פרופ' חצרוני תובע מיליון ש' מפייסבוק על מחיקת החשבון שלו

הפרופ' לתקשורת שנחשב לאמן הפרובוקציה ברשתות החברתיות, נחסם לפני 3 שבועות ללא הסבר. הוא מפרט את הנזקים שנגרמו לו בשל כך, בתביעה שהוגשה נגד פייסבוק
אלכסנדר כץ |

עוד תביעה נגד פייסבוק בישראל: פרופ' אמיר חצרוני תובע מיליון שקלים מפייסבוק, בשל מחיקת הפרופיל שלו. חצרוני, מהפרובוקטורים הגדולים ברשת החברתית בשפה העברית, גם דורש מהרשת החברתית להשיב את החשבון שלו, שהוסר לפני כשבועיים, ולנמק בשל איזו הפרה שהוא ביצע לכאורה, החשבון נמחק.     חצרוני, פרופ' לתקשורת, פעיל בפייסבוק מאז 2006, ובשנים האחרונים החל להחצין את דעותיו, כחלק ממיתוג שלו עצמו. בכתב התביעה שהוגש על ידי עו"ד יהונתן קלינגר לבית המשפט המחוזי בנצרת, נכתב כי "דעותיו של התובע אינן מקובלות כנראה על הרוב במדינה; או לפחות על כמה מיעוטים קולניים בה. התובע מאמין ב'מדינת כל אזרחיה' וסבור כי הקמת מדינת ישראל ב-1948 הייתה כרוכה בפשעי מלחמה וגרמה עוול לפלשתינאים. הוא מתנגד לציונות ולחוק השבות, רואה בעין יפה השתמטות משירות קרבי, מאמין כי יש להפחית את הילודה בישראל, וכי הגירה לאירופה היא דבר טבעי. התובע מגדיר את עצמו כניהיליסט ואתיאיסט אשר קיבל משר הפנים אישור לפרוש מהיהדות. הוא מתבטא לא אחת באופן שמעורר מחלוקת, מה שהופך אותו לדמות ציבורית בהרבה מאשר לו היה 'סתם' פרופסור לתקשורת".   עוד נכתב בכתב התביעה כי "בזכות עמדותיו אלו, שמבטא התובע בערוצי מדיה מגוונים, ובעיקר ברשת החברתית פייסבוק של הנתבעת, הוזמן התובע למאות הופעות בכלי התקשורת, העלה מופע סטנד-אפ מצליח, זכה לחשיפה אדירה והפך לכוכב תרבות וידוען, ובלשון ההמון: סלבריטי. מנגד, אלו שאינם שבעי רצון מדעותיו של התובע קוראים כל הזמן להשתקתו, תוך חוסר הבנה וכבוד לשיח הדמוקרטי ומתוך אמונה כאילו השתקת התובע תגרום לניצחון עמדותיהם".

לדבריו, "הסרת החשבון שיתקה קמפיין פרסומי בכיכובו של התובע לארגון פוליטי ימני, עצרה מגעים לקמפיינים נוספים למחליק שיער ולמטבחים, ופגעה אנושות ביכולת להפיץ תכנית טלוויזיה שבועית שהוא מככב בה ביחד עם העיתונאי, הסופר והוגה הדעות בני ציפר (שהתנהלו מגעים להעברתה לערוץ מסחרי עם תקציב מפנק). גם יכולתו של התובע לשווק דירות בחודשים הקרובים בפרויקט הנדל"ן שהוא בונה בדרום תל אביב 'מגדלון פרופסור חצרוני' נפגעה דראסטית".

"בעקבות פרסומו הגובר של התובע כאושיית רשת, החלו להזמין את שירותיו כפרזנטור לשלל מוצרים ושירותים", נכתב בכתב התביעה. "כך, למשל, פרסומת שעשה לשכונה חדשה בהתנחלות מגדלים נבחרה לקמפיין השנה של מועצת יש"ע בשנת 2016. התובע התמחה בפרסומות בסגנון 'נגטיב' אשר משתמשות בדימוי שלו כאישיות שנואה. כך, לדוגמא, בשנת 2017 הוא גויס על מנת לפגוע בקמפיין של עמיר פרץ במפלגת העבודה".   בהמשך נכתב כי "כמו כל ידוען, גם התובע גם הוזמן להשקות של מוצרים או עסקים, נהנה מארוחות חינם, תשורות הניתנות לידוענים במעמדו, אירוח חינם אצל מעריצים בחו"ל, מתנות לסלב וקשרים אישיים עם פוליטיקאים בכירים וראשי המשק. זהו כמובן הון משמעותי גם אם רק חלקו כספי".   לאור פרסומו, חצרוני הפך לדמות בתכניות 'ארץ נהדרת' ו'מדינת היהודים', ולדבריו, הוא "רואה את עצמו כסאטיריקן ומדגיש לגולשים כי חלק ההתכנים בדף שלו הם סאטיריים". כאן הוא מוסיף כי "התובע הוא אישיות מוכרת אך לאו דווקא אהודה. בסקר פופולארית שערך אתר MAKO הוא נבחר לידוען שהכי פחות היו רוצים להזמינו לטוזיג ביום העצמאות".   בעבר הפרופיל של פרופ' חצרוני כבר נחסם, אבל לתקופות קצרות: "מדי פעם, קריאות אלו של המלעיזים הביאו לחסימת וסגירה זמנית של חשבון התובע ברשת החברתית של הנתבעת אשר נכנעה למרבה הבושה ללחץ ההמון. אולם, לאחר שעבר תהליך של 'אימות' מול הרשת, וזו הגדירה אותו כחשבון מאומת, בעל תג כחול של ידוען, חסימה זו פסקה כמעט לגמרי והוחלפה מעת לעת בהסרה אקראית של תכניו".   בכתב התביעה נכתב כי לפני כ-3 שבועות ובלי לקבל התראה מראש, "בעודו עמל על המחקר (מחקר מדעי שיפורסם בספר חדש בנוגע להיכרויות ברשת, לדברי חצרוני) ובוחן הצעות להשתתף בפרסומות, סגרה הנתבעת את חשבון הפייסבוק של התובע, לא סיפקה לו מענה לשאלה מדוע עשתה כן, ואף לא נתנה לו אפשרות בפועל לערער על החלטה זו; ערעור שהגיש והובטח לו כי יענה לא נענה כלל. בפועל, מצא את עצמו התובע ללא במה להביע בה את עמדותיו וללא דרך ליצירת קשר עם חשבונות של אוהדים ונושאי מחקר שלו".   בתביעה טוען חצרוני כי "בכל המחיקות שנעשו בשנתיים האחרונות לא נמסרה לתובע מה נמחק או מה הסיבה למחיקה. רק במחיקות שנעשו בתאריכים מוקדמים יותר, ככל הנראה עד לשנת 2016, נמסר לתובע לעתים אלו פרסומים נמחקו, אך הסיבה עדיין לא נמסרה". כאן חצרוני גם מעלה סוגיה שהועלתה על ידי גדולי מבקריה של הרשת החברתית: "בעוד שהתובע עצמו נחסם, הרי שחשבונות רבים אחרים המפיצים דברי שטנה לא נחסמו; ניסוי שערך ארגון שורת הדין בחודש דצמבר 2015 המחיש כי הנתבעת סרבו למחוק עמודי הסתה וטרור הקוראים להשמדת מדינת ישראל. באותו הניסוי, הנתבעת סירבה למחוק עמודים המסיתים להשמדת ישראל ותושביה. בנוסף, עמוד הקורא לדקירה של ישראלים, לדוגמא, לא נחסם מהרשת, וכך גם שלל עמודים אחרים מסיתים".   לסיום מבקש חצרוני להשיב את חשבון הפייסבוק שלו, למסור לו פרטים אודות המידע שגרם לחסימתו, ולדבריו מטרת התביעה היא "לאתר את בני העוולה שגרמו לאבדן החשבון, ככל הנראה מתוך נקמנות אישית או עוינות אידאולוגית, ולחייבם לתת את הדין". לדבריו, "לתובע אין אינטרס להסתכסך עם הנתבעת, והוא מעוניין בהשבת החשבון שלו, שתכניו שייכים לו".   ואיך מתמחר חצרוני את נזקיו בעקבות סגירת החשבון? לדבריו אובדן הזמן שהשקיע בניהול ותחזוקת החשבון שלו ברשת מוערך ב-350 אלף שקלים לפי חישוב של 1,000 שעות עבודה בתעריף של 350 שקלים לשעה – "כל זאת נעשה בהנחה שהפרופיל לא יימחק בשרירותיות אלא יעמוד כפנתיאון וכהסתמכות על היחסים החוזיים"; הרווחים שהצמיחה פייסבוק כתוצאה מהשימוש בתוכן שהתובע יצר, מוערך על ידי חצרוני בכמיליון שקלים; הרווחים שהצמיחה פייסבוק כתוצאה מהשימוש בשמו, דמותו, כינויו, מוערכים בכמיליון שקלים; הנזק שנגרם לתובע "מאובדן במה העתידי, והקטנת החשיפה שלו לציבור אוהדיו המוצהר" – בין היתר באובדן קמפיינים פרסומיים, הופעות והרצאות, הקושי בשיווק הדירות ב'מגדלון חצרוני' ואובדן סיכוי ריאלי שתכניתו עם ציפר שמשודרת כיום בחללית-TV תעבור לערוץ ברודקאסט - הוערך על ידי חצרוני בכמיליון שקלים; והנזק בגין הפרת זכויות היוצרים של חצרוני על ידי מחיקת התכנים מוערך על ידו בכמיליון שקלים, כאשר בהתחשב בכמות הפרסומים שלו שנמחקו, הוא ידרוש פיצוי של 100 אלף שקלים בגין כל פרסום שנמחק - ללא הוכחת נזק. ואולם, לצרכי אגרה בלבד, החליט חצרוני להעמיד את תביעתו על סך מיליון שקלים.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה