ה"גניבה" מחיש-גד: מנכ"ל Grass pink מגיב ומסביר

הבעלים ומנהל הקריאייטיב של Grass Pink מגיב על הפרסומת המועתקת של 'כרמל פלור דיזיין' מחיש-גד. "אז מה היה לנו כאן? סרטון דל דל תקציב שניסה לבלוט ע״י טייק-אוף לסדרת פרסומות מעולה ומוכרת היטב"
 | 

למי שלא מכיר אותי, אני איש קריאייטיב במקור ואני סולד מהעתקות של קריאייטיב. נחשפתי לאורך השנים ללא מעט מקרים בהם בוצעה העתקה, באופן מכוון, במשרדים בהם עבדתי ובמשרדים אחרים, וזה היה בזוי בעיניי.

אפילו הגעתי למצב שהתווכחתי עם מנהל קריאייטיב במטרה לפסול כיוון שהבאתי בעצמי. זה קרה לאחר שגיליתי בתהליך ההפקה שנעשה משהו מאד דומה בחו״ל. ככה זה קופירייטרים - צר עולמם כעולמה של קלטת שוטס.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אז למה אנחנו בזים להעתקות בפרסום? כנראה שאנחנו רואים בזה פגיעה באינטגריטי המקצועי. לטעמי זה נובע בעיקר ממקום של אגו. העתקה בפרסום היא סוג של הודאה בכישלון. זו ההוכחה לכך שלא הצלחת לפצח את הבריף לבד, ובעצם בחרת לרכוב על כשרונם של אחרים. היא נחשבת כלא מוסרית, לא אתית ולא מקצועית.

אבל משום מה, זה לא אופייני כמעט בשום תחום אחר. ברוב הדיסיפלינות, גם היצירתיות, העתקה היא מהלך עסקי מתבקש. קחו למשל את עולם האופנה - האם הגיוני שבמקרה כל בתי האופנה מציגים קולקציות דומות בכל עונה? בין אם זה הדפסים צבאיים או פרחוניים ובין אם זה גזרת ג׳ינס סקיני או רחבה - הם כולם מעתיקים מכולם, ולנו, כצרכנים, זה ממש לא מפריע.

האם הפריע לצופי ארץ נהדרת שסדרת המערכונים ״בקיצור״ של רועי כפרי הייתה העתקה אחד לאחד של פורמט צרפתי זהה? האם הפריע לגולשים שפייסבוק העתיקו אחד לאחד את הסטוריז של סנאפצ׳ט? או שכל חברות הסמארטפונים מעתיקים את המסך ללא גבולות משיאומי מי מיקס?

2 טיפות טיח: פרסומת חיש-גד ופרסומת כרמל פלור דיזיין

 
אז למה הם מעתיקים? כי זה עושה טוב לביזניס. כי להעתיק דברים טובים זה לעיתים מראה שאתה לומד מהר ומצמצם פערים. בעולם הקולנוע, נהוג להתייחס להעתקה כאל השראה או מחווה. כך היה ב״קיל ביל״ של טרנטינו, וכך גם עם הסצנה של עגלת התינוק
הנופלת במורד המדרגות בסרט ״הבלתי משוחדים״ - סצנה שהופיעה בסרט אחר, ״אוניית הקרב פוטיומקין״. 

כשחושבים על זה ממקום עסקי טהור, הסיבה היחידה לא להעתיק בפרסום היא שיש קמפיינים שמצליחים רק פעם אחת, ובפעם השנייה הם כבר לא ירגשו או ייצרו הד כמו המקור, ולכן ההעתקה דינה כישלון.

ועכשיו, לגופו של עניין. הפרסומת של כרמל Floor Design, נועדה לקדם מבצע התקנת פרקט מתנה. תהליך החשיבה נבע מאסטרטגיית מחיר: ״לא צריך להיות עשיר כדי להתקין פרקט״. משם זה התגלגל ל-׳לא צריך לזכות בלוטו׳ ומשם ל-״לא צריך לגרד כרטיס מזל״. כך נולד הרעיון לעשות טייק-אוף על הפרסומות של חיש-גד ומכאן, הדרך הייתה קצרה לתסריט של פנטזיה על מתקין חלומי שלבסוף מתגלה כמתקין רגיל. 

במקור, המשפט המסכם היה אמור להיות: ״היי, אולי המתקין לא יהיה חתיך הורס, אבל לפחות לא תצטרכי לגרד כרטיס מזל כדי לשלם עליו״. אני מניח שאם המשפט הזה לא היה נחתך בעריכה (מסיבות שלא ניכנס אליהן כאן) זה היה נראה הרבה יותר מודע לעצמו. ולעניין התסריטים הדומים - כשהוצג התסריט ללקוח, לא היינו ערים לתסריט הכמעט זהה של חיש גד. בראש היה לנו הסרטים אחרים (קרוקודיל, הצעת נישואין, סטארטאפ, חתונה) ואת הסרט של השיפוצניקים גילינו רק בדיעבד. לכל מי שתקף באופן גועלי את טל, סמנכל הלקוחות שלנו שעבד בזמנו בגיתם, הוא לא עבד אצלנו כשהוצג התסריט ללקוח ולא היה מעורב כלל בתהליך ההפקה.

 

אז מה היה לנו כאן? סרטון דל דל תקציב שניסה לבלוט ע״י טייק-אוף לסדרת פרסומות מעולה ומוכרת היטב, האשמות של העתקה מבלי לחכות לקבל תגובה מסודרת, והרבה קשקשת על משהו שבעוד יומיים ישכחו. אה, כן, שכחתי. היה לנו כאן עוד משהו - לקוח סופר מרוצה וחשיפה נוספת לכך שכרמל זה לא רק שטיחים, אלא גם פרקט איכותי. וגם דשא סינטטי אם כבר מדברים.

ואני עדיין סולד מהעתקות בקריאייטיב, למרות כל מה שאמרתי. למה? מאותה סיבה שהרגשתי צורך להגיב. כנראה עניין של אגו.

תגובות לכתבה(27):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    שיקפצו לנו כל חיש גד בואו לכרמל חוצות (ל"ת)
    אילן 28/09/2017 13:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    המלצה למפרסמים
    קורא באייס 22/08/2017 05:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסרטון מצוין ביוטיוב תחת הכותרת : האם משרדי הפרסום zimberoo גם אותך ? מוסבר כיצד אפשר לפרסם בטלוויזיה וברדיו בהנחה ניכרת – מומלץ לצפות ללמוד ולהתקשר ! ! !
    סגור
  • במבי
    במבי 12/09/2017 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במבי :)
    סגור
  • 24.
    חרטטן (ל"ת)
    חרטוטקובסקי 21/08/2017 18:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    אכן יום קשה לקהילת יוצרי אמנות הפרסום בישראל
    עודד 21/08/2017 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזל שקיימות פה ושם גם ידיעות מעודדות כמו תקציב פסי המדף שהתקבל ביהושוע ושות' ובתקציב מכללת יזרעאל שהתקבל בראובני פרידן.
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    ואף מילה על סקסיזם (ל"ת)
    אילן 21/08/2017 11:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    אם אתה כל כך גאה - למה את המתנצל ?
    אסף 21/08/2017 10:13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תגובה עייפה, מתנצלת ומתרצת. איפה המחקר לפני היציאה להפקה? איפה בדיקת השטח ? הכל נשמע כמו תירוצים לחוסר מקצועיות
    סגור
  • 20.
    העתקה בפרסום בזויה גם בעיניי... אבל
    דון דרייפר 21/08/2017 09:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין אבל! פרסומת בניגוד לסרט קולנוע מוגבלת מאוד בזמן. העתקה בפרסום היא ברוב המקרים קופי פייסט וזה מה שיש כאן. מסכים איתך ארז, בזוי ביותר! כל קשקושי ההומאז' שלך לא מעניינים, גם הסיכום שהלקוח מרוצה לא מעניין. אביא מהצד השני את הפרסומת הכי טובה שהייתה כאן הקיץ, אמילי בן סימון ליס. לקחו קונספט מסרט קולנוע מוכר ועשו ממנו מטעמים. יצא סרט שכיף לראות גם 100 פעם. לצלם את אותו הסרטון עם מצלמה אחרת ושחקנים אחרים זה לא הומאז'. זה סתם חרא.
    סגור
  • 19.
    מה שפספסת ארז...
    "פרסומאי" לשעבר 21/08/2017 09:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי בין "השראה" או "טייק אוף" מפריד קו דק. אני חושב שלא... מה שכן - פספסת בגדול בכל הנוגע לניתוח של מה יהיו התגובות למהלך שהיה ברור לגמרי (ומתבקש) שייצר הרבה תגובות. ולאיזה תגובות בדיוק ציפית לקבל בבוצה המקומית??!
    סגור
  • 18.
    פשוט מביך
    קופירייטר מקורי 21/08/2017 06:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ההעתקה עצמה מביכה אבל לא כמו התגובה הזו. היה עדיף אם פשוט היה שותק ונותן לזה לעבור. עצוב.
    סגור
  • 17.
    זה היה די ברור שזה טייק אוף
    קופירייטר 20/08/2017 22:14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אני לא יודע אם שמתם לב, אבל השפה העלובה והמעצבנת של חיש גד רצה כבר מ-2011-12 (מה איתם באמת? מתי הם מתכוונים להחליף את הקריאייטיב המעצבן הזה?) ככה שלא צריך להיות מאורע בפרסום כדי להבין שמדובר פה בטייק-אוף ברור. אממה, ביצוע פח אשפה. לא בהפקה, לא בארט, לא בבימוי - בקופי. חבל שגם אתה יצאת עוד אחד שנפל בקריאייטיב ואומר לי "אבל היי, הלקוח מרוצה"
    סגור
  • 16.
    כנראה שהחוברת הסבר לא יצאה במקביל עם העליה לאויר
    לא משנה 20/08/2017 21:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אחרת כולנו היינו מקבלים לבית אותה
    סגור
  • 15.
    לא לגמרי הבנתי את סדר האירועים בטיימליין
    דןדן 20/08/2017 20:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    -הוצג ללקוח קריאטיב -המשרד גילה שהקריאטיב שהציג לא מקורי -במקום לגנוז את הקמפיין הוחלט לקרוץ לקהל בקטע מודע לעצמו שהקמפיין מועתק וזה בסדר כזה -הוחלט לחתוך את האודיו שמסביר שהקמפיין עלה בקטע מודע לעצמו אני מבין נכון?
    סגור
  • 14.
    בחייך
    בעל כבוד 20/08/2017 19:16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה ביזיון השיח הזה בכלל. העתקות זו חרפה מקצועית וכל מי שלוקח חלק קטן או גדול בזה אז שיתבייש. ולגבי וניה היימן... הבחור עשה קצת צחוקים בטלוויזיה לא מיתג חברה על העתקה! בחור מוכשר מאוד וניה וגם כפרי אבל הרפרנסים שלהם שקופים לכל איש מקצוע. אל תערב את הצעירים בשטויות שלך.
    סגור
  • 13.
    חטא על פשע
    מני 20/08/2017 18:28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין מילים לתאר את המבוכה של ההעתקה המכוונת ועוד יותר את התשובה - בזוי
    סגור
  • 12.
    גם תגובה אתה לא יודע לכתוב
    סמי 20/08/2017 17:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תחליט או ש: "כך נולד הרעיון לעשות טייק-אוף על הפרסומות של חיש-גד ומכאן, הדרך הייתה קצרה לתסריט של פנטזיה על מתקין חלומי שלבסוף מתגלה כמתקין רגיל. " או ש: כשהוצג התסריט ללקוח, לא היינו ערים לתסריט הכמעט זהה של חיש גד. במקומך הייתי מתעסק בלגרום לכתבה הזו להעלם ושלא יהיה תיוג עם השם שלי כדי שאף פעם מישהו שיגגל את הפיאסקו הזה יוכל לקשר את זה אליך ולמשרד שלך
    סגור
  • 11.
    העתקה מביכה - התגובה עוד יותר
    סמנכ"ל קריאייטיב 20/08/2017 16:42
    הגב לתגובה זו
    4 1
    באמת שעם תגובה כזאת של "גם אני סולד מהעתקות" היה עדיף פשוט לסתום ולחכות שהסערה תשכך. (למרות שאנשי קריאייטיב יזכרו לך אותה לעולם). אני במקום גיתם הייתי מנסה לייצר תקדים משפטי בעניין, ולתבוע למשרד שלך וללקוח הזה את הצורה.
    סגור
  • 10.
    הזוי זו לא מילה
    תקציבאית 20/08/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    השוואה הגיונית. סצינה אחת מתוך סרט שלם שהועתקה מסרט אחר. זה ממש מסביר מדוע הרשיתם לעצמכם להעתיק סרטון פרסומת בכללותו - קןנספט ותסריט. פחחח. הרשה לנו הצופים הלא כ"כ טיפשים, לגחך. חוסר יצירתיות קיצוני עד רמה של חוצפה. לא מאמינה שהלקוח שלכם מרוצה. ואם אכן, כנראה מקרה של 'מצא מין את מינו'. משרד פרסום בזוי ולקוח שמקבל קוד התנהלות שכזה.
    סגור
  • 9.
    מארז לארז - העתקה קריאיטיבית שאינה מסחרית
    ארז 20/08/2017 16:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שונה משמעותית מזו המסחרית. למה ? כי כשרועי כפרי ראה את Bref ביחד עם וניה היימן והם החליטו ביחד לייצר ורסיה כזו, אגב, זה בכלל הועתק בגרסא הצרפתית מהסרט אמלי, אותו מעריץ וניה היימן ואף עשה טייק-אוף לחתונה של חבר קרוב (או בן משפחה, שכחתי) עם אותו חלק מהסרט. אז הוא לא העתיק אחד לאחד, אלא יצר גירסא משלו עם קריאיטיב משלו, קופי משלו, דמויות משלו ושחקנים משלו. הוא יצר עולם חדש שנשען על שיטת צילום ועריכה מאד ייחודית. כך גם בסצנות מועתקות מסרטים, שם הרי לפעמים משחזרים אתה אומר? אז ובכן... סרט, בניגוד לפרסומת נמכר כמכלול ולא כסצנה אחת. אנשים לא יודעים שהסצנה הזו תופיע בסרט מסוים, וגם אם כן, מבינים מיד שמדובר בפארודיה ואין בה משום לקדם את הסרט עצמו. במקרה שלך, לקחת פרסומת 1 ל 1, העתקת, רצית בסוף לשים עקיצה בסלוגן כדי שיבינו שזה טייק-אוף, ואוי אוי אוי, המשפטית רצחה לך את המשפט מחץ. נו שוין, בואו פשוט נעתיק גם את הכותרת המקורית ונסיים את זה. כי כל ערס או נובוריש שרוצה פרקט כרמל או וואטאבר מכרת שם פותר חידוני חמיצר בכיף שלו וזוכר את כל הפרסומות מהעשור האחרון באמגידלה שלו, שיוכל ככה לשלוף צ'יק צ'אק. לא קונה את המשפט מכ
    סגור
  • 8.
    שקט
    ג'ונס 20/08/2017 15:41
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חברים מה קורה כאן? התחרפנתם לגמרי? כן העתיק, לא העתיק. תירגעו. השיח כאן מתלהם בטירוף. תזכרו שיום אחד אתם יכולים להיות תחת מתקפה. תנו לאנשים קצת קרדיט. אל תמהרו לחרוץ את הדין ובכלל... תירגעו. זה לא מספיק חשוב על מנת שתסקלו אותו ככה בתגובות. בלי קשר, התגובה יפה מאוד ואני בכל אופן בוחר להאמין לך. תתעלם מהתגובות. חבורה של אנשים מתלהמים חסרי איפוק.
    סגור
  • 7.
    הזוי
    אבי לוי - חישגד 20/08/2017 15:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כשראיתי את הפרסומת לראשונה התקשתי להאמין שמשרד פרסום עשה את המהלך ההזוי והדוחה הזה במודע. עכשיו, כשאני קורא את התגובה אני עוד יותר בהלם. מר רובינשטיין אני לא מכיר את המשרד שלך, אבל אני מניח שהוא קטן, וכמו כל המשרדים הקטנים אתם נאבקים בציפורניים כדי לשרוד בשוק הפרסום הישראלי הדי צפוף. צר לי, אבל זאת לא הדרך. ומי שיפגע בעיקר מהמלך ההזוי הזה, זה המשרד שלך. ככה אתה רוצה לעשות שם למשרד ? על ידי העתקה? זה המיצוב של המשרד שלך? אין לי רעיונות קריאייטיבים משל עצמי אז אני אעתיק? זה המסר שאתה רוצה לשדר ללקוחות הקיימים והעתידיים של המשרד שלך? זאת כןל מעיין היצירתיות שיש לכם להציע? זה החזון של המשרד שלך? זה הרוח של המשרד? ככה אתה חושב שתתמודד על מכרזים עתידיים ותשכנע לקוחות חדשים לבחור בכם? אחרי מהלך הזוי שכזה אתה באמת חושב שאיזשהו לקוח שפוי בשוק הישראלי ישקול בעתיד לעבוד עם המשרד שלך? זה מה שיש לכם להתיע לו? אני שמח על הפרגון והערכה לעבודה הפרסומית שהמותג שלי עושה, ועדין כצופה הייתי שמח לראות יצירה מקורית שמפארת את המותג שאתה אמור לפרסום ולא לרכב על הגב של מישהו אחר. זאת לא הדרך והמפסיד העיקרי זה המשרד שלך והשם המ
    סגור
  • 6.
    אפס שווה יותר ממנו
    חמודי 20/08/2017 13:48
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הוא מייצג כל מה שגרוע ורע בפרסום מכיר אותו באופן אישי, לצערי.
    סגור
  • 5.
    נחמד שהגבת, כולם אוהבים לצעוק במוגזמות כשיש על מי (ל"ת)
    בלייק 20/08/2017 13:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    רוב מהומה על לא מאומה
    כמה יוסי 20/08/2017 13:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    תשובה אמיצה. לא מסכים עם כל מה שכתבת אבל טוב עשית שבחרת להגיב. בכל מקרה מדובר בפרסומת בינונית מאוד במקור ופרסומת בינונית עוד יותר מועתקת.
    סגור
  • 3.
    לקח לך 4 ימים לחשוב על תשובה וזה מה שיצא? (ל"ת)
    שמוליק 20/08/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 2.
    תתפטר יאפס
    ברגותי 20/08/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כמחווה למקצוע. לא מבין איך אתה עוד כאן אחרי הדבר המעפן שעשית לפיצה של ברגותי.
    סגור
  • 1.
    רוורס אנג'נירינג
    אז מה היה לנו כאן? 20/08/2017 13:06
    הגב לתגובה זו
    6 2
    נו בחיאת, תפסו אותך!!! או שלא תגיב, או שתאמר סליחה. לנסות ולהמציא תירוץ וסיפור מצוץ ולוודא שאתה אומר שאתה סולד מהעתקה עשר פעמים זה פתטי! מזל שלא כתבת שבעצם בגלגול הקודם שלך היית שיפוצניק ורצית לעשות כבוד לענף...
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות