פרידה מיואל מרקוס - העיתונאי שכתיבתו הייתה "קונצרט של מילים"

כבר כשהיה ילד לפני 40 שנה, החל תומר סגיס לעקוב אחרי מרקוס ונשבה בקסמיו. כשפגש אותו במערכת "הארץ", גמע בשקיקה את סיפוריו על החשיפות הגדולות שלו, בהן תוכנית ההתנתקות | טור פרידה
 | 
telegram
(1)


יואל מרקוס ז"ל (צילום מתוך ויקיפדיה)

ביום שישי, בזמן שהמלחמה באוקראינה נכנסה ליומה השני, הובא למנוחת עולמים העיתונאי, הפובליציסט וחתן פרס סוקולוב, יואל מרקוס ז"ל, שהלך לעולמו בגיל 90. היה משהו סימבולי באוויר באותו יום.

יום שישי היה במשך שנים רבות אחד מימי הפרסום הקבועים של מרקוס בעמודי הדעות של "הארץ". מאמרו פורסם גם בימי שלישי, תמיד באותו מקום - באמצע העמוד ותמיד עם אותה השפעה על קובעי המדיניות שלנו.
.

תומר סגיס
.
מרקוס נפרד מאיתנו ברגע נדיר בו מתרחש אירוע עולמי בעל השפעה גלובלית, שלצערנו כבר לא יקבל את התייחסותו החדה והמפולפלת שכל כך אפיינה את כתיבתו העיתונאית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ברמה האישית היה עבורי יואל מרקוס מודל לעיתונות פובליציסטית מעוררת השראה. למאמריו נחשפתי כילד לפני כ-40 שנה ופשוט נשבתי בקסמיו. המנוי לעיתון שקבלתי מהורי באותם הימים, היה האופציה היחידה להיחשף למאמרים, שנים רבות לפני כניסת האינטרנט לחיינו. הציוריות הכתיבתית של מרקוס היתה קונצרט של מילים, ואותה יישמתי לימים הלכה למעשה בכתבתי במעריב.

במשך שנים רבות הקפדתי לא לקרוא בשישי את מאמרו רב ההשפעה של מרקוס, אלא לשמור אותו לקפה הראשון של שבת בבוקר, ובזכותו להרגיש עונג שבת אמיתי שכל כולו איכות עיתונאית בלתי מתפשרת.

לימים, בשנת 2011, הוגשם לי חלום. ידידתי מירב דבורי לוי ששימשה כסמנכ"לית השיווק של הארץ, הפגישה אותי עם מרקוס בחדרו במערכת. זוכר כי פסעתי למשרדו בחיל ורעדה כמי שמגיע למקדש העיתונות לפגישה עם הכהן הגדול של התחום.
.

יואל מרקוס (שלישי מימין) מקבל את פרס סוקולוב ב-2017 (צילום: יעל צור)
.
מרקוס כהרגלו היה לבוש בקפידה, והפלגנו בשיחתנו לימים הרחוקים של העיתונות הישראלית החל בשנות ה-50 בה החל את דרכו העיתונאית דרך כתיבתו בעיתונים "חרות" ו"דבר", ועד להפיכתו בשנת 1965 למוסד אנושי בעיתון "הארץ".

בשקיקה גמעתי את סיפוריו על מאחורי הקלעים של מאמריו "פוקר הדמים" לפני מלחמת לבנון הראשונה, "יציאה עצובה מההיסטוריה" שעסקה בהסתגרותו של מנחם בגין לאחר פרישתו מהחיים הפוליטיים, וכמובן הסקופ הגדול ביותר שלו בשנת 2004 על תכנית ההתנתקות של ראש הממשלה דאז אריאל שרון. הסקופ הזה עלה לראשונה באתר ולא בעיתון ותוך פרק זמן קצר הכה גלים בארץ ובעולם.

מרקוס חובב הגאדג’טים, התחבר מאוד למדיום הדיגיטאלי אך בה בעת קידש את המילה הכתובה בעיתון. מעת לעת פרסם מרקוס את הטור שהפך למיתולוגיה עיתונאית - "חמש הערות על המצב", שהורכב מפסקאות קצרות שהצליחו לתמצת אירועים גדולים תוך מתן נקודות מחשבה לקוראים עם הפרספקטיבה המרקוסית הכל-כך ייחודית.

בטוריו לא היסס לגעת גם בדברים הקטנים של חיינו שטופלו באותה יראת קודש כמו הנושאים העומדים בראש סדר היום הציבורי. בזכות שליחותו העיתונאית בצרפת, זכינו לאחר חזרתו לארץ בספר היין של ישראל שהיה הראשון ששם דגש על יין כתרבות בשלל עולמות.

בניגוד לעיתונאים אחרים המזוהים עם העיתונות הכתובה, מרקוס כמעט ולא הופיע בתקשורת האלקטרונית, אך עוצמת קולה של מילתו הכתובה תמשיך ללוות את עולם העיתונות לעד. יהי זכרו ברוך.

תומר סגיס הוא עורך ומגיש "הכל זהב" ברדיו תל אביב 102FM. לשעבר היה עיתונאי ובעל טור ב"מעריב"

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טור מרגש. כל הכבוד תומר סגיס (ל"ת)
    ערן 28/02/2022 15:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות