פרסומת maelys
צילום: יח"צ/ צילום מסך
TV

היי, אתם הכי שוביניסטים: דירוג הפרסומות הסקסיסטיות של ויצו

דירוג הקלון השנתי של ויצו מתפרסם היום, שנה 9 ברציפות ומדרג את 5 הפרסומות הכי פוגעניות וסקסיסטיות כלפי נשים ב-2016. אסם, קרולינה למקה, מבנה וקולון מככבות
משה בנימין | (5)

   

2. פרסומת סלט אסם "הפרסומת אלימה ביותר ואף סדיסטית ופוגעת בזכויות אדם. הפרסומת מנציחה חלוקת כוח, שכבר נדמה שחלפה מהעולם, בה הגבר הוא החזק והשולט באישה ורשאי אף להתעלל בה ואילו האישה רק צריכה להישמע להוראותיו ולא לחשוב אפילו על לעשות משהו על פי רצונה. גם פרסומת זו נותנת לגיטימציה לשימוש בכוח ובאלימות כדרך לגיטימית להשגת מטרות ואין זה מקרי שדווקא אישה היא הקרבן לאלימות. מעניין לדעת מה הייתה תגובת הציבור ו\ או המפרסמים אם במקום אישה היו מציעים לחשמל בעל חיים?".

3. מתחם קניות מבנה "הפרסומות משמרת סטריאוטיפים לגבי גברים ונשים על פיהם גברים פוחדים להמרות את פי נשותיהם ואם וכאשר זה קורה הנשים מתעללות בהן. כמו כן, הפרסומת מציגה גברים כחסרי יכולת לחשוב ולדעת מה צורכי הבית  והמשפחה והם בסך הכול ממלאים בפחד את הוראות, שרצוי שיהיו פשוטות, שניתנו להם על ידי בנות זוגן. הדימוי שעולה מהפרסומת לגבי גברים הוא שהם חסרי אונים ואילו הדימוי שעולה לגבי נשים הוא שהן שתלטניות. בנוסף, על פי הפרסומות נראה שנשים תופסות גברים כילדים שעושים רק את מה שנאמר להם ואינם מבינים את החיים ו\או הוראות מורכבות".

 

4. קרולינה למקה "לא ברור הקשר בין המוצר אותו רוצים לפרסם לבין הפרסומת. אלמלא הלוגו לא היינו יודעים שמדובר בפרסומת למשקפי שמש. ייצוג כזה של נשים בפרסומות ושימוש בגופן לפרסום תורם להחפצה של נשים. יש לציין שקרולינה למקה זכתה גם בעבר להיכלל ברשימת הפרסומות הסקסיסטיות ביותר".

 

5. קולון "על פי הפרסומת, באופן טבעי על גברים לא מוטל תפקיד של עשיית כביסה  וכך בפרסומת יש ניסיון להעביר מסר שוביניסטי על תפקידים מגדריים. במצג של פרסומת מתקדמת עשו שימוש בגבר לתפקיד נשי והגברים מוצגים בה כחסרי יכולת אפילו לעשות כביסה. כך מוטמעות תפיסות מגדריות לגבי חלוקת תפקידים לגבי מטלות הבית בין גברים ונשים".

 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בנוסף, ועדת השיפוט מצאה לנכון לגנות גם את התופעה בה גברים משחקים דמויות של נשים מבוגרות. על פי רוב בפרסומת כאלו גברים משחקים דמויות נשיות מגוחכות מבחינת השפה, הלבוש, הבנה בטכנולוגיה. על אף היותן של הפרסומות מצחיקות ושנונות, נראה שנשים מבוגרות מוצגות בהן כנלעגות. כך, למרות המסווה של פרסומת קלילה ומצחיקה מועברים מסרים פוגעניים לגבי נשים מבוגרות. (למשל הפרסומת של לאומי דיגיטל בה מככב ערן זרחוביץ').

בהרכב הועדה המקצועית ישבו: ענבל אביב דגן - מנהלת קשרי הממשל ויצו, פרופ' ענת פירסט-מכללת נתניה, אביעד קיסוס - איש תקשורת ומנחה, אביב יהלום-מייסד אסל"י, אורית סוליציאנו - מנכ"ל איגוד ארגוני הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ענת סרגוסטי - עיתונאית משפטנית ואקטיביסטית, ורד כהן ברזילי - תא העיתונאיות ופעילה פמיניסטית, בילי מוסקונה לרמן - אשת תקשורת, בוגרות תכנית מנהיגות צעירה בויצו: ניצן פיאלקוב, רעות אדינייב, ליאת שרר ומזכירת הועדה - ענת צבר.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אוראור 24/06/2018 12:07
    הגב לתגובה זו
    הפרסומת הזאת היא בכלל אנטי גברית ולא אנטי דתית - רק אני שמתי לב לזה????????
  • אוראור 08/10/2018 21:03
    הגב לתגובה זו
    דתית במקום אנטי נשית - , סורי זה מתוך הרגל.
  • 2.
    מה נסגר עם ויצו??? 13/03/2017 01:35
    הגב לתגובה זו
    חוץ מזה שהם רק עשו יותר פרסומת לפרסומות הפסולות (לטעמן), חבל על האנרגיה המיותרת שהן משקיעות בזה בכלל...
  • חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח - וואלה! (ל"ת)
    אוראור 02/02/2019 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לירון 07/03/2017 09:44
    הגב לתגובה זו
    מתי אני אזכה?