השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי

ועדת השרים לחקיקה תדון בשני הקרוב בהצעה של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה לחייב את חברות הסטרימינג הפועלות בישראל להקצות בין 4% ל-12% מהכנסותיהן בתוכן מקורי
 | 
telegram

כמעט שנה לאחר שביקשו לתקן סעיפים בחוק התקשורת, ובצל תוכניתו של שר התקשורת יועז הנדל לשינויים עמוקים בשוק התקשורת המקומי, הצעתן של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה לחייב חברות סטרימינג הפועלות בישראל להשקיע בתוכן מקורי ישראלי, תידון בשני הקרוב בוועדת השרים לחקיקה - כך נודע ל"ביז מדיה". במידה וההצעה תאושר, היא תקודם לחקיקה, עם כי עשויה להיתקל בבעיות בגלל הקשיים שחווה הקואליציה.

הדיון בוועדת השרים מגיע זמן קצר לאחר שמיזם הסטרימינג FREETV של קשת ו-RGE, הצהיר כי למרות שלא חלה עליו חובת ההשקעה בתוכן מקורי, משום שהוא ישודר על גבי OTT (שידור על גבי אינטרנט, א"כ), הוא ישקיע 8% מהכנסותיו בתוכן מקורי, בדומה ל-HOT ו-yes – שמחויבות רגולטורית לעשות כן.

ההצעה של מואטי ומראענה מכוונות לכמה שירותים ספציפיים שכבר פועלים: סלקום TV, פרטנר TV, וגם אפליקציית yes פלוס ואפליקציית NEXT TV של HOT - כולן משודרות על גבי אינטרנט וכן נהנות בשלב זה מכך שלה חלה עליהן מחויבות רגולטורית.
.
עוד בנושא סטרימינג:
* הסקר שאמור לשכנע בנחיצותו של מיזם הסטרימינג FREETV
קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV
מלחמת הסטרימינג: על מה בדיוק רבים HOT וקשת?
* ראיון TV: "שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת"

.
תעשיית הטלוויזיה המקומית נמצאת בשנים האחרונות בפריחה כלפי חוץ – עם תוכן רב שנמכר לחו"ל. ומאידך, היא נמצאת גם בסכנה, וזאת משום שההכנסות של הפלטפורמות הרב-ערוציות HOT ו-yes הולכות וקטנות, וכפועל יוצא – גם ההשקעה בתוכן מקורי. הירידה בהכנסות נובעת בין היתר מהחדירה המאסיבית של נטפליקס לישראל, וגם בשל התחרות המקומית. yes ו-HOT גם הקימו מיזמים חליפיים על גבי האינטרנט (כאמור yes פלוס ו-NEXT TV ) שמציעות שירותי טלוויזיה מוזלים יותר, שאינם מפוקחים על ידי הרגולציה, ולכן אינם צריכים להקצות חלק מהכנסותיהם לתוכן. הערכות הן שמדובר על ירידה של כ-100 מיליון שקל בהשקעה בהפקות מקור, שפוגע בתעשייה שמספקת "מקומות עבודה ופרנסה לאלפי עובדים, ביניהם תסריטאים, במאים, מפיקים, אנימטורים, מלהקים, שחקנים, תאורנים, מקליטים, מעצבים, מלבישים, עורכים ובני משפחותיהם", כפי שנכתב בהצעה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בדברי ההסבר של הצעתן של מראענה ומואטי, נכתב: "שוק השידורים חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים. מגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלט בעבר באופן בלעדי על ידי חברות הכבלים והלוויין, נפתח לתחרות מצד מתחרים נוספים, המעבירים תכנים על גבי רשת האינטרנט... שירות ה-OTT משנה באופן דרמטי את שוק השידורים, ומערער מודלים עסקיים שהתבססו על אמצעי הפצה והעברת תוכן כמקשה אחת".

"הרגולציה הקיימת כיום בחוק התקשורת המסדירה את שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית למנויים, ומופקדת בעיקרה בידי המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, חלה כיום רק על מי שמשדר באמצעות תשתית כבלים או לוויין, ואינה חלה על אותם שחקנים חדשים המציעים את שירותיהם על גבי האינטרנט", נכתב. "העדר האסדרה בחוק התקשורת לגבי שחקנים המשדרים על גבי רשת האינטרנט בלבד יוצר כשלי שוק רבים, הכוללים היבטים של פגיעה בתחרות, העדרה של חובת רישיון לפעילותם של השחקנים החדשים, וכן העדר פיקוח על השחקנים החדשים בכל הנוגע לאופן ההפרשה התקציבית מסך ההכנסות השנתיות הכוללות של אותם שחקנים להפקה או רכישה של הפקות מקומיות".

ההצעה של מראענה ומואטי לתיקון חוק התקשורת, תחייב את כל גופי השידור, בטלוויזיה, באינטרנט, בלוויין, או כל פלטפורמה אחרת, להשקיע אחוז מהתקציב שלהם בהפקות מקומיות. על כמה מדובר? בעל רישיון להעברת תכני חוזי-שמע בעל היקף פעילות בינוני מוגדר כספק תכני חוזי-שמע שסך ההכנסות השנתיות הכוללות שלו מהעברת תכני חוזי-שמע הוא 50 מיליון שקלים ומעלה בשנה, ולא יותר מ-100 מיליון שקלים בשנה. אותו ספק יצטרך להשקיע "סכום שינוע בין 4% בשנה הקובעת, לבין 10% בשנתיים שלאחר השנה הקובעת".

"בעל רישיון להעברת תכני חוזי-שמע בעל היקף פעילות רחב" מוגדר כספק תכני חוזי-שמע, שסך ההכנסות השנתיות הכוללות שלו מהעברת תכני חוזי-שמע הוא למעלה מ-100 מיליון שקלים בשנה, יצטרך להשקיע 12% מהכנסותיו השנתיות "לשם הפקה או רכישה של הפקות מקומיות לשידור ראשוני".

מנכ"ל איגוד עובדי הטלוויזיה והקולנוע איתמר אביטן, מסר ל"ביז מדיה": "שוק השידורים חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים. הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלטה בעבר באופן בלעדי על ידי חברות הכבלים והלווין, נפתחה לתחרות מצד מתחרים נוספים המעבירים תכנים על גבי רשת האינטרנט, ללא כל רגולציה המחייבת אותם בהשקעה בהפקות מקור מקומיות. הצעת החוק מתקנת את חוק התקשורת כך שגם גופים המשדרים תוכן על גבי האינטרנט יחויבו בהשקעה בהפקות מקומיות ששומרות על התרבות הישראלית ומעניקות גם פרנסה לאלפי עובדים, ביניהם תסריטאים, במאים, מפיקים, אנימטורים, מלהקים, שחקנים, תאורנים, מקליטים, מעצבים, מלבישים ועורכים".

בתוך כך, איגוד המפיקים פרסם היום מכתב "לכל מאן דבעי" בו ציין כי התרשם מהודעת FREETV על השקעה של 8% מההכנסות שלה בתוכן מקורי, וכי הוא קורא לכל הפלטפורמות שפועלות על גבי אינטרנט לעשות כן, וכי יש להסדיר את פעילות חברות הסטרימינג.

בין היתר פרסם כי על פי דוח מועצת הכבלים והלווין לשנת 2019, חלה ירידה של 34 מיליון שקלים בחובות ההשקעה של HOT ו-yes, כלומר ירידה של כ-5% רק בשנה זו. "ב-2016 עמד סכום ההשקעה בהפקות מקור קנויות על 292 מיליון שקלים לשנה, כלומר ירידה של 54 מיליון שקלים בחובת ההשקעה בשלוש שנים, כתוצאה מירידה בהכנסות. באיגוד מציינים למשל כי חברת yes "דיווחה בדין וחשבון השנתי של חברת בזק ברבעון הראשון 2022, כי 47% מלקוחותיה עברו לשירות ה-OTT שלה, שאינו נמצא תחת רגולציה ואינו חייב בהשקעה בהפקות מקור. המשמעות ליצירה המקורית בישראל הינה קטסטרופלית".

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות