לבנות מותג שכולם רוצים לעבוד בו - איך עושים את זה?
פייסבוק, גוגל, פיקסאר או אפל, יש חברות שהצעת עבודה מהן תגרום לכל אחד לארוז את חפציו ולעזוב כל מקום עבודה אחר. לא מדובר רק במשכורת שמנה אלא בתחושת היוקרה של תעסוקה במותג מצליח , המפורסם גם ביחס המתקדם והמוצלח של הארגון לעובדיו. איך גורמים לחברה שלכם להיות נחשקת? קוראים לזה מיתוג מעסיק וככה עושים את זה.
מותגים נחשקים, לא רק רעיון צרכני
כולנו יודעים שבניית מותג היא כלי חשוב בקיומו של כל עסק או חברה. כאשר אנשים צורכים מוצרים או משתמשים בשירותים הם לא חושבים רק על הפונקציה של המוצר ועלותו אלא גם על גורמים נוספים הקשורים במיתוג של המוצר - עבור מי המוצר מיועד? האם אני מעוניין להיות חלק מקבוצת האנשים בעלי המוצר הזה? האם מדובר במוצר איכותי? יוקרתי? בריא? טוב לסביבה? מעודכן? חכם? ייחודי? אופנתי? ועוד.
רובנו גאים להשתייך למקום עבודה ממותג
כולנו מחפשים את הערך המוסף במוצרים ובשירותים שאנחנו צורכים, ובנייה של מותג מתמקדת בדיוק ברגשות האלו. היא באה להפעיל אותנו ולגרום לנו להרגיש מסופקים מהבחירות שלנו וממה שהן אומרות עלינו. עם זאת, לא מדובר רק ברעיון צרכני. לכולנו יש מערך של רגשות גם לגבי מרכיבים אחרים בחיים שלנו כמו מקום העבודה שלנו, האוניברסיטה בה למדנו או העיר בה אנחנו גרים. כל אחד מהרכיבים האלו אומר משהו לגבי מי אנחנו כאנשים ומה חשוב לנו בעולם. מקום העבודה שלנו לדוגמה, יהיה אחד הדברים הראשונים שנספר על עצמנו בפגישה עם אדם חדש. המשמעות והגאווה שנוצרת כשאנחנו עובדים במקום נחשק, מיוחד ומוביל, היא גדולה מאוד ולעיתים יש לה ערך רב יותר מאשר שורת הנטו בתלוש השכר שאנחנו מקבלים. לכן, חברות וארגונים רבים משקיעות משאבים גדולים בניסיון לבנות ולשווק את עצמם כמקומות עבודה מוצלחים.
לא מדובר רק בהצלחה העולמית של החברות, שוויין בבורסה או רווחיותן ברבעון האחרון, אלא גם בהיותן מקום המכבד את העובדים שלו, מספק להם אפיקי קידום, למידה והתפתחות, תנאי עבודה נוחים ומשתלמים וסביבת עבודה מהנה ומעשירה. כל אלו הופכים את החברה לכזו ששווה לעבוד בה, גם במחיר של משכורת מעט נמוכה יותר מהמתחרות. הרווח לעובד בתנאי העסקה טובים והתחושה של שייכות וחברות בארגון משמעותי ומצליח, יכולים לגרום לכל אחד לוותר על משרתו הנוכחית ואף להעתיק את חייו למקום מרוחק במידת הצורך.
מה מועמדים מחפשים במקום העבודה?
אם כן, מה גורם לעובדים להעדיף מקום עבודה אחד על פני אחר? כמו תמיד, ישנם גורמים שונים ולאנשים שונים יש העדפות אחרות לגבי מה חשוב במקום עבודה. עם זאת, ישנם מספר גורמים שעולים שוב ושוב בעדויות של עובדים לגבי שביעות רצונם ממקום העבודה שלהם.
- התקדמות וגיוון מקצועי - עבור עובדים רבים, זוהי הנקודה הראשונה במעלה. כולנו יודעים שעבודה במקום אחד במשך שנים רבים עשויה להיות שוחקת והידיעה כי מקום העבודה דואג גם לרמת העניין והאתגר המקצועי של העובדים שלו מעידה לא מעט על היותו מקום עבודה איכותי. עבור עובדים מסוימים הדבר בא לידי ביטוי בטייטל המקצועי ובאפשרות להתקדם במעלה הארגון, אך עבור אחרים דווקא האפשרות לעבור בין מחלקות ולהתנסות בתחומים שונים לאורך תקופת עבודתם היא החשובה יותר. גם עבודה במבנה פרויקטאלי או בצוותים משולבים יכולה להעיד על אופי עבודה דינאמי ומאתגר אשר ימשוך מועמדים איכותיים לחברה.
- סביבת עבודה מתקדמת - אופן ספייס היא כבר מזמן לא המילה האחרונה בתחום סביבות העבודה ואפילו בשנים האחרונות ישנן עדויות שעבודה באופן ספייס היא דווקא פחות יעילה. כך או אחרת, לסביבת העבודה המשרדית יש השפעה גדולה על שביעות הרצון של העובדים ומכך גם על מיתוג המעסיק. בין אם זה מטבח עם שף פרטי, חדרי מדיטציה, גינת גג או חדרי משחקים, סביבת העבודה היא המקום בו העובדים מבלים את רב שעות הערות שלהם וחשוב שהיא תהיה מקום נעים, המעודד יצירה ומאפשר לעובדים ליצור ביניהם קשרים מועילים. חברות המשקיעות בסביבת עבודה ייחודית ומתקדמת בדרך כלל מנצלות זאת על מנת לפתות מועמדים להגיע לחברה והתחרות בתחום הזה היא גדולה, כאשר כל חברה מציעה פינוקים אחרים לעובדיה.
- תנאי העסקה - תחום שאולי נשמע אפור אך משמעותי עבור עובדים רבים ויכול במקרים רבים להיות זה שיכריע את הכף הוא תנאי העסקה. בין אם זה ימי חופש, ימי מחלה, חופשות לידה, עבודה מהבית, הסעות למקום העבודה או סבסוד ארוחות, תנאי העסקה הם השמן של מנוע היום יום בחברה. כל עובד נתקל בשלב כזה או אחר בקשיים ומקומות עבודה שמשכילים להבין את עובדיהם ולהתאים את עצמם לצרכים שלהם מצליחים לזכות בהערכת העובדים ושומרים עליהם במקום העבודה במשך שנים ארוכות. לא מדובר רק בחוקי העסקה וחובות סוציאליות של החברה אלא בתרבות ארגונית של דאגה והתחשבות בעובדים מתוך הבנה שהחברה בסופו של דבר תלוי בעובדיה והמחיר של איבוד עובד טוב עשוי להיות גדול יותר מהמחיר של התגמשות בנושא כזה או אחר.
- תרומה לחברה - עבור עובדים רבים, תחושת המשמעות בעבודה היא זו שמניעה אותם קדימה. חברות שמספקת מוצר או שירות התורם לחברה או לקהילה או חברות הידועות בסיוע שלהן לאוכלוסיות במצוקה זוכות בנקודות זכות אצל מועמדים רבים.
מיתוג מעסיק, איך עושים את זה נכון?
מיתוג מעסיק, כמו כל מיתוג, הוא נושא מורכב הדורש מומחיות הן במיתוג ובשיווק והן בגיוס עובדים והיכרות עם שוק העבודה. כמו כן, מדובר בתהליך ארוך, הדורש מעורבות של כלל גורמי הארגון והכוונה צמודה מצד ההנהלה הבכירה. בעולם התעסוקה המודרני, התחרות על כח אדם איכותי היא גדולה לפעמים לא פחות מהתחרות על הצרכנים עצמם ולכן דרושה אסטרטגיית מיתוג מעסיק אשר תגרום למועמדים פוטנציאלים לרצות לעבוד בארגון, הרבה לפני שהם מגישים מועמדות למשרה. כדי להגיע לשם, יש לעבור שלושה שלבים בדרך:
- בניית הצעת ערך לעובד - מדובר בשלב הראשון בכל בנית אסטרטגיה למיתוג מעסיק והוא קביעה של הערכים, הנורמות והיתרונות הייחודיים של הארגון על פני ארגונים אחרים. בחברות רבות הנושא נראה ברור, אך לאחר ביצוע שאלונים בקרב עובדים, עובדים לשעבר ומועמדים פוטנציאלים, ניתן לגלות דברים מפתיעים לגבי הדימוי של החברה אצל העובדים. לאחר הבנת המצב הנוכחי של הארגון אל מול יעדי הערך לעובד שהוצגו, ניתן להתחיל לגבש פתרונות - הן ברמת השיווק והן ברמת התרבות הארגונית.
- מיתוג בפועל - בשלב הזה משתמשים בכלים שונים על מנת להגיע למועמדים הפוטנציאלים ולקבע אצלם דימוי חיובי ומפתה של החברה כמקום עבודה. הדרכים לעשות זאת הן רבות ומגוונות, החל בכתיבת הצעות עבודה ופרסום חוויות עובד ועד לקיום מיט-אפים מקצועיים והתבלטות בשדה ההתמחות של הארגון. כמו כן, כדי לבצע את המיתוג בצורה מיטבית יש לפעול בתיאום מתמיד בין המחלקות בחברה (בעיקר כוח האדם והמיתוג) ולעיתים גם לשכירת חברת מיתוג מקצועית תהיה השפעה גדולה על הצלחת המהלך.
- הטמעת המיתוג בארגון - בסופו של דבר, יש להפוך את המיתוג לשגרה. כדי להישאר מקום עבודה מפתה, אי אפשר לנוח על זרי הדפנה וצריך להקפיד ולהתעדכן בנעשה בשוק העבודה, מה חשוב לעובדים היום ומה מציעים המתחרים.