מודל תגמול סוכני הביטוח הוא הבעיה הגדולה בענף
הוועדה לבחירת הקשרים בין חברות הביטוח לסוכנויות שבבעלות מסמנת את הבעיות בענף; האם יפגעו בעמלות הסוכנים?
הוועדה לבחינת הקשרים בין חברות הביטוח לסוכנויות שבבעלותן אמורה להגיש את ההמצלות בקרוב. חברי הוועדה מסמנים את מודל התגמול של סוכני הביטוח, כבעיה העיקרית בענף.
הוועדה, שכוללת את יו"ר רשות שוק ההון עמית גל, מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, הממונה על התחרות מיכל כהן ונציגי אגף התקציבים בראשות יוגב גרדוס, תדגיש בהמלצות כי מודל התגמול הנוכחי יוצר חוסר אובייקטיביות של סוכנים, הן בסוכנויות בבעלות חברות הביטוח והן בסוכנויות עצמאיות. הבעיה: קשר ישיר בין היקף התגמול שהסוכן מקבל לבין ההמלצות ללקוחות.
פתרונות על הפרק
לפי המלצות הוועדה, יש להגביר את השקיפות מול הלקוחות, כך שהסוכן יחויב לדווח על קשריו עם חברות הביטוח ועל היקף העמלות שהוא מקבל. כמו כן, נשקלות מספר אפשרויות לשינוי מודל התגמול:
- "בגיל 21 עברתי תאונה קשה, וחברת הביטוח עזרה לי. זה גרם לי להאמין בתחום ולהיכנס אליו"
- "אני מגיע מתחום הספורט ובהיותי תחרותי אני נותן ללקוחות 'אימון' בדרך לתוצאות וגם נלחם עבורם על התנאים הכי טובים"
תשלום ישיר של הצרכן לסוכן, במקום עמלות מחברות הביטוח.
עמלה אחידה מכל החברות, כך שהתגמול לא ישפיע על החלטות הסוכן.
איסור על מתן הטבות נוספות לסוכנים, כמו נסיעות לחו"ל או מתנות, מעבר לעמלות הבסיסיות.
- המחלוקת סביב הסדר החוב של קבוצת נטו: המדינה מבהירה – הלקוחות לא יופקרו
- "כשלקוחות לא מסכימים אני רואה בזה הזדמנות לשיח מפרה. ההחלטות צריכות להתקבל בשיתוף פעולה מ
- תוכן שיווקי כמה מצבים בהם עו"ד ירושות וצוואות הוא הכתובת עבורכם
יוזמות ברשות ני"ע
עמלות בסכום של 11 מיליארד שקל
היקף העמלות שמשלמות חברות הביטוח לסוכנים הגיע לכמעט 11 מיליארד שקל בשנת 2023, עלייה מ-10.5 מיליארד שקל בשנת 2022. העמלות כוללות תשלומים עבור גיוס לקוחות חדשים והפנייתם למוצרי חיסכון וביטוח.
צעדים נוספים: יישור מגרש החיסכון
בנוסף, צוות בין־משרדי אחר עוסק בהשוואת התנאים בין שלושת אמצעי החיסכון העיקריים בישראל: קרנות נאמנות, פוליסות חיסכון וקופות גמל להשקעה. המטרה היא ליצור אחידות בתנאי המיסוי ובזכויות החוסכים. הצעה שנידונה היא הקמת חשבון השקעות אישי (IRA), שיאפשר לחוסכים
לנהל את השקעותיהם באופן עצמאי תחת אותם תנאים.
הצעדים האלו נתקלים בקשיים, בעיקר בשל התנגדות מצד סוכני הביטוח וחברות הביטוח. שינויים אלו דורשים חקיקה, שצפויה להיתקל בלובי חזק ובמכשולים פוליטיים.
שאלות ותשובות בנושא השינויים בתחום החיסכון והביטוח
למה רשות ני"ע רוצה לשנות עמלות למתווכים?
המטרה
היא לצמצם ניגודי עניינים ולוודא שהיועצים והסוכנים פועלים לטובת הלקוח בלבד.
איך תשפיע הגברת השקיפות על הצרכנים?
שקיפות תאפשר ללקוחות להבין את העלויות האמיתיות של השירותים שהם מקבלים, ולבחור במוצרים
שמתאימים להם בצורה טובה יותר.
מה המשמעות של יצירת אחידות בתנאי המיסוי?
השוואת התנאים בין כלי החיסכון תקל על הציבור לבחור בין אפשרויות שונות, ללא תלות בהטבות מיסוי שונות שמיועדות לכל מוצר.
מהן המגבלות העומדות בפני השינויים?
שינויים אלו מצריכים חקיקה מורכבת ויכולת להתמודד עם התנגדות מצד לוביסטים וחברות הביטוח. בעבר לא הציחו להעביר את ההצעות בתחום.
- 2.הוועדה למדה את הברור מאליו במשך שנתיים (ל"ת)דניאל 12/01/2025 10:20הגב לתגובה זו
- 1.ש. 12/01/2025 09:31הגב לתגובה זועל הועדה ללמוד את פעילותו של הסוכן מרגע השיווק והוצאות השיווק והמשך מתן השרות הצמוד לחקוח והיקף הדיווחים הניתנים .