לוקחים את החלומות שלהם ברצינות

הרפורמה בטופס 161 יצאה לדרך - למה חשוב לסוכן הביטוח להכיר אותו ולמה זו הזדמנות לעזור ללקוח?

הרפורמה בטופס 161 יצאה לדרך ומעוררת שאלות רבות בקרב המעסיקים והעובדים - הנה התשובות
 | 
telegram


מעבר לכך שהטופס החדש ארוך יותר וכולל מידע מקיף יותר, רשות המיסים הרחיבה את סמכויות המעסיק למתן הנחיות לקופות. על כן ישנה חשיבות למילוי בקשות העובד בצורה תקינה ויש לוודא שהמעסיק מבין את בקשות העובד ומאשר אותן בהתאם. סוכן שיידע לתת ערך ללקוח על ידי סיוע במילוי הטופס והשלמת הטיפול, יעניק ערך ללקוח ואף יוכל להרחיב את הפעילות העסקית שלו. מעסיקים ועובדים רבים ישמחו לקבל מענה מקצועי והפוטנציאל גדול. 

 

כיצד בנוי הטופס ולמה חשוב לשים לב?

הטופס מתחלק לשלושה חלקים:

​החלק הראשון מחליף למעשה את טופס 161 הישן, והוא כולל בין היתר את פרטי המעסיק והעובד, את נתוני העסקה של העובד (משכורת, ותק, סיבת הפרישה ועוד), פירוט סכומי הפיצויים שנצברו בחיסכון הפנסיוני בטבלה א.9 (מידע שנמסר למעסיק מהקופות במסגרת טופס הכנסה ל-161), וכן את המידע החשוב שמפורט בסעיף האחרון של חלק זה (א.13) שמהווה מידע שאמור לסייע לעובד לקבל את החלטותיו. החלק הזה ממולא על ידי המעסיק. 

במידה והעובד נייד כספים בין קופות במהלך תקופת העבודה, חשוב לוודא כי המעסיק מילא בטופס בטבלאות א.9 ו-א.10 נתונים עדכניים, וכן שמספרי תיק הניכויים של הקופות תקין.

 

חלק ב' של הטופס הוא הודעת העובד

 אם העובד עומד בתנאים של רצף קצבה ברירת מחדל (לפי טבלה א.12) ומעוניין ברצף קצבה הוא לא חייב למלא את חלק ב' והמעסיק בחלק ג מדווח כי חל על הכספים בקופות רצף קצבה. בחלק זה, העובד מפרט מה הוא רוצה לעשות עם הכספים העומדים לרשותו בכל אחד מהמשלמים. בנוסף החלק כולל גם את הצהרות העובד ובקשות נוספות כמו רצף פיצויים וכוונתו לבצע פריסה של המענק החייב.

חשוב לשים לב כי סך בחירות העובד לא חורגות מהתקרות שפירט המעסיק בטבלה א.13.

בחלק האחרון, חלק ג', מופיעה הנחיה של המעסיק לקרנות הפנסיה וקופות הגמל, איך להתייחס לכספים של העובד, במקביל לפירוט החשוב על סכום המענק, המענק הפטור ורצף קצבה.
 
בחלק הזה יש קריטריונים שמפורטים למטה (תחת סעיף חלופה ב') כאשר המשמעות שלהם היא שאם אחד מששת התנאים לא מיושם, אזי אין בסמכות המעסיק לתת הנחיות לגופים המשלמים ויש להפנות את העובד לפקיד השומה.  

בעקיפין התנאים האלו גם מביאים לכך שהמעסיקים לא ישלחו את העובדים לפקיד שומה להתחשבנות, אלא אם אחד או יותר מהתנאים האמורים (מופיע בטבלה למטה - תחת חלופה ב') לא מתקיים:

  
 
 

מי מגיש את הטופס ולאן מגישים?

אחרי שהמעסיק ממלא את חלק ג', עליו לדווח את הטופס לפקיד השומה וכן למסור את הטופס לעובדים עצמם (או לשאריהם). יש מקרים שבהם העובדים צריכים בעצמם לפנות לפקיד השומה, אם כאמור לא עמדו בלפחות אחד מששת התנאים המפורטים למעלה. אלו מקרים שבהם לא ברור סטטוס המיסוי על החסכונות של העובד. במצב כזה, חובה על המעסיק להפנות את העובד לפקיד שומה. מדובר בהליך מאוד חשוב, שאם לא ייעשה - ישלם העובד מס מלא על מענק הפרישה ללא מתן פטור עד התקרה המקובלת.

כאשר המעסיקים מפנים את העובדים לרשות המסים הם צריכים לצרף בנוסף לטופס 161 החדש, שלושה תלושי שכר אחרונים של העובד. 

רשות המסים משתכללת ופתחה למעסיק מערכת מקוונת שבה ידווח על חלק א'. לאחר מילוי חלק א' יקבל העובד הודעת סמס וכן דוא"ל בדבר דיווח המעסיק והצורך להיכנס למערכת של רשות המיסים ומילוי חלק ב' (או שיבחר לא למלא), ויפעל מול רשות המסים לקבלת האישורים. חשוב לוודא שפרטי הקשר של העובד המדווחים בטופס עדכניים (טלפון נייד וכתובת דוא"ל). המשמעות של התהליך המקוון היא שהמעסיק חוזר להיות גורם מדווח בלבד וללא אחריות למתן הנחיות לקופות, והעובדים יידרשו להתנהל מול רשות המיסים. גם במקרים פשוטים יחסית, לדוגמה כשכל המענקים פטורים והעובד מבקש לבצע משיכה. בטופס הישן המעסיק היה יכול לאשר את הפטור, אולם בהליך המקוון יש לקבל אישור מפקיד השומה לכך. המשמעות ברורה – העובדים צפויים להיתקל בשאלות רבות.

הסוכנים צפויים לקבל מבול של שאלות הבהרה כדי לסייע לעובדים במילוי הפרטים ומכאן גם חשיבותו של הכרת הטופס החדש.


תוכן מערכתי של ביזפורטל תחת זירת הסוכנים בחסות אלטשולר שחם

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות