כמה קשה להקים משרד פרסום: סדרת טורים של "הג'ינג'י"
השיעור הראשון. "אל תיעלב, אבל אתה איש עסקים לא טוב". זה המשפט שיצא מהפה של האדם הראשון שעשיתי לו פרזנטציה בתור "הג'ינג'י". אחרי המשפט הזה באו עוד כמה משפטים מעליבים. בדיעבד, 2 דקות אחרי, הבנתי שהפרזנטציה באמת הייתה לא מספיק טובה ברמת הצעת המחיר. לא היו לי את כל התשובות לכל השאלות שהוא שאל. בעיקר בכל מה שקשור לכסף. במשרד פרסום בדרך כלל יש מישהו שכבר דואג לזיין את הלקוח במחיר, ואתה, כ"אמן" קריאייטיב, לא ממש מתלכלך. רק לפעמים משכנע ששווה ללכת על "הפקה יותר טובה" כדי שהמוצר יהיה מושלם. נכנסתי לאוטו, הדלקתי מזגן עצל, נטול סיכוי מול החום של החניה באזור התעשייה בחולון. הזעתי. בראשי מהדהדים שני דברים: 1. "בעוד שעה אני בפרזנטציה ללקוח אחר, והמזגן לא מכוון לי לבית השחי, איזו פאדיחה". 2. "איך אני לא שומע יותר את המשפט: אתה איש עסקים לא טוב"?
יש לי עכשיו שעה של נסיעה, להפטר מהווייב הנורא, אגלי הזיעה, ההערות הציניות ובעיקר לענות לעצמי על כל השאלות שהבחור שאל ואני גמגמתי. אבל הראש ברח לשאלות אחרות "למה חשבתי שאני יכול לפתוח משרד פרסום" "למה בכלל נכנסתי לזה??" "אולי אני צריך שותף??" "למה הווייז אומר לי שהוא מחשב מסלול מחדש??, אולי אני צריך לחשב מסלול מחדש??" התשובה הייתה "לא, פשוט פספסתי פנייה". סאמאמק!
כשכל הסיכויים להצליח בפגישה הקרובה נגדי, אני נלחם בבעיית הקשב והריכוז, עד שאני עונה לעצמי על השאלה. "כי זה מה שאתה אוהב לעשות ואתה יכול לעשות את זה. אוהב ויכול... אוהב ויכול...." כמה בעולם הזה באמת אוהבים את מה שהם עושים ויכולים לעשות אותו?... מעטים ואני אחד מהם.
התאפסות נוספת והתחלתי דיאלוג בקול רם עם עצמי באוטו. הדרך היחידה להלחם בקשב והריכוז הייתה לדבר יותר חזק מהם (נשבע שאני לא סכיזופרן).
השעה 12:27, אני בכניסה לבניין. יש לי 3 דקות להחנות את האוטו בחניון ברמת החייל ולעלות למשרדים. זה בלתי אפשרי. אלא אם אלוהים יהיה לצידי. "בלולולופ" נשמע דרך הדיבורית של האוטו: זה הלקוח בוואטסאפ "הישיבה מתעכבת ברבע שעה", מבלי לשלוט בווליום של הקול שלי צעקתי "יש אלוהים!!!! יש אלוהים!!!".
משהו השתנה בי באותו רגע. העולם נתן לי רבע שעה של נחת. מפה, זה רק אני. נכנסתי לשירותים, שטפתי פנים, לבשתי חיוך ונכנסתי לישיבה. עם כל התשובות, עם כל מה שהיה לי, הכל בשביל לשמוע "אנחנו אוהבים את שלושת הכיוונים, נצטרך לערב עוד אנשים בשביל לבחור. פרזנטציה מעולה!".
קורן ווייס. "אל תיעלב, אבל אתה איש עסקים לא טוב" (צילום: סאם ג'ייקובסון)
נכנסתי לאוטו שכבר החנה בחניון תת קרקעי, עם חיוך של ווינר. היה מאוד נעים דקה אחרי שפתחתי את המזגן. אפילו מצאתי חניה מתחת לבית במרכז תל אביב (כן, זה ביג דיל).
בערב הגעתי הביתה, שמח כאילו העבודה הראשונה שלי בעולם הפרסום ראתה אור. מזגתי כוס אוזו עם קרח ולימון, והרמתי לחיי אותו איש עסקים מהבוקר, פשוט כי הוא נתן לי את השיעור הכי טוב שיכולתי לקבל "הפרזנטציה הגרועה בכל הזמנים". אם זה היה השבוע הראשון של הג'ינג'י, מעניין איך תראה המשך המסילה של רכבת ההרים הזו? רק חשוב לזכור, אוהב ויכול... אוהב ויכול...
*** הכותב קורן ווייס הוא איש קריאייטיב עם עבר של כ-12 שנים בענף במשרדים כגון גריי, פוגל, יהושע ומקאן. לאחרונה הקים משרד פרסום עצמאי בבעלותו תחת השם "הג'ינג'י"
- 18.אלוצ'קה 28/10/2016 19:52הגב לתגובה זוביג לאב בהצלחה, כתבה מעולה בטיימינג הנכון.
- 17.קראטיבי ומוכשר ברמות ותפוס. (ל"ת)ירדן 26/10/2016 14:08הגב לתגובה זו
- 16.ששי קשת 09/10/2016 11:45הגב לתגובה זוכתיבה כיפית וכנה. אחלה חוויות אתה צובר! תמשיך להוציא את הכביסה בפנינו - זה מרענן את התפיסה היומרנית והמזויופת של המשרדים הגדולים.
- 15.אחת שיודעת 07/10/2016 18:15הגב לתגובה זואלוף עולם!!!!
- 14.פרסומאית מחפשת 07/10/2016 16:26הגב לתגובה זוהורס! הוא פנוי?
- כן. פנוי. (ל"ת)יוסף מהקריות 09/10/2016 12:33הגב לתגובה זו
- 13.קובי גילה 06/10/2016 19:20הגב לתגובה זוקודם כל בהצלחה בבעלותי משרד פרסום . לדעתי אחת הבעיות בגיוס לקוחות חדשים זה החשש הבלתי מוצדק להעביר תקציבי פרסום ממשרדי פרסום גדולים למשרדי בוטיק קטנים ורעבים .זכור לי מקרה בולט שהגשנו הצעה לסמנכ"ל שיווק באחת החברות החזקות במשק במקרה הסמנכ"ל הוא חבר ילדות שלי .ההצעה היתה זולה ב10 אחוז (אותה פריסת מדיה של המתחרים ) וגם הקריאייטיב היה מעניין ביותר לא זכינו מסיבה אחת ויחידה קבעון .חבל שמנהלי שיווק רבים לא מבינים שבמשרדי בוטיק קטנים מי שמטפל זה הבעלים שבמקרה חי את הענף זמן רב ולא עובד שהצטרף לפני שנה לענף .. שנה טובה לכולם
- 12.בהצלחה תותח!!!! (ל"ת)עופר 06/10/2016 16:25הגב לתגובה זו
- 11.אחד שלא מבין 06/10/2016 15:57הגב לתגובה זואני לא מבין איך אפשר לקחת ג׳ינג׳ים ברצינות
- 10.אתה מתוק אתה (ל"ת)גיל 06/10/2016 15:41הגב לתגובה זו
- יוסף מהקריות 09/10/2016 12:35הגב לתגובה זוכן.הוא פנוי.הוא מוכשר, חתיך, מצליח ופנוי. בהצלחה לך.
- 9.פומפיה 06/10/2016 14:46הגב לתגובה זוגם כשאתה מזיע בבית השחי בתוך אוטו עם מזגן עצל, אתה עדיין הגבר הכי סקסי בתעשייה. ואחד המוכשרים. וכותב את זה בן אדם שמצד אחד מת ללקק את הזיעה מגופך הג'ינג'י, אבל מצד שני כמעט שברת לו את הצלעות.
- 8.טל 06/10/2016 14:10הגב לתגובה זויסודי, רהוט כל הכבוד!!!
- 7.חנן 06/10/2016 12:35הגב לתגובה זוזוכר אותו מהשכונה, עם האקדח.
- 6.חסוי 06/10/2016 12:34הגב לתגובה זוכן. בהרחבה - בטח שכן... אם אתה לא שולט בצד התמחור העסקי אתה צריך שותף.. לא סתם רוב משרדי הפרסום הם עם שני שמות..
- 5.בהצלחה מוכשרי (ל"ת)איציק 06/10/2016 12:28הגב לתגובה זו
- 4.שי 06/10/2016 12:00הגב לתגובה זובהצלחה. מחכה לטורים הבאים... ובלי קשר לזה שאתה איש עסקים טוב או גרוע, כדאי לך למצוא שותף. מישהו שלא רק ישלים אותך מבחינה מקצועית אלא מישהו שאיתו תוכל לחלוק את הצרות, להתעצבן ביחד, לרכל ביחד, לבכות ביחד ולחגוג ביחד. שותף טוב הוא priceless ומעטים מאוד האנשים שהצליחו להקים ביזנס מצליח בלי שותפים טובים. לפחות בשלבים הראשונים והקריטיים של העסק. אפילו לג׳ובס היה את ווזניאק, מצד שני שותף גרוע זה הסיוט הגדול ביותר שיכול להיות...
- 3.הלקוח תמיד צודק 06/10/2016 12:00הגב לתגובה זותשוקה חשובה יותר מכישרון
- 2.נעמה 06/10/2016 11:41הגב לתגובה זותותח כזה... בהצלחה ענקית. אין לי ספק שכל לקוח שיקבל נתח ממוחך הבלתי נדלה, ירוויח בענק...לא רק קריאייטיב מצוין אלא גם אנרגיה חיובית וכיפית!
- 1.דני 06/10/2016 11:32הגב לתגובה זוהכנות שלך מעוררת השראה אכן זה קורה לרוב אנשי הקריאטיב ואפילו המוכשרים ביותר שיוצאים לשוק החופשי מגלים שצריך לייצר אנרגיה חדשה לשיווק ומכירות לא רק להציג רעיוון טוב בהצלחה!! אתה מוכשר .
- יוני 09/10/2016 12:37הגב לתגובה זוכאדם צעיר בתחום, מרגש לשמוע מהוותיקים, שהשמיים הם הגבול. עודדת אותי להערב. תודה!