שיא לשוק הפרסום בישראל: 4.6 מיליארד שקל - זינוק של 13% ב-2021
פרסומת לפלאפון דור 5 (צילום מסך)
שיא כל הזמנים בהשקעה בפרסום בישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, עולה כי בשנת 2021 נרשם גידול של 13% בהשקעה בפרסום, ל-4.58 מיליארד שקלים. בשנת 2020, שנת הקורונה, ההשקעה בפרסום ירדה ל-4.096 מיליארד. גם השנה הטלוויזיה והדיגיטל כובשים את עוגת הפרסום עם יותר מ-80% מההכנסות מפרסום בישראל.
"בשנת האחרונה, לאחר שנה קשה שהתבטאה בקיטון, שנת 2021 מציגה גידול והתאוששות מרשימה שבאה לידי ביטוי בכל אחד מאפיקי הפרסום", אומר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. "חלקם של הדיגיטל והטלוויזיה בדומה ל-2020 עולה על 80%".
לדבריו, "הדיגיטל מהווה 42% מעוגת הפרסום, פחות מארה"ב ובריטניה בהם מהווה יותר מ-50%, אולם עיקר הכסף הולך לגוגל ופייסבוק ויוצא מישראל לחו"ל. נתח הטלוויזיה בעוגה גדל ומהווה 39% מעוגת הפרסום. זירת הפרינט ושילוט החוצות מציגה התאוששות לאחר שנה קשה במיוחד".
..
עוגת הפרסום ב-2021 ובשנים שלפני כן (מקור: יפעת בקרת פרסום)
.
נתוני ההוצאות לפרסום במדיה לשנת 2021 נמסרו על ידי יפעת בקרת פרסום על סמך עבודת איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל על ידי מפרסמים רבים. הניתוח (המביא בחשבון סטיה של עד 4%) מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.
טלוויזיה
הטלוויזיה המסחרית מסכמת שנה בה זינקו ההכנסות בכמעט 200 מיליון שקל ל-1.79 מיליארד שקלים. בשנה בה במרבית השנה הציבור נותר בישראל בשל מגבלות הקורונה, הטלוויזיה זוכה לעדנה -לפחות בכל הנוגע לשוק הפרסום.
על פי יפעת בקרת פרסום, השיפור בפרסום חוצה את מרבית הערוצים, קשת, רשת ואפילו הטלוויזיה הציבורית כאן 11. גם ערוצי הספורט חוו שנה טובה עם שידורי האולימפיאדה והזכיות ההיסטוריות של הישראלים במדליות.
דיגיטל
.
הדיגיטל תופס נתח של 42% מעוגת הפרסום וממשיך לגדול לאורך השנים. למרות העלייה של כ-130 מיליון שקל בהשקעה בפרסום בדיגיטל, הנתח מכלל העוגה ירד במקצת מ43.5% ל-42%.
על פי הערכות, כ-70-80% מהכסף שהולך לשוק הדיגיטל בישראל, זורם לכיסיהן של ענקיות האינטרנט הגלובליות פייסבוק וגוגל (ויוטיוב). בעולמות הווידאו, יוטיוב ואפליקציות ייעודיות ממשיכות לגדול ולהוות אלטרנטיבה לצפייה לינארית בטלוויזיה. מנתונים של חברת ייעוץ ומחקר המדיה Ebiquity הבריטית, שפורסמו באתר DIGIDAY, עולה כי 74 סנט מכל דולר שהלך לפרסום בשוק הדיגיטל בעולם, זרם ב-2021 לכיסיהם של שלושה תאגידי האינטרנט הענקיים מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ואמזון. לגבי כלל שוק הפרסום, עולה כי 47 סנט מכל דולר שהושקה בכל סוגי הפרסום בעולם, מגיע לאותם שלושה אתרים.
שוק המשפיענים, ובעיקר שוק המיקרו-משפיענים ברשת, ממשיך לגדול גם השנה עם יותר שחקנים וגידול משמעותי בהכנסה שהוא מייצר.
הפרסום באינטרנט ממשיך להיות מאתגר למדידה עקב רב מימדיותו וחוסר בדיווחים כספיים של אמצעי המדיה המובילים בו. אי לכך, בפלח זה של העוגה אנו מסתמכים גם השנה על ניטור שמבצעת חברת יפעת בקרת פרסום, דו"חות עולמיים שמפרסמות גוגל ופייסבוק, הערכות מושכלות שגובו בשיחות עם העוסקים בפרסום דיגיטלי, וכן עם מפרסמים שחשפו את עוגת הפרסום שלהם בדיגיטל.
עיתונים
.
שוק הפרינט הצליח לעלות בכמה מיליוני שקלים, מ-334 מיליון ל-351 מיליון שקל, אבל הנתח שלו ירד מ-8.2% ל-5%. ולמרות זאת, אפשר לראות עולם העיתונות הציג השנה התאוששות קלה ביחס ל-2020, אבל לא מצליח להחזיר לעצמו תקציבים רבים שאבדו בתקופת הקורונה.
התבוננות על עולמות הפרינט בישראל מציגה תמונה מורכבת - מחד עלייה מתונה בהכנסה בעיתונות היומית ומאידך סגירה של עיתונים רבים בעיקר מגזינים ומקומונים, שהביאה לירידה של 20% בעיתונות המקומית והמגזינים.
רדיו
.
הרדיו מציג גם הוא התאוששות בשנת 2021 עם עלייה בתקציבים של 18%, כאשר תחנות כאן מציגות עליה של 20%. גם תחנות הרדיו האזורי מציגות עלייה בהכנסות אך מתונה יותר ביחס לזו של כאן. בסך הכל הנתח של הרדיו עומד על 6% שהם 268 מיליון שקל ב-2021 מול 227 מיליון שנה לפני כן.
בשנים האחרונות צברו תאוצה בקצב מהיר מאוד פודקסטים ורדיו אינטרנטי, והפכו לזירת תוכן מרכזית ומגוונת, יחד עם זאת סכומי הכסף שמוקצים לאפיק זה אינם גדולים ולא נמצאים בקורולציה להייפ הגדול סביב הנושא.
שילוט חוצות
.
אחרי הנפילה בשנת הקורונה, 2021 הייתה מעין שנת עדנה עבור שילוט החוצות. ההשקעה בפרסום מדיה זו זינקה ב-48%, ובמספרים: מ-147 מיליון ב-2020 ל-217 מיליון ב-2021. גם הנתח זינק מ-3.6% ל-5%.
שלטי חוצות בתל אביב (צילום באדיבות דיל טוב)
השימוש בשילוט חוצות עם כלים דיגיטאליים כמו זה של קבוצת ברעם על מגדלי עזריאלי, פרסום על מבנים והקצאת שטחים רבים למפרסמים, הולך וגדל ותופס נתחים גדולים יותר.
קולנוע
.
ענף בתי הקולנוע ספג את המכה הגדולה ביותר בשוק הפרסום – עם סגירת של אולמות הקולנוע לחודשים ארוכים. השנה הם כבר היו פתוחים וגם ההכנסות מפרסום במדיה זו זינקה וחזרה לערכים של 2019.
ובמספרים: אחרי קריסה של 80% ביחס ל-2019 והגעה להשקעה של 9 מיליון שקל בלבד, בשנה החולפת חל זינוק של 444% (!!!!) ל-49 מיליון שקלים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה