייצרים ב- HTML5, גם אם נעשו בתוכנת פלאש הן לא המודעות שהם רגילים אליהם ברמת האנימציה. יש דברים שפשוט אי אפשר לעשות ויש אנימציות שחייבים להימנע מהם על מנת שהמודעות לא יקרסו ויעבדו בצורה חלקה. ירון קינן, מנהל הסטודיו בבאומן בר ריבנאי הסביר שבחודש האחרון חוץ מהצד הטכנולוגי שבו הסטודיו חקר ולמד כל תוכנה אפשרית למעבר ל-HTML5, הם יושבים עם לקוחות ומסבירים להם על השינוי. מהי הפגיעה בקראייטיב, מה כבר אי אפשר לעשות היום בתוכנה, ולחלופין מה היתרון של המעבר הטכנולוגי הזה. עוד מסביר ירון שהיה חשוב להבהיר ללקוחות שזמני ההפקה הולכים להשתנות מעט, לפחות בתקופה הקרובה, בעיקר בגלל בעיות טכניות שעלולות להתרחש מול אתרים שונים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מנסים הכל ואז מחליטים

כפי שציינתי, בחודשיים האחרונים אני מתרוצץ בין משרדים שונים ומעביר די הרבה סדנאות על HTML5. מה שמשותף לכל המשרדים, לפחות באלו שביקרתי, הוא שכולם הלכו באסטרטגיה של "חייבים ללמוד את כל התוכנות קודם כל ואז להחליט איזו תוכנה הכי מתאימה להפקה מהירה ואיכותית של מודעות". בסוף, נכון לעכשיו, רובם עובדים עם פלאש ומפרסמים לסביבת HTML. חלק משתמשים בפלאגין של גוגל (swiffy) שלא בטוח כמה זמן הוא ישאר בסביבה וחלקם הגדול מפיקים מראש בפלאש CC לסביבת HTML.

המעבר הוא כאב ראש לא קטן. אבל יש כאן הזדמנות ללמוד ולהתפתח ולהכיר יותר טוב את סביבת ה-HTML ולהפסיק להציג מודעות על נגן פלאש שלא מוצג גם ככה במכשירי מובייל. ובנוסף, סוף סוף להפסיק עם הפקה של באנרים בפורמט של GIF כי אין ברירה אחרת...אז יש ברירה וכנראה שהשינוי בדפדפן הפופלארי כרום רק מטיב לכולם.

הכותב, דודי אשכנזי, כתב ארבעה ספרים על תוכנת פלאש, רכז תחום אינטראקטיב במרכז ההדרכה מנטור ומרצה במוסדות אקדמיים מובילים בארץ. יועץ טכני למשרדי פרסום וגם בעל סטודיו עצמאי המתמחה בפתרונות דיגיטל

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה