ה"אד-בלוק" יגרום השנה ל-40 מיליארד ד' הפסדים; איך עולם הפרסום יתמודד עם זה?
עולם השיווק והפרסום בישראל עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. במקום פרסום הצהרות על החשיבות הרבה שבשילוב עולם הדיגיטל, חברות רבות כבר השכילו לשלב בין הטכנולוגיה האנליטית הממוחשבת לבין עולם הפרסום והשיווק האנושי. השיווק הפרסונלי מבוסס הנתונים האישיים מאפשר למפרסם לזהות ולאפיין את הצרכן ובכך להפוך את הפרסום עבורו לממוקד ואפקטיבי. מעבר לכך, השיווק הפרסונלי מקנה ללקוח את התחושה של יחס אישי גם במצב של שיווק המוני. הממשקים בעולם הדיגיטלי של היום יודעים לעקוב אחרי הצרכן ולסמן את המידע שהוא צורך. למעשה, אפשר היום לדעת לא רק מי הוא האדם ומהו מצבו המשפחתי, אלא גם במה הוא מתעניין, מה הוא נוהג לרכוש ומהם תחביביו. היכולת להצליב את המידע האישי עם בסיס לקוחות החברה, יוצרת היכרות מסוג חדש בין המפרסם לקהל. המערכת המתקדמת יודעת להבדיל בין סוגי הלקוחות השונים ולהציע להם הצעות שונות בהתאם לצרכיהם. השיווק הפרסונלי הופך את הפרסום הקלאסי והכוללני למיושן ולא רלוונטי. היתרון הגדול ביותר בשימוש בטכנולוגיית השיווק הפרסונלי עבור המפרסם היא בכך שהוא מגדיל משמעותית את אפקטיביות ודיוק הפרסום שלו ומונע בזבוז מיותר של תקציבים על פרסום לא ענייני. בטווח הארוך, ניתן יהיה להשפיע גם על הדרך בה הצרכן תופס את המותג דרך יצירת נתיב תקשורת חדש. ככל שהמידע הנאסף על הצרכן יהיה מקיף ומדויק יותר, כך יגדל הסיכוי לגרום לו לרכוש את המוצרים הרלוונטיים עבורו. חסימת פרסומות אונליין היא מגמה שהחלה בשנת 2013 וצבירת התאוצה שלה קוראת תיגר על רשת האינטרנט כפלטפורמה לפרסום ושיווק מוצרים. כראייה, על פי נתונים של SAS, חברת האנליטיקה המובילה בעולם, נחשפו נתונים מדוח שנתי שפרסמו לאחרונה PageFair ו-Adobe ובו הוצגו נתונים לגבי השימוש בתוכנות חסימת פרסומות לצד העלויות המוערכות של הצגת פרסומות ברשת. התוצאה היא הערכת הסכומים המושקעים ברחבי העולם בפרסום לא רלוונטי שלעולם לא יגיע ולא יוצג למשתמשים. מבחינה מספרית, השימוש בתוספים לחסימת פרסומות ברמה הגלובלית הביא בשנת 2015 להפסדי הכנסות של כ-22 מיליארד דולר, והצפי הוא שבשנת 2016 תקציב זה יגדל ליותר מ-40 מיליארד דולר של הפסדים. מספר המשתמשים בתוכנות לחסימת פרסומות בעולם גדל ב-41% בשנת 2015. 16% מכלל הגולשים בארה"ב חסמו פרסומות במהלך הרבעון השני של 2015. השימוש בתוכנות חסימת פרסומות בארה"ב גדל ב-48% בשנה שחלפה והגיע ל-45 מיליון משתמשים מידי חודש ברבעון השני של 2015. באירופה, באותה תקופה, חל גידול של 35% בשימוש בתוכנות אלה והגיע ל- 77 מיליון משתמשים מידי חודש. ברגע שחסימת הפרסומות הפכה זמינה גם במערכת ios9 החדשה, מכשירים ניידים נכנסו אף למשחק ומאפשרים חסימת פרסומות. האפשרות היחידה העומדת בפני המפרסמים בכדי להתגבר על איום חסימת הפרסומות והגעה לקהל היעד, היא להקים רשת פרסומות פרטית המבוססת על איסוף נתונים מעמיק של הצרכן, שתבטיח את האיכות והרלוונטיות של הפרסומות. שילוב של מערכות טכנולוגיות מתקדמות בעולם השיווק והפרסום יוביל לשיפור ביצועים, חיסכון תקציבי ובסופו של דבר למקסום הפרסום של המוצר. לצרכן הממוצע נמאס מעומס הפרסומות המאסיבי והמיושן, לכן הוא מעדיף להימנע לחלוטין מפרסומות ורואה בהן מטרד מציק ולא רלוונטי. ברגע שגופי המדיה, משרדי הפרסום והלקוחות המפרסמים יפנימו כי הפרסום הקלאסי ברשת מוביל לתוצאות שליליות ולהגברת השימוש של הצרכנים בחוסמי פרסומות ברשת, יוכל עולם הפרסום להתקדם ולהתפתח אל עבר השיווק הפרסונלי הממוקד והיעיל. שרון הר-עוז היא סמנכ"לית שיווק ב-SAS ישראל