חושבים על צים? שימו לב מי זינק ב-53% תוך שבוע

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים בוחן את המתרחש בשוק הסחורות ושם פוקוס על ההובלה הימית
 | 
telegram

המסחר בסחורות בשבוע האחרון התאפיין בעיקר בעליות. מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, עלה בשבוע שעבר ב-1.81%. מדד הסחורות נמוך כיום ממחיר השיא שלו ב-3 ביולי 2008 ב-52.7%. העליות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות נרשמו בשבוע שעבר במתכות התעשייתיות: הנחושת עלתה ב-10.8% והאלומיניום ב-8.4%. לעומתן מחיר הנפט הוסיף לרדת ב-3.6% בשבוע שעבר ל-40.17 דולר לחבית.

עלייה תלולה ביותר נרשמה במדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, המדד עלה בשבוע שעבר ב-53.5% ל-1,642 נקודות, אבל על כך בהמשך.

גם מחירי המניות עלו עלייה חדה בשבוע האחרון: מדד המניות העולמי, MSCI World, עלה בשבוע שעבר ב-3.80%; המדד נמוך כיום ב-44.4% מערכו הגבוה בשנה שעברה, שנקבע ב-19 במאי 2008. מדד המניות האמריקאי, S&P 500, עלה בשבוע שעבר ב-5.17%; המדד נמוך כיום ב-41.0% מערכו הגבוה בשנה שעברה, שנקבע ב-2 בינואר 2008. מדד מניות הנאסד"ק עלה ב-7.81%, המדד נמוך כיום ב-40.2% מערכו הגבוה בשנת 2008.

הדולר נחלש בסיכום שבועי ב-1.03% ביחס לאירו ל-1.294 דולר לאירו, ביחס לין היפני התחזק הדולר ב-2.13% ל-91.89 ין לדולר. ביחס לשקל התחזק הדולר בסיכום שבועי ב-0.30% ל-4.029 שקל לדולר.

בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון יחסית למחיר השיא שלהן ב-2008 ולמחיר השפל אחריו. כמו כן, מופיעים שני טורים ובהם הסימולים של תעודות הסל המתאימות להשקעה בסחורות שלהן קיימות תעודות סל; תעודות לונג לאלו שצופים עלייה במחיר הסחורה, ותעודות שורט לאלו שרוצים להרוויח מירידה במחיר הסחורה. הסימולים המסומנים ב-* מתייחסים לתעודות הנסחרות בבורסות אירופה בלבד, שאר התעודות נסחרות בבורסות ארצות הברית. הסימולים המסומנים ב-** מתייחסים לתעודות סל שאינן משקיעות ישירות בסחורה אלא בקבוצת מניות של חברות העוסקות בסחורה הספציפית.



הובלה ימית

מדד מחירי ההובלה הימית עלה ביום שישי שעבר ב-9.6% ובסיכום שבועי עלה המדד עלייה דרמטית של 53.46% ל-1,642 נקודות, ערכו הגבוה ביותר מזה כמעט ארבעה חודשים. המדד כבר עלה ב-148% ממחיר השפל שלו, 663 נקודות, שנרשם ב-5 בדצמבר 2008, אבל הוא עדיין נמוך ב-86.1% מערך השיא שלו, 11,793 נקודות, שנקבע ב-20 במאי 2008.

בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע והוא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. באמצעות מעקב אחר ערכי המדד מתקבלת תמונה של הביקוש לסחורות ושל צריכתן ברחבי העולם.

סוכני ההובלה הימית תולים את העלייה התלולה במחירי ההובלה הימית בשבוע האחרון בעלייה בביקוש לעפרות ברזל בסין. לדעתם העלייה במחיר היא יותר תיקון לירידה החדה במחירי ההובלה הימית, שהתרחשה בין החודשים אוקטובר דצמבר 2008, מאשר סימן שהעולם כבר יצא מהמשבר הפיננסי והכלכלי החמור שהוא נמצא בו.

בטווח הקצר, סוכני אניות ומנהלי חברות מכרות וחברות אניות רואים אותות לביקוש רב יותר להובלה ימית, בעיקר לאניות צובר מהסוג הגדול ביותר (מעל 100,000 טון מטען), הידועות בשם Capesizes; בעיקר מפני שיצרני הפלדה בסין שבו לרכוש עפרות ברזל, זאת לאחר שרוקנו את מלאי העפרות, שהגיעו לרמות שיא בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2008.

העלייה בביקוש מורגשת בעיקר בביקוש להובלת עפרות ברזל מברזיל אבל גם מאוסטרליה לסין, ובטווח הקצר היצע עפרות הברזל המוכן להובלה הוא די מוגבל.

מחיר עפרות הברזל למסירה מידית בסין עלה בשבוע האחרון ב-5% ל-84.5 דולר לטון, המחיר הגבוה ביותר מתחילת אוקטובר 2008 וב-33% יותר ממחיר של 63.5 דולר לטון, שנרשם שם בסוף 2008.

סוכני אניות דיווחו שרוב אניות הצובר הגדולות ביותר מסוג Capesize, שנאלצו לעגון בנמלים בחודשים האחרונים מפאת חוסר ביקוש, שבו כעת לבצע הובלות.

הקפאת המסחר העולמי בחומרי גלם בסוף 2008 נבעה בין היתר מהקשיים שערמו הבנקים על הוצאת מכתבי אשראי – אספקת סחורות מעבר לים נעשית כנגד מכתבי אשראי המבטיחים לספק הסחורה תשלום עם מסירת המטען – דבר שגרם גם לירידה מוגזמת במחירי ההובלה הימית עד להפסד. הבנקים מקלים כעת במידת מה את מתן האשראי, דבר המאושש מעט את המסחר העולמי בחומרי גלם ומעלה גם את מחיר ההובלה הימית.



מחירי המניות של חברות ההובלה הימית, המחזיקות צי אניות מטען, נפלו בדומה לירידה במדד מחירי ההובלה הימית, ונסחרות כיום במכפילי רווח מגוחכים ביחס לרווחיהם ב-12 החודשים האחרונים. אבל יש לזכור שחלק מצי האניות שלהן מושבת כיום בגלל חוסר כדאיות בהובלת מטען במחירים כה נמוכים.

בטבלה להלן רוכזו נתונים על שמונה חברות ציבוריות חשובות להובלה ימית: שווי השוק, הירידה באחוזים במחיר המניה האחרון ממחיר השיא ב-52 השבועות האחרונים, העלייה במחיר המניה ממחיר השפל שלה באותה עת, מכפיל הרווח לארבעת הרבעונים האחרונים ויחס מחיר המניה להון עצמי.



יש להניח שכאשר יתאוששו מחירי ההובלה הימית יעלו גם מחירי המניות של החברות האלו בהתאם.


* מאת: אריה גורן, גלובלי בכלל פיננסים

* הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של , או כל סחורה שהיא.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות