70 מיליון ש' לגוגל ופייסבוק: לפ"מ במכרז לפעילות בחו"ל
(עדכון: 14:12) לשכת הפרסום הממשלתית יצאה במכרז על פעילותה בפייסבוק וגוגל מול קהלי היעד בחו"ל, בשווי 70 מיליון שקל. הפעילות כוללת את כל הפרסום בפלטפורמה של 2 ענקיות האינטרנט, עבור כל לקוחות לפ"מ (משרדים ממשלתיים שבראשם התיירות ועוד) במגוון שפות זרות.
בלשכת הפרסום הבהירו במסמכי המכרז מראש כי ההתקשרות תהיה עם 2 ספקים חיצוניים וזוכה אחד לא יקבל לידיו את מלוא הפעילות באופן בלעדי. בנוסף, תנאי מרכזי שמציבה הלשכה קובע כי התמורה עבור שירותי הפרסום תיגזר כעמלה מתוך הפעילות ולא בריטיינר חודשי. דהיינו, לפ"מ תשלם לספקים במודל עמלת מדיה אך זו לא תעלה על 6.5%. המשמעות היא מלחמת מחירים בין המציעים שיגישו הצעות תחרותיות ללפ"מ מתחת למספר זה כדי לזכות במכרז.
יוזכר כי במהלך השנה האחרונה גוגל העולמית עלתה לכותרות בעולם וגם בארץ לאחר שנחשף כי כספי קמפיינים ברשת זורמים לארגוני טרור שמרוויחים מפרסומות שליוו את התכנים שהועלו על ידם. הסערה שהחלה בחשיפה של עיתון טיימס הבריטי עשתה הדים בעולם והגיעה גם לישראל.
בעקבות זאת גורמים ממשלתיים דרשו לבדוק את הנושא באופן יסודי, אחד מהם הוא ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו שפנה לשרת התרבות והספורט מירי רגב, שתחת משרדה פועלת לשכת הפרסום הממשלתית בדרישה, כי "יש לוודא שלפ"מ לא תפרסם תכנים ממשלתיים באתרים ובמקומות שאין מידע לאן הולכים תקציבי הפרסום ומבלי שפלטפורמת הפרסום תתחייב שהתקציב לא יועבר לארגוני טרור ודומיהם".
לאחר מכן נערך גם דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה שבה השתתפה גם מנהלת המדיה של לשכת הפרסום, טליה לוינס שאחראית על רכש המדיה והפניית התקציבים מטעם לפמ. על הפרק נידון נושא הפניית תקציבי פרסום ממשלתיים לגוגל/יוטיוב כשברקע התחקירים על תכני הטרור ותכני שנאה אנטשימיים. מבחינת גוגל העולמית התחקיר, שהוביל להסרת קמפיינים של מותגים בינלאומיים רבים נרשם כפגיעה קלה בענף, מה גם שהחברה התחייבה לצאת במאבק יסודי נגד התופעה עם מספר הגבלות שהציגה מאוחר יותר.
"קשה להרוויח"
בתנאי הסף להתמודדות במכרז מבהירה לפ"מ כי במידה והמתמודדים יהיו משרדי פרסום או חברות רכש מדיה הלשכה "תבחן לעומק אפשרויות לניגוד עניינים הקיים/ואו עלול להתקיים". כמו כן, הגופים המתמודדים יתבקשו לציין ולפרט ב"טופס פרופיל מציע" על קשריהם המקצועיים/עסקיים/אישיים, לרבות קשרי בעלות עם גורמים אחרים העלולים ליצור ניגוד עניינים או ניגוד אינטרסים עם לשכת הפרסום, ובפרט קשרים עם משרדי פרסום או חברות רכש מדיה.
עוד בתנאי הסף הנדרשים: הסמכת Google Partner, ניסיון של 3 שנים לפחות _מ-2014) בניהול קמפיינים בפייסבוק, לרבות אינסטגרם, וניסיון של 3 שנים לפחות בניהול קמפיינים בגוגל; היקף ניהול קמפיינים בפייסבוק שעולה על 10 מיליון שקלים לפחות בארץ או בחו"ל באחת מהשנים מ-2014 עד 2017; ניסיון בלפחות שני קמפיינים בגוגל, בחו"ל, מאז 2015 בהיקף מדיה של מיליון שקל, במשך 3 שבועות לפחות בשפה זרה ולקהל יעד של "לא ישראלים" וכן תנאים זהים לקמפיין פייסבוק.
בהליך בחירת הזוכים ייבחנו העמידה בתנאי הסף, ולאחר מכן הצעות האיכות. בשלב זה ייבחנו 3 פרויקטים קודמים בגוגל ופייסבוק לקהל בחו"ל, פרזנטציה ודו"ח סיכום קמפיין לדוגמא. בשלב השלישי תבחנה הצעות המחיר שכאמור לא יעלו על עמלה של 6.5%. גורם בשוק הפרסום הבקיא בתחום רכש המדיה הדיגיטלית מעריך בשיחה עם אייס כי בסופו של דבר "ההתמחרות תוריד את מחיר העמלה לסביבות ה-5%, ובהנחה כי פעילות שכזו דורשת אנשים טובים ויקרים, קשה להרוויח בתנאים שכאלו".
בעקבות הפרסום באייס: ח"כ פורר קורא לרגב לעצור את המכרז
בעקבות פרסום הידיעה באייס, פנה ח"כ פורר לשרה רגב בבקשה לעצור את מכרז פעילות לפ"מ בחו"ל עד להבהרת הדברים בנוגע לזליגת ההכנסות מפרסום לגופי טרור.
בפנייתו כותב פורר: "פורסם כי לשכת הפרסום הממשלתית פתחה במכרז למציאת ספקים שירכשו מדיה באתרים גוגל ופייסבוק. לאחרונה פניתי ללשכתך מספר פעמים בדרישה לבדוק מדוע פרסומות לפ"מ משודרות על תכני המסיתים לטרור ותכנים אנטישמיים. לצערי, למרות נכונות משרדך, לא התקבלה תשובה סופית מלפ"מ ומחברת גוגל. לפיכך אבקש לדעת האם בתנאי המכרז נקבע כי הזוכה יחויב ליתן התחייבות שלא יוצגו פרסומות של משרדי ממשלה או כאלו הממומנים על ידי לפ"מ על תכנים תומכי טרור או אנטישמיים. עד שיובהרו הדברים וככל שלא נקבע תנאי סף שימנע פרסומים ומימון גופים אנטישמיים ותומכי טרור אבקשך להורות על עצירה מיידית של המכרז".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.איך קשה להרוויח?קמפייניילי 04/09/2017 13:46הגב לתגובה זו0 05% מ 70 מיליון זה 3.5 מיליון שקל... איך קשה להרוויח???סגור
-
כשזה מחולק לשבעים מיליון בריפים זה שלושה וחצי שקלים לבריף (ל"ת)3 יחידות מתמטיקה 05/09/2017 11:47הגב לתגובה זו1 0סגור