מודאגים מהמצב בצים? שימו לב מה קרה למחירי ההובלה הימית
מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, ירד בסיכום שבועי ב-0.12%. מדד הסחורות נמוך כיום ב-43.1% ממחיר השיא שלו, שנקבע ב-3 ביולי 2008, אך גבוה ב-34.6% ממחיר השפל שאליו צנח ב-24 בפברואר השנה.
העליות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות נרשמו בשבוע שעבר בסחורות החקלאיות: החיטה עלתה ב-8.4%, התירס עלה ב-6.4% והאתנול, המופק בארצות הברית מתירס, עלה ב-8.8%, זאת בניגוד לירידה במחיר שאר סחורות האנרגיה. מחיר הנפט ירד בסיכום שבועי ב-1.4% ל-76.35 דולר לחבית.
העלייה המרשימה בשבועות האחרונים במדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, רק הלכה והתגברה בשבוע שעבר. המדד עלה בסיכום שבועי ב-21.2% ל-4,111 נקודות, ובשבעת השבועות האחרונים עלה המדד ב-90%, אבל על ההובלה הימית בהמשך.
במסחר במניות בארצות הברית ובעולם נרשמו עליות נאות בסיכום שבועי. מדד המניות האמריקאי, S&P 500, עלה ב-2.26% ל-1,093.48 נקודות, המדד נמוך כיום ב-30.6% מהפסגה שנרשמה ב-11 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-64.0% מהשפל שאליו צנח ב-6 במארס השנה. מדד מניות הנאסד"ק עלה בשבוע שעבר ב-2.62% ל-2,167.88 נקודות, המדד נמוך כיום ב-24.2% מהפסגה שנרשמה ב-31 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-71.3% מהשפל שאליו צנח ב-9 במארס השנה. מדד המניות העולמי MSCI World עלה בשבוע שעבר ב-2.30% ל-1,158.26 נקודות, המדד נמוך כיום ב-31.1% מהפסגה שנרשמה ב-31 באוקטובר 2007, אבל גבוה ב-69.3% מהשפל שאליו צנח ב-9 במארס השנה.
הדולר נחלש מעט ביחס לאירו בשבוע שעבר ב-0.40% ל-1.490 דולר לאירו, וב-0.26% ביחס לין היפני ל-89.65 ין לדולר. ביחס לשקל כמעט שלא היה שינוי בסיכום שבועי, ושערו היציג האחרון היה 3.771 שקל לדולר.
בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון יחסית למחיר השיא שלהן ב-2008 ולמחיר השפל אחריו. כמו כן, מופיעים שני טורים ובהם הסימולים של תעודות הסל המתאימות להשקעה בסחורות שלהן קיימות תעודות סל תעודות לונג לאלו הצופים עלייה במחיר הסחורה, ותעודות שורט לאלו הרוצים להרוויח מירידה במחיר הסחורה. הסימולים המסומנים ב-* מתייחסים לתעודות הנסחרות בבורסות אירופה בלבד, שאר התעודות נסחרות בבורסות ארצות הברית. הסימולים המסומנים ב-** מתייחסים לתעודות סל שאינן משקיעות ישירות בסחורה אלא בקבוצת מניות של חברות העוסקות בסחורה המסוימת.
הובלה ימית
(Baltic Dry Index (BDI, מדד הייחוס העולמי למחירי ההובלה הימית, זינק ב-21.2% בשבוע שעבר, והשלים עלייה בשיעור של 90% בשבעת השבועות האחרונים. מחיר הובלה ימית, בדיוק כמחירה של כל סחורה, אינו קבוע אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. באמצעות מעקב אחר ערכי המדד מתקבלת תמונה של הביקוש לסחורות ושל צריכתן ברחבי העולם.
העלייה התלולה בעת האחרונה במחירי ההובלה נבעה מביקוש רב לאניות ענק מסוג Capesize (מעל 100,000 טון מטען), המובילות עפרות ברזל ופחם לסין. סיבה נוספת לעלייה במחירי ההובלה היא כי הצפיפות הרבה שנוצרה בנמלי סין וברזיל מאלצת את האניות להמתין זמן רב לתורן לטעינה ופריקה. סוכני הובלה ימית השתמשו השבוע בביטוי "לא ייאמן", כשתיארו את הביקוש לאניות מסוג Capesize. ביקוש רב מהרגיל נרשם גם לאניות קטנות יותר מסוג Panamax ו- Handymax בעקבות יצוא כמויות גדולות של עפרות ברזל מהודו לסין. סוכני ההובלה גם ציינו כי גובר העניין בשכירת האניות לפרק זמן של כמה חודשים ולא להובלה חד פעמית, דבר המראה על הביטחון של הצרכנים שהביקוש להובלה ימית לא ייפגע.
חברות ספנות גדולות
העלייה במחירי ההובלה הימית עוד לא באה לידי ביטוי מלא במחירי מניות חברות הספנות, חברות אלה נפגעו מאוד מהירידה התלולה במחירי ההובלה הימית בשנת 2008, ראה ערך סיפור צים. קיים סיכוי כעת שעם השיפור במחירי ההובלה יבוא גם שיפור במאזני החברות ועלייה בערך מניותיהן. בטבלה שלהלן מפורטים נתונים לגבי עשר חברות ספנות גדולות שמניותיהן נסחרות בבורסות ארצות הברית:
לחברות הובלה ימית
תעודת הסל Claymore/Delta Global Shipping Index ETF נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SEA החל מ-25 באוגוסט 2008. התעודה משקיעה במניות חברות ספנות בעולם כולו, דמי הניהול 0.65% לשנה, והתעודה נסחרה ביום שישי האחרון בפרמיה של 0.23%. התעודה מחלקת התשואה הנוכחית 4.05% לשנה.
האחזקות העיקריות של תעודת הסל:
מאת: אריה גורן, גלובלי בכלל פיננסים.
*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של או כל סחורה שהיא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה