בלי תקציב מאושר, שכירת יח"צ ונישול הדוברת מסמכויותיה: דוח המבקר על הרשות ה-2

מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם היום דוח המתייחס גם להתנהלות המנהלתית של הרשות, וגם לפיקוחה על תחנות הרדיו האזוריות. הרשות השנייה: "נלמד את הערות ונטמיען ככל שיידרש"
 | 
telegram
(1)

בלי תקציב מאושר, עם התנהלות בעייתי בשכירת שירותי יח"צ, וללא נהלים בעבודה מול תחנות הרדיו האזוריות – כך עולה מדוח מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא, שייחד חלק מהדוח שלו להתנהלותה של הרשות השנייה, וזאת לצד הפרק המסעיר ביותר בדוח – פרשת "ביבי טורס", שנחשפה לפני מספר שנים על ידי העיתונאי רביב דרוקר.

הבדיקה לגבי ענייני המינהל ברשות התנהלה בין דצמבר 2014 לאוקטובר 2015, ואנשי המבקר בדקו בין היתר את טיפול הרשות בהליך שינוי ארגוני ואיוש משרות בכירות. הבדיקות נעשו ברשות, בין היתר בלשכת המנכ"ל, הלשכה המשפטית, אגף משאבי אנוש ומועצת הרשות.

 

בלי תקציב מאושר, בלי מינוי בעלי תפקידים בכירים

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הסעיף המרכזי היה היעדר תקציב מאושר ועיכוב באישור הדוחות הכספיים: במשך 3 שנים – בין 2014-2012 פעלה הרשות בלא שתקציבה אושר על ידי שר האוצר. הדוחות הכספיים לשנים 2013-2011 אושרו במועצת הרשות רק בדצמבר 2014 על אף חשיבותם למילוי תפקידי המועצה וההנהלה. התנהלות הרשות בלא תקציב מאושר כדין וללא דוחות כספיים מבוקרים מנוגדת לחוק ולכללי מינהל תקין. כמו כן היו גם עיכובים דרמתיים בפרסום הדוחות השנתיים.

המבקר שפירא גילה ליקויים הנוגעים לאיוש משרות בכירות בהנהלת הרשות, כאשר במשך 3 שנים לא אוישה משרת המנכ"ל ברצף בידי מנכ"ל קבוע, ובמועד סיום הביקורת הייתה המשרה מאוישת זה 10 חודשים בידי ממלא מקום, ניר שוויקה (למעשה – נכון להיות כשנה וחצי, א"כ). מטבע הדברים מנהל במינוי זמני מתקשה בתכנון לטווח ארוך ובקבלת החלטות קשות, והדבר מחליש את כוחו הניהולי כלפי הכפופים לו. הסיבה לאי מינוי מנכ"ל קבוע כרוכה במהלך שלא מבשיל בנתיים לכדי איחוד בין 2 הרגולטורים בתחום התקשורת – הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין, מה שהיה אמור לצאת אל הפועל וליתר את הצורך במינוי מנכ"ל לרשות השנייה בלבד.  

עוד נכתב בדוח כי אף שהרשות פרסמה מכרזים ל-6 תפקידים מרכזיים עוד באוגוסט 2014, 4 מהם אוישו רק בין אפריל לאוגוסט 2015. כך למשל תפקידי סמנכ"ל תוכן וסמנכ"ל מדיניות ומחקר אוישו באוגוסט 2015. באוקטובר 2015, יותר משנה לאחר פרסום המכרזים, משרותיהם של ראש אגף מחקר וראש אגף כלכלה טרם אוישו.

עוד נחשף כי במשך כשנה וחצי, מאוגוסט 2014 ועד פברואר 2016, לא התקיימה ברשות ביקורת פנימית כלל, דבר שזוכה לביקורת קשה על ידי המבקר שפירא.

 

לקחו משרד יח"צ ונישלו את הדוברת מסמכויותיה

 

סוגיה מעניינת נוספת שהגיע לשולחן המבקר היא המכרז למתן שירותי יחסי ציבור. לקראת צאתה של דוברת הרשות מיטל שגב לחופשת לידה פרסמה הרשות "פנייה תחרותית לקבלת הצעות למתן שירותי יחסי ציבור". חברי הצוות מטעם ועדת המכרזים שבחנו את איכות הצעות המועמדים הצהירו על היכרותם עם המשרדים המתמודדים, אך מידת ההיכרות וטיבה, אופי הקשר ומשכו לא פורטו בפרוטוקול; כמו כן, לא נמצאה בפרוטוקול אסמכתה לכך שהתקבלה החלטה לגבי הזיקות שעליהן הודיעו חברי הצוות והשפעתן האפשרית על בחירת הזוכה.

באפריל 2014 התקשרה הרשות עם משרד בן חורין אלכסנדרוביץ' וביוני 2014 החלה לשלם לו עבור שירותיו, שכללו העמדת נציג במשרדיה. מתחילת 2015 לא נכח עוד נציג של המשרד ברשות, ולמרות זאת המשיכה הרשות לשלם למשרד הזוכה בעבור שירותים הכוללים העמדת נציג במשרדיה, שעלותם גדולה בכ-7,000 שקלים, ועמדה על 20 אלף שקלים בחודש, במקום 13 אלף שקלים. עם חזרתה של הדוברת לתפקידה, היא נושלה מתפקידה, כך לדבריה לאנשי מבקר המדינה, ואולם היא המשיכה לקבל משכורת ולעבוד במקום.

"הדוברת מסרה למשרד מבקר המדינה כי מאז חזרה לעבודה בספטמבר 2014 נושלה מסמכויותיה לחלוטין, וכל בעלי התפקידים ברשות מתעלמים ממנה מהבחינה המקצועית", נכתב בדוח. "היא לא עודכנה בענייני העבודה והדוברות השוטפים, היא לא הוזמנה לפגישות עבודה, ולא הועברו לה הודעות לתקשורת ותגובות שהוציא המשרד הזוכה אלא בדיעבד. לסיכום טענה הדוברת כי נותרה בתפקידה ללא תוכן וסמכויות ובלי שנתנה את הסכמתה לשינויים האמורים. יצוין כי לא בוצע כל שינוי בהיקף משרתה או בשיעור שכרה מאז חזרה מחופשת הלידה".

המבקר גם העביר ביקורת על כך שחלק מישיבות המועצה מחוץ לתחומי ירושלים – בה ממוקמים משרדיה, דבר שעלה לרשות במשך 5.5 שנים לא פחות מ-672 אלף שקלים, המבקר התייחס גם להיעדרויותיהם של חברי המועצה, כאבר בחלק מהישיבות יותר ממחצית כלל לא לקחו בהן חלק.

המבקר שפירא על הרשות לפעול לכך שהתקציב שלה יאושר במועד כנדרש בחוק. כן עליה להקפיד לאשר את הדוחות הכספיים סמוך ככל הניתן לסוף שנת הכספים. עוד עליה להקפיד לפרסם כל דוח שנתי זמן קצר ככל הניתן לאחר תום השנה הנבדקת ולנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה כנגד בעלי זיכיונות המתעכבים בהעברת המידע הנחוץ.

המבקר קובע כי מינוי מנכ"ל במינוי בפועל הוא פתרון המיועד למקרים חריגים וכי היעדרו של מנכ"ל קבוע וחילופם התדיר של מנכ"לי הרשות ב-3 השנים האחרונות, מקשה על תכנון לטווח ארוך ועל קבלת החלטות קשות. כמו כן על המועצה לפעול לאלתר להסדרת כלל ההיבטים הנוגעים לתפקידו של המבקר הפנימי ברשות, תוך שמירה על עצמאותה ואי-תלותה של הביקורת הפנימית.

לצורך הבטחת תקינותם של הליכי המכרזים וכדי שיהיה אפשר לקיים פיקוח ובקרה על תפקודה של ועדת המכרזים, על הוועדה להקפיד שהפרוטוקולים של ישיבותיה ישקפו את מלוא ההיבטים שעלו ונבחנו בישיבות, ובכללם החלטות שקיבלה היועצת המשפטית בדבר הודעות של חברי הוועדה על זיקה למועמדים במכרז.

מהרשות השנייה נמסר: "רובן המכריע של הערות המבקר מתייחסות לתקופת כהונתה ‏של הנהלת ומועצת הרשות ‏הקודמת. עם תחילת כהונתה של מועצת הרשות הנוכחית בסוף שנת 2014, הובילה ‏המועצה בשיתוף הנהלת הרשות שינויים רוחביים אשר נתנו מענה או שיפרו באופן ניכר ‏את מרבית הנושאים שעלו ‏בדוח, לרבות (אך לא רק) אישור דוחות ופרוטוקולים ‏ופרסומם באתר הרשות, איוש מרבית משרות ובכללן מבקר הרשות, קיום ‏ישיבות ‏בירושלים ויציאה למכרז פתוח למתן שירותי יחסי ציבור".

"ראוי לציין כי השיפור שהובילה מועצת הרשות המכהנת בא לידי ביטוי גם בדוח עצמו.‏ עוד ראוי לציין כי בחלק לא ‏מבוטל מהנושאים שנבדקו, מדובר הלכה למעשה בתחומי ‏אחריות של משרדי הממשלה ‏ולא בתחומי אחריותה של הרשות השנייה.‏

"הרשות השנייה רואה חשיבות רבה בפעילות בהתאם לכללי מינהל תקין  ותמשיך לפעול ‏בשקיפות ומקצועיות כפי שצוין בדוח המבקר כאמור. בכוונתה ללמוד את הערות ‏המבקר ולהטמיען ככל שיידרש, כחלק בלתי נפרד מתכנית ‏העבודה לשנים 2016-2017‏.

 

רדיו חזק

 

מבקר המדינה בחודשים מארס-אוגוסט 2015 גם את פעילותן של 16 תחנות הרדיו האזוריות שפועלות בפיקוחה של הרשות השנייה. הבדיקה התמקדה ברגולציה של הרשות והפיקוח שלה על תחנות, בין היתר בגיבוש תכנית עבודה ואישורה, אישור לוחות השידורים, אתיקה בשידורים, טיפול בהפרות לכאורה של תנאי המכרז לקבלת הזיכיון.

המבקר גילה כי בשנים 2015-2012 לא הכינה הנהלת הרשות תכנית עבודה הכוללת משימות מפורטות, לוחות זמנים ומדדי תפוקה אלא תכנית הקובעת יעדים מרכזיים בלבד. כמו כן הנהלת הרשות ותחום רדיו לא הביאו לפני מועצת הרשות הצעה למודל פיקוח רצוי בתחום הרדיו האזורי. המועצה גם לא דרשה מן ההנהלה שתגיש לה לאישור תכנית עבודה מפורטת ולא יזמה דיון עקרוני במודל הפיקוח הרצוי בתחום הרדיו האזורי. ועדת הרדיו דנה בלוחות השידורים של התחנות לשנת 2015 ואישרה אותם חודשים מספר לאחר תחילת עונת השידורים למרות שהתחנות הגישו את הלוחות במועד.

מועצת הרשות הקודמת והמועצה המכהנת לא דנו בסוגיה של הגשת תכניות אישיות של מנהלים ובעלי עניין בתחנות הרדיו, כפי שקורה לא אחת, ולא קבעה מדיניות לגביה. הנהלת הרשות לא הגישה למועצה את המלצותיה בעניין זה כפי שנדרשה, אף על פי שטיוטת חוות דעת משפטית בנושא התקבלה בהנהלת הרשות כבר ב-2011. ממצאים אלו חמורים נוכח פניותיו הרבות של מבקר הפנים של רשות דאז ליועצת המשפטית וליו"ר המועצה שהעלה את הצורך בגיבוש מדיניות בנושא.

הנהלת הרשות לא קבעה נורמות של אתיקה בשידורים, על אף תלונות שהיא מקבלת בתחום זה. היא גם לא השלימה את הסדרת נושא הטלת העיצומים הכספיים בחקיקה באמצעות משרד התקשורת או בנוהל פנימי מעודכן, וממשיכה לפעול בנושא בלי לעגן את פעולתה בכללים או בנוהל.

המבקר גילה כי קרוב לרבע מהשידורים במשך היום – בין 6:00 בבוקר ל-18:00, היו סינדיקציה, כלומר שידורים משותפים של כמה תחנות אזוריות, מה שעלול לפגוע ביישום "עקרון האזוריות"  ובכוונת המחוקק כי ישודר תוכן תרבותי ייחודי לכל אזור.

 

משרד ההתרמה לעמותות בפירוק

 

המבקר גם התייחס למשדרי ההתרמה, ורק ב-2014 היו 40 כאלה, כאשר 90% מהם היו למען 2 עמותות צדקה בלבד. יש לציין כי התחנות דורשות תשלום מאותן עמותות עבור אותם משדרים – או נתח מההכנסות המתקבלות מהתרומות. בחודשים ינואר עד אוגוסט 2015 שודרו 24 משדרי התרמה, וכ-58% מהם היו למען אותן 2 עמותות. ל-26 מהמוסדות הציבוריים שעבורם שודרו משדרי התרמה ב-2014 (כ-56.5%), לא היה כלל אישור ניהול תקין מאת רשם העמותות. עמותה אחת אף הייתה בהליך פירוק.

המבקר ממליץ כי על המועצה וההנהלה לפעול כדי לקבוע מודל פיקוח במדיניות ההסדרה בתחום הרדיו האזורי, ולהבטיח פיקוח יעיל ושיטתי על תחנות הרדיו המבוסס על החלטה מושכלת. תחום רדיו והנהלת הרשות נדרשים להביא לפני המועצה נושאים הדורשים ליבון בתחום הרדיו כדי שתקבע את מדיניותה בנושאים אלה.

על המועצה והנהלת הרשות להכין תכנית עבודה מפורטת הכוללת לוחות זמנים ומדדים להערכת ביצוע המשימות. המועצה נדרשת לעמוד על כך שהנהלת הרשות תגיש לה את לוח השידורים לאישור מבעוד מועד, לפני תחילת עונת השידורים.

על הרשות להשלים לאלתר את הסדרתו של תחום הטלת העיצומים הכספיים בגין הפרות לכל הפחות בנוהל פנימי עד אשר יוסדר בחקיקה בבוא העת. כמו כן המועצה לדון בסוגיית שידורי  הסינדיקציה ולבחון אם שיתוף השידורים במתכונתו הנוכחית עולה בקנה אחד עם "עקרון האזוריות".

על המועצה והנהלת הרשות לנתח את הנתונים המצטברים על משדרי ההתרמה כדי לבחון אם התערבותן נדרשת כדי להבטיח שמשדרי ההתרמה יהיו שוויוניים ולא תינתן עדיפות לעמותות מסוימות. על הרשות להקפיד ולדרוש מתחנות הרדיו דיווח מלא על עלויות השידור שהן גובות מהמוסדות הציבוריים עבור משדרי ההתרמה.

מהרשות השנייה נמסר: "הנהלת הרשות השנייה מגבשת בימים אלה את השינויים הנדרשים ‏בהקשר ‏לסוגיות שהועלו בדוח המבקר, לרבות לעניין מודל הפיקוח הרצוי על התחנות. ‏מדובר ‏בתהליכי רוחב המצריכים חשיבה והעמקה, אשר עם סיומם יובאו בפני ועדת הרדיו ‏ומועצת הרשות. ‏בכלל כך, הרשות מעמיקה את ‏בדיקותיה לעניין הסדרת האתיקה ולעניין ‏ימי ההתרמה הנערכים בתחנות הרדיו, ובתום הבדיקה תחליט האם יש ‏צורך בשינויים ‏בעניין זה. ‏הרשות השנייה גאה בהישגים אליה הגיעו תחנות הרדיו האזורי בישראל תחת ‏פיקוחה ב-‏‏20 השנים האחרונות".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כך נראה רגולטור בישראל. עצוב (ל"ת)
    אמירה 25/05/2016 14:16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות