פשקעוויל זה פאסה: מהם כלי התקשורת המובילים אצל החרדים?
למרות התדמית של קהילה סגורה הנחשפת לתכנים מבעד לאינטרנט הכשר, המגזר החרדי אוהב לצרוך ידע. מגוון האמצעים להעברת מידע הוא רחב, החל ממבחר עיתונים מודפסים, דרך אתרי אינטרנט, תחנות רדיו, מודעות רחוב, פשקווילים וקווי הנייעס, המעבירים ידיעות חמות ועדכונים באמצעות הטלפונים הנייחים והסלולריים.
למשתמשי הווטסאפ אף יש קבוצות חרדיות רבות כמו "החזית" "המוקד" ו"דוסינייעס" שבאמצעותן ניתן להתעדכן אונליין בכל התרחשות קטנה כגדולה. מלבדם, ישנם גם עיתונים שלמים שמופצים במייל, דוגמת עיתון "שחרית" אשר ברשימת התפוצה שלו 65 אלף כתובות מייל.
בשונה מהמתרחש בעולם המערבי, במגזר החרדי העיתונות הכתובה זוכה דווקא ליציבות, והקוראים שומרים לה אמונים. את זירת הפרינט מוביל השבועון "משפחה", אשר לפי סקר TGI שפורסם במרץ 2018, זוכה לנתח שוק של 21% מכלל המגזר החרדי, השקול לכרבע מיליון קוראים בישראל. העיתון מופץ גם בארה"ב, אנגליה, בלגיה וצרפת ומגיע בתפוצות לכרבע מיליון קוראים נוספים.
זירת התקשורת הדיגיטלית נמצאת בהתפתחות מתמדת. לפי שמחה מרגליות, מנכ"ל משרד הפרסום מהמגזר החרדי "מקס דיגיטל", מידי חודש אתרי החדשות המוגדרים כחרדים רושמים בין 400 ל-450 אלף יוניקים. אולם לדבריו, כלי התקשורת הדיגיטלי החזק במגזר החרדי הוא הווטסאפ שהתקבל כאמצעי יעיל ומהיר להעברת חדשות, אקטואליה ופרסומות.
בשנים האחרונות נוספו במות תקשורתיות חדשות שעוסקות בתחומי עניין מגוונים המעסיקים את המגזר החרדי. כך למשל, אתר "צריך עיון" נחשב לאתר מוביל ביצירת שיח מעמיק סביב נושאים אקטואליים שעומדים במרכז סדר היום החרדי. באתר ישנם מאמרי דעה ארוכים ומפורטים על סוגיות כמו היחס לאקדמיה, מקומן של נשים בעשייה הציבורית ועוד. לדברי מנהל האתר, הרב יהשוע פפר, מידי חודש נרשמות כ-40 אלף כניסות לאתר. לפני כחודשיים נכנס האתר גם לתחום התקשורת המודפסת, והוציא לאור מגזין חדש בשם "המקום" המביא מגוון כתבות, טורים ומידע הרלוונטיים לחרדים המצויים בשוק העבודה.
אתר נוסף, המוביל בקרב שוחרי המדע במגזר החרדי וזוכה לאלפי כניסות בחודש הוא "רציו". האתר מתמקד בפילוסופיה, היסטוריה ומחקרים מדעיים שונים הקשורים ליהדות. "קו 400", אשר שמו לקוח ממספר האוטובוס בקו ירושלים – בני ברק, הינו אתר חדש נוסף שעלה לאחרונה למרשתת ומעניק במה לדעות, יצירה ושירה.
גם מקומם של בני הנוער לא נפקד מבין צרכני התקשורת במגזר החרדי; מלבד מגזינים שבועיים המספקים חומר קריאה עשיר המותאם לגילאי בני העשרה, נוספו בשנים האחרונות ירחונים כדוגמת "זמן" שזוכה לחשיפה מדהימה של כ-200 אלף קוראים, ו"מקיף" שזוכה גם הוא להצלחה רבה. הירחונים הללו מביאים ידע עשיר ומקיף על אירועים שהתרחשו מסביב לגלובוס בעבר הרחוק והקרוב, בפרטי פרטים ובליווי תמונות.
למרות הפריחה התקשורתית, עולה הרושם כי הציבור החרדי עדיין רעב לעוד, ומוכן גם לצאת מהבית עבור זה: בשנים האחרונות זיהה "משפחה" ביקוש גובר להרצאות מפי מומחים בנושאי כלכלה, פוליטיקה ואקטואליה באופן המותאם למגזר החרדי. בעקבות זאת, בשיתוף בנק פאג"י, השבועון עורך מידי שנה אירוע בשם "מה שקורה עכשיו" בהשתתפות מומחי כלכלה, כתבים ופרשנים. האירוע זוכה להצלחה רבה, ומאות חרדים באים לשמוע מה קורה מאחורי הקלעים בפוליטיקה ובכלכלה העולמית והמקומית.
הכותב הינו מקים האתר "אידיאליסט" - מאגר מומחים ומומחיות חרדים, ומנהל C.I.C (Chareidi Information Center) - מרכז מידע חרדי
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה