
ייצוג על ידי עורך דין אל מול ייצוג עצמי
עכשיו נבין מה ההבדל בין ייצוג עצמי לבין ייצוג על ידי עורך דין תעבורה.
עבירות התנועה נפרסות על פני קשת רחבה של מקרים והתנהגות בלתי הולמת בכביש כאשר בכל מקרה ומקרה קיים רכיב ענישה שונה, קנס כספי שונה והנושא העיקרי ביותר לכל נהג שרישיונו חשוב לו מספר נקודות שונה. הביטו סביב, כמעט כל נהג שהנכם מכירים צבר לחובתו במהלך ותק נהיגתו דו"ח תנועה אחד לפחות ולפעמים גם מספר דוחות. ישנם כאלה שצברו לחובתם דוחות קלים יחסית מסוג ברירת משפט ויש כאלה אשר עמדו לדין ושילמו מחיר כבד בגין העבירה שביצעו.
בשנה האחרונה השתנו העונשים העומדים לצד עבירות התנועה ומשטרת ישראל החלה להחמיר עם נהגים המבצעים עבירות תעבורה ואינם שוהים לחוק. כך לדוגמא בעבר, דו"ח בגין שימוש בטלפון נייד כלל 4 נקודות ו-1000 שקלים קנס. היום, בגין דו"ח זה תרשמנה לנהג 8 נקודות ו- 1000 שקלים. בדומה לעבירת הטלפון גם עבירת חציית צומת באור אדום, גובה הקנס יעמוד היום על 1500 שקלים במקום 1000 כפי שהיה בעבר.
- בג"ץ נגד הבינה מלאכותית: מציב לראשונה גבולות לשימוש בטכנולוגיה
- בית הדין לעבודה הכיר לראשונה בוועד עובדים פנימי כארגון עובדים
גם בבתי המשפט לתעבורה הוחמרו העונשים לגבי נהגים שהוזמנו לדין בגין עבירות חמורות שביצעו כגון נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת ובתי המשפט מגלים אפס סבלנות כלפי נהגים שנתפסו מבצעים עבירות חמורות או כלפי נהגים רצידיוויסטים גם כאשר מדובר בעבירות קלות יחסית. בסך הכול ניתן לומר כי לאחרונה המגמה הכללית היא להכביד עם נהגים המבצעים עבירות תנועה ולהענישם בהתאם ובחומרה.
אופן הטיפול אל מול רשויות החוק: בחלק זה לא נרחיב על אופן הגשת הבקשה להישפט בגין דו"ח תנועה וכל הכרוך בכך אך יחד עם זאת ראוי לציין כי בעיניי האזרח נראה לעיתים כי ההתנהלות אל מול רשויות התביעה קלה ופשטה ובקלות יוכל הוא להוכיח כי לא דיבר בטלפון במהלך נהיגה או חצה את הצומת באור אדום. הרבה לא יודעים כי ייתכן מאוד שנהג אשר הגיש בקשה להישפט בגין דו"ח שנרשם לו ובסופו של יום לא הצליח להוכיח בבית המשפט את חפותו והורשע בדין עלול למצוא את עצמו משלם קנס גבוה יותר מהקנס הרשום לצד העבירה ולפעמים אף עונשים אחרים כגון פסילה על תנאי.
החמרה שכזו נעשית על ידי ביתי המשפט במטרה להרתיע נהגים מלהגיש בקשות סרק אשר בסופו של יום לא תתקבלנה ובכך למעשה יבזבז הנהג את זמנו היקר של בית המשפט ושאר הצדדים הרלוונטיים.
בעבירות שעניינן הזמנה לבית משפט כגון נהיגה בשכרות או נהיגה בזמן פסילה העונשים עלולים להיות קשים יותר וחמורים יותר ולעיתים אף שלילת רישיון נהיגה למשך שנים דבר שיוביל בסופו של יום את הנהג לבדיקות רפואית במכון לבטיחות בדרכים ולאחר מכן הוצאת רישיון נהיגה מחדש על כל המשתמע מכך.
סביר להניח שאזרח אשר אינו בקיא בפסיקה ובחוק אינו יודע לשים את הדגש על הליקויים העולים מהדו"ח ומחומר החקירה ולהפנות את תשומת לב התביעה לכך. בחינת חומר הראיות במשקפיים של עורך דין תעבורה הבקיא בדיני תעבורה ובפסיקה אינה שווה למשקפיים של אדם אשר לראשונה בחייו מתמודד עם בירוקרטיה משפטית ורשויות המדינה.
מדוע עדיף ייצוג ע"י עורך דין תעבורה: מעבר לחומר הראיות והכשלים העולים מהן הרי שגם לצד הפרוצדורלי ישנו אלמנט משמעותי בכל הכרוך בהתמודדות אל מול בתי המשפט ורשויות התביעה. אזרח אשר לראשונה בחייו דורך בשערי בית המשפט ימצא את עצמו מבולבל, לא ידע לאיזה אולם דיונים עליו להתייצב, לא ידע עם איזה גורם עליו לשוחח בעניין הדו"ח שנרשם לו והכי חשוב כפי שפורט לעייל לא ידע להפנות את התביעה לכשלים העולים מחומר הראיות. חשוב להדגיש ולציין כי הדו"ח אשר קיים בידי הנהג אינו מקיף ומכיל את כל חומר החקירה הקיים בתיק המשטרה. לעיתים מתייצבים נהגים בבית המשפט ולהפתעתם מתברר להם כי קיים חומר חקירה רב ונוסף בעניינם אשר כלל לא קיים בידיהם, חומר חקירה שכזה יכול לכלול דוחות פעולה נוספים של שוטרים, מזכרים שונים, טפסי כיול מכשיר הנשיפה או מכשיר המדידה, תעודות עובד ציבור ועוד.
לחומר חקירה זה משמעות רבה באשר לגורל התיק ולעיתים יש בו כדי להביא לביטולו או להסדר טיעון מקל עם הנהג. נהג אשר מגיע לבית המשפט סביר להניח שאין בידיו את מלוא החומר והוא עלול למצוא את עצמו נחשף לראשונה לדוחות ומזכרים נוספים אשר אין ביכולתו ובאפשרות להבינם ולתת להם מענה הולם ומידי אל מול רשויות התביעה.
בדיוק כאן נכנס תפקידו של עורך הדין אשר דואג לצלם את חומר החקירה במשרדי התביעה טרם הדיון ולאחר מכן לבחון אותו לעומק ולסמן לעצמו את הנקודות החשובות אשר יעלה במסגרת המשא ומתן עם הרשות התובעת. לעיתים, מדובר בהיקף רב של חומר ולעיתים בהיקף מצומצם יותר אך יחד עם זאת ישנם מקרים שמסמך אחד קטן ופשוט לכאורה יכול לשנות באופן דרסטי את מצבו המשפטי של הנהג.
לסיכום ניתן לומר כי בדומה לכול סוגיה משפטית אחרת הקיימת בעולם המשפט גם בתחום דיני התעבורה יש צורך בהבנת המטריה והתמצאות בפסיקה העדכנית והחקיקה הרלוונטית. דיני התעבורה הם עולם עשיר בכללים ופסיקה שונה ומגוונת ומי שלא בקיא בהם עלול למצוא עצמו בתסבוכת משפטית, חוסר הבנה ולעיתים גם בהעמדת רישיון הנהיגה בסכנה.
נהג אשר רישיונו חשוב לו מומלץ לו לשקול את צעדיו היטב בפרט כאשר מדובר בדו"ח תנועה מסוג הזמנה לדין או בדו"ח שבגינו נרשמו מספר לא מבוטל של נקודות. עורך דין הבקיא בתחום דיני התעבורה ומכיר את רשויות התביעה יכול לסייע במציאת פתרון הולם לכל מקרה ומקרה וייצוג בבית המשפט.
אם רישיונך חשוב לך או אם הנך בטוח כי לא ביצעת את העבירה המיוחסת לך בדו"ח שנרשם לך זכותך להילחם על חפותך ורצוי שהדבר יעשה ע"י גורם מקצועי אשר בידיו הכלים והיכולות להביא בדיוק לתוצאה אליה ייחלת.
המאמר נכתב על ידי עו"ד ישראל מזרחי ממשרד עורכי דין תעבורה ערן עקראוי ושות'