
הצורך הקריטי של שיווק מקצועי בתחום ההייטק
מדינת ישראל נחשבת בעולם, ובצדק, כמדינת הסטארט-אפ וכמעצמת הייטק עולמית. למרות ההצלחות המוכרות של חברות הייטק ישראליות כמו וויז, צ'קפוינט, וחברות נוספות, מרבית חברות ההייטק נכשלות – וכמעט תמיד זה בשל בעיות עסקיות/שיווקיות. מוצרים עתירי טכנולוגיה (הייטק) דורשים מאמצי שיווק מודרניים ומותאמים לעולם ההייטק. שיווק בעולם ההייטק דורש הבנה עמוקה של השווקים השונים, המשתנים בקצב מהיר יותר ויותר – ודורשים אנשי שיווק שמבינים את תחום ההייטק על בוריו.
מומחים בשיווק הייטק מומחים אלו נדרשים, אם כן, ליכולות גבוהות בתחומים שונים - ובדיוק לשם כך הוקמה תכנית הלימודים הייחודית - שיווק טכנולוגי. מה הייחוד של מגמת לימודים זו, מה לומדים בה ולאילו משרות היא מכשירה את בוגריה? על כך - במאמר שלפניכם.
אתגרים בשיווק הייטק השיווק של מוצרים ושירותים בשוק ההיי-טק מאתגר יותר מתהליך השיווק של מוצרי Low-tech. כמעט בכל שלב בתהליך הארגוני ישנם הבדלים מהותיים הדורשים גם מאנשי השיווק להתאים את עצמם לאופי ההתנהלות של הארגון והלקוחות הפוטנציאליים - החל מתהליך האיפיון של המוצרים וכלה בהגדרת קהל היעד לשיווק והפצה. איש השיווק בעולם ההייטק , נדרש לשליטה מלאה לא רק בתהליכי המחקר, הפיתוח, הייצור וההפצה של כל מוצר, אלא גם בתהליכים של קבלת החלטות ושילוב מוצרים אצל כל לקוח פוטנציאלי. לא מדובר בשיווק של מוצר פשוט, אותו ניתן להתאים ללקוחות רבים או להפיץ באופן "עיוור" בתקציבים לא גדולים ברחבי הרשת - כאן מדובר על מוצרים ושירותים בעלי תהליכי פיתוח מורכבים, התאמה לקהל ספציפי של לקוחות ותהליך שיווק, מכירה והטמעה שהוא לעיתים ממוקד, פרטני ונעשה בליווי אנשי מקצוע מטעם היצרנים (שהם לא פעם אנשי השיווק בעצמם).
נקודות אלה מקבלות מענה מקצועי, כאשר אנשי השיווק בחברות הייטק, הם מומחים בעלי ידע וניסיון בתחומי השיווק הטכנולוגי. משווקים כאלה, אשר במהלך הלימודים הוכשרו גם בתחומים של שיווק מקומי ובינלאומי, התנהגות צרכנים, ניהול מותג, אסטרטגיית תמחור ואחרים - אבל גם בתחומים טכנולוגים יותר כמו מערכות מידע, ביג דאטא, ניהול תהליכי מו"פ, הבנת מערכות רפואיות ועוד.
- האם מוקדם מדי לחזור למניות הטכנולוגיה? ומה עם מניות טראמפ?
- משפט, טכנולוגיה ומה שביניהם: תחומי הלימוד שמעצבים את עולם החדשנות
שיווק טכנולוגי - לימודים לא פשוטים, הכנה מקיפה למשרות מורכבות לשם כך, הקימה המכללה האקדמית ספיר מסלול תלת שנתי ללימודי שיווק טכנולוגי המספק לימודים מקיפים בניהול ושיווק והתמחויות ממוקדות באחת משתי הדיסציפלינות הטכנולוגיות העיקריות בעולם ההייטק: התמחות במידע תקשורת וסייבר - או התמחות ביו-רפואית.
הלימודים מאתגרים ,וכוללים ביצוע פרויקטים רבים ומגוונים בעולם ההייטק. מכיוון שההייטק היא תעשיה גלובלית, חלק מהלימודים מתבצעים באנגלית וחלק מהתלמידים משתתפים בתוכניות חילופי סטודנטים באירופה לפרקי זמן של בין שבועיים לסמסטר שלם במימון מלא של האיחוד האירופאי.
התוצאה היא אנשי שיווק בעלי יכולות הן בהיבטים של הבנת המוצר (או השירות) והתהליכים המאפיינים את ייצורו - והן בהיבטים של איתור קהל יעד, תכנון מהלכי שיווק מתאימים לפילוח השוק, ניהול לקוחות ומתעניינים, הטמעת המוצר או השירות אצל לקוחות, ועוד.
שיווק טכנולוגי - המסגרת לימודית המתאימה ביותר למעוניינים להשתלב בשוק ההייטק מסלול הלימודים של שיווק טכנולוגי מכשיר את בוגריו לתפקידים שונים של שיווק של מוצרים בתעשיות ההייטק, כמו למשל ניהול ושירות של לקוחות; ניהול מוצר; ניהול מותג; ביצוע אנליזות שיווקיות; וכמובן - שיווק, פרסום והפצה בכלים דיגיטליים כמו רשתות חברתיות, קידום ממומן, ניהול מכירות ואחרות. כלים אלה מבטיחים התאמה מדויקת של איש השיווק אל המוצר או השירות - כמו גם אל לקוחות פוטנציאליים ומתעניינים. בוגרי מסלול הלימודים ישתלבו בארגונים, חברות היי-טק וסטארט-אפים כאשר הם מצויידים בידע ליצירת שוק, למכירת מוצרים חכמים ולליווי תהליכי המו"פ, הייצור וההפצה בעזרת ידע שיווקי נרחב ועדכני שיסייע בתהליכי השיווק, הפרסום והמכירה. הלימודים מרוכזים בימי ראשון חמישי ושישי, ומאפשרים לתלמידים להשתלב בתפקידים משמעותיים וצבירת נסיון בשיווק הייטק תוך כדי התואר.