: תוכן שיווקי ב-TV - בערוצים הייעודיים
החל מ-2017 יוכלו הערוצים הייעודים לשדר תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה שלהם, באישור הרגולטור המפקח עליהם – מועצת הכבלים והלוויין. בכך תהפוך המועצה לגוף הרגולטורי הראשון בישראל המסדיר בתקנות את תחום התוכן השיווקי - פרסום סמוי כחלק מהתוכן המשודר בתכניות.
שוק התוכן השיווקי מגלגל על פי הערכות כ-200 מיליון שקלים בשנה, שהם כ-5% מעוגת הפרסום. הערכה היא כי "האור הירוק" שיקבלו כעת ערוצי הנישה לשדר תוכן כזה, יגדיל את הנתח בעוגה, אולם לא בצורה משמעותית, וזאת משום שעדיין מדובר בערוצים בעלי אחוזי צפייה נמוכים יחסית - ערוץ 9, ערוץ 20 (מורשת), ערוץ 24 (המוזיקה) והערוץ הערבי הלא TV.
לאורך השנים מתקשים 4 הערוצים לבסס מודל כלכלי, והכנסה מתוכן פרסומי מוסדר יכולה לתרום למצבם הכלכלי, לדעתה של מועצת הכבלים והלוויין. בחמישי האחרון אישרה המועצה את הכללים שיכנסו לתוקף בעוד חודשיים. המהלך נעשה לאחר שימוע בו התקבלו עמדות של גורמים שונים שרובם המוחלט בירכו על ההחלטה לאסדרת את התוכן השיווקי בטלוויזיה.
הכללים החדשים דורשים למשל יידוע של הצופה על קיומו של תוכן שיווקי, ואוסרים פרסום סמוי בתכניות חדשות ואקטואליה, תכניות ילדים ונוער, תכניות וסרטי תעודה וכן בתכניות צרכנות וייעוץ. הכללים גם קובעים רשימה של מוצרים האסורים בתוכן שיווקי, כגון מוצרי טבק, אלכוהול ומזונות מזיקים. בנוסף קובעים הכללים הפרדה בין המממנים לבין העוסקים בהפקת התכנית: "מפיק המבקש לשלב בתכניות תוכן פרסומי, יקבע נוהל פנימי להנחת דעת המועצה, להפרדה בין המממנים לבין הגורמים העוסקים בהפקת התכניות, ולשמירה על עצמאותם המערכתית", נכתב בטיוטת ההחלטה.
המועצה קבעה גם פרק זמן של חודשיים במהלכו יוכלו גופי השידור ללמוד את התקנות החדשות וכן לבנות את מנגנוני היידוע של הצופים לקיומו של תוכן שיווקי, כפי שהכללים החדשים מחייבים. יש לציין כי גם ועדת פילבר לאסדרת שוק השידורים קבעה כי יש לאסדר את התוכן השיווקי בטלוויזיה ברוח הכללים שאישרה המועצה לשידורי כבלים ולוויין.
בעוד שבשילוב תוכן שיווקי בערוצי הכבלים יש צורך באישור מועצת הכבלים והלוויין, הרי שבנוגע לערוצים המסחריים הארציים - ערוץ 2 וערוץ 10, יש כבר צורך בשינוי חקיקה. כאמור, ועדת פילבר גיבשה הבנות לגבי שילוב תוכן שיווקי, אולם לא נראה כי הנושא יהיה על שולחן הכנסת בקרוב.
"העובדה שהיום תוכן שיווקי אסור לחלוטין הוביל למכירתו כ'סחורה גנובה', בשווי הנמוך מערך השוק שלו", אומרת ד"ר יפעת בן חי שגב. "זה יצר הטעייה של הצופה שלא זיהה פרסומות ככאלה, הטעייה של הרגולטור שלא ראה את השוק בכללותו והמשך מגמת הדשדוש והסטגנציה בשוק הפרסום בטלוויזיה".
לדבריה, "תוכן שיווקי מאוסדר משמעו הכנסת מפרסמים חדשים לשוק הטלוויזיה המסחרית, הגדלת עוגת הפרסום ההולכת ומידלדלת ובעיקר – הצופה ירוויח, כי הוא יקבל כלים ומיומנויות כיצד לזהות פרסום סמוי. למדנו מהניסיון של מדינות אחרות בעולם, ואנו תקווה כי הכללים שקבענו יהוו מתווה לכל שוק השידורים בישראל".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה