המדינה בקמפיין להעלאת מודעות לזכות לפינוי מוצרי חשמל ישנים, ללא עלות, בעת קבלת מוצר חשמלי חדש
בעקבות כספים שהתקבלו בקרן תובענות ייצוגיות, לטובת קידום צרכנות הוגנת ולטובת מיחזור מוצרים חשמליים, יוצאת הקרן בקמפיין הסברה חדש עם המשרד להגנת הסביבה, שמטרתו ליידע את הציבור בנוגע לזכותו לפינוי מוצר חשמלי ישן מהבית, בעת אספקת מוצר חשמלי חדש.
הקרן, יחד עם המשרד להגנת הסביבה, הקצתה לטובת הקמפיין תקציב בסך כ-2.5 מיליון שקל. הקמפיין מקודם באמצעי המדיה השונים: טלוויזיה, רדיו, דיגיטל וברשתות החברתיות ופונה לכלל הציבור, וכן כולל קמפיין ייעודי לחברה החרדית ולחברה הערבית. זאת, במטרה שמוצרי חשמל, אלקטרוניקה וסוללות ייאספו ויועברו למיחזור נאות.
ככלל, מניעה במקור היא הפתרון הטוב ביותר לפסולת. מומלץ לפני כל רכישה לחשוב פעם נוספת: האם באמת יש צורך במוצר החדש? אולי אפשר לתקן את הישן? הקמפיין נועד לכך שאם בכל זאת הצרכנים מבצעים את הרכישה, יידעו את זכויותיהם וישמרו על סביבה נקייה.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "ישראל היא מהמדינות החלוצות שקבעו נוהל פינוי לפסולת חשמלית ואלקטרונית מבית הלקוח. בשנת 2021 לבדה, נאספו 99 אלף טונות פסולת אלקטרונית ומתוכה 20 אלף טונות נאספו במסגרת פינוי ישן תמורת חדש. המהלך שיצאנו אליו ביחד עם קרן תובענות ייצוגיות נועד להביא לידיעת הציבור את זכויותיו ואף לרתום אותו למאמץ להפרדת פסולת במקור. זאת, כדי שפסולת חשמלית ואלקטרונית תיכנס למעגל המיחזור, וכך תימנע השלכתה ושריפתה במרחב הציבורי".
יו"ר הוועדה לניהול ולחלוקת הכספים שנפסקו בתובעות ייצוגיות, השופט (בדימוס) יעקב שינמן: "הקרן מבקשת להעלות את המודעות הצרכנית לזכות הציבור לכך שיאספו את הפסולת האלקטרונית שלו, ובכך להגשים את התכלית שנקבעה על ידי בית המשפט".
הקמפיין נועד להגביר את חשיפת הציבור לחשיבות שבמיחזור פסולת חשמלית, וכן להעלות את מודעות הציבור לזכויות המוענקות לו בהקשר זה על פי חוק. הקמפיין מיידע את הציבור על זכותו לקבל פינוי של הפסולת החשמלית והאלקטרונית בעת אספקת ציוד חדש ללא תמורה, לפי תנאי החוק, ולמסור סוללות למחזור בכל חנות אשר מוכרת סוללות.
פסולת ציוד אלקטרוני וסוללות מכילה חומרים רעילים לרבות מתכות כבדות, דיאוקסינים ומעכבי בעירה. איסופה והעברתה לטיפול מוסדר הוא חיוני ביותר למניעת מפגעים סביבתיים ובריאותיים, ומאפשר מיצוי פוטנציאל המיחזור הגלום ברכיבים ומגדיל את אפשרויות השימוש החוזר בציוד.
קרן תובענות ייצוגיות, המנוהלת באפוטרופוס הכללי, הוקמה על פי חוק לניהול וחלוקת כספים הנפסקים על ידי בתי המשפט בתובענות ייצוגיות לטובת הציבור, מאחר שלא ניתן לאתר את הנפגעים או שחלוקת הכספים לכלל האזרחים לא תהיה אפקטיבית, לאור הסכום הנמוך שהיה מגיע לכל אזרח. הקרן פועלת לחלוקת הכספים לטובת הציבור, לרוב באמצעות פרסום "קולות קוראים", במסגרתם, היא מציעה לגופים שונים להגיש הצעות לקידום פרויקט בנושא מסוים.
בעקבות כספים שהתקבלו בקרן, שיועדו על-ידי בית המשפט לטובת מיחזור פסולת חשמלית וקידום צרכנות הוגנת, ביקשה הקרן לייעד את הכספים לטובת העלאת מודעות הציבור לזכויותיו בנושא זה. הקמפיין ממומן באמצעות קרן תובענות ייצוגיות, שתקדיש לטובת הנושא 2 מיליון שקל ובאמצעות המשרד להגנת הסביבה, שמקדיש לטובת הנושא 500 אלף שקל. את הקמפיין מובילה חברת פיץ', לאחר שנבחרה בהליך של קול קורא שפרסמה הקרן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.מי אמור לאסוף את המקרר הישן ?אבי 16/04/2023 17:01הגב לתגובה זו0 0החנות שמכרה את המקרר החדש ? המובילים ? הצחקתם אותי יגלגלו את עלות ההובלה על הצרכן נראה לכם שמישהו יסכים להוריד מקרר מקומה 4 ללא מעלית בחינם ?סגור