5 כללים לבחירת רכב חברה - מודל ביזפורטל
מרבית הסקירות על כלי רכב מתמקדות בלקוח הפרטי ובהתאמה לצרכים הפרטיים. עם זאת, בשוק המקומי יש גם סגמנט גדול ומשמעותי של עשרות אלפי כלי רכב בשנה המגיעים דרך חברות ליסינג ולעיתים רכישה ישירה עבור ציי רכב.
על מנת להתאים רכב לצרכים של ציי רכב, נדרשת עסקה מורכבת הרכב יותר. הדרישות של ציי הרכב משלבות הן את הדרישה של המשתמש הסופי, אותו עובד הזכאי לרכב ממקום העבודה, ומצד שני דרישות הכרחיות של מנהלי רכש ותחבורה בארגונים המבקשים לקבל כלי רכב המתאימים לדרישות.
למעשה, בהשוואה לרכישה של לקוח פרטי בה יש שני משתתפים בעסקה – הלקוח והיבואן, בציי רכב יכולים להיות ארבעה משתתפים, שלעיתים יהיו להם אינטרסים מנוגדים. יש את היבואן כמובן, יש את חברת הליסינג שרוכשת את הרכב בפועל, ומתחזקת אותו לאורך חיי העסקה, יש את המעסיק המחליט איזה כלי רכב מתאימים עבורו, ויש את העובד, זה שבסוף יקבל את הרכב לשימושו, וישתמש בו לאורך חיי העסקה.
משיחות שקיימנו עם מנהלי ציי רכב, מרביתם הצביעו על חמישה פרמטרים עיקריים המשמעותיים בבחירה של רכב:
- מחיר הליסינג
- צריכת דלק
- שווי שימוש
- התאמה לצרכים
- אמינות
צריכת דלק – בעולם של היום המעבר להנעה אלטרנטיבית וחסכונית הוא הכרח גם לצורך הפחתת הוצאות, וגם מותר לומר להיות יותר ירוקים. גם אם נתייחס לרגע ללהיט הנוכחי בשוק הרכב – רכב חשמלי, הרכב החשמלי כובש כ 25% מנתח השוק. כלומר עדיין 75% מהשוק עוד לא חשמלי מסיבות שונות, וגם הם מעדיפים להנות מכלי רכב חסכוניים עם פליטות מזהמים נמוכות.
שווי שימוש – שווי השימוש / שווי הטבה הוא מס נוסף המוטל על עובד כאשר הוא מקבל רכב מהחברה. רשויות המס רואות ברכב הטבה החייבת במס, ולכן נקבעה נוסחה לחישוב שווי ההטבה. בין אם החברה משלמת את שווי השימוש ובין אם העובד משלם אותו – שווי השימוש / שווי הטבה הוא מס שמשולם למדינה, ואם יש חלופה שמאפשרת תשלום נמוך יותר – היא עדיפה.
התאמה לצרכים – גם בתחום הרכב יש משמעות גדולה להתאמה לצרכים של המשתמש. רכב קטן לא יתאים למשפחה עם ארבעה ילדים, ורכב בעל שבעה מקומות מיותר לחלוטין לזוג צעיר ללא ילדים.
אמינות – אני יודע שרבים יגידו 'מה איכפת לי מאמינות, זה רכב ליסינג', אבל בפועל הדבר האחרון שחברת הליסינג ומנהל צי הרכב רוצים זה רכב שנכנס עם תקלות שונות ומשונות למוסך. חוסר הנוחות המתלווה לזה הוא גדול, ושביעות הרצון נמוכה.
בסופו של דבר, כפי שציינו בפתיח, יש בעסקת ליסינג ארבעה שחקנים וחמישה פרמטרים עיקריים.
בפועל לכל רכיב בעסקה יש משקל משתנה, הן בין ארגון לארגון, ואפילו בתוך אותו ארגון בין דרגי זכאים שונים. ברור שהדרישות מרכב למנכ"ל יהיו עם משקלות שונים מאשר הדרישות לרכב לטכנאי שטח.
בהמשך נסקור מספר כלי רכב ונבחן את התאמתם לעולמות ציי הרכב והליסינג. אנחנו מזמינים אתכם להשתמש במבנה שאנחנו מציעים ולבחון את העסקה הבאה בהתאם לרשום כאן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה