TGI: ביבי ונוני תנוחו - גלובס והארץ רושמים זינוק בחשיפה
בעיצומה של אחת הסערות המרתקות ביותר בתקשורת הישראלית, כשעל הכוונת נמצאים ישראל היום וידיעות אחרונות, מתפרסם היום (יום ד') סקר TGI לסיכום 2016 ולמעשה – לחציון השני של השנה.
צריך לשים לב למספר נקודות מעניינות בסקר הנוכחי: יחסי הכוחות בין 2 העיתונים הגדולים בישראל, מצבו של הארץ שסבל מקריסה של ממש בסקר הקודם, וכרגיל - המלחמה הלוהטת בין היומונים הכלכליים, שמתבדלים בשבועות האחרונים גם בדרך הסיקור של פרשת בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות נוני מוזס.
מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על ידי קנטאר מדיה מחקרי TGI ותחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4.2 מיליון נפש. הסקר נערך בישראל מאז שנת 1998, והנתונים החדשים מהווים את הגל ה-38 מאז השקתו.
* ומה החשיפה הייתה לתחנות הרדיו? כנסו כאן
סקר TGI לחצי השני של שנת 2016 מצביע על ירידה מתמשכת ומשמעותית בשיעור הקריאה של העיתונים, מזה כשנתיים ברציפות, וזאת לאחר התאוששות קלה שנרשמה במהלך 2014 ותחילת 2015. בעיתוני יום חול ניכרת ירידה חדה מובהקת מיולי-דצמבר 2014, אז שיעור החשיפה לעיתונים עמד על 59.9%, וכעת – על 54.9%. שיעור הקריאה בעיתוני סוף השבוע רשם ירידה, עם כי קלה יותר, מ-61.3% בחצי הראשון של 2015, ל-58.4% בחצי האחרון של 2016.
שיעור החשיפה לעיתונים במהלך השבוע ובסוף השבוע (מקור: קנטאר מדיה)
"מגמת הקריאה הכללית מחושבת על בסיס הקריאה של כל העיתונים בניטרול החפיפה ביניהם, לפיכך המשמעות הנה כי ישנו ציבור משמעותי שהפסיק לקרוא את העיתונות המודפסת וככל הנראה משלים את צרכי המידע והתוכן בפלטפורמות/מדיה אחרת כגון אינטרנט, אפליקציות, מדיה חברתית וכו'", מבהיר איתן כסיף, מנכ"ל קנטאר מדיה ישראל.
נוני נגד אדלסון
ונעבור לסקירת העיתונים. אם בסקר הקודם יכול היה ראש הממשלה נתניהו לרשום לעצמו וי נוסף מאחר ועיתון הבית שלו פתח פער משמעותי על פני "אימפריית הרשע של נוני", הרי שהפעם המצב טיפה שונה. על רקע החקירות נגדו ונגד מוזס, 2 העיתונים המובילים רשמו ירידה קלה בחשיפה אליהם בחציון השני של 2016, ולמעשה שמרו על סטטוס-קוו. בגזרת סוף השבוע יכולים אנשי מוזס להיות דווקא יותר מרוצים.
החשיפה לישראל היום במהלך השבוע ירדה מ-39.7% לפני חצי שנה ל-38.6%, אולם גם החשיפה לידיעות אחרונות ירדה בנקודה – מ-34.9% ל-33.9%, ומבחינת ידיעות מדובר במגמה שמתמשכת כבר כמה חציונים. בסוף השבוע מצליח ידיעות להתאושש מהשוויון שנרשם ביולי 2016 (37.7% לידיעות מול 37.6% לישראל היום), ופותח פער של כמעט נקודה - 38% מול 37.2%.
הנפילה המטורפת של 'הארץ' בקיץ 2016 נבלמה, והעיתון מזנק בכמעט 20% - מחשיפת שפל של 3.9% ל-4.6% בחצי השנה האחרונה. ועדיין מדובר על נתון הנמוך משמעותית מהחשיפה שנרשמה בתקופה המקבילה ב-2015 - 5.7%. בגזרת סוף השבוע רושם הארץ זינוק משמעותי עוד יותר - של כמעט 50%!!!, מ-4.3% ל-6.4%, אחרי הקריסה לפני חצי שנה.
מעריב ממשיך לגלות סימני התאוששות עם חשיפה של 4.7% מול 3.9% בחצי הראשון של 2016, ו-3.7% ושפל בחצי השני של 2015. אלי עזור, בעלי העיתון, יכול להיות מרוצה מנתונים אלה וגם מהנתונים של סוף השבוע (זינוק מ-5.5% חשיפה בינואר-יוני 2016 ל-6.8% כעט), אבל אולי פחות ממותג החינם שלו מעריב הבוקר, ששנה לאחר שהחליף את ישראל פוסט, רשם צניחה בחשיפה. אם בחצי הראשון של 2015 החשיפה לפוסט עמד על 7.7%,הרי שחצי שנה לאחר מכן היא צנחה ל-4.5%. בחצי הראשון של 2016 החשיפה למותג המחליף - מעריב הבוקר, עמדה על 7.2%, וכמעט 20% פחות, ל-6%.
פישמן קורס? גלובס פורח
על רקע מצבו של אליעזר פישמן, והניסיונות למכור את גלובס, החשיפה לעיתון הכלכלי מראשון לציון זינקה ועקפה לראשונה את המתחרים המרים מרחוב שוקן. בתוך שנה החשיפה לגלובס זינקה ב-50%, מ-4% בחצי שני של 2015, ל-4.6% בחצי הראשון של 2016, ול-6% בחודשים יולי עד דצמבר 2016. גם גיליון סוף השבוע של העיתון (המופץ ביום חמישי) רשם התחזקות משמעותית של יותר מ-505 – מ-2.8% בחצי הראשון של 2016, ל-4.4% בחצי השנה האחרונה.
גורמים בעיתון מסבירים כי שינויים במהלך ההפצה שלא למנויים, כגון אף הפצה של מספר עותקי חינם, הפצה בבתי קפה ובלוקיישנים מסוימים, הובילה לזינוק בחשיפה של העיתון. כעת יהיה זה הזמן לנתח את המהלך שהצליח, ולראות כיצד ממשיכים למנף אותו.
מי שמשלם את המחיר הוא TheMarker, שבעוד שעיתון האם שלו 'הארץ' רשם התחזקות, הוא דווקא נחלש קלות - מ-5.4% בחודשים ינואר עד יוני ל-5.2% ב-6 החודשים האחרונים. כעת היומון הכלכלי של עמוס שוקן ירד למקום השלישי ברשימת העיתונים הכלכליים.
את רשימת העיתונים הכלכליים מוביל כרגיל כלכליסט, עם 10.7% בחצי השנה האחרונה, אבל ירידה קלה ביחס לחצי השנה הראשונה של 2016 – אז החשיפה לעיתון הכלכלי של ידיעות עמדה על 11.3%. העיתון נהנה מחשיפה גדולה בזכות שילובו ב'ידיעות' ומכירה עצמאית שלו.
דתיים, נשים ומגזינים: מי ומה?
בגזרת עיתונות הציונית-דתית, אנשי בשבע אינם יכולים להיות מרוצים מהנתונים הסקר הנוכחי. החשיפה לעיתון עמדה על 6.1%, ירידה חדה מנתון השיא שהתקבל בקיץ האחרון - 7.7%, שאז הוא גילם ינוק של 30% ביחס לסקר שלפני כן, בחורף 2016. נחמה קטנה יכולה להתקבל מכך שהחשיפה השנתית עמדה על 6.85, גבוה מהחשיפה בשנת 2015, אז היא עמדה על 6.3%. המתחרה מקור ראשון התחזק קלות מ-3.5% ל-3.7%, החשיפה הגבוהה ביותר של העיתון בשנים האחרונות, וגם הוא רשם עלייה בחשיפה השנתית מ-3.2% ל-3.6%.
מ'בשבע' נמסר: "סקר TGI מגלה כי מגמת ההובלה של עיתון בשבע בסקרים האחרונים - נמשכת. העיתון מקבל 6.8% אחוזי חשיפה מקרב קוראי העברית בסוף השבוע. העיתון מזוהה כ'שבועון הנפוץ ביותר לציבור הדתי-לאומי בישראל' אך ע"פ נתוני הסקר, גם חרדים ולא דתיים קוראים אותו באדיקות. תוצאות סקר TGI הארצי שמתפרסמות הבוקר מצטרפות לסקר מגזרי שקיימה חברת 'גיאוקרטוגרפיה' בסוף ינואר 2017, שם נבדק אילו עיתונים ועלוני שבת מעדיף הציבור הדתי-לאומי לקרוא בסופי שבוע. לשאלה ''באיזו תדירות אתה נוהג לקרוא בדרך כלל כל אחד מהעיתונים והעלונים הבאים?'', השיבו 38% מהנשאלים כי את עיתון בשבע הם קוראים 'בכל שבוע', לעומת 26% מהציבור הדתי-לאומי שקוראים בכל שבוע את מקור ראשון, 26% שקוראים את ישראל היום, 18% את ידיעות אחרונות. ובעלוני השבת – 18% את 'עולם קטן' ו-16% שקוראים את מצב הרוח".
יו"ר העיתון דודו סעדה, אמר כי "דווקא בגלל התהפוכות המתרגשות על הציבור בישראל בתחום העיתונות, בדגש על העיתונות הכתובה, משמח אותנו מאוד לגלות שבגזרת העיתון לציבור הדתי, בשבע, קיימת יציבות משמעותית ואף צמיחה. יש משמעות להתעקשות שלנו לומר אמת לקוראינו. זה לא מסתכם בעבודה נמרצת של העורך, צוות הכותבים המשובח ומערכת השיווק שמקיפה אותנו, אלא גם בשל העובדה שאנו יוזמים ודוחפים לתוכן אחר, שונה ומיוחד, גם מחוץ לדפי העיתון. אנו חיים את הציבור הדתי לאומי לגווניו ולתתי גווניו, ופוגשים אותו באירועי הקיץ, בכנסים למנהלי הציונות הדתית, בכנס ירושלים המשפיע וגם בפעילויות חסד ופעילויות חברתיות ותרבותיות. אנחנו חיים את הציבור הדתי לאומי והוא חי אותנו".
מהנהלת מקור ראשון נמסר: "הסקר מוכיח, כי עיתון מקור ראשון נותן מענה הן ברמת התכנים, הן ברמה המקצועית ומגיש את הכתבות ברמה הגבוה והאיכותית ביותר, ואנו שמחים לראות כי הקהל מצביע ברגלים. אנו נמשיך לספק לקהל הקוראים את החדשות והידיעות המעניינות והחשובות ביותר, שעומדות על סדר היום בלי לפחד מלהציג את האמת תוך הקפדה על סגנון נקי ואיכותי".
גזרה מעניינת נוספת היא עיתוני הנשים. לאשה של קבוצת ידיעות אחרונות, שבלמה את הירידה בסקר הקודם עם 7.7%, התחזקות בעשירית האחוז. מגזין את של קבוצת יובל סיגלר, חזרה להיחלש ואיבדה 3 עשיריות האחוז לחשיפה של 2.4%, אחרי זינוק של כמעט 100% בתוך שנה עד לסקר הקיץ של TGI. ליידי גלובס שומר על חשיפה של 1.5%, בדיוק כמו בסקר האחרון.
החדשות המעניינות מגיעות מגזרת העיתון הדו-שבועון נשים של המגזר הדתי, שממשיך לזנק בחשיפה. ב-TGI של ינואר-יוני 2015 החשיפה לעיתון עמדה על 1.4%, כעבור שנה על 2.7%, וכעת – על 3.6%, זינוק של 250% בתוך שנה וחצי.
מגזין הבידור פנאי פלוס של קבוצת ידיעות אחרונות, ממשיך להתחזק והפעם 3.8%, מול 3.3% לפני חצי שנה ו-3% לפני שנה. בלייזר של אותה קבוצה, ירדה מ-3.3% ל-2.4%. מגזין מנטה נחלש התחזק קלות מ-2.6% ל-2.8%. מגזין The Marker ממשיך במגמת ההתחזקות, עם 2.1% בסקר הנוכחי מול 1.7% בסקר האחרון ו-1.5% בסקר לפני שנה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.וואו גלובס, איזה שיחוק (ל"ת)עומר 25/01/2017 15:09הגב לתגובה זו1 1סגור
-
1.הכל בלופים, אף אחד כבר לא קורא עיתונים, ובהתאם לא מפרסמים (ל"ת)תקציבאי 25/01/2017 12:18הגב לתגובה זו2 3סגור
-
כנראה שתשאר תקציבאי לנצח אם אתה רושם תגובה כזאתאסי 25/01/2017 15:10הגב לתגובה זו2 1המון אנשים קוראים עיתונים, ובייחוד הכלכליים...סגור