תשכחו מפסח וראש השנה: את הקניות עושים בחגים החדשים
הכפר הגלובלי מאוחד מתמיד. ולא, לא מדובר חלילה באסון טבע גדול או בהסכמה חד צדדית של קוריאה הצפונית להתפרק מנשקה הגרעיני, מדובר בעוד אחד מאירועי השיא של תרבות הצריכה העולמית במאה ה-21. יום שבת 10 בנובמבר 2018, השעה: 23:59, המיקום: אירוע הגאלה המפואר של קבוצת עליבאבא במטה המרכזי בשנגחאי. הדופק באולם עולה לקראת שריקת הפתיחה של יום הרווקים הסיני שיחל בעוד מספר רגעים. על המסך הענק מתחילה הספירה לאחור ובשעה 00:00 בדיוק מתחילה המלחמה. ספק אם יש בה מנצחים או מפסידים, ספק אם יוזמי המלחמה הם הצרכנים או הקמעונאים, דבר אחד בטוח, המספרים על המסך שמייצגים את סכום הכסף הנכנס מעסקאות הרכישה עולים בקצב מהיר, מהיר מאד. במבט ראשון וחטוף, עלול לחשוב מי שאיננו מחובר לגלובליזציה ועומד בקצב השיא שבו העולם מתנהל, שמדובר באירוע התרמה גדול לארגון צדקה או לפעילות חסד עולמית. אבל לא, המספרים שקופצים והנתונים המוצגים לא משאירים מקום לספק שמדובר במטרה שונה לחלוטין. התחושה הכללית הרווחת באותם הרגעים ברחבי סין ומחוצה לה, היא שהעולם הצרכני מתגייס למטרה משותפת, לרכוש כמה שיותר ובו בזמן לנפץ את כל שיאי המכירה של השנים הקודמות.
מספרים מעבר לכל דמיון
שעה קלה עוברת מתחילת המירוץ (אחת לפנות בוקר שעון שנגחאי) והסטטיסטיקות כבר על המסך. מדובר בלא פחות מהמונדיאל של עולם הקניות. 10 המדינות המובילות במספר עסקאות המכירה לקהל הסיני תופסות את מקומן בטבלה שמוצגת על המסך. בניגוד למונדיאל, אין כאן שלב מוקדמות, מדובר באירוע גמר הגביע שנמשך לא פחות מ-24 שעות. בהמשך היום התמונה מתחדדת, וככל שעוברות השעות עוד ועוד שיאי מכירות מהשנים הקודמות נשברים, מה שמעלה את רף המוטיבציה לרכוש עוד, כי הנה אנחנו כבר שם ויכולים להרגיש חלק מההיסטוריה. אחרי קצת יותר מ-16 שעות מגיעה בשורתו של המשיח, שיא המכירות שנקבע בשנה שעברה ועמד על מעל ל-25 מיליארד דולר, נשבר - עם כ-31 מיליארד דולר הפעם.
אפקט הדומינו
בשנת 1952 המציאו האמריקאים את ה"בלק פריידי", יום מבצעים למחרת חג ההודיה שפותח את עונת הקניות לקראת חג המולד. עם התפשטותה והתחזקותה של הרשת בתחילת המילניום והמעבר של חלק מהקניות אליה, נשברו מידי שנה ביום זה שיאי המכירות בארה"ב פעם אחר פעם. האמריקאים, שמהרגע הראשון הבינו את הפוטנציאל הגדול, הצליחו לייצר מאז ועד היום חגי קניות נוספים (כמו ה-Cyber Monday למשל) או יתרה מכך, להפוך ימים ממלכתיים לכאלו כדוגמת הלייבור דיי (Labor Day), קולומבוס דיי Columbus Day)), סיינט פטריק'ס דיי (Saint Patrick's Day) ועוד. ספק אם הם בעצמם יודעים מה ההבדלים בין כל יום קניות שכזה ומה היתרונות באחד על האחר, אבל המטרה ברורה לכולם: פתחו את הארנקים ורכשו כמה שיותר. בעולם לא נשארו אדישים להצלחה ובמהרה החלו להופיע חגי קניות כדוגמת אלו במקומות שונים ברחבי הגלובוס. אפילו בישראל הקטנה ציינו לפני כמה ימים את חג הקניות Shopping IL.
לשלם בעזרת החיוך
במקביל לגידול במספר חגי הקניות, חווית הקנייה הופכת קלה ומהירה משנה לשנה. כך לדוגמה: אם בעבר נדרשנו להשתרך מאחורי תורים ארוכים בדרך לקופה עם שקית מלאה בבגדים שרכשנו בהנחה של 70%, הרי שהיום כבר קיימות חנויות "חכמות" בסין שיודעות לזהות את חיוכו של הצרכן ולחייב אותו ישירות על הפרטים שרכש דרך ארנק דיגיטלי חכם בשם Alipay, מבלי לעבור בקופה או לייצר חיכוך אנושי כלשהו. ובכן, מתבקש לשאול, כמה עוד אפשר לנפח את בלון הצריכה הזה? אז אם להיות כנים, כנראה שבשנה הבאה השיאים יישברו שוב, אנחנו נפתח פעם נוספת את הארנק (הדיגיטלי כמובן) ונמצא את עצמינו מתרברבים שוב ביום למחרת בעבודה על איך רכשנו את המוצץ עם תאורת הלד או את כיסוי הטלפון (כולל משלוח כמובן), במחיר זול יותר ממה שעולה לייצר אותו במפעל. ואולי ביום מן הימים, נמצא בין שיעורי המתמטיקה והאנגלית בבית הספר של הילדים, גם שיעורים לצריכה נבונה. עד אותו היום, נמשיך לאחל: חג שופינג שמח לכולם. אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה