עמיחי שפיגלר ערו1 כדורגל מוטי איווניר
צילום: צילום מסך: ערוץ 1
פרסום ראשון

כמה בדיוק הכניסה רשות השידור מחסויות ותשדירים - ואילו עמלות גזרו משרדי הפרסום

מסמך של תאגיד השידור הציבורי שהגיע לידי אייס, חושף נתונים שהיו עד כה לא כ"כ ברורים - כגון הכנסות מחסויות באירועי ספורט, תשדירים בטלוויזיה ופרסומות בקול ישראל. את הבוננזה עשתה הרשות במונדיאל האחרון
משה בנימין | (6)
המכרז הפומבי על ניהול תחום הפרסום עבור תאגיד השידור הציבורי טומן בחובו מסמך נסתר ומעניין שפורסם לאחרונה ובו פירוט מלא של הכנסות הפרסום של רשות השידור ברדיו, בטלוויזיה ומאירועים מיוחדים. בנוסף מגלה המסמך, באופן שאינו שכיח, את היקף העמלות שהועברו למשרדי הפרסום. במסגרת המכרז שעורך התאגיד שנדחה לאחרונה ל-5 ביולי, הגיבה הרשות לשאלות הבהרה שהועברו אליה על ידי המתמודדים, ובה שאלה לגבי היקף ההכנסות בכל תחנת רדיו וערוץ טלוויזיה מפרסומות ב-3 השנים האחרונות: מ-2013 עד 2015. תשובת הרשות מפרטת את ההכנסות מפרסום בתחנות הרדיו בפילוח לכל תחנה בנפרד, עם היקף העמלות שהושבו למשרדי הפרסום. באותו האופן, המסמך שצחרפה הרשות כתשובה מגלה את היקף ההכנסות מפרסום מתשדירי שידור וחסויות בערוץ 1 וערוץ 33.  בנוסף, מגלה המסמך את ההכנסות מפרסום עבור אירועי מדיה מרכזיים כגון משחק הכדורגל המרכזי מליגת העל ששודר בערוץ 1, המשחק המרכזי בכדורסל, מוקדמות טורניר יורו 2016, תחזית מזג האוויר,  חסויות ותשדירים במונדיאל 2014, אירוויזיון ואירועי מדיה נוספים.  

כפי שניתן לראות, ההכנסות מפרסום ברדיו רשמו ירידה קלה ב-2014 לעומת 2013 וב-2015 שוב גדלו. ב-2015 עמד מחזור ההכנסות מפרסום בכל תחנות קול ישראל על כ-111 מיליון שקלים. התחנה המובילה בהיקף ההכנסות, בהתאם לנתוני ההאזנה היא רשת ב' עם 64 מיליון שקל. אחריה רשת ג' עם 30.2 מיליון שקל. ניתן לראות ש-88FM רשמה ב-2014 זינוק של 90% בהכנסות לעומת 2013, אך ב-2015 רשמה נפילה של כ-40%.  בנתוני הרדיו לא מצוינות העמלות ששולמו למשרדי פרסום אלא ההכנסות ברוטו לאחר הנחות ולפני עמלות היתר שמועברות למשרדי הפרסום והעמלות לזכיין המטפל בניהול תחום הפרסומות - שפ"מ - שידורי פרסומות מאוחדים המחזיקה בזיכיון בשנים האחרונות.  

עמלת למשרדי הפרסום על פרסום בטלוויזיה: יותר מ-15%

 

הפירוט על הכנסות הפרסום בטלוויזיה, מתשדירי שירות והודעות חסות מגלה פרט מעניין על היקף העמלות שמשרדי הפרסום לוקחים בחזרה לכיסם.  

מהנתונים עולה כי ב-2013 ההכנסות מפרסום בטלוויזיה עמדו על 7.7 מיליון שקלים ומתוכן 1.184 מיליון שולמו בחזרה כעמלות למשרדי פרסום - דהיינו עמלה של 15.2%. ב-2014 נרשם זינוק דרמטי ל-20.6 מיליון שקל שמתוכן שולמו 4.499 מיליון שקלים בעמלות למשרדי פרסום - דהיינו עמלה של כ-17%. ב-2015 התמונה מתאזנת עם ירידה לכ-11 מיליון שקלים שמתוכן שולמו 1.472 בעמלות - דהיינו עמלה של 13.4%.  עוד טבלה מעניין מגלה את הכנסות הרשות מפרסום באירועי מדיה מרכזיים. כך למשל המשחק המרכזי מליגת העל הכניס ב-2015 כ-5 מיליון שקלים שמתוכן שולמו כעמלות למשרדי פרסום כ-1.1 מיליון שקלים - כלומר 23% עמלה, גבוה באופן ניכר לעומת העמלות ששולמו על שידורי הטלוויזיה הסדירים.   

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אמירה - לשעבר ברשות 30/06/2016 09:57
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא מוזכר הוא אורי רון מנהל השיווק התותח שהביא את כל ההכנסות המטורפות האלה לגוף על סף גסיסה, בדיוק מ 2013 עד 2016.
  • פרסומאי שרכש מהרשות 30/06/2016 20:59
    הגב לתגובה זו
    אחרי שאורי רון עזב כבר לא היה עם מי לדבר. אכן האיש עשה עבודה מדהימה והרים את הרשות, ועל כך כל הכבוד. שמגיע - מגיע.
  • 3.
    דניאל 24/06/2016 12:09
    הגב לתגובה זו
    13.5 מיליון שקל מתוכם 2.2 למשרדי הפרסום. אתם יודעים כמה רשות השידור שילמה עך הזכויות? ובכן 5 מיליון דולר על הזכויות, ועוד 3 מיליון שקל הוצאות על הפקה שדרנים, טיסות, וכו' אותו דבר גם על הזכויות של ליגות העל בכדורגל, ובכדורסל.
  • 2.
    איציק 23/06/2016 20:18
    הגב לתגובה זו
    בתמונה מופיעה נבחרת גרמניה שהיא גם הזוכה ומתחת רשום הזוכה נבחרת ספרד
  • 1.
    מבפנים 23/06/2016 17:45
    הגב לתגובה זו
    לא אמור לחיות מפירסומות. אלו אמורות להיות משודרות בגופי שידור פרטיים. כך זה במדינות המתוקנות
  • אייל 23/06/2016 18:05
    הגב לתגובה זו
    וככה בכל מקום בעולם