המלחמה שמנהלות פייסבוק, גוגל וטלגרם בספר "מלחמות הקנאביס"
מלחמות הקנאביס (הדמיה)
.
שנה לאחר שהחלה הפצתו של "מלחמות הקנאביס", מתקשה הסופר תום וגנר להפיץ את הספר ברשתות החברתיות. הסיבה אבסורדית למדי: השימוש במילה "קנאביס" בשם הספר, לא מצליח לפרוץ את שערי האלגוריתם הקשוח. ולמרות זאת, עד כה הצליח וגנר, יועץ תקשורת במקצועו, למכור כבר יותר מ-5,500 עותקים, רגע לפני שמודפסת המהדורה הרביעית שלו ולפני שהוא ייצא לאור במהדורה בינלאומית באנגלית, ואף להיות מועמד לפרס ברנר ופרס שר התרבות.
בתיאור הספר נכתב: "תום וגנר, יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים פוליטיים, נשאב לעולם הקנאביס הרפואי לאחר שאביו חלה בסרטן. בניסיון למצוא לו מזור, נקלע תום למסע מטלטל בו נדהם לגלות שמדיניות הקנאביס בישראל מפריעה גם לחולים במחלות קשות לקבל טיפול רפואי. כדי לסייע לאביו, נעזר תום בקבוצה יוצאת דופן: 'מחתרת המלאכים' הפועלת מחוץ לממסד הרפואי, מסייעת לחולים תוך סיכון עצמי רב ונמצאת תחת איום מתמיד של מאסר והתנכלות ממסדית. בעקבות זאת, איגד תום את עדויותיהם האותנטיות של מטופלים, מטפלים ואנשי מקצוע בתחום לספר מרתק, המספק הצצה נדירה לחצר האחורית של מערכת הבריאות: להשלכות הבלתי נתפסות של חוקי הקנאביס, לאינטרסים העומדים מאחוריהם, ולחייהם של האנשים שמסכנים את כל היקר להם כדי לעזור לזרים מוחלטים".
.
מלחמות הרשתות החברתיות
.
"חסימת" הספר "מלחמות הקנאביס" מקידומו הממומן ברשתות החברתיות נובעת מ"מדיניות הסמים" של פייסבוק, הרשת הבת אינסטגרם, גוגל ואפילו טלגרם. הדבר מצביע על כוחם הבלתי נגמר של אותם גופי תקשורת בינלאומיים, והיכולת של האזרח הקטן למחות על עוולות, גם כאלה שאותם גופים גרמו.
"בגוגל מנעו ממני להשתמש בשם הספר, המילה קנאביס ובעטיפת הספר", אומר ורגנר ל"ביז מדיה". "ניסיתי להציג את מאבקם של חולים הזקוקים לצמח - וקיבלתי פסילה על זה שהלינק שמובילה לדף נחיתה ובדף הנחיתה מופיעה המילה הקנאביס".
.
תום וגנר, שכתב את "מלחמות הקנאביס" (צילום: תום קפוצ'ינסקי)
.
עם פייסבוק ואינסטגרם המצב קשה יותר: "שם נאסר עליי בכלל לפרסם", אומר וגנר, "מחקו לי את מנהל המודעות. אם אני רוצה לפרסם את משרד שלי או לעשות קמפיין ללקוח, ויש לי גם מיזמים אחרים בהם אני מעורב, אני לא יכול לפרסם אותם. אם נכנס למנהל מודעות בפייסבוק תחת הפרופיל שלי, ומופיע שם איור של אדם כועס".
וגנר מתאר מצב אבסורדי. "הוצאתי את הספר במאי 2021, התחלנו לפרסם קטעים מהספר בקידום ממומן. בהתחלה אישרו את זה, אבל אז התחילו לפסול. פנינו לפייסבוק ורשמנו אפילו הישג כשהצלחנו להגיע לשיחה עם נציג טלפוני, שאמר לי שאפשר לפרסם ספר, אבל התקנון של פייסבוק אוסר מכירת קנאביס. אני מוכר ספר, לא קנאביס. זה כמו שיאסרו למכור ספר על שרלוק הולמס, כי מופיעות שם 1,001 עבירות. אותו נציג אמר לי - תנסו להשתמש פחות במילה קנאביס כי האלגוריתם לא אוהב את זה. שבוע לאחר מכן, אחרי שהעליתי כמה פוסטים בלי המילה קנאביס, נחסמתי. הגשנו ערעור ב-15 ביוני 2021 ומאז לא קיבלנו תשובה. השם של ספר לא יכול להיות עילה לצנזור שלו, ולפגיעה בפרנסה שלי - שחלק ממנה זה לעשות קמפיינים בפייסבוק שלא קשורים לסיפור הזה בכלל".
.
תכתובת אינסטגרם שחרור חשבון. "מתנצלים על חוסר הנוחות"
.
.
תכתובות אינסטגרם חסימת חשבון
.
ב-10 ביוני קיבל וגנר הודעה בפייסבוק כי "חשבון מודעות זה, המודעות שלו וחלק מנכסי הפרסום שלו מושבתים מפני שהוא לציית למדיניות הפרסום שלנו או לכללים אחרים. עבר זמן רב מדי מאז שחשבון זה הושבת לכן לא ניתן לבדוק את ההחלטה". בספטמבר נראה היה שפייסבוק מתחילה לגלות גמישות כלפי הספר של וגנר: "בדקנו את חשבון העסק שוב והגענו למסקנה שהגישה לפרסום הושבתה בטעות. חשבונות מודעות או מודעות שהושפעו, יחזרו לסטטוס הקודם שלהם. אנו מתנצלים על אי הנוחות". ואולם כעבור חודש הטון מפייסבוק כבר השתנה: "למרבה הצער לא נוכל להפעיל את חשבון המודעות שלך מחדש", נכתב כמענה לפנייתו של וגנר. הסיבה, כך לדברי פייסבוק, היא "שחשבון המודעות שלך מקדם באופן קבוע מודעות שאינן מצייתות למדיניות הפרסום או לכללים אחרים שלנו".
.
לטלגרם אין בעיה עם זנות וסמים, חוץ מ"מלחמות הקנאביס"
.
כאמור, הבעיה התעוררה גם בקידום התוכן בפלטפורמות אחרות: "בגוגל הייתה חסימה של כל אפשרות אפקטיבית לפרסם. כשכל מיני רשתות פרסומיות שהציבור פחות מכיר כמו טאבולה ואאוטבריין, פסלו לי קמפיינים. נחסמתי אפילו בטלגרם".
.
-אותה טלגרם עם הכמות הבלתי נתפסת של קבוצות שכל עיסוקן הוא מכירת גראס, מריחואנה וסמים אחרים?
"כן, עם כל הקבוצות שעוסקות בטרור, זנות וסמים. נכנס לאפליקציה וכתוב לי 'אתה חסום'. הדבר היחידי שעשיתי בטלגרם זה להפעיל ערוץ על שם הספר 'מלחמות הקנאביס' שהעביר את המסרים שלי, את האירועים וההתפתחויות, ובוקר אחד אני קם והערוץ סגור והטלגרם שלי האישי לא קיים יותר".
וגנר ניסה לעקוף את החסימה. "באנו לעשות קמפיין מימון המונים כדי לשבור את מעגל ההשתקה הזאת", הוא מתאר. "שלושה אנשים בצוות מתנדב של אנשי מקצוע בתחום הרשתות החברתיות – תכננו במשך שלושה שבועות קמפיין, כך שלא תהיה שום עילה לפסול אותו, שהוא לא יעבור על שום סעיף באף תקנון. עשינו קמפיין בהקפדה יתרה – שכלל סרטון שמנהיגי ציבור החולים שמטופל בקנאביס רפואי, פונים לציבור למצלמה ואומרים 'אנחנו רוצים להשמיע את המחאה שלנו וחוסמים אותנו ברשתות. יש פגיעה בחופש הביטוי וביכולת שלנו להיאבק על הבריאות שלנו'".
-ומה קרה?
"הסרטון נפסל מיד כשעלה לפרסום ביוטיוב בטענה שהוא מעודד שימוש בסמים, למרות שלא נאמר על כך דבר. ישב בחור בהתנדבות שעוסק בפרסום בפייסבוק, העלה הכל מחדש עם חשבון מארה"ב, עם כרטיס אשראי וירטואלי מבנק אמריקאי – כלומר יצרנו חשבון חדש שלא קשור לקודם, באנו והעלנו בחשבון וירטואלי את הסרטון, וקיבלנו דבר מדהים שגם החברים אומרים לי שלא ראו בחיים שלהם - קיבלנו פסילה עם אפס הפרות מדיניות. הדוח שלהם אומר: נפסל אבל בלי הפרות מדיניות".
.
תגובותיהם של פייסבוק וגוגל טרם התקבלו. לא ניתן היה להשיג את תגובת טלגרם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה