חנויות וירטואליות במגמת צמיחה
באופן טבעי השינוי שחל בהרגלי הצריכה של הישראלי והמעבר החד לרכישה באמצעות החנויות ברשת משליך על הביקוש האדיר מחברות לבניית אתרים להקמת החנויות ברשת. מנכ"ל חברת Y&A, יובל בר-אור, מציין שלביקוש יש אמנם ביטוי עולמי, אך החברות הישראליות מככבות בראש הסולם. מדינה קונה ברשת....
מאת גלית בן חמו
החנויות האינטרנטיות הראשונות התקבלו תחילה בספקנות ובחשדנות רבה מצד הציבור, אך כמו בכל פלטפורמה חדשה קבלתן על ידי הצרכן התבססה בסופו של דבר על יעילותן והאמינות שהצליחו ליצור מתכנתי החנויות בקרב הציבור.
הנתונים המספריים על הרגלי הקניות באמצעות הרשת הולכים ותופחים מידי שנה. להצלחת חנויות האון ליין יש השלכה מהדהדת, ואחד מהגופים הציבוריים שנהנה מהצלחתן הוא רשות הדואר שמספקת לצרכנים את המוצרים שנקנו ברשת. לדברי מנכ"ל חברת Y&A, יובל בר-אור, ההדהוד משפיע גם על דרישות הלקוחות העסקיים מחברות בניית האתרים, "אם בעבר עיקר הדרישה הייתה להקמת אתרים מסחריים שישמשו כמעין חלון ראווה למוצרים שנמכרים בחנות הפיזית עצמה, כיום מרבית הפניות של חברות מסחריות כוללות דרישה לפלטפורמה מלאה של חנות וירטואלית".
הנתונים העולמיים על המסחר באמצעות החנויות הוירטואליות מציגים את הצרכן הישראלי כשחקן מרכזי ברשת. בשנים האחרונות התרחבה תנועת הרכישה מחנויות תוצרת כחול ולבן, ונראה שהישראלי מרחיב את יריעת הקנייה למחוזות רחוקים, כשהיעד הפופולארי ביותר לרכישה מתבצע בסין.
שתי חנויות המסחר המועדפות על הישראלי הן ebay ו- aliexpress. ועוד שתים שבולטות מעט פחות הן אמזון וחנות האופנה הבריטית Next.
הישראלי קונה כמעט הכל ברשת. אם בעבר אחד מהחסמים של הקונים היה החשש לרכוש מוצר ברשת שאינו תואם את מידותיהם או צרכיהם – כיום מצביעים הנתונים על כך שמחסום זה הוסר כבר מזמן. פריטי אופנה נחשבים לפופולאריים ביותר ברכישות שנעשות באמצעות הרשת, וכוללים מגוון של בגדים, תיקים, תכשירי קוסמטיקה ועוד. בר-אור מסביר את השינוי במגמת הצרכן בשני רבדים. לדבריו, "ההתייעלות של מערכות הסליקה והפיתוחים החדשניים שנעשו על ידי המתכנתים הישראליים לחנויות המסחריות משמשות כתעודת יושר של בתי העסק. חברות בניית אתרים עברו דרך ארוכה והביקוש של הציבור לרכישות הגדיל באופן טבעי את הביקוש שנעשה אצלנו למוצר הזה שנקרא חנות. זה גלגל מסתובב – כשהביקוש גדל אנחנו מפתחים את התחום, כך שכיום מאוד פשוט וקל לקנות ברשת".
"הסיבה השנייה נעוצה באמון שהכתיבה כבר בראשית הדרך חברת ebay, ומדיניות ההחזרה השירותית שהיא מנהיגה. החברה מאפשרת החזרת מוצרים שאינם עומדים בציפיות הלקוח ללא עמלה ובקלות רבה. מדיניות זו השפיעה מאוד על חנויות רשת רבות שנוהגים באותה מדיניות החזרה".
חברת בניית האתרים Y&A בניהולו של בר-אור, מתמחה בעיצוב ופיתוח של מערכות מסחר והקמת חנויות וירטואליות. עשרות חברות מובילות ומותגים כמו חברת איירובוט, יורוקום-נוקיה וסוני ישפאר, בחרו בY&A להוביל את עיצוב ופיתוח אתרי המסחר של החברות.
מהי המשמעות של השינוי שחל בהרגלי הצריכה בישראל?
בר-אור, "הקניות המקוונות הפכו למצרך מבוקש, וכיום הן מהוות חלק אינטגרלי ממכירותיהן של חברות מובילות, ולעיתים קרובות אפילו את החלק העיקרי. בניית אתרי מכירות מאפשרת לגולש לקנות את המוצר בנוחות מביתו, ומאפשרת לחברות להגיע לקהל יעד חדש ורחב של צעירים שזוהי הדרך העיקרית בה הם קונים".
מה נדרש מחברות לבניית אתרים כמענה לביקוש המטורף במסחר אלקטרוני?
בר-אור, "כיום חברה מקצועית לבניית אתרים חייבת לעסיק מתכנתים שיש להם ידע רב, ניסיון בתחום ומקצועיות ספציפית לתכנות חנויות כאלה. בניית אתרי מכירות דורשת הבנה עמוקה של מכלול הגורמים היוצרים אתר מצליח ומוביל. בתהליך בניית חנות מחויבת חברה לבניית אתרים לדעת מהי הפלטפורמה הנכונה ביותר עבור כל בית עסק. אלו החלטות שעשויות להשפיע בצורה ניכרת על התשואה של בית העסק".