הקרב על הבית | קשת ורשת נגד הנדל: כניעה לענקיות הבינ"ל
בנייני רשת וקשת ברמת החייל (צילומים: אלכסנדר כץ)
.
נראה שכמה סעיפים ספציפיים בטיוטת הצעת חוק התקשורת שיוזם שר התקשורת יועז הנדל, מצליחים לקומם את הערוצים קשת ורשת, שבהודעה משותפת שהפיצו לפני שעה קלה, הביעו את התנגדותם לכך. האחד הוא חוסר ההתייחסות לאפשרות של חברות הסטרימינג הבינלאומיות לשלב פרסומות בשידוריהן, כפי שמתכוונת נטפליקס לעשות בעתיד הלא רחוק, ובכלל - השליטה האבסולוטית של גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום העולמי והמקומי. והסעיף השני שזה להתייחסות - הוא האישור שיינתן לפלטפורמות לשלב שידורי חדשות מקומיים.
"טיוטת החוק שפורסמה מאכזבת, לא מתמודדת עם האתגרים של שוק השידורים והפרסום ומסמנת את דבקותו של המשרד ברגולציה מיושנת שנקבעה אי שם בטרום עידן האינטרנט", נכתב בהודעה. "המשרד הגדיל לעשות וקובע לראשונה בתולדות המדינה פיקוח ממשלתי על ערוצי חדשות".
"טיוטת החוק מהווה כניעה דה פקטו לענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות שרגולטורים וממשלות בכל העולם פועלים במטרה לצמצם את כוחן והשפעתן ההרסנית והבלתי הפיכה על התעשיות המקומיות. אותן ענקיות פועלות ללא כל הגבלה רגולטורית או מחויבות לייצר תוכן עצמאי מקומי בזמן שהן גורפות רווחים עצומים עבור עצמן, על בסיס תוכן המיוצר על גופי תוכן מקומיים. המשך פעילותן של GOOGLE -1.58% GOOGLE 166.57 -1.58% סגירה:0 פתיחה:166.98 גבוה:168.26 נמוך:165.71 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , META PLATFORMS -0.7% META PLATFO 559.14 -0.7% סגירה:0 פתיחה:563.52 גבוה:563.52 נמוך:554.59 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (פייסבוק) ו NETFLIX +0.03% NETFLIX 897.79 +0.03% סגירה:0 פתיחה:895.55 גבוה:906 נמוך:893 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ללא כל רגולציה מתאימה מעמיד את תחום התוכן המקומי, בסכנה קיומית של ממש.
"היה מצופה כי משרד התקשורת יפעל על מנת להבטיח המשך קיומה של יצירה ישראלית מקורית, שידורי חדשות ואקטואליה, וקיומו של שוק תוכן ודעות מקומי עצמאי ותחרותי אך בטיוטת החוק שפורסמה לשימוע ניכר שהמשרד בחר לזנוח באופן מוחלט את היצירה הישראלית והתעשייה המקומית", נכתב בהודעה.
לפני יותר משלושה חודשים פנו קשת ורשת באמצעות עו"ד נגה רובינשטיין, לשר התקשורת הנדל, בנוגע לבדיקה של נטפליקס לשלב פרסום בתוכן, כחבילה בדמי מנוי מוזלים יותר. "שינוי זה מהווה איום משמעותי על הערוצים המסחריים, אשר מפיקים את הכנסותיהם מפרסום ועל תעשיית התוכן המקומית", נכתב להנדל. "בעוד שהערוצים המסחריים שקועים עד צוואר בעמידה בדרישות רגולטוריות, שחלקן הגדול מכביד שלא לצורך, וניצבים בפני התנגדות למובן מאליו: תשלום עבור השימוש בתוכן שלהם. שחקנים בינלאומיים הפועלים בשוק הישראלי נמצאים הרחק קדימה".
החשש של קשת ורשת הוא מכך שנטפליקס תנגוס בשוק הפרסום המקומי, ומאידך - לא תהיה מחויבת להפקת יצירה מקורית מקומית, בניגוד לקשת ורשת שמחויבות רגולטורית להשקיע בתוכן – בהתאם לחקיקה רגולטורית משנות ה-90, ותיפגענה בנתח הפרסום שלהן בישראל. ואולם תזכיר החוק החדש של הנדל דווקא מחייב את נטפליקס להשקיע בתוכן מקורי: על פי הערכות, לנטפליקס יש כ-1.1 מיליון מנויים משלמים בישראל. מחיר חבילה חודשית של נטפליקס עומדת על 33-70 שקלים, ובממוצע – קצת מעל 50 שקלים בחודש, שהם מעל 600 שקלים בשנה. רק בישראל מכניסה ענקית הסטרימינג כ-700 מיליון שקלים, ועליהם - על פי ההצעה תצטרך להשקיע 6.5% מההכנסה בתוכן ישראלי, שהם כ-45-50 מיליון שקל בשנה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה