יותר מותג משכל: איך חברות שבחרו שמות כושלים הצליחו בכל זאת?
מה המשותף למותגים באג, הרדוף, שבירו, מוצצים, גראס, טרנספורטר, קיה, HOT, אמה וקריסטל ומה הקשר ללוגו של חברת שברולט? כל המותגים הנ"ל הם מותגים ישראלים מאוד מוצלחים בקטגוריה שלהם, אבל הרשימה הזו שייכת לרשימת מותגים מהוללה ומגוחכה הנושאת שם אוקסימורוני, יעני השם הוא סוג של היפוך של ההבטחה הפרסומית או המוצרית שלו.
בארץ חובבת הרמות להנחתה כשלנו, לפי כללי השיווק היבשים לפחות הם היו אמורים להתרסק. איכשהו היה להם יותר מותג משכל והם חלפו תחת הרדאר של כל מקבלי ההחלטות במשרד הפרסום, הלקוח, הצרכן והמבקר הכי גדול - אשת הלקוח.
לא הייתם קונים מחשב לילד מעסק העונה לשם "תקלת מחשב", אבל באג הוא שם של מותג מחשבים די מצליח. כל יועץ עסקי ואיש שיווק לא היה ממליץ להקים חברה עם שם כזה, משום מה החברה שהוקמה בשנות ה-90, נהנתה רק מהקליטות והמגניבות החיפושייתית של השם שלא עבר בדיקת Q.A רצינית, אבל לא מפריע למובילות שוק המחשבים והגיימינג בישראל.
הרדוף הוא מותג של מוצרים אורגניים מן הטבע והוא נושא את שמו של הקיבוץ שיזם ומייצר אותו. אבל יכלו באותה המידה באסיפת החברים במשק להצביע על השם "פוייזן", כי הרדוף הוא גם שם של צמח מאוד רעיל ומסוכן - הרדוף הנחלים, אולי חברי המשק הקשוחים חסינים לרעל הזה, אבל למותג הזה היה יותר מותג משכל, כל הדרך להובלה של קטגורית מזון הבריאות.
באופן מוזר מנהלי השיווק של איחוד חברות הכבלים (שהתאחדו כדי לתת פייט לחברה המתחרה) בחרו שם קמיקזי שמוותר מראש על מיליון דוברי רוסית. השם הוט שהוא חם וקליט לכל הדעות, אך משמעותו הכתובה HOT נקראת בשפה הרוסית "לא" (כפירוש שם המותג המתחרה בעברית הוא כן, מיינד יו). בפולקסוואגן שיווקו בהצלחה לדור הראשון והשני לשואה רכב הסעות גרמני הנושא את השם טרנספורטר, וזאת לא הרבה שנים אחרי תום מלח"הע ה-2 והטרנספורטים למחנות ההשמדה.
חברת שברולט מוכרת רכבים עממיים בהצלחה הנושאים לוגו בצורת צלב במדינה עם אורנטצייה דתית יהודית, מצחיק לראות את השכן הדתי שלי, הקנאי לניקיון השברולט שלו מלטף עם הג'ילדה את הצלב באהבה בטקס השטיפה ביום שישי, לפני שהוא יוצא לבית כנסת. גם רשת מוצצים - מותג תינוקות מצליח שמתנגן היטב על דל שפתותי הורים וסבים, למרות שתואר הפועל של השם, בואו נאמר בעדינות לא מסייע להתרבות לקוחות פוטנציאלים.
טוב שם משמן טוב, מותג שחפץ חיים ולא רוצה לירות לעצמו ברגל, חייב שם קליט, זכיר קצר ומקצועי שמתמצת את חוויות המותג שלו. למצוא שם למותג או למוצר זה אחד הבריפים שהכי מבאס לפתור, אני מכיר קופירייטרים שישבו על בריף שמות שנה שלמה והוליכו עשרות קבצי וורד עם מאות רבות של שמות, במשחק מתסכל של סולמות וחבלים. זה לא פשוט למצוא שם קליט, חזק מוכר עם כפל משמעות שיעביר את כל הערכים של המותג ושלא יתנגש ויפוצץ אחד ממאות המוקשים הזרועים במציאות הסבוכה שלנו.
על מוקש כזה עלתה למשל חברת שטראוס, כשהחלה לשווק סלטים מצוננים בארץ, תחת השם "סלטי שטראוס". לקח להם מעט זמן להבין שחווית המותג "סלטי שטראוס" משדרת מלחין אוסטרי, שבין סונטה לסונטה מערבב עם קשת של צ'לו גרגרי חומוס על גדות הדנובה, בקיצור לא מתאבן בכלל. המותג לא זכה להצלחה כמו המלחין, אבל בזכות מי שהחליט לשנות את שם המותג לסלטי אחלה השורשי והאסלי, המותג נמצא היום במובילות הקטגוריה.
אין הסבר מדעי להצלחה של המותגים הנ"ל, כל המשווקים האלו הלכו יותר עם הבטן השיווקית שלהם ופחות עם הראש. אפשר להסיק שכאשר המותג חזק, טוב ואמין ועובדים עליו אנשים מקצועיים, אז הוא יכול לנצח גם את כל חוקי השיווק והפרסום, אחרת איך אפשר להסביר את זה שילדים שנגעלים מנישוקים של זקנים, מלקקים בהנאה שיערות סבתא, ובתקופה שהנדל"ן רותח, הורים יקנו בתים עם זכוכית יוקרתית של שבירו, אפילו מחברת קרסו מבנים.
* הכותב הוא בעלים של פרסום קריאייטיב ובניו.
* שמות המותגים נלקטו בסיוע קבוצת אנשי (ונשות) קריאייטיב בפייסבוק.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
11.אז מסתבר שהמקצוע שלנו הוא די בולשיט? איזה קטע.. .לא ידענו!הבן החורג 10/07/2016 13:01הגב לתגובה זו0 0אהבתי את הקטע של הצ'לו והחומוס, ידוע שישראלים מכירים את המלחין שטראוס ובגלל זה לא קונים את החומוס הקרוי על אותו השם. לא צריך לבדוק את זה אפילו.סגור
-
10.מעולהמעולה 30/06/2016 17:46הגב לתגובה זו0 0דוגמה נפלאה לרמה הגבוהה של מנהלי השיווק בארץ, ליועצים ופרסומאים. כן ירבו וכולנו נוכל לסגור ת'אור וללכת לישון.סגור
-
9.אני אוהב את זה (ל"ת)ליאור 30/06/2016 16:33הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.חחח ותראו מה השם של הכותבדניאל 29/06/2016 23:46הגב לתגובה זו0 0פרסום קריאייטיב ובניו . מזכיר מוכר פלאפל.. מוסא ובניו וכדו.. אבל הנה בכל זאת מצליח יפה ואפילו מביא כתבה על שמות מצחיקיםסגור
-
7.מבריק ומשעשע. אשמח להזמין אותך להרצאה אצלנו בתיכוןברוריה פרנסיס 29/06/2016 17:21הגב לתגובה זו0 0אצור קשר עם המערכת. אגב אני חולקת עליך רק בנקודה אחת, מוצצים. שם מנצח עם ברק שמתעלה על כל המתחרים.סגור
- טען עוד
-
6.כל חייל קרבי אכל מנת לוף עם הבשר של ריכרד לוידורי 29/06/2016 16:52הגב לתגובה זו0 0ריכרד לוי פאי, משחקי הכס פרק 10 לא המציאו את זהסגור
-
5.הזמנים השתנואמיר 29/06/2016 16:26הגב לתגובה זו0 2היום מותג שרוצה לבחור שם או לבנות אסטרטגיה פונה קודם כל לקבוצת מנהלי שיווק מצייצים. זה כלי חובה לכל מנהל.סגור
-
חחחחחחחאחת שיודעת 30/06/2016 15:32הגב לתגובה זו2 0שניידרון אתה חי בסרט. אתה לא סופרברנדסגור
-
חחחחחחחחחמיכאל 29/06/2016 17:17הגב לתגובה זו2 0שניידר את חיה בסרטסגור
-
4.זה אולי סימן לכל ה"מומחים למיתוג" להחליף ת'מצגת שלהם (ל"ת)אריאל 29/06/2016 13:57הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.חמוד ושנון. (ל"ת)זיו 29/06/2016 12:58הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.נושא מעניין. אולי צריך לשאול איזה פסיכולוג בעניין...חזי 29/06/2016 12:34הגב לתגובה זו0 0ו"מערבב עם קשת של צ'לו גרגרי חומוס על גדות הדנובה" גדול.סגור
-
1.אחת הכתבות המפגרותאמיר 29/06/2016 12:09הגב לתגובה זו5 1כמעט כך הדוגמאות שהבאתם פה טיפשיות בעליל... צלב של שברולט? נו באמת.. רשת מוצצים? באמת? כי אין דבר כזה מוצץ לתינוקות? חפשו קצת יותר טוב פעם הבאה...סגור
-
שלושת הבנים שלי גדלו בלי מוצץ, זה כמו לקום לתאומים שתדע לךקטי 29/06/2016 16:50הגב לתגובה זו0 0אנחנו קנינו הכל משילב, אבא שלי שהיו לו רק בנות שמח כל כך בנכדים שנתן לנו את הוידה לקנות איפה שבא לנוסגור