טלוויזיה ב-21:15, סטרימינג וחו"ל: אסטרטגיית התוכן של קשת
קשת תשיק הערב את העונה השלישית של "כפולים". בהתחשב בעובדה שממוצע הצפייה של העונה הראשונה ששודרה ב-2015 היו פנומנלי (26.5%) אך העונה השנייה (סוף 2018 ותחילת 2019) הייתה חלשה יותר (16.2%), בערוץ לא ממהרים להמר על הרייטינג. מולה תשודר "המסעדה הבאה", הריאליטי הקולינרי שרשת תלתה בו תקוות גדולות ועד כה מאכזב בענק. לפחות בקשת יכולים להיות מרוצים מהפייט המסתמן.
הסדרה "כפולים" הייתה נקודת מפנה עבור קשת. עד אז רווחה הסברה בבניין קשת ברמת החייל כי סדרות דרמה חייבות להיות משודרות ברצועת הפריים-טיים השנייה, ולקבל דחיפה מתוכניות ריאליטי חזקות שמשודרת לפניהן. ב-2015 הלכו על שני מהלכים מעניינים, אחד אסטרטגי והשני נקודתי: האסטרטגי - הסדרה שודרה מיד לאחר מהדורת החדשות וכאמור רשמה נתוני צפייה נהדרים. הנקודתי - קשת החליטה להשיק את הסדרה עם פרק כפול, כאשר הראשון שודר ללא אף פרסומת - במטרה להשאיר את הצופים על אפיק 22. המהלך הצליח מעל המשוער ובאותו פרק צפו 30% ו-778 אלף צופים. ההשקה הערב תכלול פרסומות.
קשת השקיעה בעשור האחרון כחצי מיליארד שקל בסדרות מקור, מתוך הבנה כי הישראלים אוהבים סדרות בשפה עברית והן מצליחות להניב נתוני צפייה גבוהים. אבל לא רק זאת הסיבה: תוכן ישראלי ניתן לשיווק גם לחו"ל - אם במכירה של "קלטות" (שידור הסדרה המקורית כשהיא מדובבת או מלווה עם כתוביות) ואם במכירה של הפורמט שמופק בהמשך בגרסה מקומית. ב-2011 היא הקימה את זרוע ההפצה שלה KI (קשת אינטרנשיונל), ובהמשך פתחה אולפנים בלוס אנג'לס, שמפיקים חלק מהתוכן שלה.
לצד העלייה בעלויות ההשקעה בסדרות, קשת לא מוותרת וממשיכה לשים עוד ז'טונים על אפיק ההכנסה הזה ובשנה הקרובה תשקיע כ-100 מיליון שקל ב-10 סדרות מקור, שיא מבחינתה. כן, השוק הישראלי הוא קטן, אבל העולם בהחלט גדול - וחברות התוכן הישראליות, בהן רשת, HOT, yes וכמובן קשת מכוונות לשם.
המפתח מבחינתה של קשת הוא שהסדרות יצליחו במדינת המוצא שלהן - ישראל. הצעד הבא, גם אסטרטגית, הוא שהסיפור עשוי לעניין גם מי שאינם ישראלים. סדרות שבקשת האמינו שהן סופר-ישראליות, הצליחו בחו"ל. "חטופים" למשל הייתה סדרת דגל מבחינה זו: הצלחה גדולה בישראל עם סיפור ישראלי על חזרתם של חטופים ישראלים מהשבי, רפרנס לפרשת גלעד שליט. הסיפור כבש את העולם עם גרסה אמריקאית שגרפה פרסים, וגרסאות מקומיות בדרום קוריאה למשל ושידור "קלטות" בעשרות מדינות ברחבי העולם. גם "גיבורים עפים" שבקשת היו בטוחים ב"ישראליות" שלה, על הלם קרב וטיול אחרי צבא, הצליחה בחו"ל עם אדפטציות מקומיות. צבא, חברויות וחטופים יש כנראה בעוד מקומות בעולם, והנושא דיבר גם לקהלים אחרים. גם "כפולים" זכתה להצלחה גדולה עם שידור בערוצי FOX, מכירות לקאנל פלוס הצרפתית ועוד.
דווקא בגזרת הסדרות הקומיות, העסק קצת יותר מסובך. "סברי מרנן", סדרה קומית קלילה על ארוחת השבת הכל-כך ישראלית, אמנם תפסה לעצמה נישה במדינות מזרח אירופה, אבל באירופה ובארה"ב פחות. גם "רמזור" הצליחה ברוסיה ונכשלה בארה"ב, וגם הרימייק האמריקאי של "להיות איתה" (מנערת זוהר ישראלית שמתאהבת בבחור ממשפחה תימנית לכוכבת אמריקאית הוליוודית שפוגשת בבן למשפחת מהגרים קובנית) נכשל ובוטל אחרי עונה. כנראה שהומור ופאנצ'ים בעברית יותר קשה להעביר הלאה.
כעת על הפרק 10 סדרות שבקשת מאמינים שיצליחו לשווק גם לחו"ל. הסיפור שמלווה את הסדרה החדשה "הגוף שעובד" אליה לוהקה רותם סלע, יעסוק במערכת היחסים הדרמטית בין בני זוג הפונים לתהליך פונדקאות, והפונדקאית שלהם. סלע תגלם את אלי, עורכת ספרותית, שאחרי עשרות טיפולי פוריות מחליטה, יחד עם בן זוגה עידו, לפנות לאופציה היחידה שנותרה עבורם כדי להגשים את חלום ההורות - תהליך פונדקאות. ילדים ומשפחתיות היא סוגיה חשובה ביהדות ובישראל, ואנחנו ניצבים בראש טבלת הילודה פר משפחה בעולם המערבי. לכן גם הליך פונדקאות הוא סוגיה מורכבת בשיח הישראלי. האם סיפור כזה יכול גם לתפוס את הקהל הבינלאומי? התשובה תגיע בתקופה הקרובה.
בתוכנית העבודה של קשת לשנה הקרובה נמצאות בין היתר גם סדרת ריגול חדשה של רון לשם עם השם הזמני "האויב שביננו". הסדרה עוסקת בעולם הריגול שכל כך מתכתב עם המציאות הישראלית של חדירה לטלפונים הפרטיים שלנו וחוסר האפשרות שלנו למנוע זליגת מידע אישי; סדרת מתח בלשית בשם "אף אחת לא עוזב את פאלו אלטו", סדרת משטרה המתרחשת בחיפה; דרמה על הפרקליטות הצבאית ועל הורדות מיניות בצבא; סדרת מתח פסיכולוגית שמרפררת לפרשת נעמה יששככר; קומדיה של חנוך דאום שמבוססת על ספרו האחרון "החיים הם תקופה קשה"; עונה שנייה לסדרה "השוטרים" שתעסוק באותם שוטרים אחרי שחרורם מהכלא (ובימים אלו נכתבת כבר העונה השלישית); ועוד.
.
כפולים (צילום: רן מנדלסון)
.
כל היבול הזה מצביע על ההיערכות של קשת לקראת השקת FREETV - מיזם הסטרימינג שלה ושל קבוצת התוכן RGE, אי-שם לקראת סוף 2022. קשת צריכה למלא את המדפים ולהציע מגוון עשיר של תכנים כדי להוות אלטרנטיבה לקהל הישראלי בתחרות העזה בשוק הסטרימינג – שעל כיסו של הצרכן מתחרות נטפליקס, אמזון פריים וידאו, אפל TV פלוס, וגם דיסני פלוס והולו שיגיעו בקרוב, וזאת לצד שירות הטלוויזיה האינטרנטי yes פלוס.
אז כן, המבחן האמיתי הראשון של קשת הוא עדיין הערוץ הליניארי ורצועת הפריים-טיים שלו, אבל גם ברמת החייל יודעים שחייבים להמשיך לבדוק איפה הקהל נמצא, כי הטלוויזיה שלפני 10 שנים אינה הטלוויזיה היום, הרגלי הצפייה שלנו השתנו והקהל כבר לא בהכרח יושב בתשע וחצי בערב בסלון וצופה במסך.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.שנים לא טורח להציץ שםסדרות סופר משעממות 23/03/2022 04:39הגב לתגובה זו0 0בזבוז זמן . בחול סדרות מהממות שלוקחות אותך הרחקסגור