המהלך הדרמטי של אינסטגרם שיכניס לא מעט כסף ליוצרי התוכן
"במהלך העשור הקרוב אני חושב שנראה שינוי דרמטי. מעבר הכוח והשליטה מהפלטפורמות החברתיות, כמו אינסטגרם, אל עבר היוצרים. תארו לעצמכם עולם שבו היוצרים הם הבעלים של מערכות היחסים עם הקהל שלהם - וכולנו מושקעים בהצלחה שלהם". כך פתח אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם את הרצאתו בכנס TED מחודש מאי האחרון, ואולי הציטוט הזה מגדיר בצורה הטובה ביותר את החזון של אינסטגרם שעומד מאחורי בליץ' העדכונים והפיצ'רים החדשים שהיא הוציאה בשנה האחרונה.
ביממה האחרונה הודיעה אינסטגרם על מספר עדכונים משמעותיים שמייצגים את הקו והחזון של החברה - להעביר יותר ויותר את השליטה לידי היוצרים. הראשון והחשוב שבהם הוא הקמת מרקטפלייס שיחבר בין היוצרים למותגים, ויקל מאוד עליהם מאוד ליצור שיתופי פעולה עסקיים.
לפי מוסרי, עולם יצירת התוכן מוערך במיליארדי דולרים. אינסטגרם אמנם הכריזה בהודעה האחרונה שהיא מאריכה בעוד שנה את התקופה במהלכה היא לא תגבה שום תשלום מהיוצרים על כל הכלים והשירותים שהיא מעניקה, לסוף 2023 במקום סוף 2022, אבל ברור שהיא תרוויח לא מעט מהמהלך בעקיפין, הן כי המרקטפלייס החדש ידרבן את היוצרים לפרסם יותר תכנים בפלטפורמה, והן מבחינת הדאטה הרחב שהיא תוכל להשיג ממנו, כשהיא משמשת כמתווכת בין היוצרים למותגים, ונשארת חזק בעניינים.
.
דנה גלבוע (צילום: נועה גל בשארי)
.
מנכ"ל אינסטגרם הוא אדם בעל ראייה רחבה מאוד על המתרחש, והוא מסיק כי באותה המהירות שהרשת החברתית שלו הצליחה לרכוש הרבה כוח ושליטה, היא גם עלולה למצוא את עצמה פחות ופחות רלוונטית בעוד כמה שנים. מדוע? בעיקר משום שטיקטוק נושפת חזק מאוד בעורפה ומציגה צמיחה חסרת תקדים. לפי Statista בין 2019 ל-2021 רשמה טיקטוק גידול של 38% בכמות המשתמשים הפעילים והצליחה לכבוש את המקום הראשון מבין כל שאר הרשתות החברתיות. אינסטגרם לעומתה, הצליחה להתברג רק במקום השישי עם גידול של 16% בלבד.
כדי להישאר רלוונטית, אינסטגרם החליטה להעתיק חלק מהמודל המוצלח של טיקטוק ופלטפורמות אחרות אליה. זה התחיל מ"יבוא" הסטוריז מהסנאפצ'ט, אחר כך זה עבר להשקת סרטוני הרילס, ולבסוף לשינוי הפיד, כך שיציג את כל התמונות והסרטונים בתצוגה שתתפרש על המסך כולו, כשאת "ההשראה" לעדכונים האלה לקחה אינסטגרם מהטיקטוק.
בהודעה האחרונה של מוסרי, הוא לא חלק יותר מדי פרטים ספציפיים על המרקטפלייס החדש. אבל אפשר לומר שהפיצ'ר החדש, יאפשר ליוצרים לסמן מראש את הקטגוריות ואת סוגי הקמפיינים שרלוונטים עבורם, כשהמותגים מצידם יוכלו להיכנס למרקטפלייס ולחסוך הרבה זמן באפליקציה, על מנת לחפש יוצרים שמתאימים לקמפיין שהם משיקים.
לאחר מכן, כל צד יוכל לשלוח לשני הודעה פרטית, כשממשק ההודעות הוא נפרד מההמשק הרגיל, כלומר מדובר בהודעות ייעודיות למרקטפלייס, והסיכוי שיאבדו בין כל שלל ההודעות שמקבלים היוצרים או המותגים נמוך. כחלק מההתכתבות יוכלו המותגים להגדיר במדויק מה הדרישות שלהם מהקמפיין, לרבות כמות הרילס הנדרשים, הזמן שיארך הקמפיין והתשלום, כשהיוצרים יוכלו בלחיצת כפתור פשוטה לאשר את השתתפותם.
פיצ'ר נוסף, עליו הכריזה אינסטגרם, כולל את האפשרות של העברה של סרטוני הרילס, באופן יזום, מהאינסטגרם לפייסבוק. מוסרי מגדיר את השינוי כקטן אך חשוב, לעומת המצב כיום שכבר מאפשר ליוצרים לשתף סרטוני רילס בחשבון הפייסבוק שלהם. היתרון הגדול של הפיצ'ר החדש הוא הגישה שיוצרים יוכלו לקבל לכלי המונטיזציה של פייסבוק, שמאפשרים ליוצרים להרוויח כסף על התכנים שהם מעלים, בין היתר על ידי הוספת פרסומות לסרטונים וקבלת בונוסים כספיים שונים מפייסבוק על הוספת עוקבים חדשים למשל.
אינסטגרם הודיעה שהיא גם מרחיבה את הניסוי שערכה ב-NFT, והיא תאפשר ליוצרים ממדינות נוספות מלבד ארה"ב, להציג את יצירות ה-NFT שלהם בפלטפורמה.
לצד כל העדכונים האחרונים, הרשת החברתית לשיתוף תמונות וסרטונים, מתכננת מהלך משמעותי מאוד נוסף: האפליקציה תתחיל לתגמל יוצרי תוכן על יצירת תוכן. נדגיש שמדובר בתגמול שמגיע ישירות מאינסטגרם ולא תלוי בשיתופי פעולה שרוקמים אותם יוצרי תוכן. אין ספק שגם הפיצ'ר הזה יהווה שובר שוויון עבורה ועבור היוצרים, ויגדיל באופן משמעותי את הכנסתם.
ברמה המקומית, צריך לציין שהעדכונים החדשים עדיין לא הגיעו לישראל, והם זמינים כרגע רק בארה"ב. בכל מקרה אפשר להניח שבקרוב מאוד יגיעו גם ארצה ויביאו עמם בשורה אדירה לאלפי ישראלים שיש להם כמות עוקבים הולכת וצומחת. כעת התמריץ להשקיע בפרופיל אינסטגרם ולייצר עוד ועוד תוכן מטעם יוצרים ישראלים, משפיענים ומפורסמים, הולך וגדל. אותם יוצרים מוכרים לא תלויים רק בשיתופי פעולה, אלא יכולים לייצר הכנסות משמעותיות. אינסטגרם מכניסה גם תחרות גדולה מאוד לזירת ייצור התוכן, והיא צפויה להצליח למשוך אליה יוצרי תוכן טובים יותר ורבים יותר ובכך תחזיר את ההשקעה.
דנה גלבוע היא יועצת אסטרטגית בעולמות הסושיאל לארגונים, חברות ועסקים, מרצה ומומחית בטקטיקות לקידום אורגני משמעותי
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה